Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-12-28 do 2001-07-10
Wersja archiwalna od 2000-12-28 do 2001-07-10
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 grudnia 2000 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości.
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929) zarządza się, co następuje:
§ 1. W załączniku do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 maja 2000 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 2, poz. 9) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 w ust. 2 wyrazy „Podsekretarz Stanu” zastępuje się wyrazami „Podsekretarze Stanu”;
2) w § 2 w ust. 1 wyrazy „Podsekretarz Stanu” zastępuje się wyrazami „wyznaczony Podsekretarz Stanu”;
3) w § 4 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) Departament Spraw Konstytucyjnych – „DSK””;
4) w § 7:
a) dodaje się pkt 1 w brzmieniu:
„1) Gabinetem Politycznym Ministra w zakresie realizacji spraw powierzonych przez Ministra,”,
b) dotychczasowe pkt 1–9 otrzymują oznaczenie pkt 2–10,
c) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) Departamentem Spraw Konstytucyjnych w zakresie opiniowania konstytucyjności projektów aktów normatywnych,”,
d) w pkt 10 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem,
e) po pkt 10 dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
„11) Biurem Informacji w zakresie gromadzenia informacji dotyczących działalności resortu, a z Rzecznikiem Prasowym Ministra Sprawiedliwości – w zakresie kontaktów z prasą i innymi mediami.”;
5) w § 9 w ust. 1 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy „chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.”;
6) w § 14 w ust. 1:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prowadzenie spraw wynikających ze stosunków między Ministrem Sprawiedliwości a organami władzy ustawodawczej oraz organami administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, z wyłączeniem spraw powierzonych Gabinetowi Politycznemu Ministra,”,
b) kropkę na końcu pkt 13 zastępuje się przecinkiem,
c) po pkt 13 dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
„14) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Ministra Sprawiedliwości.”;
7) w § 15:
a) w ust. 1 pkt 9–11 skreśla się,
b) w ust. 2 pkt 5 skreśla się;
8) po oddziale 3 dodaje się oddział 3a w brzmieniu:
„Oddział 3a
Departament Spraw Konstytucyjnych
§ 15a. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Spraw Konstytucyjnych należy:
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego uprawnień do inicjowania kontroli konstytucyjności i legalności aktów normatywnych w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, w tym zwłaszcza:
a) rozpatrywanie i załatwianie próśb obywateli oraz instytucji o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego,
b) opracowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w sprawach konstytucyjności i legalności aktów normatywnych;
2) podejmowanie działań związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego uprawnień procesowych jako uczestnika postępowania we wszystkich sprawach toczących się przed Trybunałem Konstytucyjnym, w tym zwłaszcza:
a) przygotowywanie projektów stanowisk Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w sprawach konstytucyjności i legalności aktów normatywnych, wszczętych na wniosek lub w związku z pytaniem prawnym innego podmiotu oraz w sprawach skarg konstytucyjnych,
b) przygotowywanie projektów stanowisk Prokuratora Generalnego w sprawach sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa;
3) udział prokuratorów Prokuratury Krajowej, pełniących czynności służbowe w tym Departamencie, w rozprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym;
4) realizacja zadań Ministra Sprawiedliwości w zakresie prowadzenia rejestru przepisów resortowych oraz oceny legalności tych przepisów w trybie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1997 r. w sprawie zasad rejestrowania normatywnych aktów prawnych wydawanych przez organy administracji rządowej (Dz. U. Nr 21, poz. 110);
5) opracowywanie projektów corocznych informacji Ministra Sprawiedliwości o stanie prawa resortowego, przedstawianych Prezesowi Rady Ministrów na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w pkt 4;
6) przygotowywanie – dla potrzeb członków Kierownictwa Ministerstwa – opinii oraz innych opracowań dotyczących problematyki konstytucyjności aktów normatywnych i innych aktów prawnych;
7) przygotowywanie opinii dotyczących konstytucyjności projektowanych aktów normatywnych – w razie zgłoszenia powstałych wątpliwości lub sformułowania zastrzeżeń w tym zakresie przez inne departamenty (biura) w trybie § 6 ust. 1 pkt 5–7.
2. W skład Departamentu Spraw Konstytucyjnych wchodzą:
1) Wydział Postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym,
2) Wydział Badania Legalności Aktów Normatywnych.”;
9) w § 16 w ust. 1 pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8) opracowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości podejmowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118 z późn. zm.) oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego i zastępstwo sądowe w tych sprawach,
9) opracowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości podejmowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach... (Dz. U. z 1997 r. Nr 142, poz. 950 z późn. zm.) oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego i zastępstwo sądowe w tych sprawach,”;
10) oddział 12 otrzymuje brzmienie:
„Oddział 12
Biuro Informacji
§ 24. 1. Do podstawowych zadań Biura Informacji należy:
1) gromadzenie materiałów dotyczących działalności resortu, a w szczególności Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora Generalnego i innych członków Kierownictwa Ministerstwa, a także o kierunkach polityki resortu, prognozach oraz wynikach jego pracy,
2) analiza informacji i danych przekazywanych przez rzeczników prasowych sądów i prokuratur,
3) redagowanie porannego przeglądu prasy zawierającego informacje o publikacjach dotyczących resortu sprawiedliwości,
4) przygotowywanie i wydawanie wewnątrzresortowego biuletynu zawierającego informacje o toczących się w kraju postępowaniach przygotowawczych i sądowych.
2. W strukturze Biura Informacji działa Rzecznik Prasowy Ministra Sprawiedliwości, zwany dalej Rzecznikiem Prasowym, który podlega bezpośrednio Ministrowi.
3. Do zadań Rzecznika Prasowego należy w szczególności:
1) utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami prasy, radia i telewizji,
2) koordynowanie działalności informacyjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości, dotyczącej polskiego wymiaru sprawiedliwości, prowadzonej przez te komórki w zakresie ich kompetencji,
3) zapewnienie przedstawicielom mediów dostępu do informacji o pracy resortu oraz organizowanie kontaktów przedstawicieli mediów z innymi pracownikami resortu w celu uzyskiwania ich wypowiedzi i opinii,
4) interpretowanie, w granicach udzielonego upoważnienia, polityki resortu dla celów informowania opinii publicznej,
5) przygotowywanie informacji, sprostowań bądź polemik w związku z zamieszczanymi w mediach nieprawdziwymi lub nieścisłymi materiałami dotyczącymi pracy resortu sprawiedliwości,
6) współpraca z Centrum Informacyjnym Rządu.
4. Dyrektor Biura Informacji może jednocześnie pełnić funkcję Rzecznika Prasowego.”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Sprawiedliwości |
Lech Kaczyński |