Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2024 poz. 47
Wersja aktualna od 2024-06-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2024 poz. 47
Wersja aktualna od 2024-06-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 26 czerwca 2024 r.

w sprawie Centrum e-Zdrowia

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.2)) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188, z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Centrum e-Zdrowia nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum e-Zdrowia określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 czerwca 2020 r. w sprawie Centrum e-Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. z 2020 r. poz. 42, z 2021 r. poz. 96, z 2022 r. poz. 75 oraz z 2023 r. poz. 12).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

MINISTER ZDROWIA
wz. Ministra Zdrowia
Sekretarz Stanu

Wojciech Konieczny


1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 858.

Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 26 czerwca 2024 r. (poz. 47)

Załącznik nr 1

Statut Centrum e-Zdrowia

§ 1. 1. Centrum e-Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.

2. Siedzibą Centrum jest Warszawa.

3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2. Przedmiotem działalności Centrum jest:

1) realizacja zadań w zakresie rozwoju e-zdrowia w szczególności:

a) budowa, wdrażanie, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych i udostępnianie e-usług dla pacjentów, osób wykonujących zawód medyczny, podmiotów wykonujących działalność leczniczą i innych interesariuszy systemu zdrowia w celu poprawy jakości i dostępności usług medycznych i optymalizacji procesów funkcjonujących w systemie zdrowia,

b) monitorowanie planowanych, budowanych oraz funkcjonujących systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym i regionalnym, w zakresie ich komplementarności i interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi Centrum, w tym prowadzenie analiz, ekspertyz i udzielanie niezbędnego doradztwa,

c) współpraca i wymiana informacji dotyczących tworzonych i wykorzystywanych rozwiązań z zakresu e-usług publicznych z innymi podmiotami publicznymi,

d) opracowywanie analiz, raportów, opinii oraz wkładów do dokumentów, w tym projektów aktów prawnych lub założeń aktów prawnych, przygotowywanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia,

e) proponowanie celów i priorytetów rozwoju e-zdrowia w Polsce i inicjowanie działań ukierunkowanych na ich realizację,

f) prowadzenie działalności informacyjnej związanej z zakresem działalności Centrum,

g) pełnienie funkcji podmiotu odpowiedzialnego za funkcjonowanie lub technicznoorganizacyjną obsługę systemów teleinformatycznych w zakresie określonym w aktach prawnych,

h) realizacja zadań Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej w zakresie wymiany recepty transgranicznej w postaci elektronicznej,

i) prowadzenie, w zakresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, kontroli dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych w systemie zdrowia,

j) pełnienie funkcji operatora usługi kluczowej w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 913 i 1703 oraz z 2024 r. poz. 834);

2) realizacja zadań, z zakresu statystyki publicznej, określonych w przepisach, w tym prowadzenie badań statystycznych statystyki publicznej w ochronie zdrowia na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia oraz statystyki publicznej;

3) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 3. 1. W uzasadnionych przypadkach, wynikających z konieczności efektywnej realizacji zadań Centrum, Dyrektor, o którym mowa w § 4 ust. 1, może tworzyć lub likwidować ośrodki zamiejscowe.

2. Utworzenie ośrodka zamiejscowego lub jego likwidacja wymaga uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia.

3. Pracami ośrodka zamiejscowego kieruje osoba wyznaczona przez Dyrektora, o którym mowa w § 4 ust. 1.

§ 4. 1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz.

2. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.

3. Dyrektor (D) kieruje działalnością Centrum przy pomocy:

1) Dyrektora Pionu Rozwoju Produktów e-Zdrowia (ZDI) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju Produktów e-Zdrowia);

2) Dyrektora Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń (ZDII) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju SIM i Wdrożeń);

3) Dyrektora Pionu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (ZDIII) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych);

4) Dyrektora Pionu Finansów i Zamówień Publicznych (ZDIV) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansów i Zamówień Publicznych);

5) Dyrektora Pionu do Spraw Ładu Organizacji (ZDV) (Zastępcy Dyrektora do Spraw Ładu Organizacji).

§ 5. 1. W skład Centrum wchodzą następujące samodzielne stanowiska pracy, departamenty oraz wieloosobowe stanowiska pracy i zespół:

1) Samodzielne stanowisko Pracy do Spraw Audytu Wewnętrznego (SAW);

2) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora do Spraw Ochrony Danych (SIOD) funkcjonujące niezależnie i wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Wieloosobowego Stanowiska Pracy do Spraw Ochrony Danych;

3) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (SBHP);

4) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Kontroli Zarządczej (SKZ);

5) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (SOIN);

6) Departament Zarządzania Portfelem Projektów i Standaryzacji (DS);

7) Departament Zarządzania Rozwojem Obszaru Zdrowia Publicznego i Transplantologii (TZ);

8) Departament Zarządzania Rozwojem Obszaru Polityki Lekowej i Kadr Medycznych (LK);

9) Departament Analiz i Hurtowni Danych (AH);

10) Departament Rozwoju SIM (RS);

11) Departament Wdrożeń (WD);

12) Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego (BT);

13) Departament Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (ES);

14) Departament Finansowo-Kadrowy (FK);

15) Departament Zamówień Publicznych (ZP);

16) Departament Rozliczania Projektów i Umów (UP);

17) Departament Prawny (PR);

18) Departament Komunikacji i Promocji (KP);

19) Departament do Spraw Organizacji Jednostki (OJ);

20) Wieloosobowe Stanowisko Pracy do Spraw Jakości e-Usług (JU);

21) Wieloosobowe Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Danych (OD);

22) Sektorowy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (CSIRTCeZ).

2. Struktura organizacyjna departamentu obejmuje co najmniej jeden wydział. Wydział może być podzielony na sekcje.

3. Dyrektor Centrum określa w zarządzeniu zadania wydziału i sekcji, wieloosobowego stanowiska pracy, a także zadania osób kierujących ich pracami.

§ 6. 1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 - Pozostała działalność.

2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania.

§ 7. 1. Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.

2. Zasady wynagradzania pracowników Centrum regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2023 poz. 987 oraz z 2024 r. poz. 524).

Załącznik nr 2

Regulamin organizacyjny Centrum e-Zdrowia

§ 1. Do zadań Centrum e-Zdrowia, zwanego dalej „Centrum”, należy podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności, o którym mowa w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia.

§ 2. 1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:

1) terminową i prawidłową realizację zadań Centrum;

2) zarządzanie majątkiem Centrum;

3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;

4) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;

5) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, dyscypliną pracy w Centrum;

6) ustalanie procedur kontrolnych i skuteczne działanie systemu monitorowania ich przestrzegania;

7) sprawne i efektywne funkcjonowanie kontroli zarządczej;

8) sprawny i skuteczny przepływ informacji pomiędzy departamentami, wieloosobowymi stanowiskami pracy, zespołem, zwanymi dalej „komórkami organizacyjnymi”, oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w Centrum;

9) promowanie wśród pracowników zasad etycznego postępowania;

10) osiąganie celów wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

2. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.

3. Dyrektor może powoływać rady i zespoły, niezbędne do realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.

4. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.

5. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora do Spraw Rozwoju Produktów e-Zdrowia, a w razie jego nieobecności Zastępca Dyrektora do Spraw Rozwoju SIM i Wdrożeń, a w razie ich nieobecności Zastępca Dyrektora do Spraw Eksploatacji i Systemów Teleinformatycznych, a w razie ich nieobecności Zastępca Dyrektora do Spraw Finansów i Zamówień Publicznych.

6. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:

1) Dyrektor Pionu Rozwoju Produktów e-Zdrowia;

2) Dyrektor Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń;

3) Dyrektor Pionu Eksploatacji i Systemów Teleinformatycznych;

4) Dyrektor Pionu Finansów i Zamówień Publicznych;

5) Dyrektor Pionu Do Spraw Ładu Organizacji;

6) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Audytu Wewnętrznego;

7) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora do Spraw Ochrony Danych;

8) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;

9) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Kontroli Zarządczej;

10) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;

11) Departament Zarządzania Portfelem Projektów i Standaryzacji;

12) Wieloosobowe Stanowisko Pracy do Spraw Jakości e-Usług;

13) Wieloosobowe Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Danych;

14) Sektorowy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego.

§ 3. 1. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Rozwoju Produktów e-Zdrowia należy:

1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:

a) Departamentu Zarządzania Rozwojem Obszaru Zdrowia Publicznego i Transplantologii,

b) Departamentu Zarządzania Rozwojem Obszaru Polityki Lekowej i Kadr Medycznych,

c) Departamentu Analiz i Hurtowni Danych;

2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

2. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń należy:

1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:

a) Departamentu Rozwoju SIM,

b) Departamentu Wdrożeń;

2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

3. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Eksploatacji i Systemów Teleinformatycznych należy:

1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:

a) Departamentu Bezpieczeństwa Teleinformatycznego,

b) Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych;

2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

4. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Finansów i Zamówień Publicznych należy:

1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:

a) Departamentu Finansowo-Kadrowego,

b) Departamentu Zamówień Publicznych,

c) Departamentu Rozliczania Projektów i Umów;

2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

5. Do zakresu zadań działania Dyrektora Pionu Do Spraw Ładu Organizacji należy:

1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:

a) Departamentu Prawnego,

b) Departamentu Komunikacji i Promocji,

c) Departamentu do Spraw Organizacji Jednostki;

2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 4. 1. Pracami departamentu kieruje dyrektor departamentu, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego departamentu.

2. Dyrektor departamentu może kierować pracą departamentu przy pomocy zastępcy dyrektora departamentu.

3. Pracami wydziału w ramach departamentu kieruje kierownik, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego wydziału i podlega bezpośrednio dyrektorowi danego departamentu. Kierownik wydziału może kierować pracą wydziału przy pomocy zastępcy kierownika wydziału.

4. Pracami sekcji w ramach wydziału kieruje koordynator, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanej sekcji i podlega bezpośrednio kierownikowi danego wydziału.

5. Dyrektor wyznacza osobę kierującą pracami wieloosobowego stanowiska oraz zespołu, która jest odpowiedzialna za wykonywanie zadań tego stanowiska oraz zespołu.

§ 5. Do zadań dyrektorów departamentów, osób wyznaczonych do kierowania pracami wieloosobowego stanowiska pracy, zespołu oraz do zadań samodzielnych stanowisk pracy należy w szczególności:

1) zapewnienie terminowego i prawidłowego realizowania zadań komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;

2) inicjowanie, opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie projektowanych aktów normatywnych, innych aktów prawnych i dokumentów, w szczególności umów, porozumień, postanowień, a także decyzji administracyjnych oraz przekazywanie ich do uzgodnień wewnętrznych;

3) realizacja zadań wynikających z zawartych umów, porozumień, decyzji, postanowień administracyjnych i innych dokumentów dotyczących zakresu działania danej komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;

4) bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa oraz uregulowań wewnętrznych Centrum w zakresie działania komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;

5) opracowywanie, realizacja i monitorowanie planów rzeczowo-finansowych realizowanych zadań;

6) określanie celów i mierników na potrzeby budżetu zadaniowego i Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;

7) identyfikowanie i analizowanie ryzyk oraz wskazywanie mechanizmów kontrolnych zmierzających do ich ograniczenia;

8) udział w procesach związanych z udzielaniem zamówień publicznych;

9) nadzór i współpraca z wykonawcami w zakresie realizowanych umów, zmian tych umów, rozliczania umów i dokonywanie odbioru przedmiotu umów, w tym opracowywanie niezbędnej dokumentacji;

10) zapewnienie zachowania ciągłości zezwoleń, koncesji, licencji, sublicencji i innych praw niezbędnych do funkcjonowania systemów, programów i działalności Centrum;

11) wnioskowanie o zwolnienie zabezpieczenia należytego wykonania realizowanych umów, naliczanie kar umownych lub odsetek, zgodnie z postanowieniami tych umów oraz zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;

12) dokonywanie kontroli merytorycznej dokumentów finansowo-księgowych dotyczących dostaw, usług, robót budowlanych realizowanych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;

13) odpowiedzialność za budżet projektów i umów;

14) współdziałanie w monitoringu w okresie trwałości projektów;

15) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;

16) realizowanie zadań z zakresu wykonywania kontroli zarządczej dla zapewnienia realizacji celów i zadań Centrum zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;

17) realizowanie zadań wynikających z orzeczeń właściwych organów i sądów w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;

18) współpraca z w zakresie dotyczącym ochrony danych osobowych;

19) współpraca w redagowaniu strony Podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;

20) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w celu prawidłowej realizacji ich zadań;

21) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora, nadzorujących Dyrektorów Pionów.

§ 6. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Audytu Wewnętrznego należy realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących audytu wewnętrznego w jednostkach budżetowych oraz innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie dotyczącym audytu wewnętrznego.

§ 7. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Inspektora Ochrony Danych należy realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych oraz innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie dotyczącym ochrony danych osobowych.

§ 8. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Inspektora do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy wykonywanie zadań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 23711 § 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878) oraz innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 9. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Kontroli Zarządczej należy realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących kontroli zarządczej w jednostkach budżetowych oraz innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie dotyczącym kontroli zarządczej.

§ 10. 1. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy realizacja przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych w jednostkach budżetowych oraz innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie dotyczącym ochrony informacji niejawnych.

2. W Centrum działa Kancelaria Niejawna.

§ 11. Do zadań Sektorowego Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego należy:

1) działanie na rzecz podnoszenia poziomu cyberbezpieczeństwa podmiotów w sektorze ochrony zdrowia poprzez prowadzenie działań informacyjnych w tym zakresie;

2) przyjmowanie, rejestrowanie, klasyfikowanie oraz reagowanie na zgłoszone przez podmioty sektora ochrony zdrowia incydenty;

3) monitorowanie informacji o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa oraz incydentach mogących mieć negatywny wpływ w sektorze ochrony zdrowia;

4) współpraca z zespołami CSiRT poziomu krajowego oraz sektorowymi zespołami CSiRT w zakresie koordynowania obsługi incydentów poważnych;

5) współpraca z operatorami usług kluczowych w zakresie wymiany dobrych praktyk, informacji o zagrożeniach, a także wspieranie inicjatyw szkoleniowych;

6) współpraca z organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa w zakresie koordynacji działań w sektorze ochrony zdrowia;

7) wspieranie operatorów usług kluczowych w wykonywaniu obowiązków określonych w ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;

8) analizowanie incydentów poważnych, wyszukiwanie powiązań pomiędzy incydentami oraz opracowywanie wniosków z obsługi incydentu;

9) wykonywanie innych zadań na rzecz cyberbezpieczeństwa w sektorze ochrony zdrowia.

§ 12. Do zadań Departamentu Zarządzania Portfelem Projektów i Standaryzacji należy:

1) nadzór oraz wsparcie zarządcze portfela projektów realizowanych w Centrum;

2) zarządzanie relacjami z interesariuszami biznesowymi systemów tworzonych przez Centrum;

3) wspieranie kierowników projektów w zakresie zarządzania w obszarze sprawozdawczym i dokumentacyjnym;

4) wspieranie obszaru utrzymania systemów teleinformatycznych Centrum w obszarze sprawozdawczym i dokumentacyjnym;

5) tworzenie oraz doskonalenie standardów dla zarządzania projektami, programami i portfolio;

6) standaryzacja, mapowanie oraz optymalizacja procesów realizowanych w Centrum oraz okresowe przeglądy ich realizacji;

7) koordynowanie sporządzenia sprawozdania z funkcjonowania Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia, sprawozdania z działalności Centrum i innych dokumentów składanych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;

8) współpraca ze wszystkimi interesariuszami projektów i systemów teleinformatycznych Centrum;

9) monitorowanie stanu informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą;

10) przygotowywanie dokumentacji na potrzeby uruchamiania nowych projektów;

11) projektowanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, spójnej architektury korporacyjnej systemów ochrony zdrowia;

12) monitorowanie trendów i analizowanie innowacji technologicznych oraz organizacyjnych;

13) analiza, kwerenda i rewidowanie dostępnych źródeł finansowania projektów, grantów;

14) wykonywanie zadań beneficjenta w zakresie projektów finansowanych ze środków UE, w których beneficjentem jest Centrum, z wyłączeniem zadań w zakresie rozliczeń finansowych projektów.

§ 13. Do zadań Departamentu Zarządzania Rozwojem Obszaru Zdrowia Publicznego i Transplantologii należy:

1) opracowywanie i prowadzenie projektów z Obszaru Zdrowia Publicznego oraz Transplantologii z wyłączeniem systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych;

2) opracowywanie założeń budowy i rozwoju systemu e-Zdrowia, w tym projektowanie ogólnej architektury informacyjnej systemu zdrowia;

3) projektowanie architektury systemów teleinformatycznych w systemie zdrowia, w tym koncepcji nowych e-usług i innych rozwiązań;

4) monitorowanie zależności pomiędzy projektami realizowanymi przez Departament i podmioty zewnętrzne w obszarze ochrony zdrowia;

5) kontrola ryzyk projektowych oraz realizowania planów mitygacji;

6) nadzór nad pracami kierowników projektów oraz scrum masterów;

7) zarządzanie procesem rozwoju oprogramowania w oparciu o metodyki zgodne z P3M;

8) prowadzenie prac w zakresie interoperacyjności i standaryzacji w systemach teleinformatycznych na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym;

9) współpraca z właścicielami biznesowymi, w tym z właściwymi urzędami;

10) współpraca z Departamentem Zarządzania Portfelem Projektów i Standaryzacji w zakresie architektury korporacyjnej;

11) udział w III linii wsparcia w zakresie kompetencji;

12) odpowiedzialność za podmiotowe rejestry medyczne w zakresie kompetencji.

§ 14. Do zadań Departamentu Zarządzania Rozwojem Obszaru Polityki Lekowej i Kadr Medycznych należy:

1) opracowywanie i prowadzenie projektów z Obszaru Polityki Lekowej i Kadr Medycznych z wyłączeniem systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych;

2) realizacja prac związanych z rozwojem oprogramowania w warstwie frontend i backend dla systemów teleinformatycznych realizowanych na rzecz ministra właściwego do spraw zdrowia z wyłączeniem systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych;

3) opracowanie i aktualizacja pryncypiów w zakresie standardu rozwoju i wytwarzania oprogramowania;

4) monitorowanie zależności pomiędzy projektami realizowanymi przez Departament i podmioty zewnętrzne w obszarze ochrony zdrowia;

5) kontrola ryzyk projektowych oraz realizowania planów mitygacji;

6) nadzór nad pracami kierowników projektów oraz scrum masterów;

7) zarządzanie procesem rozwoju oprogramowania w oparciu o metodyki zgodne z P3M;

8) prowadzenie prac w zakresie interoperacyjności i standaryzacji w systemach teleinformatycznych na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym;

9) współpraca z właścicielami biznesowymi, w tym z właściwymi urzędami;

10) współpraca z Departamentem Zarządzania Portfelem Projektów i Standaryzacji w zakresie architektury korporacyjnej;

11) udział w III linii wsparcia w zakresie kompetencji;

12) odpowiedzialność za podmiotowe rejestry medyczne w zakresie kompetencji.

§ 15. Do zadań Departamentu Analiz i Hurtowni Danych należy:

1) realizowanie zadań z zakresu statystyki publicznej, w tym opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie systemu zdrowia oraz przygotowywanie i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego danych objętych Programem Badań Statystycznych Statystyki Publicznej;

2) weryfikowanie danych w zakresie przyczyn zgonów ludności we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym;

3) przygotowywanie oprogramowania do gromadzenia danych - System Statystyki w Ochronie Zdrowia;

4) współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędów obsługujących wojewodów oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawach statystyki medycznej;

5) gromadzenie danych statystycznych opracowanych przez jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia niezbędnych w procesie zarządzania, w zakresie wskazanym przez tego ministra;

6) opracowywanie raportów i publikacji będących dokumentacją wyników prowadzonych analiz danych statystycznych;

7) administrowanie Krajowym Systemem Monitorowania Wypadków Konsumenckich;

8) prowadzenie spraw i proponowanie kierunków prac dotyczących analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia oraz ocena wykonalności i przydatności zakresów analiz wielowymiarowych;

9) opracowywanie mechanizmów analitycznych, Extract, Transform and Load oraz modeli wykorzystywanych w procesie analitycznym i ocenie zjawisk w ochronie zdrowia;

10) przeprowadzanie analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia;

11) opracowywanie analiz i raportów na podstawie analiz wielowymiarowych;

12) prowadzenie spraw dotyczących otwartości danych publicznych oraz jakości danych w rejestrach teleinformatycznych, pozostających w zakresie właściwości Centrum;

13) współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie sporządzania analiz i raportów;

14) gromadzenie, utrzymywanie i prowadzenie niezbędnych zasobów danych na potrzeby systemów Centrum ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 16. Do zadań Departamentu Rozwoju SIM należy:

1) realizowanie zadań związanych z budową i rozwojem Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, w tym przygotowywanie niezbędnych wymagań eksploatacyjnych i operacyjnych;

2) projektowanie architektury platformy, o której mowa w pkt 1, w tym koncepcji nowych e-usług i innych rozwiązań;

3) zarządzanie procesem uruchamiania produkcyjnego platformy, o której mowa w pkt 1;

4) opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do platformy, o której mowa w pkt 1;

5) przygotowywanie niezbędnych wymagań technicznych i funkcjonalnych dla platformy, o której mowa w pkt 1;

6) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Centrum funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej w zakresie wymiany recepty transgranicznej w postaci elektronicznej.

§ 17. Do zadań Departamentu Wdrożeń należy:

1) prowadzenie zadań związanych z wdrożeniem produkcyjnym e-usług systemu e-Zdrowie wśród użytkowników na terenie całego kraju;

2) bezpośredni kontakt z użytkownikami i innymi interesariuszami w zakresie wdrażania e-usług systemu e-Zdrowie oraz inne działania umożliwiające ich pełne i terminowe wdrożenie;

3) przygotowywanie i monitorowanie realizacji planów i harmonogramów wdrożeń e-usług systemu e-Zdrowie;

4) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia i innymi kluczowymi interesariuszami systemu e-Zdrowie w zakresie wdrażanych e-usług;

5) współpraca z Departamentem Finansowo-Kadrowym w realizacji zadań wynikających z pełnienia przez Centrum funkcji beneficjenta projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i innych projektów „miękkich”.

§ 18. Do zadań Departamentu Bezpieczeństwa Teleinformatycznego należy:

1) zapewnienie właściwej ochrony systemów teleinformatycznych i informacji, w szczególności informacji prawnie chronionych, w zakresie zadań realizowanych przez Centrum;

2) tworzenie, monitorowanie i aktualizowanie dokumentacji operacyjnej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa systemów informacyjnych utrzymywanych przez Centrum;

3) współpraca z organami administracji publicznej i innymi podmiotami zewnętrznymi w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zarządzania kryzysowego i obronności państwa, w tym koordynacja zadań w obszarze cyberbezpieczeństwa wynikających z pełnienia funkcji operatora usługi kluczowej przez Centrum;

4) zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych utrzymywanych przez Centrum;

5) nadzorowanie prac związanych z prawidłowym uruchamianiem przez Centrum nowych systemów teleinformatycznych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego;

6) nadzorowanie systemów informacyjnych w zakresie bezpieczeństwa informacji;

7) wdrażanie skutecznego i efektywnego Zintegrowanego Systemu Zarządzania.

§ 19. Do zadań Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych należy:

1) zapewnienie prawidłowego działania i bezpieczeństwa powierzonej do utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej, zwanej „ITS”, aplikacji i systemów przez:

a) dokumentowanie obsługi incydentów i rozwiązań w bazie wiedzy,

b) obsługę wniosków dotyczących dostępu fizycznego do ITS oraz zdalnego do systemów będących we właściwości Centrum,

c) prowadzenie spraw związanych z kolokowaną poza Centrum ITS, w tym nadzorowanie sposobu jej eksploatacji;

2) zapewnienie i utrzymanie I oraz II linii wsparcia na potrzeby użytkowników systemów teleinformatycznych utrzymywanych przez Centrum;

3) zapewnienie obsługi teleinformatycznej pracowników Centrum i urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie wykorzystywanego sprzętu oraz oprogramowania;

4) monitorowanie licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum;

5) tworzenie i aktualizacja procedur, instrukcji eksploatacyjnych oraz dokumentacji dotyczącej ITS;

6) udział w kontrolach dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych w systemie zdrowia.

§ 20. Do zadań Departamentu Finansowo-Kadrowego należy:

1) prowadzenie rachunkowości jednostki oraz gospodarki finansowej Centrum, z zastrzeżeniem § 25 pkt 14;

2) prowadzenie wyodrębnionej rachunkowości projektów/programów realizowanych przy udziale środków europejskich;

3) sporządzanie projektów planów finansowych dochodów i wydatków, w tym w układzie zadaniowym oraz koordynacja procesu planowania w zakresie działania komórek organizacyjnych Centrum, sporządzanie planów finansowych jednostki;

4) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym obowiązującym w Centrum;

5) opracowywanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;

6) bieżące monitorowanie i reagowanie na zagrożenia i ryzyka związane z realizacją planu finansowego jednostki;

7) weryfikowanie pod względem finansowym projektów dokumentów powodujących powstanie zobowiązań finansowych Centrum;

8) koordynacja i sporządzanie planów, prognoz, analiz oraz raportów z wykonania budżetu;

9) bieżąca analiza wykonania planów rzeczowo-finansowych i analiza sprawozdań w odniesieniu do realizowanych zadań Centrum;

10) identyfikacja obszarów ryzyka i ich analiza jako element mechanizmu kontrolnego eliminującego lub ograniczającego ewentualne skutki podjętych decyzji;

11) ustalenie i aktualizowanie dokumentacji stanowiącej Politykę Rachunkowości jednostki oraz zasady obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych;

12) prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy;

13) prowadzenie spraw w zakresie gospodarowania funduszem wynagrodzeń oraz funduszem umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczaniem;

14) zarządzanie polityką podnoszenia kwalifikacji zawodowych i nadzór nad ścieżką rozwoju zawodowego pracowników;

15) prowadzenie procesów rekrutacji zewnętrznej i wewnętrznej;

16) prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz bezpieczeństwem i higieną pracy;

17) sporządzanie raportów, statystki i sprawozdawczości dotyczącej zatrudnienia i spraw pracowniczych;

18) prowadzenie ewidencji majątku Centrum;

19) prowadzenie księgi inwentarzowej licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum.

§ 21. Do zadań Departamentu Zamówień Publicznych należy:

1) sporządzanie i aktualizowanie planu zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy udziale właściwych komórek organizacyjnych i samodzielnych lub wieloosobowych stanowisk pracy;

2) przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz dokumentowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;

3) monitorowanie realizacji poszczególnych etapów przygotowania i przebiegu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz koordynowanie terminowego wykonania związanych z nimi zadań przez inne komórki organizacyjne i samodzielne i wieloosobowe stanowiska pracy;

4) przechowywanie dokumentacji przetargowej dotyczącej zamówień publicznych oraz przekazywanie jej do archiwów w terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami;

5) sporządzanie sprawozdań i innych dokumentów sprawozdawczych z realizacji planu zamówień publicznych.

§ 22. Do zadań Departamentu Rozliczania Projektów i Umów należy:

1) prowadzenie rozliczeń projektów współfinansowanych ze środków europejskich oraz ze środków krajowych;

2) przygotowywanie części finansowej Studium Wykonalności;

3) zarządzanie i rozliczanie finansowe umów dotyczących projektowania, budowy, rozwoju oraz utrzymania systemów będących w kompetencjach Centrum, w tym harmonogramów rzeczowo-finansowych;

4) współudział w przygotowywaniu budżetów i finasowania nowych projektów;

5) wsparcie kierowników projektów w zakresie opracowywania analiz na potrzeby zarządcze Centrum oraz na potrzeby realizacji projektów.

§ 23. Do zadań Departamentu Prawnego należy:

1) obsługa prawna Centrum;

2) opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych oraz założeń projektów tych aktów prawnych i innych projektów dokumentów rządowych;

3) monitorowanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy, przepisów pod kątem ich wpływu na realizację zadań Centrum, w tym budowę, wdrażanie, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych, e-produktów i e-usług;

4) opiniowanie pod względem zgodności z prawem projektów dokumentów przygotowanych w Centrum;

5) sporządzanie lub opiniowanie projektów umów zawieranych przez Centrum;

6) koordynowanie spraw dotyczących warunków udzielonych gwarancji bankowych stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy oraz koordynowanie działań związanych z realizacją tych gwarancji;

7) sporządzanie projektów pełnomocnictw i upoważnień w uzgodnieniu z Departamentem do Spraw Organizacji Jednostki i Dyrektorem Pionu Finansów i Zamówień Publicznych;

8) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami oraz reprezentowanie Centrum przed organami administracji publicznej, organami ścigania oraz organami egzekucyjnymi;

9) prowadzenie postępowań administracyjnych.

§ 24. Do zadań Departamentu Komunikacji i Promocji należy:

1) publiczne prezentowanie działań Centrum;

2) organizowanie kontaktów publicznych Centrum, w tym realizowanych z udziałem lub za pośrednictwem środków masowego przekazu;

3) przygotowywanie konferencji prasowych oraz koordynowanie przygotowania odpowiedzi na pytania, materiałów i komunikatów prasowych;

4) redakcja stron internetowych Centrum, strony Podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Centrum, i innych stron internetowych prowadzonych przez Centrum, w tym www.pacjent.gov.pl, oraz Intranetu Centrum;

5) prowadzenie mediów społecznościowych;

6) realizacja strategii promocyjnej dla systemu e-Zdrowie;

7) realizowanie obowiązków informacyjno-promocyjnych Centrum jako Beneficjenta, Partnera;

8) prowadzenie Akademii CeZ.

§ 25. Do zadań Departamentu do Spraw Organizacji Jednostki należy:

1) prowadzenie rejestru udzielonych pełnomocnictw i upoważnień, zarządzeń Dyrektora, porozumień i poleceń Ministra Zdrowia;

2) obsługa posiedzeń kierownictwa Centrum, sekretariatu Dyrektora, obsługa kancelaryjna Centrum;

3) prowadzenie spraw dotyczących etyki zawodowej i działań antykorupcyjnych;

4) prowadzenie spraw kontroli w Centrum i zgodnie z właściwością Centrum w innych podmiotach;

5) koordynowanie obsługi kontroli zewnętrznej w Centrum;

6) prowadzenie rejestrów oraz książki kontroli;

7) obsługa we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami skarg i wniosków, w tym prowadzenie rejestru skarg i rejestru wniosków;

8) obsługa we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami wniosków o udostępnienie danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych zawartych w systemach utrzymywanych przez Centrum;

9) obsługa we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami wniosków o nadanie dostępu do Internetowego Konta Pacjenta, w tym w zakresie osób małoletnich i ubezwłasnowolnionych;

10) obsługa we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami zapytań i wniosków w sprawie prezentowanych na Internetowym Koncie Pacjenta recept i elektronicznej dokumentacji medycznej;

11) koordynacja przygotowania odpowiedzi na zapytania, interpelacje i wnioski o dostęp do informacji publicznej;

12) realizacja zadań z zakresu logistyki i obsługi administracyjno-biurowej Centrum, spraw związanych z nieruchomością będącą siedzibą Centrum i innymi pomieszczeniami wynajmowanymi na potrzeby Centrum i ich ubezpieczeniem oraz monitoringiem i ochroną fizyczną, oraz spraw związanych z flotą i jej ubezpieczeniem;

13) zarządzanie składnikami majątku Centrum i prowadzenie jego ewidencji;

14) prowadzenie księgi inwentarzowej licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum;

15) prowadzenie archiwum zakładowego Centrum.

§ 26. Do zadań Wieloosobowego Stanowiska Pracy do Spraw Jakości e-Usług należy:

1) analiza doświadczeń użytkowników systemów e-zdrowia oraz identyfikacja obszarów i metod poprawy zadowolenia tych użytkowników;

2) wyznaczanie kryteriów jakości e-usług, przeglądy i ocena jakości e-usług, sporządzanie raportów/informacji z wykonanych przeglądów i ocen jakości e-usług;

3) moderowanie działań zmierzających do poprawy doświadczeń użytkowników w oparciu o badania rynku oraz dane analityczne;

4) przegląd oraz ocena kryteriów jakości dla e-usług;

5) przygotowywanie i realizacja programów mających na celu poprawę jakości e-usług oraz relacji z użytkownikami;

6) współpraca na poziomie operacyjnym i biznesowym z właścicielami biznesowymi oraz użytkownikami systemów e-zdrowia.

§ 27. Do zadań Wieloosobowego Stanowiska do Spraw Ochrony Danych należy:

1) zapewnienie zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych;

2) przeprowadzanie regularnych kontroli i audytów wewnętrznych w zakresie przetwarzania danych osobowych;

3) identyfikacja i ocena ryzyk związanych z przetwarzaniem danych osobowych;

4) prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczących przetwarzania danych osobowych;

5) organizowanie i przeprowadzanie szkoleń w zakresie ochrony danych osobowych;

6) podejmowanie właściwych działań w przypadku podejrzenia naruszenia lub naruszenia ochrony danych osobowych.

§ 28. Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00