Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-07-05
Wersja aktualna od 2023-07-05
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 28 stycznia 2022 r.
w sprawie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2023 r., poz. 57)
Na podstawie art. 8b ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 i 2469) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:
§ 1. Krajowemu Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2. Krajowemu Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 54 oraz z 2013 r. poz. 38).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
Załączniki do zarządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia 28 stycznia 2022 r. (poz. 11)
Załącznik nr 1
Statut Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom [1]
§ 1. 1. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, zwane dalej „Centrum", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2. Siedzibą Centrum jest Warszawa.
§ 2. 1. Centrum prowadzi działalność w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z uzależnieniami, realizując zadania z zakresu:
1) profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
2) przeciwdziałania narkomanii;
3) przeciwdziałania innym uzależnieniom, w tym dofinansowane z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.
2. Do zadań Centrum należą zadania określone w art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 i 2469).
§ 3. 1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor.
2. Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3. Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy:
1) Zastępcy Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym;
2) Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji;
3) Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania;
4) Głównego Księgowego.
4. Zastępców Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Dyrektor Centrum po uzyskaniu pisemnej akceptacji ministra właściwego do spraw zdrowia.
§ 4. Dla celów współpracy z zagranicą Centrum może posługiwać się nazwą „National Centre for Prevention of Addictions".
§ 5. W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowisko pracy:
1) Dział Profilaktyki i Edukacji Publicznej;
2) Dział Programów Lokalnych i Przeciwdziałania Przemocy Domowej;
3) (uchylony)
4) Dział Badań, Monitorowania i Współpracy Międzynarodowej;
5) Dział Lecznictwa i Certyfikacji;
6) Dział Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym;
7) Dział Nadzoru Zadań Zleconych;
8) Dział Finansowo-Księgowy;
9) Dział Prawny;
10) Dział Administracyjny.
11) (uchylony)
§ 6. 1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia.
2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania.
§ 7. 1. Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2022 r. poz. 154).
Załącznik nr 2
Regulamin organizacyjny Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom [2]
§ 1. 1. Prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, zwanego dalej „Centrum", zapewnia Dyrektor.
2. Dyrektor jest odpowiedzialny za:
1) realizację zadań Centrum;
2) zarządzanie majątkiem Centrum;
3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
5) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;
6) ustalanie procedur kontrolnych.
3. Dyrektor może powoływać stałe lub doraźne komisje, zespoły lub rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
4. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
5. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
6. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1) Zastępca Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym;
2) Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji;
3) Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania;
4) Główny Księgowy.
5) (uchylony)
7. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym, a w przypadku nieobecności ich obu Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania, a w przypadku nieobecności wszystkich zastępców Dyrektora inny wyznaczony przez Dyrektora pracownik.
8. W przypadku nieobecności Głównego Księgowego zastępuje go Zastępca Głównego Księgowego.
9. Dyrektor może upoważnić, w formie pisemnej, Zastępcę Dyrektora lub Głównego Księgowego, do wykonywania określonych czynności w jego imieniu, innych niż wynikające z ust. 10.
10. Zastępcy Dyrektora oraz Główny Księgowy podejmują decyzje w zakresie powierzonych im spraw niezastrzeżonych do kompetencji Dyrektora.
§ 2. Zastępca Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Dział Profilaktyki i Edukacji Publicznej;
2) Dział Programów Lokalnych i Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
3) (uchylony)
§ 3. Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Dział Badań, Monitorowania oraz Współpracy Międzynarodowej;
2) Dział Lecznictwa i Certyfikacji;
3) Dział Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym.
§ 4. Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Dział Prawny;
2) Dział Administracyjny.
§ 5. Główny Księgowy nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Dział Finansowo-Księgowy;
2) Dział Nadzoru Zadań Zleconych.
§ 6. Do zakresu działania Zastępców Dyrektora należy:
1) planowanie i organizowanie realizacji zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych, w tym rozstrzyganie o sposobie załatwienia spraw;
2) przygotowywanie danych w sprawach kierowanych do decyzji Dyrektora oraz przedstawianie informacji o stanie załatwianych spraw, a także o potrzebach i problemach w wykonywaniu zadań nadzorowanych komórek organizacyjnych;
3) zapewnienie podległym pracownikom właściwych warunków pracy;
4) akceptowanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu Dyrektora, w części dotyczącej zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
5) występowanie z wnioskami do Dyrektora w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do Dyrektora w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych;
6) przygotowywanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, planów pracy jednostek organizacyjnych;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 7. Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości Centrum;
2) opracowywanie planu finansowego Centrum;
3) opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
4) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
5) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
6) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
7) opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza;
8) analiza zasadności, celowości i poziomu wykorzystania środków publicznych;
9) zapewnienie podległym pracownikom właściwych warunków pracy;
10) występowanie z wnioskami do Dyrektora w sprawach dotyczących stosunków pracy kierowników nadzorowanych komórek organizacyjnych oraz opiniowanie wniosków kierowanych w tych sprawach do Dyrektora w odniesieniu do pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych;
11) nadzór nad prowadzeniem akt osobowych i dokumentacją związaną ze stosunkami pracy oraz prowadzeniem spraw socjalnych;
12) akceptowanie projektów pism, zarządzeń wewnętrznych i decyzji do podpisu Dyrektora, w części dotyczącej zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
13) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;
14) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 8. 1. Pracą komórki organizacyjnej kieruje kierownik z wyłączeniem Działu Finansowo-Księgowego, którego pracą kieruje Zastępca Głównego Księgowego.
2. Do podstawowych zadań kierownika i Zastępcy Głównego Księgowego należy:
1) nadzór nad sprawną i terminową realizacją zadań kierowanej przez niego komórki organizacyjnej;
2) rozstrzyganie, pod nadzorem właściwego Zastępcy Dyrektora albo Głównego Księgowego, o sposobie załatwiania spraw oraz sprawowanie nadzoru nad ich wykonywaniem;
3) nadzór nad zgodnym z prawem i terminowym wykonywaniem przez pracowników powierzonych im zadań i obowiązków;
4) występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących stosunków pracy pracowników kierowanej komórki organizacyjnej;
5) opracowywanie projektów zakresów czynności dla pracowników kierowanej komórki organizacyjnej;
6) współuczestniczenie w realizacji zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną;
7) przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora oraz Głównego Księgowego;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora oraz Głównego Księgowego.
§ 9. Do zadań Działu Profilaktyki i Edukacji Publicznej należy:
1) poszerzanie i udoskonalanie oferty oraz wspieranie realizacji programów profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego o naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności, w szczególności zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego;
2) opracowywanie standardów i rekomendacji w zakresie profilaktyki używania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych;
3) prowadzenie, rozwijanie i upowszechnianie Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego;
4) wspieranie wykonywania działań ukierunkowanych na edukację kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień;
5) poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym i używania innych substancji psychoaktywnych i ich rodzin, tworzenie i upowszechnianie standardów pomocy w tym zakresie;
6) prowadzenie działań związanych z edukacją sprzedawców napojów alkoholowych oraz właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim;
7) prowadzenie edukacji publicznej oraz profilaktyki w zakresie szkód społecznych i zdrowotnych związanych z używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz wynikających z uzależnień behawioralnych;
8) przeciwdziałanie nietrzeźwości kierowców przez działania edukacyjne i profilaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem kierowców zawodowych;
9) prowadzenie działań ograniczających ryzyko picia alkoholu przez kobiety w czasie ciąży, w tym:
a) poszerzanie i udoskonalanie oferty oraz wspieranie realizacji programów profilaktyki Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych, zwanego dalej „FASD",
b) podnoszenie kompetencji specjalistów w zakresie wiedzy na temat szkód wynikających z picia alkoholu przez kobiety w ciąży, w szczególności przez organizację konferencji, seminariów i szkoleń, opracowywanie i przekazywanie materiałów edukacyjnych,
c) tworzenie i upowszechnianie standardów i procedur diagnozy w zakresie FASD oraz pomocy dzieciom z FASD,
d) tworzenie i wspieranie rozwoju systemu pomocy dzieciom z FASD i ich rodzinom,
e) gromadzenie, realizacja i upowszechnianie badań dotyczących problematyki FASD;
10) prowadzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, analiz realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;
11) prowadzenie współpracy międzynarodowej ukierunkowanej na wymianę doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie profilaktyki uzależnień oraz prowadzenie sprawozdawczości na rzecz krajowych i międzynarodowych instytucji w tym zakresie;
12) prowadzenie sprawozdawczości z realizacji zleconych zadań publicznych przez Centrum dotyczących profilaktyki uzależnień;
13) udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom prowadzącym działalność w zakresie profilaktyki uzależnień;
14) wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych, wraz z udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji w zakresie profilaktyki uzależnień oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad ich wykonywaniem;
15) wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 227) i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie profilaktyki i edukacji publicznej oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;
16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
§ 10. Do zadań Działu Programów Lokalnych i Przeciwdziałania Przemocy Domowej należy:
1) podejmowanie działań na rzecz podniesienia jakości realizacji wojewódzkich i gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;
2) przygotowywanie wytycznych i rekomendacji do realizowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, a także innych zadań gminy w zakresie strategii ograniczania dostępności alkoholu;
3) udzielanie pomocy merytorycznej samorządom w bieżącej realizacji wojewódzkich i gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, oraz w zakresie realizacji lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu;
4) podejmowanie działań na rzecz podnoszenia jakości pracy pełnomocników do spraw problemów uzależnień, koordynatorów gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii a także gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, w tym w zakresie realizacji procedury zobowiązania do leczenia odwykowego;
5) współpraca z urzędami wojewódzkimi, regionalnymi izbami obrachunkowymi i Najwyższą Izbą Kontroli w obszarze sprawowanych zadań nadzorczych i kontrolnych nad realizacją zadań z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym;
6) prowadzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, analiz realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;
7) udzielanie merytorycznej pomocy podmiotom, które realizują zadania w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i pracy z rodzinami z problemem uzależnień, w tym sądom i kuratorskiej służbie sądowej, centrom integracji społecznej oraz jednostkom pomocy społecznej;
8) współpraca i wspieranie działalności ruchów samopomocowych i stowarzyszeń abstynenckich działających na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych oraz współpraca z Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i promocji zachowania abstynencji;
9) rozbudowa systemu wsparcia, interwencji i pomocy dla osób doznających przemocy domowej, w szczególności związanej z używaniem substancji psychoaktywnych oraz uzależnieniami behawioralnymi, w tym przez prowadzenie Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia";
10) podnoszenie wiedzy i kompetencji osób pracujących w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej;
11) prowadzenie systemu potwierdzania kwalifikacji osób pracujących w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej;
12) doskonalenie i promocja procedur interwencji służb w sytuacjach podejrzenia przemocy domowej, w szczególności procedury „Niebieskiej Karty";
13) opracowywanie, wdrażanie i promocja standardów pracy w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej;
14) inicjowanie, wspieranie i prowadzenie działań w zakresie profilaktyki przemocy domowej;
15) opracowywanie diagnoz, analiz i sprawozdań na temat problematyki przemocy w rodzinach z problemem uzależnień;
16) wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych, w tym udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji, w zakresie gminnych i wojewódzkich działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i uzależnieniom behawioralnym oraz przeciwdziałania przemocy domowej;
17) wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie realizacji gminnych i wojewódzkich działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i uzależnieniom behawioralnym oraz działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją tych zadań;
18) współpraca w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinach z problemem uzależnień z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego i administracji rządowej oraz instytucjami i podmiotami zagranicznymi i międzynarodowymi;
19) opiniowanie i opracowywanie założeń projektów aktów prawnych dotyczących działań z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom podejmowanym na szczeblu lokalnym przemocy domowej;
20) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Profilaktyki i Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
§ 11. (uchylony)
§ 12. Do zadań Działu Badań, Monitorowania oraz Współpracy Międzynarodowej należy:
1) prowadzenie krajowego systemu informacji o substancjach psychoaktywnych przez:
a) zbieranie i wymianę informacji dotyczących zjawiska używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym problemów oraz działań podejmowanych na rzecz ograniczania popytu na substancje psychoaktywne,
b) zbieranie i wymianę informacji dotyczących działań na rzecz ograniczania podaży na substancje psychoaktywne oraz opracowywanie i przetwarzanie zebranych danych,
c) upowszechnianie informacji dotyczących problematyki używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym problemów zdrowotnych i społecznych,
d) inicjowanie, wspieranie i prowadzenie analiz oraz badań naukowych w zakresie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz opracowywanie, udostępnianie i popularyzacja ich wyników,
e) monitorowanie rozpowszechniania zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w zakresie używania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych,
f) monitorowanie realizacji wojewódzkich i gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii,
g) przeprowadzanie analizy, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii,
h) współpracę z ekspertami wojewódzkimi ds. informacji o narkotykach i narkomanii,
i) zbieranie informacji w ramach pięciu kluczowych wskaźników epidemiologicznych:
- rozpowszechnianie używania narkotyków w populacji generalnej i wśród młodzieży,
- problemowe zażywanie narkotyków,
- zgłaszalność do leczenia z powodu narkotyków,
- liczba zgonów i śmiertelność w związku z narkotykami,
- choroby zakaźne z powodu używania narkotyków,
j) współpracę z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Monitoring Centre on Drug and Drug Addiction - EMCDDA) oraz Europejską Siecią Informacji o Narkotykach i Narkomanii (Reitox - Réseau Européen d'Information sur les Drogues et les Toxicomanies) a także pełnienie roli punktu monitorującego (Reitox Focal Point EMCDDA) Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii,
k) koordynowanie zbierania danych o nowych narkotykach w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Nowych Narkotykach;
2) wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych służących pogłębianiu rozumienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym problemów, wraz z udzielaniem dotacji na ich finansowanie oraz sprawowaniem nadzoru merytorycznego nad ich wykonywaniem;
3) wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie badań i monitorowania oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;
4) udział w pracach Horyzontalnej Grupy Roboczej ds. Narkotyków Rady Unii Europejskiej;
5) współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami i organizacjami w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji.
§ 13. Do zadań Działu Lecznictwa i Certyfikacji należy:
1) prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych na rzecz wdrażania standardów jakości i metod o udokumentowanej skuteczności w lecznictwie uzależnień oraz w obszarze ograniczania szkód zdrowotnych;
2) monitorowanie dostępności i jakości świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia uzależnień oraz ograniczania szkód zdrowotnych;
3) dokonywanie okresowych ocen programów leczniczych, rehabilitacyjnych i readaptacyjnych pod względem ich skuteczności w zakresie ograniczenia używania substancji psychoaktywnych;
4) współpraca z konsultantem krajowym i konsultantami wojewódzkimi w dziedzinie psychiatrii i w dziedzinach pokrewnych, podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą w zakresie leczenia uzależnień i innymi podmiotami oddziaływującymi na jakość i dostępność świadczeń zdrowotnych dla osób uzależnionych i ich bliskich;
5) współpraca z sądami powszechnymi w sprawach rodzinnych i sprawach nieletnich w zakresie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem uzależnieniom oraz ich skutkom;
6) udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom prowadzącym działalność leczniczą w zakresie leczenia uzależnień oraz podmiotami prowadzącymi reintegrację społeczną osób uzależnionych i ich bliskich;
7) prowadzenie działań umożliwiających realizację programów szkolenia w dziedzinie uzależnienia w zakresie specjalistów psychoterapii uzależnień oraz instruktora terapii uzależnień oraz prowadzenie ewidencji certyfikatów specjalisty psychoterapii uzależnień i certyfikatów instruktora terapii uzależnień;
8) prowadzenie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum, analiz realizacji działań podejmowanych w danym roku przez samorząd województwa oraz samorząd gminny w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w zakresie zwiększania dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu leczenia uzależnień oraz prowadzenia reintegracji społecznej i ograniczania szkód zdrowotnych;
9) wykonywanie czynności w związku z powierzaniem i wspieraniem wykonywania zadań publicznych, w tym udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji, w zakresie leczenia, rehabilitacji i reintegracji społecznej osób uzależnionych i członków ich rodzin oraz ograniczania szkód zdrowotnych oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad ich wykonywaniem;
10) wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy w zakresie leczenia, rehabilitacji i reintegracji społecznej oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;
11) opiniowanie i opracowywanie założeń do aktów prawnych dotyczących systemu opieki zdrowotnej oraz reintegracji społecznej osób uzależnionych;
12) prowadzenie sprawozdawczości na rzecz krajowych i międzynarodowych instytucji, dotyczącej lecznictwa uzależnień i ograniczania szkód zdrowotnych;
13) współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk dotyczących leczenia, rehabilitacji, i reintegracji społecznej osób uzależnionych i ich bliskich;
14) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji.
§ 14. Do zadań Działu Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym należy:
1) wykonywanie czynności w związku ze zlecaniem zadań wynikających z art. 88 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 88 ust. 6 tej ustawy oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zleconych zadań;
2) prowadzenie sprawozdawczości z realizacji zleconych zadań publicznych dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych;
3) udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom prowadzącym działalność w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym;
4) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych;
5) współpraca z organami administracji publicznej i instytucjami na rzecz budowania wspólnej strategii i systemowych rozwiązań w zakresie problemów wynikających z uzależnień behawioralnych;
6) współpraca i wymiana doświadczeń z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się problematyką uzależnień behawioralnych;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Lecznictwa, Badań i Certyfikacji.
§ 15. Do zadań Działu Nadzoru Zadań Zleconych należy:
1) prowadzenie całości spraw związanych ze sporządzaniem umów dotacyjnych;
2) analiza wykorzystania dotacji pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa;
3) archiwizacja dokumentacji dotyczącej realizacji ogółu zawartych umów;
4) sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych zestawień, analiz i sprawozdań z realizacji zadań zleconych;
5) prowadzenie ewidencji zawartych umów dotacyjnych;
6) nadzór nad realizacją zawartych umów, a w szczególności dokonywanie czynności:
a) wstępnej analizy sprawozdań merytorycznych w zakresie terminowości, kompletności oraz zgodności z warunkami umów, o których mowa w pkt 1,
b) szczegółowej analizy sprawozdań finansowych w zakresie terminowości, kompletności oraz analizy pod względem rachunkowym, zgodności z planem wydatków określonym w umowie, sposobu gospodarowania środkami publicznymi i racjonalności ich wykorzystania, prowadzenie bieżącego nadzoru finansowego nad wykonaniem zadań zleconych,
c) opracowywanie rocznego planu kontroli podmiotów, którym udzielono dotacji, w zakresie finansowej zgodności z popisanymi umowami oraz prowadzenie kompleksowych kontroli realizacji zadań zleconych według harmonogramu określanego przez Głównego Księgowego oraz doraźnie, w przypadkach tego wymagających,
d) udokumentowanie wszystkich czynności kontrolnych;
7) udział w postępowaniach konkursowych prowadzonych przez Centrum w zakresie zlecania zadań do realizacji;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§ 16. Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
1) zarządzanie środkami finansowymi Centrum oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych;
2) kontrola formalna i rachunkowa dokumentów źródłowych oraz przygotowywanie i przekazywanie ich do akceptacji przez osoby upoważnione;
3) rejestracja należności i zobowiązań wynikających z akceptowanych dokumentów źródłowych;
4) prowadzenie likwidatury w zakresie działalności Centrum, a w szczególności rozliczanie rachunków, kosztów podróży służbowych i zaliczek;
5) zakładanie rachunków bankowych i bieżąca kontrola sald;
6) prowadzenie ewidencji, wystawianie i realizacja czeków gotówkowych i rozrachunkowych oraz innych dokumentów finansowych oraz przyjmowanie gotówki do kasy;
7) prowadzenie kasy oraz dokonywanie, na podstawie zatwierdzonych dokumentów źródłowych, wypłat gotówkowych i sporządzanie raportów kasowych;
8) bieżące kontrolowanie i dekretowanie oraz księgowanie dokumentów źródłowych;
9) sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej;
10) analizowanie i uzgadnianie miesięcznych i rocznych obrotów i sald na kontach rozrachunkowych z bankami, kontrahentami i innymi jednostkami współdziałającymi z Centrum;
11) opracowanie i aktualizacja projektów zarządzeń wewnętrznych wprowadzających instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych oraz zakładowy plan kont;
12) sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania, projektów sprawozdań finansowych oraz projektu bilansu jednostki budżetowej według stanu na dzień 31 grudnia;
13) naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Pracownicze Plany Kapitałowe, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej;
14) naliczanie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
15) naliczanie i wypłata należności z tytułu stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych;
16) sporządzanie projektów okresowych sprawozdań do urzędów statystycznych;
17) prowadzenie całości spraw osobowych pracowników Centrum i osób współpracujących, w tym w szczególności:
a) prowadzenie akt osobowych i ewidencji czasu pracy,
b) ustalanie uprawnień urlopowych i prowadzenie ewidencji wykorzystanych urlopów,
c) prowadzenie spraw związanych z dyscypliną pracy,
d) prowadzenie ewidencji delegacji służbowych,
e) prowadzenie sprawozdawczości zatrudnienia,
f) sporządzanie świadectw pracy,
g) prowadzenie ogółu spraw związanych ze zwolnieniami lekarskimi,
h) prowadzenie całości spraw związanych z nawiązywaniem oraz rozwiązywaniem stosunku pracy,
i) prowadzenie spraw związanych z badaniami lekarskimi pracowników Krajowego Centrum,
j) sporządzenie okresowych sprawozdań z zakresu prawa pracy, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń, w tym sprawozdania do Głównego Urzędu Statystycznego;
18) prowadzenie ewidencji środków trwałych;
19) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§ 17. Do zadań Działu Prawnego należy:
1) sporządzanie projektów umów i porozumień;
2) przygotowywanie oraz opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących zakresu zadań Centrum;
3) opiniowanie i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień z zakresu stosowania prawa w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom;
4) udzielanie pomocy prawnej samorządom gminnym w zakresie spraw związanych z realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom;
5) reprezentowanie Centrum w postępowaniach sądowych i administracyjnych;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Zarządzania.
§ 18. Do zadań Działu Administracyjnego należy:
1) administrowanie majątkowymi składnikami Centrum;
2) opracowanie planów potrzeb rzeczowych Centrum w zakresie środków trwałych, wyposażenia, materiałów biurowych i środków czystości;
3) koordynowanie zakupów środków trwałych i wyposażenia, materiałów biurowych, środków czystości i prasy oraz ich wydawanie pracownikom w poszczególnych komórkach organizacyjnych do użytkowania;
4) prowadzenie sekretariatu Centrum;
5) zapewnienie obsługi kancelaryjnej dla poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnego stanowiska pracy Centrum;
6) prowadzenie listy obecności pracowników Centrum oraz ewidencji wyjść służbowych;
7) koordynacja realizacji zadań zleconych z zakresu ochrony, archiwizacji, administracji systemu i sieci teleinformatycznej Centrum oraz obsługi samochodów służbowych Centrum;
8) kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Centrum oraz prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń;
9) prowadzenie archiwum Centrum oraz nadzór nad archiwizacją dokumentów;
10) koordynowanie działań związanych z kontrolą zarządczą;
11) obsługa administracyjna Rady do Spraw Przeciwdziałania Uzależnieniom, zwanej dalej „Radą", w tym:
a) organizowanie posiedzeń Rady,
b) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady,
c) protokołowanie posiedzeń Rady,
d) prowadzenie bieżącej korespondencji Rady,
e) archiwizacja dokumentacji Rady;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora ds. Zarządzania.
§ 19. (uchylony)
§ 20. Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (Dz.Urz.MZ. poz. 57). Zmiana weszła w życie 5 lipca 2023 r.
[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (Dz.Urz.MZ. poz. 57). Zmiana weszła w życie 5 lipca 2023 r.