Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-11
Wersja aktualna od 2022-02-11
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 11 stycznia 2022 r.
w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej
(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2022 r., poz. 16)
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2469) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Powołuje się w Komisję Inwentaryzacyjną, zwaną dalej "Komisją".
2. Komisja ma na celu ustalenie i sporządzenie wykazu składników majątkowych, innych niż nieruchomości, będących w dyspozycji Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zgodnie ze stanem na dzień 31 grudnia 2021 r. Wykaz składników majątkowych obejmuje następujące rodzaje i asortymenty składników majątku:
1) środki trwałe;
2) pozostałe środki trwałe, w tym:
a) sprzęt komputerowy,
b) wyposażenie (meble),
c) środki niskocenne podlegające ewidencji ilościowej, jeżeli dotyczy;
3) wartości niematerialne i prawne;
4) pozostałe wartości niematerialne i prawne.
3. Do zadań Komisji należy:
1) zorganizowanie i przeprowadzenie inwentaryzacji nadzwyczajnej, zwanej dalej "inwentaryzacją", składników majątkowych, o których mowa w ust. 2, metodą:
a) spisu z natury,
b) uzgodnienia i potwierdzenia sald,
c) porównania stanów wynikających z ksiąg rachunkowych z danymi wynikającymi z odpowiednich dokumentów źródłowych i ich weryfikacji;
2) ustalenie cen jednostkowych oraz wartości składników majątku;
3) określenie różnic między stanem rzeczywistym, a stanem księgowym i wyjaśnienie tych różnic oraz podanie ich przyczyn;
4) przedstawienie propozycji rozliczenia stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych;
5) [1] przygotowanie sprawozdania Komisji z przeprowadzonej inwentaryzacji, zawierającego wykaz składników majątkowych, o których mowa w ust. 2 oraz wnioski Komisji, dotyczące propozycji rozliczenia ujawnionych różnic inwentaryzacyjnych przedłożenie go, w terminie nie później niż do dnia 28 lutego 2022 r. do akceptacji członka kierownictwa Ministerstwa Zdrowia nadzorującego pracę jednostek, o których mowa w ust. 2.
§ 2. W skład Komisji wchodzą:
1) Przewodniczący - Katarzyna Wasil;
2) Zastępca Przewodniczącego - Małgorzata Czechowska;
3) członkowie:
a) Marta Płońska,
b) Robert Frączek.
§ 3. 1. Do wykonania czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 1 lit. a, powołuje się dwa zespoły spisowe.
2. W skład zespołu spisowego nr 1, powołanego do przeprowadzenia spisu składników majątkowych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, wchodzą:
1) Przewodniczący - Dorota Jaszczak-Kuźmińska;
2) członkowie:
a) Małgorzata Kowalska-Kalmus,
b) Krzysztof Szwedowski.
3. W skład zespołu spisowego nr 2, powołanego do przeprowadzenia spisu składników majątkowych Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, wchodzą:
1) Przewodniczący - Katarzyna Marczewska-Podobas;
2) członkowie:
a) Gulom Erkinow,
b) Marta Piechowska-Grzechnik.
4. Każdy z zespołów spisowych dokumentuje podejmowane czynności w arkuszu spisu z natury, uwzględniającym symbol identyfikujący, nazwę składnika majątku, jednostkę miary i liczbę jednostek oraz ewentualne uwagi o dalszej przydatności.
5. Po zakończeniu spisów z natury każdy z zespołów spisowych sporządza sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu i przeprowadzonych prac inwentaryzacyjnych wraz z wykazem spisanego majątku z podziałem na rodzaje i asortymenty składników majątku i przekazuje je wraz z dokumentacją spisową Przewodniczącemu Komisji, a w przypadku jego nieobecności Zastępcy Przewodniczącego Komisji w terminie do dnia 31 stycznia 2022 r.
§ 4. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy:
1) określenie trybu pracy Komisji;
2) przygotowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji;
3) przeprowadzenie szkolenia dotyczącego inwentaryzacji dla członków Komisji oraz zespołów spisowych;
4) zapewnienie terminowej i poprawnej realizacji zadań Komisji;
5) sprawowanie kontroli nad prawidłowym przebiegiem wszystkich etapów inwentaryzacji;
6) opracowanie, wraz z członkami Komisji sprawozdania, o którym mowa w § 1 ust. 3 pkt 5.
§ 5. Do zadań członków Komisji należy:
1) uczestniczenie w szkoleniu dotyczącym inwentaryzacji;
2) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem prac inwentaryzacyjnych;
3) organizacja spisów z natury oraz nadzór i kontrola nad ich prawidłowym przebiegiem;
4) przekazanie arkuszy spisu z natury zespołom, o których mowa w § 3 ust. 1;
5) udział w sporządzeniu sprawozdania, o którym mowa w § 1 ust. 3 pkt 5;
6) sformułowanie wniosków dotyczących:
a) rozliczenia ujawnionych nadwyżek inwentaryzacyjnych,
b) zakwalifikowania stwierdzonych niedoborów i szkód jako zawinionych bądź niezawinionych;
7) odbiór od zespołów, o których mowa w § 3 ust. 1, arkuszy spisu z natury po zakończeniu inwentaryzacji.
§ 6. Udział w pracach Komisji osób, o których mowa w § 2, § 3 ust. 2 i 3 jest nieodpłatny.
§ 7. Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji zapewnia Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
§ 8. [2] Komisja zakończy pracę z dniem uzyskania akceptacji, o której mowa w § 1 ust. 3 pkt 5.
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
[1] § 1 ust. 3 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 lutego 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej (Dz.Urz.MZ. poz. 16). Zmiana weszła w życie 11 lutego 2022 r.
[2] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 lutego 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej (Dz.Urz.MZ. poz. 16). Zmiana weszła w życie 11 lutego 2022 r.