Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-10-15 do 2020-06-04
Wersja archiwalna od 2019-10-15 do 2020-06-04
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 9 października 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2019 r. poz. 869, 1622 i 1649) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 56, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku nr 1:
a) § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Przedmiotem działalności Centrum jest:
1) realizacja zadań z zakresu budowy społeczeństwa informacyjnego obejmujących organizację i ochronę zdrowia oraz wspomaganie decyzji zarządczych ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie prowadzonych analiz i raportów, w szczególności:
a) budowę, wdrażanie i utrzymywanie systemów teleinformatycznych w celu poprawy jakości usług medycznych i optymalizacji procesów funkcjonujących w ochronie zdrowia,
b) monitorowanie planowanych, budowanych oraz funkcjonujących systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym i regionalnym, w zakresie ich komplementarności i kompatybilności z systemami teleinformatycznymi Centrum, w tym prowadzenie analiz, ekspertyz i udzielanie niezbędnego doradztwa,
c) współpracę i wymianę informacji dotyczących tworzonych i wykorzystywanych rozwiązań z zakresu e-administracji z innymi podmiotami publicznymi,
d) opracowywanie ekspertyz i opinii oraz wkładów do dokumentów, w tym projektów aktów prawnych lub założeń aktów prawnych, przygotowywanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia,
e) prowadzenie działalności informacyjnej związanej z zakresem działalności Centrum, w tym w zakresie e-zdrowia,
f) pełnienie funkcji podmiotu odpowiedzialnego za funkcjonowanie lub techniczno-organizacyjną obsługę systemu teleinformatycznego w zakresie określonym w aktach prawnych,
g) realizacja zadań Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej w zakresie wymiany recepty transgranicznej w postaci elektronicznej,
h) prowadzenie, w zakresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, kontroli dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych,
i) pełnienie funkcji operatora usługi kluczowej w obszarze cyberbezpieczeństwa;
2) realizacja zadań, z zakresu statystyki publicznej, określonych w przepisach ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 649 i 730) i aktach wykonawczych do tej ustawy, w tym prowadzenie badań statystycznych statystyki publicznej w ochronie zdrowia na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia oraz statystyki publicznej;
3) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.",
b) w § 3:
- ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Dyrektor kieruje działalnością Centrum przy pomocy Dyrektora Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych) oraz Dyrektora Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępcy Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia).",
- uchyla się ust. 3a,
c) § 4 otrzymuje brzmienie:
"§ 4. 1. W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1) Samodzielne Stanowisko Pracy Audytora Wewnętrznego (AW);
2) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych (IOD);
3) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BIHP);
4) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej (PKZ);
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (POIN);
6) Departament Prawno-Organizacyjny (DPO);
7) Departament Bezpieczeństwa (DB);
8) Departament-Centrum Analiz (CA);
9) Departament Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (DEST);
10) Departament Finansowo-Kadrowy (DFK);
11) Departament Rozwoju Systemu e-Zdrowie (DRSEZ);
12) Departament Rozwoju Systemów Teleinformatycznych (DRST);
13) Departament Wdrożeń Systemu e-Zdrowie (DWSEZ);
14) Departament Wsparcia Realizacji Projektów i Usług (DWPU).
2. W przypadku, gdy Dyrektor Centrum uzna za konieczne utworzenie w departamencie wydziałów lub utworzenie w wydziale sekcji, określa on w drodze zarządzenia szczegółową strukturę organizacyjną departamentów, w tym podział na wydziały oraz sekcje wraz ze wskazaniem szczegółowych ich zadań, a także zadania osób kierujących pracami wydziałów lub sekcji utworzonych w danym departamencie.";
2) załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 października 2019 r.
MINISTER ZDROWIA |
W zastępstwie |
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).
2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Zdrow. z 2012 r. poz. 95, z 2016 r. poz. 24 i 80 oraz z 2018 r. poz. 21, 31, 47, 57, 100 i 107.
Załącznik do zarządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia 9 października 2019 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM SYSTEMÓW INFORMACYJNYCH OCHRONY ZDROWIA
§ 1. Do zadań Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", należy podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności, o którym mowa w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia.
§ 2. 1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:
1) terminową i prawidłową realizację zadań Centrum;
2) zarządzanie majątkiem Centrum;
3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
5) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, dyscypliną pracy w Centrum;
6) ustalanie procedur kontrolnych i skuteczne działanie systemu monitorowania ich przestrzegania;
7) sprawne i efektywne funkcjonowanie kontroli zarządczej;
8) sprawny i skuteczny przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w Centrum;
9) promowanie wśród pracowników zasad etycznego postępowania;
10) osiąganie celów wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. Dyrektor może powoływać rady i zespoły, niezbędne do realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
4. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
5. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Dyrektor Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępca Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych), a w razie jego nieobecności, Dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępca Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia), a w razie ich nieobecności upoważniony dyrektor departamentu wskazany przez Dyrektora.
6. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1) Dyrektor Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępca Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych);
2) Dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępca Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia);
3) Departament Prawno-Organizacyjny;
4) Departament Bezpieczeństwa;
5) Departament Finansowo-Kadrowy;
6) Samodzielne Stanowisko Pracy Audytora Wewnętrznego;
7) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych;
8) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
9) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej;
10) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 3. 1. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych) należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a) Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych,
b) Departamentu Rozwoju Systemów Teleinformatycznych,
c) Departamentu Wsparcia Realizacji Projektów i Usług;
2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
2. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępcy Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia) należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a) Departamentu-Centrum Analiz,
b) Departamentu Rozwoju Systemu e-Zdrowie,
c) Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowie;
2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 4. 1. Pracami departamentu kieruje dyrektor departamentu, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego departamentu. Dyrektor departamentu może kierować pracą departamentu przy pomocy zastępcy albo zastępców dyrektora departamentu.
2. Pracą Departamentu Finansowo-Kadrowego kieruje dyrektor departamentu - Główny Księgowy.
3. Pracami wydziału funkcjonującego w departamencie kieruje kierownik, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego wydziału i podlega bezpośrednio dyrektorowi danego departamentu. Kierownik wydziału może kierować pracą wydziału przy pomocy zastępcy albo zastępców kierownika wydziału.
4. Pracami sekcji funkcjonującej w ramach wydziału kieruje koordynator, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanej sekcji i podlega bezpośrednio kierownikowi danego wydziału.
§ 5. Do zadań dyrektorów departamentów oraz samodzielnych stanowisk pracy należy w szczególności:
1) zapewnienie terminowego i prawidłowego realizowania zadań komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
2) inicjowanie, opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie projektowanych aktów normatywnych, innych aktów prawnych i dokumentów, w szczególności umów, porozumień, postanowień, a także decyzji administracyjnych oraz przekazywanie ich do uzgodnień wewnętrznych;
3) realizacja zadań wynikających z zawartych umów, porozumień, decyzji, postanowień administracyjnych i innych dokumentów dotyczących zakresu działania danej komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
4) bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa oraz uregulowań wewnętrznych Centrum w zakresie działania komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
5) opracowywanie, realizacja i monitorowanie planów rzeczowo-finansowych realizowanych zadań;
6) określanie celów i mierników na potrzeby budżetu zadaniowego i Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;
7) identyfikowanie i analizowanie ryzyk oraz wskazywanie mechanizmów kontrolnych zmierzających do ich ograniczenia;
8) nadzór i współpraca z wykonawcami w zakresie realizowanych umów, a w przypadku zaistnienia konieczności zmian tych umów, opracowywanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej tych zmian;
9) wnioskowanie o zwolnienie zabezpieczenia należytego wykonania realizowanych umów, naliczanie kar umownych lub odsetek, zgodnie z postanowieniami tych umów oraz zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
10) dokonywanie kontroli merytorycznej dokumentów finansowo-księgowych dotyczących dostaw, usług, robót budowlanych realizowanych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;
11) realizowanie zadań z zakresu wykonywania kontroli zarządczej dla zapewnienia realizacji celów i zadań Centrum zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
12) realizowanie zadań wynikających z postanowień, orzeczeń, wyroków właściwych organów w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;
13) przestrzeganie zasad dyscypliny finansów publicznych;
14) współpraca z redaktorem strony Podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;
15) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnym oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w celu prawidłowej realizacji ich zadań;
16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz nadzorujących Dyrektorów Pionów.
§ 6. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Audytora Wewnętrznego należy:
1) wspieranie, w sposób niezależny i obiektywny, Dyrektora w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej poprzez:
a) przeprowadzanie analizy obszarów ryzyka związanych z działalnością Centrum dla celów audytu,
b) opracowywanie rocznego planu audytu wewnętrznego,
c) przeprowadzanie zgodnie z opracowanym planem audytu wewnętrznego zadań audytowych w komórkach organizacyjnych Centrum lub samodzielnych stanowisk pracy,
d) prowadzenie dokumentacji audytu wewnętrznego,
e) sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi sprawozdań z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, w których przedstawia ustalenia i zalecenia z przeprowadzonych zadań,
f) wykonywanie, na wniosek Dyrektora lub z własnej inicjatywy audytora, czynności doradczych poza rocznym planem audytu,
g) monitorowanie realizacji zaleceń i dokonywanie czynności sprawdzających wykonania przez właściwe komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy zaleceń zawartych w sprawozdaniach z wykonania poszczególnych zadań audytowych,
h) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących zasad przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym opracowywanie procedur audytu wewnętrznego w Centrum;
2) wykonywanie innych zadań audytowych, w tym zleconych przez Dyrektora lub ministra właściwego do spraw finansów zgodnie z przekazanymi założeniami.
§ 7. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Inspektora Ochrony Danych należy:
1) realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych;
2) prowadzenie spraw związanych z monitoringiem lub telewizją przemysłową w Centrum;
3) nadzór nad przestrzeganiem procedur, które mają związek z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i porządku na terenie siedziby Centrum;
4) udział w kontrolach w zakresie prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 8. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy wykonywanie zadań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 23711 § 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495).
§ 9. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej należy:
1) koordynowanie, dokumentowanie i monitorowanie oraz zapewnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
2) prowadzenie spraw w zakresie opracowania i aktualizacji procedur wewnętrznych dotyczących kontroli zarządczej w Centrum;
3) opracowywanie planów kontroli wewnętrznej i sprawozdań;
4) realizowanie kontroli wewnętrznych działalności Centrum oraz wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz kontrola jakości i terminowości wykonania zaleceń pokontrolnych;
5) analiza ryzyka we współpracy z osobami kierującymi pracami komórek organizacyjnych oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie kontroli zarządczej;
6) współdziałanie z jednostkami audytującymi oraz kontroli zewnętrznej;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 10. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) zapewnienie przestrzegania w Centrum przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
2) realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 11. Do zadań Departamentu Prawno-Organizacyjnego należy:
1) obsługa prawna Centrum;
2) opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych oraz założeń projektów aktów prawnych i innych projektów dokumentów rządowych;
3) monitorowanie we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub samodzielnymi stanowiskami pracy zmian i zależności pomiędzy systemami teleinformatycznymi związanymi z działalnością Centrum a przepisami prawa;
4) opiniowanie pod względem zgodności z prawem projektów dokumentów przygotowanych w Centrum;
5) sporządzanie lub opiniowanie projektów umów lub aneksów zawieranych przez Centrum;
6) sporządzanie planu zamówień publicznych i aktualizacja planu zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przy udziale właściwych komórek organizacyjnych;
7) przygotowywanie, prowadzenie oraz dokumentowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
8) koordynowanie stosowania procedur i przepisów mających zastosowanie do prowadzonych postępowań o udzielanie zamówień publicznych;
9) monitorowanie przebiegu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
10) przechowywanie całości dokumentacji przetargowej dotyczącej zamówień publicznych oraz przekazywanie jej do archiwów w terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami;
11) koordynowanie spraw dotyczących warunków udzielonych gwarancji bankowych stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy oraz koordynowanie działań związanych z realizacją tych gwarancji;
12) realizacja zadań z zakresu logistyki i obsługi administracyjno-biurowej Centrum;
13) zarządzanie składnikami majątku Centrum i prowadzenie jego ewidencji;
14) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem floty i majątku Centrum;
15) prowadzenie spraw związanych z nieruchomością będącą siedzibą Centrum oraz pomieszczeniami wynajmowanymi na potrzeby Centrum;
16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 12. Do zadań Departamentu Bezpieczeństwa należy:
1) zapewnienie właściwej ochrony informacji, w szczególności informacji prawnie chronionych;
2) tworzenie, monitorowanie i aktualizowanie dokumentacji operacyjnej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
3) współpraca z organami administracji publicznej i innymi podmiotami zewnętrznymi w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zarządzania kryzysowego i obronności Państwa, w tym pełnienie funkcji operatora usługi kluczowej;
4) zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych Centrum;
5) nadzorowanie prac związanych z prawidłowym uruchamianiem nowych systemów teleinformatycznych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego;
6) kontrola systemów teleinformatycznych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego;
7) wdrażanie skutecznego i efektywnego Zintegrowanego Systemu Zarządzania;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 13. Do zadań Departamentu - Centrum Analiz należy:
1) realizacja zadań z zakresu statystyki publicznej, w tym opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie ochrony zdrowia oraz przygotowywanie i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego danych objętych Programem Badań Statystycznych Statystyki Publicznej;
2) weryfikacja danych w zakresie przyczyn zgonów ludności we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym;
3) przygotowywanie oprogramowania do gromadzenia danych - System Statystyki w Ochronie Zdrowia;
4) współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędów obsługujących wojewodów oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawach statystyki medycznej;
5) gromadzenie danych statystycznych opracowanych przez jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia niezbędnych w procesie zarządzania, w zakresie wskazanym przez tego ministra;
6) opracowywanie raportów i publikacji będących dokumentacją wyników prowadzonych analiz danych statystycznych;
7) administrowanie Krajowym Systemem Monitorowania Wypadków Konsumenckich;
8) prowadzenie spraw i proponowanie kierunków prac dotyczących analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia oraz ocena wykonalności i przydatności zakresów analiz wielowymiarowych;
9) opracowywanie mechanizmów analitycznych, Extract, Transform and Load oraz modeli wykorzystywanych w procesie analitycznym i ocenie zjawisk w ochronie zdrowia;
10) Przeprowadzanie analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia;
11) opracowywanie analiz i raportów na podstawie analiz wielowymiarowych prowadzonych w Centrum;
12) prowadzenie spraw dotyczących otwartości danych publicznych oraz jakości danych w rejestrach teleinformatycznych, pozostających w zakresie właściwości Centrum;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 14. Do zadań Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych należy:
1) zapewnienie prawidłowego działania i bezpieczeństwa powierzonej do utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej, zwaną dalej "ITS", aplikacji i systemów przez:
a) dokumentowanie obsługi incydentów i rozwiązań w bazie wiedzy,
b) obsługę wniosków dotyczących dostępu fizycznego do ITS oraz zdalnego do systemów będących we właściwości Centrum,
c) prowadzenie spraw związanych z kolokowaną poza Centrum ITS, w tym nadzorowanie sposobu jej eksploatacji,
d) nadzór i zarządzanie wykonawcami zewnętrznymi w zakresie wykonywania zadań wynikających z umów eksploatacyjnych i serwisowych realizowanych przez departament;
2) zapewnienie i utrzymanie I oraz II linii wsparcia na potrzeby użytkowników systemów teleinformatycznych udostępnianych przez Centrum;
3) zapewnienie obsługi teleinformatycznej pracowników Centrum w zakresie wykorzystywanego sprzętu oraz oprogramowania;
4) monitorowanie licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum;
5) tworzenie i aktualizacja procedur, instrukcji eksploatacyjnych oraz dokumentacji dotyczącej ITS;
6) udział w kontrolach dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych w Systemie Informacji w Ochronie Zdrowia;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 15. Do zadań Departamentu Finansowo-Kadrowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Centrum;
2) sporządzanie projektów planów finansowych wydatków, w tym w układzie zadaniowym i dochodów oraz koordynacja procesu planowania w zakresie działania komórek organizacyjnych Centrum;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym obowiązującym w Centrum;
4) opracowywanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
5) bieżące monitorowanie i reagowanie na zagrożenia i ryzyka związane z realizacją planu finansowego jednostki;
6) weryfikowanie pod względem finansowym projektów dokumentów powodujących powstanie zobowiązań finansowych Centrum;
7) prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy;
8) prowadzenie spraw w zakresie gospodarowania funduszem wynagrodzeń oraz funduszem umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczaniem;
9) zarządzanie polityką podnoszenia kwalifikacji zawodowych i nadzór nad ścieżką rozwoju zawodowego pracowników;
10) wsparcie i doradztwo w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
11) prowadzenie procesów rekrutacji, zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej;
12) prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz bezpieczeństwem i higieną pracy;
13) sporządzanie raportów, statystki i sprawozdawczości dotyczącej zatrudnienia i spraw pracowniczych;
14) koordynacja i sporządzanie planów, prognoz, analiz oraz raportów z wykonania budżetu;
15) bieżąca analiza wykonania planów rzeczowo-finansowych i analiza sprawozdań w odniesieniu do realizowanych zadań;
16) identyfikacja obszaru ryzyka i jego analiza jako element mechanizmu kontrolnego eliminującego lub ograniczającego ewentualne skutki podjętych decyzji;
17) współudział w przygotowywaniu budżetów nowych projektów;
18) wsparcie kierowników projektów w zakresie opracowywania analiz na potrzeby zarządcze Centrum;
19) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 16. Do zadań Departamentu Rozwoju Systemu e-Zdrowie należy:
1) prowadzenie zadań związanych z budową i rozwojem "Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych" zwanej dalej "systemem e-zdrowie", w tym przygotowywanie niezbędnych wymagań eksploatacyjnych i operacyjnych;
2) zarządzanie procesem uruchamiania produkcyjnego systemem e-zdrowie;
3) opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do systemu e-zdrowie;
4) planowanie i realizacja polityki informacyjnej i promocyjnej systemu e-zdrowie;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 17. Do zadań Departamentu Rozwoju Systemów Teleinformatycznych należy:
1) rozwój systemów teleinformatycznych w zakresie kompetencji Centrum, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
2) budowa architektury systemów teleinformatycznych wraz z opracowywaniem koncepcji nowych inicjatyw, w tym proponowanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zmian architektury informacyjnej systemu ochrony zdrowia;
3) realizowanie projektów i programów mających na celu budowę i rozwój systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
4) wdrażanie i uruchamianie produkcyjne nowych systemów teleinformatycznych;
5) przygotowywanie niezbędnych wymagań eksploatacyjnych i operacyjnych dla budowanych i utrzymywanych systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
6) opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem systemu e-zdrowie, wraz z monitorowaniem zależności pomiędzy systemami, w tym z uwzględnieniem systemów teleinformatycznych w ochronie zdrowia działających lub planowanych przez inne jednostki;
7) współpraca z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi lub badawczymi w zakresie systemów teleinformatycznych w systemie ochrony zdrowia;
8) realizacja prac analityczno-programistycznych (Dev);
9) utrzymywanie i zarządzanie (Ops) systemami teleinformatycznymi, w szczególności poprzez obsługę incydentów, problemów i awarii w trybie 24/7;
10) prace w zakresie interoperacyjności i standaryzacji w systemach teleinformatycznych na poziomie centralnym, a także w rozwiązaniach regionalnych i lokalnych;
11) prowadzenie we współpracy z Ministerstwem Zdrowia spraw z obszaru klasyfikacji i terminologii medycznych;
12) opiniowanie przekazywanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia dokumentacji projektów dotyczących budowy lub rozwoju systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym, a także w rozwiązaniach regionalnych i lokalnych;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 18. Do zadań Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowie należy:
1) prowadzenie zadań związanych z wdrożeniem produkcyjnym systemu e-zdrowie wśród usługodawców na terenie całego kraju;
2) bezpośredni kontakt z usługodawcami w zakresie wdrożenia systemu e-zdrowie oraz inne działania umożliwiające pełne i terminowe wdrożenie systemu e-zdrowie na poziomie usługodawców i innych interesariuszy;
3) przygotowywanie i monitorowanie realizacji planów i harmonogramów wdrożeń systemu e-zdrowie;
4) współpraca z centralą i oddziałami wojewódzkimi Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie wdrożenia systemu e-zdrowie;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 19. Do zadań Departamentu Wsparcia Realizacji Projektów i Usług należy:
1) wsparcie kierowników realizowanych przez Centrum projektów w zakresie zarządzania w obszarze organizacyjnym, finansowym, sprawozdawczym, dokumentacyjnym;
2) wsparcie obszaru eksploatacji systemów teleinformatycznych w obszarze organizacyjnym, finansowym, sprawozdawczym, dokumentacyjnym;
3) zarządzanie kontraktami, kontrola i rozliczanie zawartych umów w zakresie budowy, utrzymania i rozwoju systemów teleinformatycznych oraz informacji i promocji;
4) tworzenie standardów i monitorowanie działalności Centrum pod kątem zgodności z regulacjami i standardami przyjętymi w Centrum;
5) koordynacja prac nad przygotowaniem sprawozdania z funkcjonowania Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia składanego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
6) planowanie i realizacja polityki informacyjnej i promocyjnej Centrum, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
7) koordynacja działań w ramach Akademii CSIOZ;
8) monitorowanie stanu informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
9) obsługa zapytań, interpelacji, wniosków o dostęp do informacji publicznej;
10) koordynacja i zarządzanie redakcją: strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, strony internetowej Centrum oraz wewnętrznego Intranetu;
11) współpraca i prowadzenie korespondencji ze wszystkimi interesariuszami projektów i systemów teleinformatycznych;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 20. Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.