Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-04-16 do 2019-11-23
Wersja archiwalna od 2011-04-16 do 2019-11-23
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 10 marca 2011 r.
w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia
Na podstawie art. 33j ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.2)) w związku z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.3)) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.4)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 8, poz. 50), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§ 2
Centrum nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 3
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 4
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Zdrowia |
w z. Jakub Szulc |
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 583 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003, Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 10 marca 2011 r. (poz. 29)
Załącznik nr 1
STATUT KRAJOWEGO CENTRUM
OCHRONY RADIOLOGICZNEJ W OCHRONIE ZDROWIA
§ 1
1. Przedmiotem działalności Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej „Centrum”, jest działalność określona w art. 33j ust. 3 i 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.1)) oraz w § 5-13 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. U. Nr 85, poz. 592 oraz z 2011 r. Nr 35, poz. 180).
2. Siedzibą Centrum jest Łódź.
3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Dział Dozymetrii;
2) Dział Kontroli Jakości;
3) Dział Organizacyjno-Prawny;
4) Dział Szkoleń i Organizacji Ochrony Radiologicznej.
§ 3
1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 - Pozostała działalność.
2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§ 4
Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 1411).
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 583 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679.
Załącznik nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY KRAJOWEGO CENTRUM OCHRONY RADIOLOGICZNEJ W OCHRONIE ZDROWIA
§ 1
Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, statutu oraz niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§ 2
1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum poprzez podejmowanie w tym zakresie działań określonych w § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. U. Nr 85 poz. 592 oraz z 2011 r. Nr 35, poz. 180).
2. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
3. Dyrektor bezpośrednio nadzoruje pracę Działu Dozymetrii.
4. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora wyznaczony przez Dyrektora.
§ 3
1. Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy:
1) Zastępcy Dyrektora do Spraw Organizacyjnych;
2) Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego.
2. Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora do Spraw Organizacyjnych należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a) Działu Kontroli Jakości,
b) Działu Szkoleń i Organizacji Ochrony Radiologicznej;
2) przygotowanie propozycji rocznego planu pracy na podstawie materiałów opracowanych przez podległe mu komórki organizacyjne;
3) przygotowywanie informacji dotyczących pracy podległych komórek organizacyjnych w zakresie i w terminach określonych przez Dyrektora;
4) występowanie z propozycjami dotyczącymi nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, awansowania, przeszeregowania, premiowania, nagradzania, wyróżniania, zmiany warunków pracy, udzielania kar regulaminowych pracownikom podległych mu komórek organizacyjnych;
5) sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez pracowników podległych mu komórek organizacyjnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
6) podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
3. Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy Działu Organizacyjno-Prawnego;
2) prowadzenie rachunkowości Centrum;
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
5) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
6) analizowanie pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;
7) opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;
8) sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania i projektów sprawozdań finansowych Centrum;
9) opracowywanie projektu harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
10) opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji;
11) współpraca przy opracowaniu projektów innych zarządzeń wewnętrznych;
12) prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń wewnętrznych;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 4
1. Pracą poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy tych komórek organizacyjnych.
2. Do podstawowych zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy:
1) kierowanie pracą danej komórki organizacyjnej;
2) przygotowanie propozycji rocznego planu pracy danej komórki organizacyjnej;
3) organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników danej komórki organizacyjnej;
4) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją zadań danej komórki organizacyjnej;
5) podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
6) współpraca przy opracowaniu wniosków dotyczących planowanych zamówień publicznych;
7) przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy danej komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora;
8) wykonywanie innych zadań zleconych odpowiednio przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 5
Do zadań Działu Dozymetrii należy:
1) przeprowadzanie przesiewowych pomiarów powierzchniowej dawki wejściowej dla różnych rodzajów badań rentgenodiagnostycznych;
2) prowadzenie pomiarów kontrolnych dawek indywidualnych otrzymywanych przez personel oraz opracowywanie na tej podstawie wniosków, prognoz i analiz;
3) w zakresie przeprowadzania w okresach 5-letnich oceny dawki dla ludności w wynikającej z medycznych zastosowań promieniowania jonizującego:
a) opracowanie systemu pozyskiwania informacji o częstości zabiegów diagnostycznych i leczniczych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego,
b) wyjaśnienie przyczyn zmian wartości ocenianej dawki,
c) publikowanie wyników oceny;
4) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 6
Do zadań Działu Kontroli Jakości należy:
1) certyfikowanie laboratoriów prowadzących dla celów ochrony radiologicznej pacjentów ocenę parametrów technicznych aparatury rentgenodiagnostycznej;
2) wspomaganie i konsultowanie zakładów opieki zdrowotnej w zakresie tworzenia systemów zarządzania jakością związanych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
3) wspomaganie merytoryczne działalności prowadzącej do akredytacji komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
4) wspomaganie procesu akredytacji laboratoriów prowadzących ocenę parametrów technicznych urządzeń radiologicznych;
5) analizowanie sprawozdań komisji do spraw procedur i audytów klinicznych zewnętrznych i opracowywanie wniosków w tych sprawach;
6) wspomaganie merytoryczne działalności konsultantów krajowych biorących udział w wyjaśnianiu przyczyn wypadków;
7) uczestniczenie w powypadkowych audytach klinicznych;
8) analizowanie przyczyn i okoliczności błędów dozymetrycznych oraz wypadków wynikających z awarii urządzeń radiologicznych;
9) skalowanie aparatury kontrolno-pomiarowej do pomiaru promieniowania jonizującego dla celów ochrony radiologicznej personelu i pacjenta;
10) organizowanie pomiarów porównawczych dla laboratoriów wykonujących specjalistyczne testy kontroli fizycznych parametrów urządzeń radiologicznych;
11) przedstawienie propozycji dotyczących kierunków i planów rozwoju bazy materialnej w zakresie stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
12) prowadzenie badań pilotażowych przed wdrożeniem do stosowania nowych metod pomiarowych;
13) doradztwo w sprawach zakupu aparatury kontrolno-pomiarowej dla oceny parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
14) monitorowanie światowego postępu w dziedzinie aparatury pomiarowej i ocen parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
15) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Organizacyjnych lub Dyrektora.
§ 7
Do zadań Działu Organizacyjno-Prawnego należy:
1) organizowanie i prowadzenie systemu informacji naukowej, technicznej i prawnej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
2) inicjowanie działań prowadzących do pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej w celu organizacyjnego i technicznego rozwoju systemu nadzoru Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie ochrony radiologicznej;
3) monitorowanie działalności Komisji Europejskiej w zakresie proponowanych i wprowadzanych zmian prawnych, zaleceń i innych dokumentów mogących wpływać na przepisy polskiego prawa w zakresie ochrony radiologicznej w medycynie i jakości świadczonych usług;
4) występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia w celu podjęcia inicjatywy prawodawczej;
5) udział w grupach i zespołach roboczych ministra właściwego do spraw zdrowia przygotowujących lub opiniujących projekty przepisów prawnych dotyczących ochrony radiologicznej w medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie opiniowania projektów przepisów w dziedzinie ochrony radiologicznej pacjenta;
7) prowadzenie kompletnej dokumentacji kadrowej wynikającej z przepisów prawa pracy na rzecz Centrum;
8) opiniowanie lub udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień, a także uzgadnianie lub udział w uzgadnianiu tych projektów;
9) sporządzanie opinii prawnych, udzielanie porad prawnych i dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie stosowania określonych norm prawnych związanych z bieżącą działalnością Centrum;
10) informowanie Dyrektora o uchybieniach w funkcjonowaniu Centrum w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego lub Dyrektora.
§ 8
Do zadań Działu Szkoleń i Organizacji Ochrony Radiologicznej należy:
1) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
2) analizowanie informacji uzyskiwanych w wyniku działalności kontrolnej organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
3) udzielanie konsultacji pracownikom komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie podejmowania decyzji dotyczących ochrony radiologicznej;
4) analizowanie i ocenianie działalności podmiotów zaangażowanych w procesy wdrażania wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
5) przedstawianie propozycji w zakresie priorytetów wdrożenia systemów ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
6) współpraca z właściwymi towarzystwami naukowymi w celu wymiany informacji i wzajemnej konsultacji projektów rozwoju medycznych zastosowań promieniowania jonizującego;
7) prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony radiologicznej oraz opracowywanie, tłumaczenie i publikowanie materiałów szkoleniowych;
8) współpraca ze środkami masowego przekazu w sprawach informowania społeczeństwa o medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
9) prowadzenie szkoleń doskonalących dla pracowników komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
10) współdziałanie z konsultantami krajowymi opracowującymi programy specjalizacji dla lekarzy;
11) upowszechnianie wymagań Unii Europejskiej w zakresie kształcenia specjalistycznego lekarzy różnych dziedzin;
12) opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla potrzeb szkolenia lekarzy w ramach specjalizacji;
13) opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla pielęgniarek i położnych;
14) prowadzenie działalności upowszechniającej nowe metody i procedury pomiarowe i szkolenie w tym zakresie;
15) opracowywanie, tłumaczenie oraz publikowanie materiałów szkoleniowych z zakresu medycznych zastosowań promieniowania i ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
16) współpraca z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z realizacją zadań Centrum, mających związek z medycznymi zastosowaniami promieniowania jonizującego oraz w zakresie ustalania wspólnych zasad inicjowania i wdrażania programów prowadzących do rozwoju ochrony radiologicznej oraz sposobu wymiany informacji i organizacji szkoleń;
17) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
18) wykonywanie innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Organizacyjnych lub Dyrektora.
§ 9
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.