Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-10-15 do 2020-06-04
Wersja archiwalna od 2019-10-15 do 2020-06-04
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 1 lipca 2010 r.
w sprawie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2019 r., poz. 86) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie statutu Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 10, poz. 48 i Nr 15, poz. 72 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 66) oraz zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 13, poz. 67), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§ 2
Centrum nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 3
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 4
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie statutu Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia oraz zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1414, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 1 lipca 2010 r. (poz. 56)
Załącznik nr 1
STATUT CENTRUM SYSTEMÓW INFORMACYJNYCH OCHRONY ZDROWIA [1]
§ 1
1. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.
2. Siedzibą Centrum jest Warszawa.
3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
Przedmiotem działalności Centrum jest:
1) realizacja zadań z zakresu budowy społeczeństwa informacyjnego obejmujących organizację i ochronę zdrowia oraz wspomaganie decyzji zarządczych ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie prowadzonych analiz i raportów, w szczególności:
a) budowę, wdrażanie i utrzymywanie systemów teleinformatycznych w celu poprawy jakości usług medycznych i optymalizacji procesów funkcjonujących w ochronie zdrowia,
b) monitorowanie planowanych, budowanych oraz funkcjonujących systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym i regionalnym, w zakresie ich komplementarności i kompatybilności z systemami teleinformatycznymi Centrum, w tym prowadzenie analiz, ekspertyz i udzielanie niezbędnego doradztwa,
c) współpracę i wymianę informacji dotyczących tworzonych i wykorzystywanych rozwiązań z zakresu e-administracji z innymi podmiotami publicznymi,
d) opracowywanie ekspertyz i opinii oraz wkładów do dokumentów, w tym projektów aktów prawnych lub założeń aktów prawnych, przygotowywanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia,
e) prowadzenie działalności informacyjnej związanej z zakresem działalności Centrum, w tym w zakresie e-zdrowia,
f) pełnienie funkcji podmiotu odpowiedzialnego za funkcjonowanie lub techniczno-organizacyjną obsługę systemu teleinformatycznego w zakresie określonym w aktach prawnych,
g) realizacja zadań Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotnej w zakresie wymiany recepty transgranicznej w postaci elektronicznej,
h) prowadzenie, w zakresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, kontroli dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych,
i) pełnienie funkcji operatora usługi kluczowej w obszarze cyberbezpieczeństwa;
2) realizacja zadań, z zakresu statystyki publicznej, określonych w przepisach ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 649 i 730) i aktach wykonawczych do tej ustawy, w tym prowadzenie badań statystycznych statystyki publicznej w ochronie zdrowia na użytek polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia oraz statystyki publicznej;
3) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§ 2a
1. W uzasadnionych przypadkach, wynikających z konieczności efektywnej realizacji zadań, Centrum, Dyrektor, o którym mowa w § 3 ust. 1, może tworzyć ośrodki zamiejscowe.
2. Utworzenie ośrodka zamiejscowego wymaga uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia.
3. Pracami ośrodka zamiejscowego kieruje osoba wyznaczona przez Dyrektora, o którym mowa w § 3 ust. 1.
§ 3
1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz.
2. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3. Dyrektor kieruje działalnością Centrum przy pomocy Dyrektora Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych) oraz Dyrektora Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępcy Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia).
3a. (uchylony)
3b. Główny Księgowy może również pełnić funkcję Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych lub Zastępcy Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia.
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. (uchylony)
7. (uchylony)
8. (uchylony)
9. (uchylony)
10. (uchylony)
11. (uchylony)
§ 3a
(uchylony)
§ 4
1. W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1) Samodzielne Stanowisko Pracy Audytora Wewnętrznego (AW);
2) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych (IOD);
3) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BIHP);
4) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej (PKZ);
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (POIN);
6) Departament Prawno–Organizacyjny (DPO);
7) Departament Bezpieczeństwa (DB);
8) Departament-Centrum Analiz (CA);
9) Departament Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (DEST);
10) Departament Finansowo–Kadrowy (DFK);
11) Departament Rozwoju Systemu e-Zdrowie (DRSEZ);
12) Departament Rozwoju Systemów Teleinformatycznych (DRST);
13) Departament Wdrożeń Systemu e-Zdrowie (DWSEZ);
14) Departament Wsparcia Realizacji Projektów i Usług (DWPU).
2. W przypadku, gdy Dyrektor Centrum uzna za konieczne utworzenie w departamencie wydziałów lub utworzenie w wydziale sekcji, określa on w drodze zarządzenia szczegółową strukturę organizacyjną departamentów, w tym podział na wydziały oraz sekcje wraz ze wskazaniem szczegółowych ich zadań, a także zadania osób kierujących pracami wydziałów lub sekcji utworzonych w danym departamencie.
§ 5
1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, działu 851 – Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 – Pozostała działalność.
2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania.
§ 6
1. Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Centrum regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych działających w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2014 r. poz. 889 oraz z 2015 r. poz. 1093).
3. (uchylony)
4. (uchylony)
Załącznik nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
CENTRUM SYSTEMÓW INFORMACYJNYCH OCHRONY ZDROWIA [2]
§ 1. Do zadań Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, zwanego dalej „Centrum”, należy podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności, o którym mowa w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia.
§ 2. 1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:
1) terminową i prawidłową realizację zadań Centrum;
2) zarządzanie majątkiem Centrum;
3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
5) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, dyscypliną pracy w Centrum;
6) ustalanie procedur kontrolnych i skuteczne działanie systemu monitorowania ich przestrzegania;
7) sprawne i efektywne funkcjonowanie kontroli zarządczej;
8) sprawny i skuteczny przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w Centrum;
9) promowanie wśród pracowników zasad etycznego postępowania;
10) osiąganie celów wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. Dyrektor może powoływać rady i zespoły, niezbędne do realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
4. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
5. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Dyrektor Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępca Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych), a w razie jego nieobecności, Dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępca Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia), a w razie ich nieobecności upoważniony dyrektor departamentu wskazany przez Dyrektora.
6. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1) Dyrektor Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępca Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych);
2) Dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępca Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia);
3) Departament Prawno-Organizacyjny;
4) Departament Bezpieczeństwa;
5) Departament Finansowo-Kadrowy;
6) Samodzielne Stanowisko Pracy Audytora Wewnętrznego;
7) Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych;
8) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
9) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej;
10) Samodzielne Stanowisko Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 3. 1. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych (Zastępcy Dyrektora do Spraw Rozwoju i Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych) należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a) Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych,
b) Departamentu Rozwoju Systemów Teleinformatycznych,
c) Departamentu Wsparcia Realizacji Projektów i Usług;
2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
2. Do zakresu działania Dyrektora Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia (Zastępcy Dyrektora do Spraw Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia) należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a) Departamentu-Centrum Analiz,
b) Departamentu Rozwoju Systemu e-Zdrowie,
c) Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowie;
2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 4. 1. Pracami departamentu kieruje dyrektor departamentu, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego departamentu. Dyrektor departamentu może kierować pracą departamentu przy pomocy zastępcy albo zastępców dyrektora departamentu.
2. Pracą Departamentu Finansowo-Kadrowego kieruje dyrektor departamentu – Główny Księgowy.
3. Pracami wydziału funkcjonującego w departamencie kieruje kierownik, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanego wydziału i podlega bezpośrednio dyrektorowi danego departamentu. Kierownik wydziału może kierować pracą wydziału przy pomocy zastępcy albo zastępców kierownika wydziału.
4. Pracami sekcji funkcjonującej w ramach wydziału kieruje koordynator, który jest odpowiedzialny za całokształt działalności kierowanej sekcji i podlega bezpośrednio kierownikowi danego wydziału.
§ 5. Do zadań dyrektorów departamentów oraz samodzielnych stanowisk pracy należy w szczególności:
1) zapewnienie terminowego i prawidłowego realizowania zadań komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
2) inicjowanie, opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie projektowanych aktów normatywnych, innych aktów prawnych i dokumentów, w szczególności umów, porozumień, postanowień, a także decyzji administracyjnych oraz przekazywanie ich do uzgodnień wewnętrznych;
3) realizacja zadań wynikających z zawartych umów, porozumień, decyzji, postanowień administracyjnych i innych dokumentów dotyczących zakresu działania danej komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
4) bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa oraz uregulowań wewnętrznych Centrum w zakresie działania komórki organizacyjnej lub samodzielnego stanowiska pracy;
5) opracowywanie, realizacja i monitorowanie planów rzeczowo-finansowych realizowanych zadań;
6) określanie celów i mierników na potrzeby budżetu zadaniowego i Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;
7) identyfikowanie i analizowanie ryzyk oraz wskazywanie mechanizmów kontrolnych zmierzających do ich ograniczenia;
8) nadzór i współpraca z wykonawcami w zakresie realizowanych umów, a w przypadku zaistnienia konieczności zmian tych umów, opracowywanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej tych zmian;
9) wnioskowanie o zwolnienie zabezpieczenia należytego wykonania realizowanych umów, naliczanie kar umownych lub odsetek, zgodnie z postanowieniami tych umów oraz zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
10) dokonywanie kontroli merytorycznej dokumentów finansowo-księgowych dotyczących dostaw, usług, robót budowlanych realizowanych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;
11) realizowanie zadań z zakresu wykonywania kontroli zarządczej dla zapewnienia realizacji celów i zadań Centrum zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
12) realizowanie zadań wynikających z postanowień, orzeczeń, wyroków właściwych organów w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną lub samodzielne stanowisko pracy;
13) przestrzeganie zasad dyscypliny finansów publicznych;
14) współpraca z redaktorem strony Podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;
15) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnym oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w celu prawidłowej realizacji ich zadań;
16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora oraz nadzorujących Dyrektorów Pionów.
§ 6. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Audytora Wewnętrznego należy:
1) wspieranie, w sposób niezależny i obiektywny, Dyrektora w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej poprzez:
a) przeprowadzanie analizy obszarów ryzyka związanych z działalnością Centrum dla celów audytu,
b) opracowywanie rocznego planu audytu wewnętrznego,
c) przeprowadzanie zgodnie z opracowanym planem audytu wewnętrznego zadań audytowych w komórkach organizacyjnych Centrum lub samodzielnych stanowisk pracy,
d) prowadzenie dokumentacji audytu wewnętrznego,
e) sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi sprawozdań z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, w których przedstawia ustalenia i zalecenia z przeprowadzonych zadań,
f) wykonywanie, na wniosek Dyrektora lub z własnej inicjatywy audytora, czynności doradczych poza rocznym planem audytu,
g) monitorowanie realizacji zaleceń i dokonywanie czynności sprawdzających wykonania przez właściwe komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy zaleceń zawartych w sprawozdaniach z wykonania poszczególnych zadań audytowych,
h) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących zasad przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym opracowywanie procedur audytu wewnętrznego w Centrum;
2) wykonywanie innych zadań audytowych, w tym zleconych przez Dyrektora lub ministra właściwego do spraw finansów zgodnie z przekazanymi założeniami.
§ 7. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Inspektora Ochrony Danych należy:
1) realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych;
2) prowadzenie spraw związanych z monitoringiem lub telewizją przemysłową w Centrum;
3) nadzór nad przestrzeganiem procedur, które mają związek z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i porządku na terenie siedziby Centrum;
4) udział w kontrolach w zakresie prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 8. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy wykonywanie zadań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 23711 § 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495).
§ 9. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Kontroli Zarządczej należy:
1) koordynowanie, dokumentowanie i monitorowanie oraz zapewnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
2) prowadzenie spraw w zakresie opracowania i aktualizacji procedur wewnętrznych dotyczących kontroli zarządczej w Centrum;
3) opracowywanie planów kontroli wewnętrznej i sprawozdań;
4) realizowanie kontroli wewnętrznych działalności Centrum oraz wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz kontrola jakości i terminowości wykonania zaleceń pokontrolnych;
5) analiza ryzyka we współpracy z osobami kierującymi pracami komórek organizacyjnych oraz samodzielnymi stanowiskami pracy w zakresie kontroli zarządczej;
6) współdziałanie z jednostkami audytującymi oraz kontroli zewnętrznej;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 10. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) zapewnienie przestrzegania w Centrum przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
2) realizacja zadań określonych w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 11. Do zadań Departamentu Prawno-Organizacyjnego należy:
1) obsługa prawna Centrum;
2) opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych oraz założeń projektów aktów prawnych i innych projektów dokumentów rządowych;
3) monitorowanie we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub samodzielnymi stanowiskami pracy zmian i zależności pomiędzy systemami teleinformatycznymi związanymi z działalnością Centrum a przepisami prawa;
4) opiniowanie pod względem zgodności z prawem projektów dokumentów przygotowanych w Centrum;
5) sporządzanie lub opiniowanie projektów umów lub aneksów zawieranych przez Centrum;
6) sporządzanie planu zamówień publicznych i aktualizacja planu zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przy udziale właściwych komórek organizacyjnych;
7) przygotowywanie, prowadzenie oraz dokumentowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
8) koordynowanie stosowania procedur i przepisów mających zastosowanie do prowadzonych postępowań o udzielanie zamówień publicznych;
9) monitorowanie przebiegu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
10) przechowywanie całości dokumentacji przetargowej dotyczącej zamówień publicznych oraz przekazywanie jej do archiwów w terminach zgodnych z obowiązującymi przepisami;
11) koordynowanie spraw dotyczących warunków udzielonych gwarancji bankowych stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania umowy oraz koordynowanie działań związanych z realizacją tych gwarancji;
12) realizacja zadań z zakresu logistyki i obsługi administracyjno-biurowej Centrum;
13) zarządzanie składnikami majątku Centrum i prowadzenie jego ewidencji;
14) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem floty i majątku Centrum;
15) prowadzenie spraw związanych z nieruchomością będącą siedzibą Centrum oraz pomieszczeniami wynajmowanymi na potrzeby Centrum;
16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 12. Do zadań Departamentu Bezpieczeństwa należy:
1) zapewnienie właściwej ochrony informacji, w szczególności informacji prawnie chronionych;
2) tworzenie, monitorowanie i aktualizowanie dokumentacji operacyjnej w zakresie utrzymania bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
3) współpraca z organami administracji publicznej i innymi podmiotami zewnętrznymi w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zarządzania kryzysowego i obronności Państwa, w tym pełnienie funkcji operatora usługi kluczowej;
4) zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych Centrum;
5) nadzorowanie prac związanych z prawidłowym uruchamianiem nowych systemów teleinformatycznych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego;
6) kontrola systemów teleinformatycznych w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego;
7) wdrażanie skutecznego i efektywnego Zintegrowanego Systemu Zarządzania;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 13. Do zadań Departamentu – Centrum Analiz należy:
1) realizacja zadań z zakresu statystyki publicznej, w tym opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie ochrony zdrowia oraz przygotowywanie i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego danych objętych Programem Badań Statystycznych Statystyki Publicznej;
2) weryfikacja danych w zakresie przyczyn zgonów ludności we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym;
3) przygotowywanie oprogramowania do gromadzenia danych – System Statystyki w Ochronie Zdrowia;
4) współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędów obsługujących wojewodów oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawach statystyki medycznej;
5) gromadzenie danych statystycznych opracowanych przez jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia niezbędnych w procesie zarządzania, w zakresie wskazanym przez tego ministra;
6) opracowywanie raportów i publikacji będących dokumentacją wyników prowadzonych analiz danych statystycznych;
7) administrowanie Krajowym Systemem Monitorowania Wypadków Konsumenckich;
8) prowadzenie spraw i proponowanie kierunków prac dotyczących analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia oraz ocena wykonalności i przydatności zakresów analiz wielowymiarowych;
9) opracowywanie mechanizmów analitycznych, Extract, Transform and Load oraz modeli wykorzystywanych w procesie analitycznym i ocenie zjawisk w ochronie zdrowia;
10) Przeprowadzanie analiz wielowymiarowych zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia;
11) opracowywanie analiz i raportów na podstawie analiz wielowymiarowych prowadzonych w Centrum;
12) prowadzenie spraw dotyczących otwartości danych publicznych oraz jakości danych w rejestrach teleinformatycznych, pozostających w zakresie właściwości Centrum;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 14. Do zadań Departamentu Eksploatacji Systemów Teleinformatycznych należy:
1) zapewnienie prawidłowego działania i bezpieczeństwa powierzonej do utrzymania infrastruktury techniczno-systemowej, zwaną dalej „ITS”, aplikacji i systemów przez:
a) dokumentowanie obsługi incydentów i rozwiązań w bazie wiedzy,
b) obsługę wniosków dotyczących dostępu fizycznego do ITS oraz zdalnego do systemów będących we właściwości Centrum,
c) prowadzenie spraw związanych z kolokowaną poza Centrum ITS, w tym nadzorowanie sposobu jej eksploatacji,
d) nadzór i zarządzanie wykonawcami zewnętrznymi w zakresie wykonywania zadań wynikających z umów eksploatacyjnych i serwisowych realizowanych przez departament;
2) zapewnienie i utrzymanie I oraz II linii wsparcia na potrzeby użytkowników systemów teleinformatycznych udostępnianych przez Centrum;
3) zapewnienie obsługi teleinformatycznej pracowników Centrum w zakresie wykorzystywanego sprzętu oraz oprogramowania;
4) monitorowanie licencji (sublicencji) oraz certyfikatów posiadanych przez Centrum;
5) tworzenie i aktualizacja procedur, instrukcji eksploatacyjnych oraz dokumentacji dotyczącej ITS;
6) udział w kontrolach dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemów teleinformatycznych w Systemie Informacji w Ochronie Zdrowia;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 15. Do zadań Departamentu Finansowo-Kadrowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Centrum;
2) sporządzanie projektów planów finansowych wydatków, w tym w układzie zadaniowym i dochodów oraz koordynacja procesu planowania w zakresie działania komórek organizacyjnych Centrum;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym obowiązującym w Centrum;
4) opracowywanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych oraz ich rozdysponowania;
5) bieżące monitorowanie i reagowanie na zagrożenia i ryzyka związane z realizacją planu finansowego jednostki;
6) weryfikowanie pod względem finansowym projektów dokumentów powodujących powstanie zobowiązań finansowych Centrum;
7) prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy;
8) prowadzenie spraw w zakresie gospodarowania funduszem wynagrodzeń oraz funduszem umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczaniem;
9) zarządzanie polityką podnoszenia kwalifikacji zawodowych i nadzór nad ścieżką rozwoju zawodowego pracowników;
10) wsparcie i doradztwo w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
11) prowadzenie procesów rekrutacji, zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej;
12) prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz bezpieczeństwem i higieną pracy;
13) sporządzanie raportów, statystki i sprawozdawczości dotyczącej zatrudnienia i spraw pracowniczych;
14) koordynacja i sporządzanie planów, prognoz, analiz oraz raportów z wykonania budżetu;
15) bieżąca analiza wykonania planów rzeczowo-finansowych i analiza sprawozdań w odniesieniu do realizowanych zadań;
16) identyfikacja obszaru ryzyka i jego analiza jako element mechanizmu kontrolnego eliminującego lub ograniczającego ewentualne skutki podjętych decyzji;
17) współudział w przygotowywaniu budżetów nowych projektów;
18) wsparcie kierowników projektów w zakresie opracowywania analiz na potrzeby zarządcze Centrum;
19) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 16. Do zadań Departamentu Rozwoju Systemu e-Zdrowie należy:
1) prowadzenie zadań związanych z budową i rozwojem „Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” zwanej dalej „systemem e-zdrowie”, w tym przygotowywanie niezbędnych wymagań eksploatacyjnych i operacyjnych;
2) zarządzanie procesem uruchamiania produkcyjnego systemem e-zdrowie;
3) opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do systemu e-zdrowie;
4) planowanie i realizacja polityki informacyjnej i promocyjnej systemu e-zdrowie;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 17. Do zadań Departamentu Rozwoju Systemów Teleinformatycznych należy:
1) rozwój systemów teleinformatycznych w zakresie kompetencji Centrum, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
2) budowa architektury systemów teleinformatycznych wraz z opracowywaniem koncepcji nowych inicjatyw, w tym proponowanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zmian architektury informacyjnej systemu ochrony zdrowia;
3) realizowanie projektów i programów mających na celu budowę i rozwój systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
4) wdrażanie i uruchamianie produkcyjne nowych systemów teleinformatycznych;
5) przygotowywanie niezbędnych wymagań eksploatacyjnych i operacyjnych dla budowanych i utrzymywanych systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
6) opracowywanie planów i harmonogramów wprowadzania zmian do systemów teleinformatycznych, z wyłączeniem systemu e-zdrowie, wraz z monitorowaniem zależności pomiędzy systemami, w tym z uwzględnieniem systemów teleinformatycznych w ochronie zdrowia działających lub planowanych przez inne jednostki;
7) współpraca z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi lub badawczymi w zakresie systemów teleinformatycznych w systemie ochrony zdrowia;
8) realizacja prac analityczno-programistycznych (Dev);
9) utrzymywanie i zarządzanie (Ops) systemami teleinformatycznymi, w szczególności poprzez obsługę incydentów, problemów i awarii w trybie 24/7;
10) prace w zakresie interoperacyjności i standaryzacji w systemach teleinformatycznych na poziomie centralnym, a także w rozwiązaniach regionalnych i lokalnych;
11) prowadzenie we współpracy z Ministerstwem Zdrowia spraw z obszaru klasyfikacji i terminologii medycznych;
12) opiniowanie przekazywanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia dokumentacji projektów dotyczących budowy lub rozwoju systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym, a także w rozwiązaniach regionalnych i lokalnych;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 18. Do zadań Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowie należy:
1) prowadzenie zadań związanych z wdrożeniem produkcyjnym systemu e-zdrowie wśród usługodawców na terenie całego kraju;
2) bezpośredni kontakt z usługodawcami w zakresie wdrożenia systemu e-zdrowie oraz inne działania umożliwiające pełne i terminowe wdrożenie systemu e-zdrowie na poziomie usługodawców i innych interesariuszy;
3) przygotowywanie i monitorowanie realizacji planów i harmonogramów wdrożeń systemu e-zdrowie;
4) współpraca z centralą i oddziałami wojewódzkimi Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie wdrożenia systemu e-zdrowie;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 19. Do zadań Departamentu Wsparcia Realizacji Projektów i Usług należy:
1) wsparcie kierowników realizowanych przez Centrum projektów w zakresie zarządzania w obszarze organizacyjnym, finansowym, sprawozdawczym, dokumentacyjnym;
2) wsparcie obszaru eksploatacji systemów teleinformatycznych w obszarze organizacyjnym, finansowym, sprawozdawczym, dokumentacyjnym;
3) zarządzanie kontraktami, kontrola i rozliczanie zawartych umów w zakresie budowy, utrzymania i rozwoju systemów teleinformatycznych oraz informacji i promocji;
4) tworzenie standardów i monitorowanie działalności Centrum pod kątem zgodności z regulacjami i standardami przyjętymi w Centrum;
5) koordynacja prac nad przygotowaniem sprawozdania z funkcjonowania Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia składanego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
6) planowanie i realizacja polityki informacyjnej i promocyjnej Centrum, z wyłączeniem systemu e-zdrowie;
7) koordynacja działań w ramach Akademii CSIOZ;
8) monitorowanie stanu informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
9) obsługa zapytań, interpelacji, wniosków o dostęp do informacji publicznej;
10) koordynacja i zarządzanie redakcją: strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, strony internetowej Centrum oraz wewnętrznego Intranetu;
11) współpraca i prowadzenie korespondencji ze wszystkimi interesariuszami projektów i systemów teleinformatycznych;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 20. Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (Dz.U.M.Z. poz. 86). Zmiana weszła w życie 15 października 2019 r.
[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (Dz.U.M.Z. poz. 86). Zmiana weszła w życie 15 października 2019 r.