Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-01-01
Wersja aktualna od 2013-01-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 22 czerwca 2010 r.
w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych
(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2012 r., poz. 69)
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Centrum Egzaminów Medycznych, zwane dalej „CEM”, działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 10, poz. 50 oraz z 2008 r. Nr 8, poz. 49), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§ 2
CEM nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 3
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy CEM określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 4
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1414, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 22 czerwca 2010 r. (poz. 55)
Załącznik nr 1
STATUT CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH
§ 1
1. Centrum Egzaminów Medycznych, zwane dalej „CEM”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2. Siedzibą CEM jest Łódź.
3. Obszarem działania CEM jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
Przedmiotem działalności CEM jest realizacja zadań związanych z organizowaniem i przeprowadzaniem egzaminów medycznych oraz innych egzaminów z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego lekarzy, farmaceutów oraz innych osób wykonujących zawody medyczne.
§ 3
1. Działalnością CEM kieruje Dyrektor, który reprezentuje CEM na zewnątrz.
2. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3. Dyrektor kieruje działalnością CEM przy pomocy Zastępcy Dyrektora oraz Głównego Księgowego.
§ 4
W skład CEM wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1) Sekcja Egzaminów Medycznych;
2) Sekcja Ewaluacji i Analiz;
3) Sekcja Kadr i Księgowości;
4) Sekcja Konstrukcji Testów;
5) Sekcja Poligrafii;
6) Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Konstruktora Testów;
7) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej;
7a) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Zamówień Publicznych;
8) Sekretariat.
§ 5
1. Działalność CEM jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, dział 851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85195 – Pozostała działalność.
2. CEM może uzyskiwać środki finansowe z innych tytułów, w szczególności z opłat egzaminacyjnych, o których mowa w przepisach szczególnych.
3. Podstawą gospodarki finansowej CEM jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4. CEM sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§ 6
1. Do osób zatrudnionych w CEM stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników CEM są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 411).
Załącznik nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH [1]
§ 1
Do zadań Centrum Egzaminów Medycznych, zwanego dalej „CEM”, należy:
1) podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności CEM, określonego w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia;
2) ustalanie regulaminów porządkowych przeprowadzanych państwowych egzaminów medycznych, a następnie przedkładanie ich do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
3) organizowanie i przeprowadzanie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego, w tym:
a) opracowanie banku pytań testowych,
b) przygotowanie testu na egzamin w danym terminie,
c) powoływanie i odwoływanie przewodniczącego oraz członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej oraz wyznaczanie spośród jej składu zespołów egzaminacyjnych,
d) dokonywanie oceny testów i ustalanie wyników egzaminu,
e) zawiadamianie ministra właściwego do spraw zdrowia, właściwą okręgową izbę lekarską, Wojewódzkie Centra Zdrowia Publicznego albo Wojskową Izbę Lekarską o wynikach egzaminu,
f) dokonywanie okresowej oceny przebiegu i wyników egzaminów,
g) wydawanie świadectwa złożenia egzaminu,
h) prowadzenie rejestru wydawanych świadectw złożenia egzaminu;
4) organizowanie Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Farmaceutów, Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Diagnostów Laboratoryjnych oraz Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia w zakresie objętym systemem specjalizacji, w tym:
a) ustalanie i opracowanie, w porozumieniu z krajowymi konsultantami oraz z przedstawicielami właściwych towarzystw naukowych, egzaminów: testowego, ustnego i praktycznego,
b) powoływanie i odwoływanie przewodniczącego oraz członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej oraz wyznaczanie spośród jej składu zespołów egzaminacyjnych,
c) obsługa administracyjna działalności Państwowych Komisji Egzaminacyjnych,
d) powiadamianie zdających o miejscu i terminie egzaminów specjalizacyjnych,
e) ustalanie wyników części testowej egzaminów specjalizacyjnych,
f) nadzór i dokonywanie okresowych ocen z przebiegu egzaminów specjalizacyjnych,
g) wydawanie z upoważnienia ministra właściwego do spraw zdrowia dyplomu specjalisty oraz zaświadczenia o złożonym egzaminie specjalizacyjnym,
h) prowadzenie rejestrów wydawanych zaświadczeń i dyplomów złożenia egzaminu;
5) przeprowadzanie egzaminu państwowego z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych oraz wydawanie świadectwa złożenia tego egzaminu z wynikiem pozytywnym;
6) organizowanie innych egzaminów zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, uczelnie medyczne, jednostki badawczo-rozwojowe lub inne podmioty, za zgodą ministra właściwego do spraw zdrowia;
7) archiwizowanie dokumentacji egzaminacyjnej i wydawanie z niej zaświadczeń;
8) prowadzenie działalności informacyjnej w obszarze zagadnień będących przedmiotem działalności CEM;
9) realizacja innych zadań zlecanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§ 2
1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie CEM, w szczególności odpowiedzialny jest za:
1) realizację zadań CEM;
2) zarządzanie majątkiem CEM;
3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
5) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w CEM;
6) ustalanie procedur kontrolnych.
2. Dyrektor jest przełożonym pracowników CEM oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora, a w razie jego nieobecności inny pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
4. Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań CEM, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
5. Dyrektor wydaje zarządzenia dotyczące działalności CEM.
6. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1) Zastępca Dyrektora;
2) Główny Księgowy;
3) Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Konstruktora Testów;
4) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej;
4a) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Zamówień Publicznych;
5) Sekretariat.
§ 3
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych komórek organizacyjnych:
a) Sekcji Egzaminów Medycznych,
b) Sekcji Ewaluacji i Analiz;
2) tworzenie i nadzorowanie komputerowej bazy danych osobowych;
3) tworzenie i nadzorowanie komputerowego banku zadań testowych;
4) organizacja procesu ewidencji wyników egzaminów;
5) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 4
Do zadań Głównego Księgowego należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy Sekcji Kadr i Księgowości;
2) prowadzenie rachunkowości CEM;
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
5) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
6) sporządzanie projektów planów finansowych;
7) sporządzanie projektów sprawozdań finansowych i projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 5
Do zadań Sekcji Egzaminów Medycznych należy obsługa administracyjna egzaminów państwowych, a w szczególności:
1) przyjmowanie i weryfikacja dokumentacji wymaganej do przystąpienia do egzaminu;
2) informowanie osób przystępujących do egzaminów oraz komisji i zespołów egzaminacyjnych o terminach i miejscach egzaminów;
3) prowadzenie ewidencji osób przystępujących do egzaminu oraz ewidencji wydawanych dyplomów, świadectw i zaświadczeń;
4) wypisywanie dyplomów, świadectw i zaświadczeń;
5) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 6
Do zadań Sekcji Ewaluacji i Analiz należy:
1) obsługa bazy danych osobowych;
2) przeprowadzanie odczytywania i ewaluacji wyników egzaminów oraz przeprowadzanie analiz w tym zakresie;
3) upowszechnianie wyników egzaminów w formie elektronicznej, na stronach internetowych CEM;
4) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 7
Do zadań Sekcji Księgowości i Kadr należy:
1) prowadzenie księgowości CEM;
2) obsługa finansowa CEM;
3) prowadzenie kasy CEM;
4) prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
5) prowadzenie spraw osobowych pracowników CEM;
6) sporządzanie właściwych deklaracji podatkowych;
7) prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunków pracy, przeniesieniami, przeszeregowaniami, udzielaniem urlopów oraz prowadzeniem akt osobowych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§ 8
Do zadań Sekcji Konstrukcji Testów należy:
1) merytoryczne opracowanie testów egzaminacyjnych w porozumieniu z konsultantami krajowymi;
2) przeprowadzanie korekty testów egzaminacyjnych;
3) opracowanie edytorskie, techniczne i graficzne testów egzaminacyjnych;
4) nadzór nad drukiem testów egzaminacyjnych;
5) prowadzenie i systematyczne uzupełnianie komputerowego banku zadań testowych;
6) systematyczne wprowadzanie danych opisujących wartość zadania po przeprowadzeniu egzaminu;
7) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Konstruktora Testów.
§ 9
Do zadań Sekcji Poligrafii należy:
1) druk materiałów egzaminacyjnych;
2) przygotowywanie materiałów egzaminacyjnych do dystrybucji;
3) współpraca z jednostkami zlecającymi wykonanie materiałów egzaminacyjnych w celu realizacji zadania;
4) przygotowywanie komputerowych kart odpowiedzi zgodnie ze złożonym zamówieniem;
5) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Konstruktora Testów.
§ 10
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Konstruktora Testów należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych komórek organizacyjnych:
a) Sekcji Konstrukcji Testów,
b) Sekcji Poligrafii;
2) opracowywanie założeń egzaminów;
3) merytoryczne opracowywanie testów egzaminacyjnych;
4) nadzorowanie i uczestnictwo w opracowywaniu testów egzaminacyjnych;
5) prowadzenie korekty testów egzaminacyjnych;
6) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 11
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Prawnej należy:
1) obsługa prawna CEM;
2) sporządzanie projektów umów zawieranych przez CEM;
3) opiniowanie projektów dokumentów przygotowanych w CEM;
4) udzielanie pracownikom CEM porad prawnych w zakresie stosowania określonych norm prawnych w działalności CEM;
5) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 11a
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Zamówień Publicznych należy:
1) przygotowywanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
2) prowadzenie dokumentacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
3) sporządzanie rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych;
4) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
5) wykonywanie innych zadań zleconych.
§ 12
Do zadań Sekretariatu należy zapewnianie obsługi kancelaryjno-organizacyjnej CEM, poprzez:
1) zapewnienie sprawnego obiegu korespondencji przychodzącej i wychodzącej;
2) obsługę urządzeń zapewniających realizację czynności kancelaryjnych;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 13
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w CEM regulują odrębne przepisy.
[1] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 września 2012 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych (Dz.U.M.Z. poz. 69). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2013 r.