Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2009 nr 13 poz. 69
Wersja aktualna od 2007-04-16
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2009 nr 13 poz. 69
Wersja aktualna od 2007-04-16
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 30 GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO

z dnia 16 kwietnia 2007 r.

w sprawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dla stacji sanitarno-epidemiologicznych dotyczących kontroli stanu sanitarnego kąpielisk

Na podstawie art. 7 ust. 2 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851, z późn. zm.1)), zarządza się, co następuje:

§ 1

Ustala się wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące kontroli stanu sanitarnego kąpielisk, stanowiące załącznik do zarządzenia.

§ 2

Wytyczne określają:

1) jednolite standardy postępowania, mające na celu:

a) zapewnienie prawidłowego nadzoru i kontroli kąpielisk w zakresie zagrożeń epidemiologicznych i sanitarno-technicznych,

b) zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników kąpielisk;

2) tryb raportowania wyników kontroli w sprawie jakości wody w kąpieliskach.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1032, Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz. 1225 i Nr 220, poz. 1600.

Główny Inspektor Sanitarny

Andrzej Wojtyła

Załącznik do zarządzenia
Głównego Inspektora Sanitarnego
nr 30 z dnia 16 kwietnia 2007 r. (poz. 69)

WYTYCZNE GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO DLA STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH DOTYCZĄCYCH KONTROLI STANU SANITARNEGO KĄPIELISK

1.1. Nie później niż, na 2 miesiące przed planowanym rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub państwowy graniczny inspektor sanitarny, powinien powziąć od właścicieli lub podmiotów zarządzających kąpieliskami (w tym władz samorządowych), informację o kąpieliskach, które:

a) mają być użytkowane w nadchodzącym sezonie kąpieliskowym (w tym nowo otwarte),

b) mają zostać zlikwidowane.

1.2. Szczególną uwagę należy zwrócić na kąpieliska ujęte w wykazie przekazywanym corocznie Komisji Europejskiej (wybrane do raportowanie do KE). Powinny być one objęte kontrolą sanitarną i monitoringiem także w tym roku. Należy określić współrzędne kąpielisk ujętych w wykazie przekazywanym Komisji Europejskiej. Należy bardzo starannie rozważyć, które kąpieliska ewentualnie dołączyć do wykazu przekazywanego Komisji w roku 2007. Należy zdecydowanie unikać zamieszczania w nim kąpielisk, w przypadku, których można oczekiwać, że w niedalekiej przyszłości zostaną zlikwidowane.

1.2.1. Na likwidację kąpielisk ujętych w wykazie przekazywanym do Komisji Europejskiej, kraj członkowski powinien uzyskać zgodę Komisji, dlatego też, należy ustalić i przekazać do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (za pośrednictwem WSSE) informację o przyczynach i okolicznościach likwidacji kąpielisk ujętych w tym wykazie. To samo dotyczy kąpielisk, w których w minionym sezonie kąpieliskowym obowiązywał stały (trwający cały sezon kąpieliskowy) zakaz kąpieli.

2.1 Nie później, niż miesiąc przed rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego należy przeprowadzić kontrolę sanitarno-techniczną kąpielisk oraz przyległego terenu, w szczególności zbiorników wodnych znajdujących się w ich pobliżu. Okres ten należy wykorzystać do usunięcia ewentualnych nieprawidłowości, przeprowadzenia niezbędnych napraw i remontów, wymiany zniszczonych urządzeń, tak aby kąpielisko było gotowe do użytku z początkiem sezonu.

2.2. Na podstawie badań monitoringowych klasy czystości wód powierzchniowych, wykonywanych przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska należy dokonać oceny stanu sanitarnego zbiorników wodnych, znajdujących się w pobliżu kąpielisk. Ocenie podlega jakość wody w minionym i obecnym sezonie. W przypadku stwierdzenia wyraźnego zwiększenia zanieczyszczenia wody w akwenie w obecnym okresie w porównaniu do ubiegłego roku należy ustalić przyczyny takiego stanu jakości wody, możliwości działań naprawczych, rozważyć zagrożenie dla zdrowia użytkowników kąpieliska i jego ewentualne wyłączenie z użytkowania.

3.1. Nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego należy pobrać próbki wody do badań laboratoryjnych. Pobieranie próbek do ww. badań należy powtórzyć w czasie trwania sezonu kąpieliskowego.

3.1.1. Zakres ww. badań powinien być zgodny z wymaganiami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 października 2002 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda w kąpieliskach (Dz. U. z 2002 r. Nr 183, poz. 1530) oraz z programem przeprowadzonym w roku poprzednim.

3.1.2. W przypadku kąpielisk ujętych w wykazie przeznaczonym dla Komisji Europejskiej, należy pobierać próbki oraz przeprowadzać badania wskaźników jakości wody ściśle, co 14 dni, niezależnie od warunków pogodowych, liczby użytkowników kąpieliska i jakości wody w minionym sezonie.

Zakres badań powinien obejmować co najmniej:

a) E.coli,

b) enterokoki (paciorkowce kałowe),

c) ilość bakterii grupy coli,

d) fenole,

e) detergenty,

f) oleje mineralne.

Brak oznaczenia/oceny któregokolwiek z powyższych parametrów traktowany jest przez Komisję tak, jakby próbki nie pobrano i jest równoznaczny z niedostatecznym nadzorem nad jakością wody w kąpielisku.

3.1.3. Pobierając próbki, należy dokonać wzrokowej oceny wody w kąpielisku oraz odnotować ewentualną obecność piany, przedmiotów pływających, plam olejowych oraz pozostałości smolistych.

3.1.4. Próbki należy pobierać z tych samych miejsc, co w roku poprzednim, stosując taką samą technikę i metody oznaczania parametrów jakości wody.

3.2. Należy porównać oceny stanu sanitarnego (zbiorników wodnych/kąpielisk) z obecnego sezonu kąpieliskowego z minionym.

3.3. Od 2008 r. przed każdym sezonem kąpieliskowym, należy sporządzić wykaz czynnych kąpielisk wraz z określeniem przewidywanej długości sezonu kąpieliskowego. Powyższy wykaz będzie przekazywany corocznie do Komisji Europejskiej.

Do każdego kąpieliska, należy opracować harmonogram kontroli jakości wody, określając dni, w których planowane będzie pobieranie próbek (zgodnie z Dyrektywą 2006/7/EC, dopuszczalne przesunięcie terminu kontroli nie powinno przekraczać 4 dni).

4.1. W ramach przygotowania do sezonu kąpieliskowego, należy dokonać kontroli sanitarnej tych kąpielisk, w których jakość wody odpowiada wymaganiom określonym w obowiązujących przepisach i pozwala na otwarcie kąpielisk.

4.2. Podczas kontroli, szczególną uwagę należy zwrócić na stan sanitarno-techniczny urządzeń i instalacji znajdujących się w pobliżu kąpieliska.

4.3. Należy dążyć do tego, aby wszystkie kąpieliska, a zwłaszcza te ujęte w wykazie przekazywanym Komisji Europejskiej były zaopatrywane w bieżącą wodę zdatną do spożycia, a także były podłączone do sieci kanalizacyjnej.

4.4. Należy sprawdzić czy teren kąpieliska jest odpowiednio zagospodarowany i oznakowany, a także należycie zabezpieczony przed potencjalnymi zagrożeniami, które mogłyby wpływać na bezpieczeństwo użytkowników.

5. W trakcie sezonu kąpieliskowego, należy na bieżąco aktualizować informacje dotyczące jakości wody, a w przypadku wystąpienia ewentualnego zagrożenia, niezwłocznie poinformować o tym użytkowników.

6. W przypadku stwierdzenia pogorszenia się stanu sanitarnego (wody/zbiornika wodnego/kąpieliska), należy w porozumieniu z właścicielami oraz podmiotami zarządzającymi (w tym władzami samorządowymi):

a) ustalić jego przyczyny,

b) zobowiązać ww. podmioty do opracowania działań naprawczych w przypadkach kiedy nie było to spowodowane czynnikami naturalnymi - intensywne opady, niski stan wód),

c) nadzorować podjęcie i przebieg realizacji działań naprawczych (w przeciwnym razie można się spodziewać, że do pogorszenia się jakości wody będzie dochodziło w przyszłości),

d) ocenić czy użytkowanie (kąpieliska) może spowodować negatywne skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników.

7.1. Dane dotyczące jakości wody w kąpieliskach na obszarze właściwości państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, powinny być przekazywane do wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych, które następnie za pomocą obowiązującego systemu informatycznego przekazują je, do Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

7.2. Dane niezbędne do sporządzenia rocznego raportu dotyczącego jakości wody, w kąpieliskach ujętych w wykazie przekazywanym Komisji Europejskiej, będą gromadzone przez Główny Inspektorat Sanitarny za pośrednictwem Państwowego Zakładu Higieny po zakończeniu sezonu kąpieliskowego, w zakresie zgodnym z wymaganiami Komisji.

7.3. Należy oczekiwać, że zakres danych i sposób oraz forma ich przekazania będą analogiczne jak w roku minionym.

8. Państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny powinien podać w przybliżeniu liczbę osób korzystających w ciągu całego sezonu z poszczególnych kąpielisk (w szczególności ujętych w wykazie przekazywanym do Komisji Europejskiej) znajdujących się na terenie jego właściwości.

Powyższą informację, należy przekazać do Głównego Inspektoratu Sanitarnego wraz ze sprawozdaniem dotyczącym jakości wody w kąpielisku.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00