Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2007-04-16
Wersja aktualna od 2007-04-16
obowiązujący
ZARZĄDZENIE Nr 30 GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO
z dnia 16 kwietnia 2007 r.
w sprawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dla stacji sanitarno-epidemiologicznych dotyczących kontroli stanu sanitarnego kąpielisk
Na podstawie art. 7 ust. 2 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851, z późn. zm.1)), zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące kontroli stanu sanitarnego kąpielisk, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§ 2
Wytyczne określają:
1) jednolite standardy postępowania, mające na celu:
a) zapewnienie prawidłowego nadzoru i kontroli kąpielisk w zakresie zagrożeń epidemiologicznych i sanitarno-technicznych,
b) zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników kąpielisk;
2) tryb raportowania wyników kontroli w sprawie jakości wody w kąpieliskach.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1032, Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz. 1225 i Nr 220, poz. 1600.
Główny Inspektor Sanitarny |
Andrzej Wojtyła |
Załącznik do zarządzenia
Głównego Inspektora Sanitarnego
nr 30 z dnia 16 kwietnia 2007 r. (poz. 69)
WYTYCZNE GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO DLA STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH DOTYCZĄCYCH KONTROLI STANU SANITARNEGO KĄPIELISK
1.1. Nie później niż, na 2 miesiące przed planowanym rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub państwowy graniczny inspektor sanitarny, powinien powziąć od właścicieli lub podmiotów zarządzających kąpieliskami (w tym władz samorządowych), informację o kąpieliskach, które:
a) mają być użytkowane w nadchodzącym sezonie kąpieliskowym (w tym nowo otwarte),
b) mają zostać zlikwidowane.
1.2. Szczególną uwagę należy zwrócić na kąpieliska ujęte w wykazie przekazywanym corocznie Komisji Europejskiej (wybrane do raportowanie do KE). Powinny być one objęte kontrolą sanitarną i monitoringiem także w tym roku. Należy określić współrzędne kąpielisk ujętych w wykazie przekazywanym Komisji Europejskiej. Należy bardzo starannie rozważyć, które kąpieliska ewentualnie dołączyć do wykazu przekazywanego Komisji w roku 2007. Należy zdecydowanie unikać zamieszczania w nim kąpielisk, w przypadku, których można oczekiwać, że w niedalekiej przyszłości zostaną zlikwidowane.
1.2.1. Na likwidację kąpielisk ujętych w wykazie przekazywanym do Komisji Europejskiej, kraj członkowski powinien uzyskać zgodę Komisji, dlatego też, należy ustalić i przekazać do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (za pośrednictwem WSSE) informację o przyczynach i okolicznościach likwidacji kąpielisk ujętych w tym wykazie. To samo dotyczy kąpielisk, w których w minionym sezonie kąpieliskowym obowiązywał stały (trwający cały sezon kąpieliskowy) zakaz kąpieli.
2.1 Nie później, niż miesiąc przed rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego należy przeprowadzić kontrolę sanitarno-techniczną kąpielisk oraz przyległego terenu, w szczególności zbiorników wodnych znajdujących się w ich pobliżu. Okres ten należy wykorzystać do usunięcia ewentualnych nieprawidłowości, przeprowadzenia niezbędnych napraw i remontów, wymiany zniszczonych urządzeń, tak aby kąpielisko było gotowe do użytku z początkiem sezonu.
2.2. Na podstawie badań monitoringowych klasy czystości wód powierzchniowych, wykonywanych przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska należy dokonać oceny stanu sanitarnego zbiorników wodnych, znajdujących się w pobliżu kąpielisk. Ocenie podlega jakość wody w minionym i obecnym sezonie. W przypadku stwierdzenia wyraźnego zwiększenia zanieczyszczenia wody w akwenie w obecnym okresie w porównaniu do ubiegłego roku należy ustalić przyczyny takiego stanu jakości wody, możliwości działań naprawczych, rozważyć zagrożenie dla zdrowia użytkowników kąpieliska i jego ewentualne wyłączenie z użytkowania.
3.1. Nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego należy pobrać próbki wody do badań laboratoryjnych. Pobieranie próbek do ww. badań należy powtórzyć w czasie trwania sezonu kąpieliskowego.
3.1.1. Zakres ww. badań powinien być zgodny z wymaganiami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 października 2002 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda w kąpieliskach (Dz. U. z 2002 r. Nr 183, poz. 1530) oraz z programem przeprowadzonym w roku poprzednim.
3.1.2. W przypadku kąpielisk ujętych w wykazie przeznaczonym dla Komisji Europejskiej, należy pobierać próbki oraz przeprowadzać badania wskaźników jakości wody ściśle, co 14 dni, niezależnie od warunków pogodowych, liczby użytkowników kąpieliska i jakości wody w minionym sezonie.
Zakres badań powinien obejmować co najmniej:
a) E.coli,
b) enterokoki (paciorkowce kałowe),
c) ilość bakterii grupy coli,
d) fenole,
e) detergenty,
f) oleje mineralne.
Brak oznaczenia/oceny któregokolwiek z powyższych parametrów traktowany jest przez Komisję tak, jakby próbki nie pobrano i jest równoznaczny z niedostatecznym nadzorem nad jakością wody w kąpielisku.
3.1.3. Pobierając próbki, należy dokonać wzrokowej oceny wody w kąpielisku oraz odnotować ewentualną obecność piany, przedmiotów pływających, plam olejowych oraz pozostałości smolistych.
3.1.4. Próbki należy pobierać z tych samych miejsc, co w roku poprzednim, stosując taką samą technikę i metody oznaczania parametrów jakości wody.
3.2. Należy porównać oceny stanu sanitarnego (zbiorników wodnych/kąpielisk) z obecnego sezonu kąpieliskowego z minionym.
3.3. Od 2008 r. przed każdym sezonem kąpieliskowym, należy sporządzić wykaz czynnych kąpielisk wraz z określeniem przewidywanej długości sezonu kąpieliskowego. Powyższy wykaz będzie przekazywany corocznie do Komisji Europejskiej.
Do każdego kąpieliska, należy opracować harmonogram kontroli jakości wody, określając dni, w których planowane będzie pobieranie próbek (zgodnie z Dyrektywą 2006/7/EC, dopuszczalne przesunięcie terminu kontroli nie powinno przekraczać 4 dni).
4.1. W ramach przygotowania do sezonu kąpieliskowego, należy dokonać kontroli sanitarnej tych kąpielisk, w których jakość wody odpowiada wymaganiom określonym w obowiązujących przepisach i pozwala na otwarcie kąpielisk.
4.2. Podczas kontroli, szczególną uwagę należy zwrócić na stan sanitarno-techniczny urządzeń i instalacji znajdujących się w pobliżu kąpieliska.
4.3. Należy dążyć do tego, aby wszystkie kąpieliska, a zwłaszcza te ujęte w wykazie przekazywanym Komisji Europejskiej były zaopatrywane w bieżącą wodę zdatną do spożycia, a także były podłączone do sieci kanalizacyjnej.
4.4. Należy sprawdzić czy teren kąpieliska jest odpowiednio zagospodarowany i oznakowany, a także należycie zabezpieczony przed potencjalnymi zagrożeniami, które mogłyby wpływać na bezpieczeństwo użytkowników.
5. W trakcie sezonu kąpieliskowego, należy na bieżąco aktualizować informacje dotyczące jakości wody, a w przypadku wystąpienia ewentualnego zagrożenia, niezwłocznie poinformować o tym użytkowników.
6. W przypadku stwierdzenia pogorszenia się stanu sanitarnego (wody/zbiornika wodnego/kąpieliska), należy w porozumieniu z właścicielami oraz podmiotami zarządzającymi (w tym władzami samorządowymi):
a) ustalić jego przyczyny,
b) zobowiązać ww. podmioty do opracowania działań naprawczych w przypadkach kiedy nie było to spowodowane czynnikami naturalnymi - intensywne opady, niski stan wód),
c) nadzorować podjęcie i przebieg realizacji działań naprawczych (w przeciwnym razie można się spodziewać, że do pogorszenia się jakości wody będzie dochodziło w przyszłości),
d) ocenić czy użytkowanie (kąpieliska) może spowodować negatywne skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników.
7.1. Dane dotyczące jakości wody w kąpieliskach na obszarze właściwości państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, powinny być przekazywane do wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych, które następnie za pomocą obowiązującego systemu informatycznego przekazują je, do Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
7.2. Dane niezbędne do sporządzenia rocznego raportu dotyczącego jakości wody, w kąpieliskach ujętych w wykazie przekazywanym Komisji Europejskiej, będą gromadzone przez Główny Inspektorat Sanitarny za pośrednictwem Państwowego Zakładu Higieny po zakończeniu sezonu kąpieliskowego, w zakresie zgodnym z wymaganiami Komisji.
7.3. Należy oczekiwać, że zakres danych i sposób oraz forma ich przekazania będą analogiczne jak w roku minionym.
8. Państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny powinien podać w przybliżeniu liczbę osób korzystających w ciągu całego sezonu z poszczególnych kąpielisk (w szczególności ujętych w wykazie przekazywanym do Komisji Europejskiej) znajdujących się na terenie jego właściwości.
Powyższą informację, należy przekazać do Głównego Inspektoratu Sanitarnego wraz ze sprawozdaniem dotyczącym jakości wody w kąpielisku.