Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-07-31 do 2010-07-02
Wersja archiwalna od 2008-07-31 do 2010-07-02
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 23 lipca 2008 r.
w sprawie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia
Na podstawie art. 33j ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 583) w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 93, poz. 583) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.2)) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, utworzone na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 8, poz. 32) i przekształcone mocą art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe z państwowego zakładu budżetowego w państwową jednostkę budżetową, z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§ 2
Centrum nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 3
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 4
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 8, poz. 32) oraz zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2007 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 13, poz. 72).
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie w dniu 31 lipca 2008 r.
Minister Zdrowia |
Ewa Kopacz |
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 187, poz. 1381, Nr 170, poz. 1217 i poz. 1218 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 23 lipca 2008 r. (poz. 50)
Załącznik nr 1
STATUT
KRAJOWEGO CENTRUM OCHRONY RADIOLOGICZNEJ W OCHRONIE ZDROWIA
§ 1
1. Przedmiotem działalności, w tym działalności podstawowej, Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej „Centrum”, jest działalność określona w art. 33j ust. 3 i 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 583) oraz w § 5-13 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. U. Nr 85, poz. 592).
2. Siedzibą Centrum jest Łódź.
3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
1. Działalność Centrum finansowana jest z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85195 - Pozostała działalność.
2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Centrum sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.
§ 3
Zasady wynagradzania pracowników Centrum regulowane są przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496).
Załącznik nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KRAJOWEGO CENTRUM OCHRONY RADIOLOGICZNEJ W OCHRONIE ZDROWIA
§ 1
Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§ 2
1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum poprzez podejmowanie w tym zakresie działań określonych w § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (Dz. U. Nr 85, poz. 592).
2. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
3. Dyrektor bezpośrednio nadzoruje pracę podległych mu komórek organizacyjnych:
1) Sekcji Dozymetrii;
2) Sekcji Kontroli Jakości Urządzeń Radiologicznych;
3) Sekcji Organizacji Ochrony Radiologicznej;
4) Sekcji Skalowania Aparatury.
4. W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora wyznaczony przez Dyrektora, a w razie jego nieobecności inny pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
§ 3
1. Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy:
1) Zastępcy Dyrektora do Spraw Organizacyjnych;
2) Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego.
2. Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora do Spraw Organizacyjnych należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych:
a) Sekcji Organizacyjno-Prawnej,
b) Sekcji Szkolenia i Wydawnictw;
2) przygotowanie propozycji rocznego planu pracy na podstawie materiałów opracowanych przez podległe mu komórki organizacyjne;
3) przygotowywanie informacji dotyczących pracy podległych komórek organizacyjnych w zakresie i w terminach określonych przez Dyrektora;
4) występowanie z propozycjami dotyczącymi nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, awansowania, przeszeregowania, premiowania, nagradzania, wyróżniania, zmiany warunków pracy, udzielania kar regulaminowych pracownikom podległych mu komórek organizacyjnych;
5) sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez pracowników podległych mu komórek organizacyjnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
6) podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
3. Do zakresu działania Zastępcy Dyrektora do Spraw Finansowo-Księgowych - Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości Centrum;
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5) analizowanie pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;
6) opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;
7) sporządzanie projektu sprawozdań budżetowych i finansowych Centrum;
8) opracowywanie projektu harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
9) opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji;
10) współpraca przy opracowaniu projektów innych zarządzeń wewnętrznych;
11) prowadzenie rejestru wydawanych zarządzeń wewnętrznych;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 4
1. Pracą poszczególnych komórek organizacyjnych kierują kierownicy tych komórek organizacyjnych.
2. Do podstawowych zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy:
1) kierowanie pracą danej komórki organizacyjnej;
2) przygotowanie propozycji rocznego planu pracy danej komórki organizacyjnej;
3) organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników danej komórki organizacyjnej;
4) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją zadań danej komórki organizacyjnej;
5) podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
6) współpraca przy opracowaniu wniosków dotyczących planowanych zamówień publicznych;
7) przygotowywanie sprawozdań i informacji dotyczących pracy danej komórki organizacyjnej w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora;
8) wykonywanie innych zadań zleconych odpowiednio przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 5
Do zadań Sekcji Dozymetrii należy:
1) przeprowadzanie przesiewowych pomiarów powierzchniowej dawki wejściowej dla różnych rodzajów badań rentgenodiagnostycznych;
2) prowadzenie pomiarów kontrolnych dawek indywidualnych otrzymywanych przez personel oraz opracowywanie na tej podstawie wniosków, prognoz i analiz;
3) w zakresie przeprowadzania w okresach 5-letnich oceny dawki dla ludności w wynikającej z medycznych zastosowań promieniowania jonizującego:
a) opracowanie systemu pozyskiwania informacji o częstości zabiegów diagnostycznych i leczniczych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego,
b) wyjaśnienie przyczyn zmian wartości ocenianej dawki,
c) publikowanie wyników oceny;
4) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 6
Do zadań Sekcji Skalowania Aparatury należy:
1) skalowanie aparatury kontrolno-pomiarowej do pomiaru promieniowania jonizującego dla celów ochrony radiologicznej personelu i pacjenta;
2) organizowanie pomiarów porównawczych dla laboratoriów wykonujących specjalistyczne testy kontroli fizycznych parametrów urządzeń radiologicznych;
3) przedstawienie propozycji dotyczących kierunków i planów rozwoju bazy materialnej w zakresie stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
4) prowadzenie badań pilotażowych przed wdrożeniem do stosowania nowych metod pomiarowych;
5) doradztwo w sprawach zakupu aparatury kontrolno-pomiarowej dla oceny parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
6) monitorowanie światowego postępu w dziedzinie aparatury pomiarowej i ocen parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
7) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 7
Do zadań Sekcji Szkolenia i Wydawnictw należy:
1) prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony radiologicznej oraz opracowywanie, tłumaczenie i publikowanie materiałów szkoleniowych;
2) współpraca ze środkami masowego przekazu w sprawach informowania społeczeństwa o medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
3) prowadzenie szkoleń doskonalących dla pracowników komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
4) współdziałanie z konsultantami krajowymi opracowującymi programy specjalizacji dla lekarzy;
5) upowszechnianie wymagań Unii Europejskiej w zakresie kształcenia specjalistycznego lekarzy różnych dziedzin;
6) opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla potrzeb szkolenia lekarzy w ramach specjalizacji;
7) opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla pielęgniarek i położnych;
8) współpraca z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie ustalania wspólnych zasad inicjowania i wdrażania programów prowadzących do rozwoju ochrony radiologicznej oraz sposobu wymiany informacji i organizacji szkoleń;
9) prowadzenie działalności upowszechniającej nowe metody i procedury pomiarowe i szkolenie w tym zakresie;
10) opracowywanie, tłumaczenie oraz publikowanie materiałów szkoleniowych z zakresu medycznych zastosowań promieniowania i ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 8
Do zadań Sekcji Organizacji Ochrony Radiologicznej należy:
1) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
2) analizowanie informacji uzyskiwanych w wyniku działalności kontrolnej organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
3) udzielanie konsultacji pracownikom komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie podejmowania decyzji dotyczących ochrony radiologicznej;
4) analizowanie i ocenianie działalności podmiotów zaangażowanych w procesy wdrażania wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
5) przedstawianie propozycji w zakresie priorytetów wdrożenia systemów ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
6) współpraca z właściwymi towarzystwami naukowymi w celu wymiany informacji i wzajemnej konsultacji projektów rozwoju medycznych zastosowań promieniowania jonizującego;
7) współpraca z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z realizacją zadań Centrum, mających związek z medycznymi zastosowaniami promieniowania jonizującego;
8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 9
Do zadań Sekcji Kontroli Jakości Urządzeń Radiologicznych należy:
1) certyfikowanie laboratoriów prowadzących dla celów ochrony radiologicznej pacjentów ocenę parametrów technicznych aparatury rentgenodiagnostycznej;
2) wspomaganie i konsultowanie zakładów opieki zdrowotnej w zakresie tworzenia systemów zarządzania jakością związanych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
3) wspomaganie merytoryczne działalności prowadzącej do akredytacji komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
4) wspomaganie procesu akredytacji laboratoriów prowadzących ocenę parametrów technicznych urządzeń radiologicznych;
5) analizowanie sprawozdań komisji do spraw procedur i audytów klinicznych zewnętrznych i opracowywanie wniosków w tych sprawach;
6) wspomaganie merytoryczne działalności konsultantów krajowych biorących udział w wyjaśnianiu przyczyn wypadków;
7) uczestniczenie w powypadkowych audytach klinicznych;
8) analizowanie przyczyn i okoliczności błędów dozy-metrycznych oraz wypadków wynikających z awarii urządzeń radiologicznych;
9) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
10) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 10
Do zadań Sekcji Organizacyjno-Prawnej należy:
1) organizowanie i prowadzenie systemu informacji naukowej, technicznej i prawnej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
2) inicjowanie działań prowadzących do pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej w celu organizacyjnego i technicznego rozwoju systemu nadzoru Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie ochrony radiologicznej;
3) monitorowanie działalności Komisji Europejskiej w zakresie proponowanych i wprowadzanych zmian prawnych, zaleceń i innych dokumentów mogących wpływać na przepisy polskiego prawa w zakresie ochrony radiologicznej w medycynie i jakości świadczonych usług;
4) występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia w celu podjęcia inicjatywy prawodawczej;
5) udział w grupach i zespołach roboczych ministra właściwego do spraw zdrowia przygotowujących lub opiniujących projekty przepisów prawnych dotyczących ochrony radiologicznej w medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie opiniowania projektów przepisów w dziedzinie ochrony radiologicznej pacjenta;
7) prowadzenie kompletnej dokumentacji kadrowej wynikającej z kodeksu pracy na rzecz Centrum;
8) opiniowanie lub udział w opracowywaniu projektów umów i porozumień, a także uzgadnianie lub udział w uzgadnianiu tych projektów;
9) sporządzanie opinii prawnych, udzielanie porad prawnych i dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie stosowania określonych norm prawnych związanych z bieżącą działalnością Centrum;
10) informowanie Dyrektora o uchybieniach w funkcjonowaniu Centrum w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;
11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 11
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Centrum regulują odrębne przepisy.