Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2006 nr 15 poz. 76
Wersja archiwalna od 2008-08-13 do 2010-07-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2006 nr 15 poz. 76
Wersja archiwalna od 2008-08-13 do 2010-07-21
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 12 października 2006 r.

w sprawie Narodowego Centrum Krwi

(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2008 r., Nr 8, poz. 39)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

Tworzy się Narodowe Centrum Krwi, zwane dalej „Centrum”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

Centrum realizuje zadania Ministra Zdrowia określone w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215) dotyczące koordynowania działalności w zakresie organizacji pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz zaopatrzenia w krew a także opiniuje plany działania w dziedzinie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywane przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

Centrum otrzymuje statut stanowiący załącznik nr 1 [1] do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4

Szczegółowy zakres zadań Centrum określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 12 października 2006 r.
(Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 15, poz. 76)

Załącznik nr 1

STATUT
NARODOWEGO CENTRUM KRWI

§ 1

1. Narodowe Centrum Krwi, zwana dalej „Centrum”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.

2. Siedzibą Centrum jest Warszawa.

3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2

1. Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań związanych z koordynacją zaopatrzenia Rzeczypospolitej Polskiej w bezpieczną krew, jej składniki i produkty krwiopochodne.

2. Do działalności podstawowej Centrum należy:

1) realizacja zadań związanych z nadzorem nad organizacją pobierania krwi i oddzielania jej składników;

2) realizacja zadań związanych z nadzorem nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;

3) opiniowanie planów działania w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywanych przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii;

4) monitorowanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;

5) programowanie zadań, o których mowa w pkt. 1 i 2 oraz sposobów ich realizacji;

6) opracowywanie bieżących i perspektywicznych programów w zakresie, o którym mowa w pkt. 1, 2 i 4;

7) organizacja zaopatrzenia systemu w produkty krwiopochodne;

8) programowanie i wdrażanie rozwiązań zmierzających do realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zasady samowystarczalności;

9) realizacja zadań związanych z programami zdrowotnymi z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa;

10) realizacja zadań związanych z przekazywaniem i rozliczaniem udzielonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia dotacji w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa;

11) realizacja zadań ministra właściwego do spraw zdrowia związanych z tytułem „Honorowy Dawca Krwi”, tytułem „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” i odznaką honorową „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” oraz odznaką „Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu”.

§ 3

1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, przy pomocy jednego Zastępcy Dyrektora.

2. Dyrektor reprezentuje Centrum na zewnątrz.

3. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.

4. Dyrektor jest powoływany na okres 5 lat.

§ 4

W skład Centrum wchodzą następujące samodzielne stanowiska pracy:

1) trzy Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw, Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad Systemem Publicznej Służby Krwi;

2) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne;

3) dwa Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw Merytorycznych;

4) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych;

5) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej;

6) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;

7) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych;

8) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych;

9) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu;

10) dwa Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw Obsługi Kontraktu na Frakcjonowanie Osocza.

§ 5

1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, dział 851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85143 – Publiczna służba krwi.

2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

3. Centrum prowadzi, przewidzianą przepisami o finansach publicznych dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.

§ 6

1. Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.

2. Zasady wynagradzania pracowników Centrum regulowane są przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496).

Załącznik nr 2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
NARODOWEGO CENTRUM KRWI

§ 1

Do zadań Narodowego Centrum Krwi, zwanego dalej „Centrum”, należy:

1) podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności Centrum, w tym działalności podstawowej, określonych w § 2 załącznika nr 1;

2) opracowywanie rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących rozwiązań systemowych w zakresie publicznej służby krwi;

3) współpraca w szczególności z:

a) komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia,

b) jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia,

c) Krajową Radą do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa,

d) konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz stowarzyszeniami będącymi zgodnie z postanowieniami ich statutów, towarzystwami medycznymi lub naukowymi,

e) Klubami Honorowych Dawców Krwi,

f) organizacjami pozarządowymi,

g) organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Centrum;

4) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z działalności Centrum do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni oraz w każdym przypadku zażądania informacji przez ministra właściwego do spraw zdrowia;

5) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 2

1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności odpowiedzialny jest za:

1) realizację zadań Centrum;

2) zarządzanie majątkiem Centrum;

3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;

4) ustalenie regulaminu wynagrodzeń;

5) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań budżetowych;

6) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;

7) ustalanie procedur kontrolnych.

2. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.

3. Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.

4. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:

1) Zastępca Dyrektora;

2) Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw, Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad systemem Publicznej Służby Krwi;

3) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej;

4) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych;

5) Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;

6) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych;

7) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu.

§ 3

Do zadań Zastępcy Dyrektora należy:

1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych samodzielnych stanowisk pracy:

a) Samodzielnych Stanowisk Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne;

b) Samodzielnych Stanowisk Pracy do Spraw Merytorycznych;

c) Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych.

2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 4

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad systemem Publicznej Służby Krwi należy:

1) nadzór nad wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z dotacji przydzielonej przez ministra właściwego do spraw zdrowia jednostkom organizacyjnym publicznej służby krwi;

2) monitorowanie bieżącej sytuacji finansowej jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;

3) opracowanie i nadzór nad realizacją procedur w zakresie dokonywania inwestycji związanych z działalnością jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;

4) ocena i weryfikacja wniosków o zakupy inwestycyjne finansowane z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia;

5) przygotowywanie analiz finansowych z zakresu rozwiązań systemowych zaopatrzenia sytemu w produkty krwiopochodne;

6) przygotowywanie cyklicznych raportów dla ministra właściwego do spraw zdrowia w ramach z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1–5;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 5

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne należy:

1) planowanie i monitorowanie zaopatrzenia, zużycia i stanów magazynowych jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi w produkty krwiopochodne, testy do badania markerów wirusów przenoszonych drogą krwi, pojemniki z tworzyw sztucznych do pobierania i preparatyki krwi.

2) przygotowywanie cyklicznych raportów w zakresie, o którym mowa w pkt 1;

3) opracowanie i wdrożenie rozwiązań systemowych na wypadek zaistnienia niedoborów w zaopatrzeniu systemu w produkty krwiopochodne testy do badania markerów wirusów przenoszonych drogą krwi oraz pojemniki z tworzyw sztucznych do pobierania i preparatyki krwi;

4) monitorowanie ilości oraz terminu ważności osocza pobieranego, magazynowanego, wydawanego na potrzeby lecznictwa zamkniętego, przekazywanego do frakcjonowania oraz sprzedawanego przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi;

5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.

§ 6

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Merytorycznych należy:

1) bieżące monitorowanie aktualnych tendencji w medycynie światowej i biotechnologii w zakresie stosowania produktów krwiopochodnych;

2) bieżące monitorowanie dostosowania sytemu publicznej służby krwi do aktualnie obowiązujących standardów jakościowych i wymogów bezpieczeństwa krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych;

3) bieżące monitorowanie danych epidemiologicznych dotyczących populacji chorych na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne;

4) bieżące monitowanie krajowych i światowych danych dotyczących rynku produktów krwiopochodnych;

5) weryfikacja założeń „Narodowego Programu Leczenia Hemofilii na lata 2005–2011” pod kątem farmakoekonomicznym;

6) nadzór nad realizacją zasady samowystarczalności Polski w zakresie zaopatrzenia w bezpieczną krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;

7) monitorowanie światowego rynku frakcjonowania osocza pod kątem możliwości technologicznych, wydajności oraz kosztów frakcjonowania osocza;

8) przygotowywanie raportów w powyższym zakresie;

9) współpraca z konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny, Krajową Radą Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Centrum w zakresie przegotowywania rekomendacji rozwiązań systemowych dla publicznej służby krwi;

10) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.

§ 7

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Prawnych należy:

1) prowadzenie obsługi prawnej Centrum;

2) przygotowywanie opinii prawnych z zakresu działania Centrum;

3) opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych, projektów umów, porozumień oraz innych propozycji zgłoszonych do zaopiniowania przez komórki organizacyjne Centrum;

4) pomoc w negocjacjach i załatwianiu spraw, w których zakres wchodzą kwestie wymagające opinii lub porad prawnych;

5) informowanie pracowników o zmianach stanu prawnego oraz udostępnianie przepisów prawa w zakresie działalności Centrum;

6) analizowanie i wnioskowanie o aktualizację lub wprowadzanie nowych wewnętrznych unormowań prawnych na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości lub zmieniających się przepisów prawa;

7) w przypadku powzięcia wiadomości, informowanie przełożonych o powstałych uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa;

8) prowadzenie rejestru wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora;

9) prowadzenie rejestru udzielanych przez Dyrektora upoważnień i pełnomocnictw oraz prowadzenie kontroli ważności i ewidencji wygasłych lub cofniętych pełnomocnictw;

10) prowadzenie rejestru umów zawieranych przez Dyrektora z podmiotami zewnętrznymi, z wyłączeniem umów zleceń i umów o dzieło;

11) prowadzenie spraw dotyczących udzielania imiennych upoważnień i pełnomocnictw przez Dyrektora, w tym przygotowywanie ich projektów;

12) wykonywanie innych zadań z zakresu obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów;

13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 8

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej należy:

1) udzielanie informacji o funkcjonowaniu i działaniach Centrum zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej;

2) systematyczne przygotowywanie i przekazywanie informacji dla środków masowego przekazu o funkcjonowaniu i działaniach Centrum;

3) zarządzanie i redakcja serwisu informacyjnego internetowego i intranetowego Centrum;

4) monitoring środków masowego przekazu i archiwizacja tematyczna informacji dotyczących Centrum;

5) przygotowywanie codziennego przeglądu prasy i mediów elektronicznych w zakresie tematycznym, dotyczącym przedmiotu działalności Centrum oraz analiza treści informacji podawanych w mediach;

6) redagowanie informacji i komunikatów prasowych;

7) przygotowywanie konferencji prasowych;

8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.

§ 9

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:

1) prowadzenie rachunkowości Centrum;

2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Centrum;

4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;

5) prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;

6) analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;

7) opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;

8) sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych;

9) opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;

10) prowadzenie dokumentacji pracowniczej wymaganej przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;

11) współpraca z innymi samodzielnymi stanowiskami pracy;

12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 10

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych należy:

1) planowanie, budowa, nadzór i utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej Centrum;

2) planowanie, wdrażanie i nadzór nad budową i eksploatacją systemów informatycznych Centrum;

3) udzielanie wsparcia pracownikom Centrum w zakresie eksploatacji systemów informatycznych z uwzględnieniem przetwarzania danych;

4) podniesienie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego w podległych systemach oraz zasobach danych;

5) administrowanie systemami informatycznymi Centrum;

6) tworzenie aplikacji, zestawień oraz raportów na potrzeby innych pracowników Centrum w zakresie administrowanych systemów;

7) opracowywanie założeń i tworzenie projektów dotyczących eksploatowanych systemów informatycznych;

8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 11

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych należy:

1) utrzymanie w sprawnym stanie funkcjonalnym pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum z zabezpieczeniem miejsc i stanowisk pracy;

2) prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia przekazanego pracownikom do realizacji powierzonych zadań;

3) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;

4) zaopatrzenie w sprzęt i materiały oraz zakup usług;

5) współudział w technicznej realizacji zadań Centrum;

6) prowadzenie archiwum zakładowego;

7) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnymi stanowiskami pracy;

8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.

§ 12

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu należy:

1) prowadzenie kancelarii;

2) prowadzenie terminarza spotkań Dyrektora;

3) protokołowanie spotkań Dyrektora;

4) organizacja podróży służbowych pracowników Centrum;

5) prowadzenie biblioteki Centrum i udostępnianie zbiorów biblioteki;

6) współudział w realizacji zadań Centrum w zakresie odpowiadającym zajmowanemu stanowisku;

7) współpraca z innymi samodzielnymi stanowiskami pracy;

8) obsługa urządzeń zapewniających realizację czynności kancelaryjnych;

9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 13

Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.

[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2008 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Narodowego Centrum Krwi (Dz.U.M.Z. Nr 8, poz. 39). Zmiana weszła w życie 13 sierpnia 2008 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00