Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2005-01-31
Wersja aktualna od 2005-01-31
obowiązujący
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 3 września 2004 r.
w sprawie powołania Zespołu do przygotowania raportu: „Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga”
(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2005 r., Nr 2, poz. 2) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24 poz. 199 i Nr 80 poz. 717) zarządza się, co następuje:
§ 1
Powołuje się Zespół do przygotowania raportu: „Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga”, zwany dalej „Zespołem”.
§ 2
1. Zadaniem Zespołu jest przedstawienie kompleksowego obrazu sytuacji w zakresie podstawowych problemów finansowych, związanych z zależnością pomiędzy wysokością środków w systemie ochrony zdrowia a kosztami wytwarzania usług medycznych oraz potrzebami zdrowotnymi ludności.
2. Zespół przygotuje raport, zgodnie z konspektem, stanowiącym załącznik do zarządzenia.
§ 3
W skład Zespołu wchodzą:
1) Przewodniczący Zespołu: Prof. Stanisława Golinowska – Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie;
2) Członkowie:
– Prof. Marian Wiśniewski – Uniwersytet Warszawski,
– Prof. Jan Sobiech – Akademia Ekonomiczna w Poznaniu,
– Prof. Jadwiga Suchecka – Uniwersytet Łódzki,
– Prof. Krzysztof Surówka – Akademia Ekonomiczna w Krakowie,
– Prof. W. Cezary Włodarczyk – Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
– Dr Alina Baran – Główny Urząd Statystyczny w Warszawie,
– Dr Dorota Kawiorska – Akademia Ekonomiczna w Krakowie,
– Dr Christoph Sowada – Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
– Dr Andrzej Cylwik – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie,
– Mgr Agnieszka Sowa – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie,
– Lek. med. Adam Kozierkiewicz – Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
§ 4
1. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący Zespołu.
2. Raport zostanie opracowany i przekazany Ministrowi Zdrowia, w terminie do dnia 31 października 2004 r.
§ 5
1. Zespół działa zgodnie z ustalonymi przez siebie zasadami oraz planem działania.
2. W pracach Zespołu mogą uczestniczyć również inne osoby, niewymienione w § 2, zaproszone przez Przewodniczącego Zespołu.
§ 6
Nadzór nad pracami Zespołu sprawuje Pani Wacława Wojtala – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia.
§ 7
Koszty związane z finansowaniem prac Zespołu pokrywane są z budżetu państwa z części 46 – Zdrowie, działu 851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85195 – Pozostała działalność, ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Gabinetu Politycznego Ministra Zdrowia.
§ 8
[1] 1. Za wykonanie zadania określonego w § 2, członkowie Zespołu otrzymują jednorazowe wynagrodzenie w wysokości:
1) Przewodniczący Zespołu – 1.600 zł;
2) członkowie Zespołu – 1.200 zł.
2. Wymienionym poniżej członkom Zespołu przysługuje jednorazowy wzrost wynagrodzenia o kwotę:
1) Przewodniczący Zespołu – prof. Stanisława Golinowska – 2.000 zł;
2) członkowie Zespołu:
a) dr Christoph Sowada – 1.500 zł,
b) mgr Agnieszka Sowa – 1.500 zł,
c) prof. Marian Wiśniewski – 1.000 zł,
d) dr Dorota Kawiorska – 1.000 zł,
e) lek. med. Adam Kozierkiewicz – 1.000 zł,
f) prof. Jadwiga Suchecka – 1.000 zł,
g) prof. Jan Sobiech – 500 zł,
h) prof. Krzysztof Surówka – 500 zł,
i) dr Alina Baran – 500 zł.
§ 9
Obsługę administracyjno-techniczną Zespołu zapewnia Gabinet Polityczny Ministra Zdrowia.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia podpisania.
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
Załącznik do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 3 września 2004 r. (poz. 98)
Stanisława Golinowska
Konspekt raportu:
„Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga”
Celem przygotowania raportu na temat finansowania ochrony zdrowia jest uzyskanie kompleksowego obrazu sytuacji w zakresie podstawowych problemów finansowych związanych z zależnością między poziomem środków w systemie (istniejącym i możliwym do uzyskania) a kosztami wytwarzania usług zdrowotnych oraz potrzebami zdrowotnymi ludności. Wiedza na ten temat jest niedostateczna i/lub fragmentaryczna, bo obejmująca tylko niektóre elementy finansowania. Wynika to także z licznych braków informacji finansowej, a szczególnie dotyczącej kształtowania się kosztów. Braki wiedzy i informacji w tym zakresie przyczyniają się do podstawowych trudności w efektywniejszym zarządzaniu systemem ochrony zdrowia w Polsce.
Kompleksowy obraz finansowania systemu ochrony zdrowia powinien objąć trzy główne wymiary klasycznej analizy z obszaru finansów publicznych.
Po pierwsze – analizę źródeł i mechanizmów pozyskiwania środków na ochronę zdrowia oraz ocenę aktualnego i prognozowanego poziomu nakładów.
Po drugie – analizę kosztów produkcji świadczeń ochrony zdrowia, uwzględniającą ich rodzaje, zmiany struktury i dynamiki, a także poziom i metody finansowania kosztów świadczeń ogółem i według rodzajów kosztów.
Po trzecie – analizę „popytu”, na usługi zdrowotne uwzględniającą korzystanie ze świadczeń oraz poziom i strukturę wydatków ludności na ochronę zdrowia.
Ten trójdzielny schemat analizy powinien pozwolić na ocenę stopnia zrównoważenia (niezrównoważenia finansów ochrony zdrowia).
Podstawowe punkty analizy – konspekt raportu
I. Pozyskiwanie środków
1. Przychody ze składek; analiza i prognoza przy rosnących i zróżnicowanych stawkach składki,
2. Finansowanie z podatków ogólnych – z budżetu państwa i samorządów terytorialnych,
3. Finansowanie zakładów pracy,
4. Finansowanie z dochodów indywidualnych ludności,
5. Inne źródła; istniejące i potencjalne,
6. Całkowite wydatki na ochronę zdrowia – analizy porównawcze.
II. Koszty świadczenia usług zdrowotnych
1. Koszty wynagrodzeń,
2. Koszty zakupu i zużycia sprzętu medycznego,
3. Koszty leków i materiałów medycznych,
4. Koszty pozamedyczne pobytu pacjentów w placówkach zdrowotnych,
5. Koszty administracyjne,
6. Inne.
Analiza kosztów powinna uwzględnić różne przekroje analizy:
* według rodzajów usług: POZ, diagnostyka, specjalistyka, pogotowie ratunkowe, szpitalnictwo, rehabilitacja,
* głównych schorzeń; choroby krążeniowe, nowotworowe, psychiczne,
* regionów,
* leczenie a promocja zdrowia i prewencja.
Ponadto powinna uwzględnić metody finansowania (pokrywania) kosztów oraz podstawowe miejsca deficytów oraz nieefektywności.
III. Popyt na usługi zdrowotne
1. Korzystanie z usług zdrowotnych (rodzaje usług, rodzaje schorzeń),
2. Wydatki ludności na usługi zdrowotne,
3. Wydatki instytucji na usługi zdrowotne dla ludności.
Analiza korzystania i wydatków ludności powinna uwzględnić cechy demograficzne ludności, dochody, miejsce zamieszkania i status zdrowotny.
IV. Kluczowe miejsca nierównowagi finansowej w systemie ochrony zdrowia
1. Koszty a strumienie finansowe ich pokrycia, luki,
2. Indukowanie popytu w systemie – przez warunki podaży (baza, sprzęt, ...),
3. Problem nieefektywnego zarządzania; aspekt medyczny (skuteczność kliniczna) i ekonomiczny (analizy koszt – efekt),
4. Popyt ludności.
Metoda przygotowania raportu
Raport ma powstać w bardzo krótkim czasie, co oznacza, że nie będzie możliwe przeprowadzenie badań podstawowych w zakresie finansowania. Wykorzystane zostaną prace prowadzone w głównych ośrodkach badawczych w Polsce oraz materiały dostępne w GUS, Ministerstwie Zdrowia oraz w Ministerstwie Finansów.
[1] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do przygotowania raportu: „Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga” (Dz.U.M.Z. z 2005 r. Nr 2, poz. 2). Zmiana weszła w życie 31 stycznia 2005 r. z mocą od 22 grudnia 2004 r.