ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT.
Na podstawie art.18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) zarządza się, co następuje:
§ 1
Jednostka budżetowa Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT zwana dalej „POLTRANSPLANTEM" utworzona i działająca na podstawie Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 14 czerwca 1996 r. w sprawie utworzenia Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT staje się jednostką działającą na podstawie niniejszego zarządzenia.
§ 2
1. POLTRANSPLANT ma zasięg ogólnopolski.
2. Siedzibą Poltransplantu jest Warszawa.
§ 3
1. Poltransplant jest podporządkowany ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, zwanemu dalej „Ministrem".
§ 4
Celem działalności Poltransplantu jest w szczególności:
1) koordynacja pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów na terenie kraju;
2) prowadzenie Centralnego Rejestru Sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów;
3) prowadzenie Ogólnopolskiego Centralnego Rejestru Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej;
4) prowadzenie Krajowej Listy Biorców Przeszczepów Unaczynionych;
5) prowadzenie działalności edukacyjnej społeczeństwa mającej na celu upowszechnianie i akceptację leczenia metodą przeszczepiania narządów.
§ 5
1. Poltransplantem kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra.
2. Minister powołuje i odwołuje Dyrektora po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Transplantacyjnej.
§ 6
Strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań Poltransplantu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Minister Zdrowia
Leszek Sikorski
Załącznik do Zarządzenia Ministra Zdrowia w sprawie
Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw
Transplantacji „Poltransplant" z dnia 22 grudnia 2003 r.
(poz. 3)
STATUT
CENTRUM ORGANIZACYJNO-KOORDYNACYJNEGO
DO SPRAW TRANSPLANTACJI
POLTRANSPLANT
Rozdział l
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne do spraw Transplantacji POLTRANSPLANT, zwane dalej „Poltransplantem", jest państwową jednostką budżetową podporządkowaną Ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, zwanemu dalej „Ministrem", finansowaną z budżetu państwa część 46 - Zdrowie.
2. POLTRANSPLANT działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.);
2) zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia w sprawie Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji Poltransplant;
3) niniejszego statutu.
Rozdział II
Zadania Poltransplantu
§ 2
1. Do zadań POLTRANSPLANTU należy:
1) koordynacja pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów na terenie kraju, w tym:
a) nadzór nad formowaniem regionalnych list osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów,
b) gromadzenie dokumentacji dotyczącej wykorzystania narządów pobieranych w celu przeszczepienia oraz oceny wczesnej i odległej funkcji przeszczepów,
c) organizacja i utrzymanie systemu informatyczno-łącznościowego pomiędzy ośrodkami transplantacyjnymi,
d) organizacja ogólnokrajowego systemu koordynacji pobierania i przeszczepiania,
e) określenie zadań koordynatorów i ich szkolenie w systemie ciągłym;
2) prowadzenie centralnego rejestru sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów i udzielanie informacji o istnieniu bądź nieistnieniu sprzeciwu na pobranie po śmierci komórek, tkanek i narządów;
3) prowadzenie ogólnopolskiego centralnego rejestru dawców szpiku i krwi pępowinowej;
4) organizacja i prowadzenie centralnej listy biorców przeszczepów unaczynionych;
5) prowadzenie działalności edukacyjnej społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk medycznych, mającej na celu upowszechnianie i akceptację leczenia metodą przeszczepiania narządów, w szczególności poprzez organizowanie ogólnokrajowych konferencji szkoleniowych umożliwiających wymianę doświadczeń naukowych i organizacyjnych w dziedzinie pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów.
2. Ponadto do zadań Poltransplantu należy:
1) współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi, Krajową Radą Transplantacyjną, konsultantem krajowym w dziedzinie transplantologii, instytucjami i stowarzyszeniami w kraju i za granicą związanymi z przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów;
2) obsługa biurowa i administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej;
3) wykonywanie innych zadań związanych z pobieraniem i przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów zleconych przez Ministra Zdrowia.
Organy Poltransplantu
§ 3
1. Organem jednoosobowym Poltransplantu jest dyrektor.
2. Do obowiązków dyrektora należy:
1) kierowanie działalnością Poltransplantu i reprezentowanie go na zewnątrz w kraju i zagranicą;
2) dokonywanie czynności prawnych samodzielnie w imieniu Poltransplantu;
3) sprawowanie nadzoru nad koordynacją pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów oraz ich dystrybucją, ujednoliceniem metod typowania tkankowego, a także nad prowadzeniem krajowych list osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów;
4) sprawowanie nadzoru nad zespołem do spraw edukacji i promocji przeszczepiania komórek, tkanek i narządów;
5) sprawowanie nadzoru nad zespołem do spraw finansowo-księgowych i osobowych;
6) zwoływanie, co najmniej raz do roku, zebrania kierowników ośrodków transplantacyjnych w celu omówienia problemów wynikających z działalności ośrodków lub też w innych sprawach na wniosek Ministra lub innego członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego PoItransplant;
7) przyjmowanie i zwalnianie pracowników;
8) realizowanie zadań statutowych Poltransplantu i zadań zleconych przez Ministra Zdrowia.
§ 4
1. Dyrektor kieruje Poltransplantem przy pomocy zastępcy dyrektora do spraw organizacyjno-administracyjnych.
2. Zastępcę dyrektora powołuje dyrektor Poltransplantu.
3. Zastępca dyrektora sprawuje bezpośrednio nadzór i ponosi odpowiedzialność za funkcjonowanie Centralnego Rejestru Sprzeciwów, Biura Obsługi Krajowej Rady Transplantacyjnej oraz za organizację badań nad społecznymi aspektami przeszczepiania komórek, tkanek i narządów.
4. Zastępca dyrektora może podejmować decyzję w imieniu dyrektora Poltransplantu również w innym zakresie, określonym przez dyrektora.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Poltransplantu
§ 5
1. W skład Poltransplantu wchodzą:
1) jako podstawowe komórki organizacyjne:
a) Zespół do spraw koordynacji pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów,
b) Zespół prowadzący Centralny Rejestr Sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów ze zwłok ludzkich,
c) Zespół prowadzący Ogólnopolski Centralny Rejestr Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej,
d) Zespół prowadzący Centralną Listę Biorców i Dawców Narządów Unaczynionych,
e) Zespół do spraw edukacji i promocji transplantologii;
2) jako pozostałe komórki organizacyjne:
a) Zespół do spraw finansowo-księgowych i osobowych,
b) Sekretariat oraz Biuro Obsługi Krajowej Rady Transplantacyjnej.
2. Zespołami, o których mowa w ust. 1 kierują kierownicy powoływani przez Dyrektora.
3. Zespołem do spraw finansowo-księgowych i osobowych kieruje główny księgowy Poltransplantu.
4. Dyrektor może ponadto powoływać zespoły ekspertów do konsultowania i opracowywania zadań wynikających z jego statutowej działalności.
§ 6
1. Do zadań Zespołu do spraw koordynacji pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów należy w szczególności:
1) przyjmowanie zgłoszeń o możliwości pobrania narządów do przeszczepiania od zmarłego dawcy narządów. Zgłoszenie powinno być poprzedzone komisyjnym orzeczeniem śmierci mózgu dawcy, ustaleniem braku sprzeciwu na pobranie narządu oraz wykluczeniem przeciwwskazań do pobrania;
2) organizacja i koordynacja pobierania i przeszczepiania na terenie kraju narządów unaczynionych pochodzących od osób zmarłych, zwanych dalej „zmarłymi dawcami narządów" oraz informowanie właściwych jednostek organizacyjnych o możliwości pobierania komórek i tkanek od zmarłych dawców narządów;
3) udzielanie pomocy organizacyjnej zakładom opieki zdrowotnej i innym jednostkom organizacyjnym, w razie niemożliwości dopełnienia przez te zakłady i jednostki czynności określonych w lit. b);
4) dobór odpowiedniego biorcy w oparciu o kryteria medyczne, a zwłaszcza pilność wskazań do przeszczepienia, stopień zgodności tkankowej dawcy i biorcy oraz zasadę, że narządy pobierane od zmarłych dawców małoletnich poniżej lat czternastu są przeznaczone w pierwszej kolejności dla biorców tej kategorii wieku, a w przypadku braku takiego biorcy dla innej osoby;
5) gromadzenie dokumentacji związanej z wykonywaniem pobierania narządów do przeszczepiania oraz decyzji dotyczących wyboru odpowiednich biorców i wykorzystania pozyskanych narządów i czynności przeszczepu;
6) pomoc w zorganizowaniu środków transportu dla ekip pobierających narządy oraz organizowanie przesyłania pobranych do przeszczepiania narządów;
7) uzyskiwanie od ośrodków transplantacyjnych bieżących informacji o wykorzystaniu pobranych narządów i ich bezpośredniej czynności w celu przedstawienia miesięcznych raportów dla Ministra Zdrowia oraz - w terminie do 31 stycznia każdego roku kalendarzowego - zbiorczych sprawozdań w zakresie liczby pozyskanych narządów, sposobów ich wykorzystania oraz czynności przeszczepów w okresie bezpośrednio po operacji;
8) opracowywanie rocznych raportów o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów dla Ministra Zdrowia i Krajowej Rady Transplantacyjnej;
9) utrzymywanie systemu informatyczno-łącznościowego pomiędzy ośrodkami transplantacyjnymi i umożliwienie korzystania z tego systemu zainteresowanym jednostkom organizacyjnym;
10) zgłaszanie Krajowej Radzie Transplantacyjnej powtarzających się przypadków naruszania zasad koordynacji pobierania i przeszczepiania przez ośrodki transplantacyjne.
2. Do zadań Zespołu prowadzącego Centralny Rejestr Sprzeciwów należy w szczególności:
1) prowadzenie akcji informacyjnej na temat sposobu wyrażania sprzeciwu skierowanej do ogółu społeczeństwa;
2) wprowadzanie danych dotyczących sprzeciwu lub cofnięcia sprzeciwu na pobranie komórek i narządów oraz wysyłanie potwierdzenia o dokonaniu lub cofnięciu wpisu;
3) całodobowe udzielanie odpowiedzi na zapytania dotyczące istnienia wpisu sprzeciwu na pobranie komórek, tkanek lub narządów w Centralnym Rejestrze Sprzeciwów lub jego braku;
4) prowadzenie archiwum dokumentów związanych z Centralnym Rejestrem Sprzeciwów;
5) ocena funkcjonowania systemu Centralnego Rejestru Sprzeciwu i zgromadzonych danych;
6) opracowywanie corocznych sprawozdań z działalności Centralnego Rejestru Sprzeciwów.
3. Do zadań zespołu prowadzącego Ogólnopolski Centralny Rejestr Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej należy w szczególności:
1) rekrutacja niespokrewnionych dawców;
2) zlecanie badań w celu oznaczenia antygenów zgodności tkankowej (HLA) oraz innych niezbędnych badań niespokrewnionych dawców;
3) tworzenie i prowadzenie baz danych o niespokrewnionych dawcach wpisanych do rejestru;
4) przeszukiwanie w kraju i za granicą baz danych o niespokrewnionych dawcach na wniosek zakładów opieki zdrowotnej uprawnionych do przeprowadzenia transplantacji oraz informowanie o wynikach poszukiwań dawcy;
5) bieżąca analiza bazy danych zamieszczonych w rejestrze oraz ocena funkcjonowania rejestru;
6) współpraca z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi, prowadzącymi bazy danych o niespokrewnionych dawcach w celu udostępnienia posiadanych informacji;
7) opracowywanie dla Ministra Zdrowia rocznych sprawozdań z wyników funkcjonowania rejestru.
4. Do zadań zespołu prowadzącego Centralną Listę Biorców Przeszczepów Unaczynionych należy w szczególności:
1) prowadzenie stale aktualizowanej komputerowej bazy danych dotyczącej potencjalnych biorców przeszczepów nerki oraz nerki i trzustki zawierającej wszelkie informacje medyczne, wyniki konsultacji i ocenę badań dodatkowych;
2) gromadzenie informacji dotyczących nowo zgłoszonych chorych do przeszczepu nerki oraz nerki i trzustki;
3) wstępna kwalifikacja do przeszczepiania;
4) aktualizacja stanu zdrowia oczekujących potencjalnych biorców przeszczepów z uwzględnieniem pilności wskazań do wykonania przeszczepów, czasowej dyskwalifikacji, ostatecznej dyskwalifikacji lub zgonu chorego;
5) konsultacje specjalistyczne chorych;
6) ustalenie listy chorych o najwyższym stopniu pilności wykonania przeszczepu (urgens);
7) prowadzenie baz danych biorców oczekujących na przeszczepienie wątroby, serca oraz płuca;
8) ocena wyników leczenia i gromadzenia danych o przeprowadzonych zabiegach oraz przygotowywanie rocznego raportu w tym zakresie dla Ministra Zdrowia;
9) koordynacja i propagowanie programu przeszczepiania nerki od żywych dawców poprzez przygotowanie konsultacji psychologicznej, chirurgicznej i nefrologicznej, zlecanie pracowni HLA wykonania testu krzyżowego i antygenów dawcy oraz prowadzenie rejestru żywych dawców;
10) zbieranie informacji dotyczących wykorzystania leków stosowanych po przeszczepianiu narządów;
11) zlecanie wykonania w pracowni HLA następujących czynności:
a) oznaczenia (metoda serologiczną i genetyczną) antygenów HLA potencjalnych biorców nerki zarejestrowanych w bazie danych, dawców ze zwłok,
b) bankowania surowic potencjalnych biorców zarejestrowanych do przeszczepiania nerki do testu cross-match (z potencjalnym dawcą ze zwłok lub żywym dawcą) oraz okresowego wykonywania testu cytotoksycznego (PRA) u potencjalnych biorców dla oceny stopnia uczulenia immulogicznego,
c) wysyłania do ośrodków transplantacyjnych surowic chorych pilnych do wykonania próby cross-match,
d) wprowadzanie do bazy danych Centralnej Listy Biorców Przeszczepów Unaczynionych oznaczonych antygenów HLA w wyniku badań PRA i testu cross-match
5. Do zadań Zespołu do spraw edukacji i promocji transplantacji należy w szczególności:
1) przygotowywanie programów edukacyjnych w zakresie pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów dla środowisk lekarsko-pielęgniarskich i innych pracowników medycznych zakładów opieki zdrowotnej oraz dla ogółu społeczeństwa, jak i wdrażanie tych programów;
2) organizacja szkoleń i konferencji z zakresu medycznych, społecznych i organizacyjnych problemów związanych z pobieraniem i przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów oraz współpraca w tym zakresie ze środkami masowego przekazu;
3) prowadzenie badań w zakresie medycznych i społecznych aspektów przeszczepiania komórek, tkanek i narządów;
4) przygotowywanie analiz i ocen dotyczących pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów;
5) wydawanie i rozpowszechnianie Biuletynu Informacyjnego Poltransplantu zawierającego aktualne informacje związane z przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów - w kraju i za granica (w formie drukowanej i elektronicznej), zawierającego aktualne informacje związane z przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów - w kraju i za granicą;
6) opracowywanie okresowych analiz społecznych i medycznych aspektów przeszczepiania komórek, tkanek i narządów.
6. Do zadań Zespołu do spraw finansowo-księgowych i osobowych należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) wykonywanie dyspozycji dyrektora w zakresie operacji środkami finansowymi;
3) prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
4) analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Poltransplantu;
5) prowadzenie spraw związanych z obsługą finansowo-księgową;
6) prowadzenie spraw osobowych pracowników Poltransplantu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
7) kontrola przestrzegania przez pracowników dyscypliny pracy.
7. Do zadań Sekretariatu oraz Biura Obsługi Krajowej Rady Transplantacyjnej należy w szczególności:
1) obsługa sekretarska Poltranspiantu;
2) sporządzanie bieżącej dokumentacji Poltransplantu i jej archiwizacja;
3) organizacyjna i techniczna obsługa posiedzeń Krajowej Rady Transplantacyjnej;
4) wykonywanie zadań związanych z postanowieniami Krajowej Rady Transplantacyjnej;
5) bieżące prace administracyjne i organizacyjne związane z funkcjonowaniem Poltransplantu.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 7
1. Podstawą gospodarki finansowej Pottransplantu jest plan dochodów i wydatków zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Poltransplant sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.
§ 8
Zasady wynagradzania pracowników regulują przepisy dotyczące zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia.
§ 9
Wątpliwości dotyczące wykładni zapisów niniejszego statutu oraz działania Poltransplantu rozstrzyga Minister właściwy do spraw zdrowia.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00