Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-12-31 do 2004-01-16
Wersja archiwalna od 2002-12-31 do 2004-01-16
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 24 grudnia 2002 r.
w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych.
Na podstawie art. 34 w związku z art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800 zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Programem zdrowotnym jest zespół zamierzonych czynności i środków umożliwiających w określonym terminie osiągnięcie założonego celu, zgodnego z polityką zdrowotną państwa, wyrażającą się w dążeniu do zaspokojenia określonych potrzeb zdrowotnych oraz poprawy stanu zdrowia społeczeństwa.
2. Finansowane z budżetu Ministra Zdrowia programy zdrowotne powinny odnosić się w szczególności do:
- ważnych zjawisk epidemiologicznych,
- istotnych problemów zdrowotnych dotyczących całej lub określonej populacji przy istniejących możliwościach ich eliminowania bądź ograniczania,
- badania i wdrożenia nowych technologii medycznych, przedsięwzięć profilaktycznych i nowych metod leczenia.
§ 2
1. Decyzję o przyjęciu programu do realizacji ze środków finansowych Ministerstwa Zdrowia podejmuje Minister Zdrowia, na wniosek departamentu merytorycznego.
2. Program przedkładany Ministrowi Zdrowia w celu przyjęcia do realizacji powinien być opracowany według wzoru, określonego w załączniku nr 1.
3. Projektodawcą programu zdrowotnego może być departament merytoryczny, gremium specjalistów powołane specjalnie w tym celu lub inny podmiot funkcjonujący w sferze ochrony zdrowia.
4. Decyzja o przyjęciu programu do realizacji powinna być podjęta przed opracowaniem projektu ustawy budżetowej.
§ 3
1. Na realizację programów zdrowotnych finansowanych z budżetu Ministra Zdrowia, zabezpiecza się środki finansowe w ustawie budżetowej w części: 46 - Zdrowie, dział: 851 - Ochrona Zdrowia, rozdział: 85149 - Programy Polityki Zdrowotnej.
2. Wykaz programów wraz z proponowaną wysokością środków finansowych przeznaczonych na poszczególne programy, z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, zaakceptowany przez Ministra Zdrowia, stanowi podstawę do ich uwzględnienia w układzie wykonawczym do budżetu cz. 46 - Zdrowie.
§ 4
1. Okres realizacji programu zdrowotnego powinien umożliwić osiągnięcie założonego celu.
2. Program zdrowotny może być realizowany w okresie jednego roku lub mieć charakter wieloletni.
3. Realizatorem programu może być publiczny lub niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, jednostka badawczo-rozwojowa lub płatnik usług medycznych.
§ 5
1. Realizacja programu zdrowotnego w danym roku następuje na podstawie zaakceptowanego przez Ministra Zdrowia wniosku departamentu merytorycznego.
2. Wniosek o akceptację realizacji programu zdrowotnego powinien zawierać:
1) "Kartę zgłoszenia programu zdrowotnego", której wzór stanowi załącznik nr 2;
2) skrócony opis programu wraz kosztorysem oraz trybem realizacji i udostępniania środków publicznych na realizację programu w danym roku.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien być zaopiniowany przez:
1) Departament Prawny, w zakresie zgodności z obowiązującym prawem udostępniania środków publicznych na realizację programu,
2) Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji, w zakresie prawidłowości opracowania kosztorysu oraz zapewnienia środków budżetowych przeznaczonych na realizację programu.
§ 6
1. Wybór realizatora programu zdrowotnego i udostępnianie środków publicznych na realizację programów zdrowotnych następuje na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
2. Podstawowym trybem wyboru realizatora programu zdrowotnego jest konkurs ofert.
§ 7
Konkurs ofert na realizację programu zdrowotnego Minister Zdrowia ogłasza w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia co najmniej 30 dni przed wyznaczonym upływem terminu składania ofert.
§ 8
W ogłoszeniu o którym mowa w § 7 określa się w szczególności:
1) przedmiot konkursu ofert;
2) skrótowy opis celów i opis podstawowych elementów programu;
3) Informację o rodzaju dokumentów lub dodatkowych danych jakie powinien złożyć oferent tj.:
a) wymagane dane identyfikujące oferenta, a w szczególności: pełna nazwa, adres do korespondencji, numery telefonów i faxów, a także potwierdzona podpisem głównego księgowego nazwa banku i nr konta, na które mają być przekazywane środki na realizację programu,
b) ofertę realizacji programu zdrowotnego,
c) plan rzeczowo-finansowy związany z realizacją zadań programu, zawierający w szczególności:
- liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,
- harmonogram ich realizacji - świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,
- kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań z podziałem kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne,
d) informację o prowadzonej działalności, a w szczególności:
- wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań będących przedmiotem umowy,
- rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę lub doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem programu, innych niż świadczenia zdrowotne,
- sprawozdania finansowe z dwóch ostatnich lat,
- stan zadłużenia (zobowiązania wymagalne) na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie oferty,
- zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu w płatnościach wystawione w terminie do 20 dni przed złożeniem oferty,
- wyciąg z rejestru zakładów opieki zdrowotnej,
- statut jednostki.
e) kopia polisy OC w przypadku gdy przedmiotem umowy mają być świadczenia zdrowotne;
4) kryteria oceny ofert,
5) termin i miejsce składania ofert.
§ 9
1. Rozpatrzenia ofert i wyboru realizatora/realizatorów programu dokonuje Komisja Konkursowa.
2. Prace Komisji Konkursowej odbywają się na zasadach określonych w Regulaminie Pracy Komisji Konkursowej, stanowiącej załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 10
1. Przewodniczący Komisji Konkursowej składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do akceptacji Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu. Do wniosku dołącza się kopię protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej.
2. Akceptacja wniosku, o którym mowa w ust. 1 przez Ministra Zdrowia stanowi podstawę zawarcia umowy o udostępnienie realizatorowi/realizatorom środków publicznych przeznaczonych na realizację programu w danym roku.
3. Sposób informacji oferentów o wynikach przeprowadzonego konkursu oraz tryb odwoławczy regulują postanowienia zawarte w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§ 11
W przypadku realizacji programu wieloletniego, którego realizator był wyłoniony uprzednio w drodze konkursu, podstawą zawarcia umowy są zaakceptowane przez Ministra Zdrowia dokumenty określone w § 5 ust. 2
§ 12
Departament merytoryczny sprawujący nadzór nad realizacją programu zdrowotnego współpracuje z realizatorami programu w celu zapewnienia prawidłowej i terminowej jego realizacji.
§ 13
1. Zakończenie realizacji zadań wynikających z programu zdrowotnego finansowanego ze środków publicznych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w danym roku budżetowym następuje po zatwierdzeniu przez departament merytoryczny i Departament Budżetu Finansów i Inwestycji rozliczenia merytoryczno-finansowego oraz sprawozdania merytorycznego opracowanego przez realizatora programu.
2. Dokumentem potwierdzającym zakończenie realizacji programu zdrowotnego w danym roku jest "Protokół zakończenia realizacji programu zdrowotnego". Wzór protokołu stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.
3. Protokół, o którym mowa w ust. 2 sporządzany jest niezwłocznie po rozliczeniu wszystkich umów, realizowanych w ramach programu.
4. Coroczne, protokolarne podsumowanie realizacji programu wymagane jest zarówno w odniesieniu do programów realizowanych w okresie jednego roku jak i programów wieloletnich.
5. W przypadku wieloletniej realizacji programu, nie przedłożenie przez realizatora dokumentów umożliwiających protokolarne zakończenie realizacji programu za rok poprzedni, powoduje zawieszenie realizacji programu do czasu usunięcia uchybień bądź wyłonienia nowego realizatora.
§ 14
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Zdrowia |
Mariusz Łapiński |
Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 24 grudnia 2002 r. (poz. 85)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU
I. STRONA TYTUŁOWA
1) nazwa programu;
2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.
II. STRESZCZENIE
1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;
2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;
3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.
III. UZASADNIENIE
1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);
2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;
3) efektywność ekonomiczna.
IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH
1) podstawy prawne do zawierania umów.
V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE l BIEŻĄCE).
Załącznik nr 3
WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU
I. STRONA TYTUŁOWA
1) nazwa programu;
2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.
II. STRESZCZENIE
1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;
2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;
3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.
III. UZASADNIENIE
1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);
2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;
3) efektywność ekonomiczna.
IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH
1) podstawy prawne do zawierania umów.
V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE l BIEŻĄCE).
Załącznik nr 4
REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ
§ 1
1. W celu wyłonienia realizatora/realizatorów programu zdrowotnego powoływana jest Komisja Konkursowa.
2. Komisję Konkursową powołuje dyrektor departamentu merytorycznego, koordynującego realizację programu.
3. Komisja Konkursowa wyłania realizatora/realizatorów programu w wyniku konkursu ofert.
§ 2
1. W skład Komisji Konkursowej wchodzą 3 osoby reprezentujące Ministerstwo Zdrowia, w tym:
- 2 osoby z departamentu merytorycznego, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego,
- 1 osoba z Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji.
2. Przewodniczącego Komisji desygnuje dyrektor departamentu merytorycznego.
3
1. Komisja Konkursowa działa na posiedzeniach.
§ 4
Przewodniczący Komisji Konkursowej wyznacza spośród członków Komisji Sekretarza Komisji Konkursowej. Do obowiązków Sekretarza Komisji należy sporządzanie protokołu z posiedzenia Komisji, jak też sporządzanie protokołu końcowego oraz protokołów z rozpatrywania odwołań.
§ 5
1. Do odbycia posiedzenia przez Komisję Konkursową konieczna jest obecność wszystkich członków Komisji.
2. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów.
§ 6
W razie wątpliwości merytorycznych Komisja Konkursowa może zasięgać opinii u Konsultantów Krajowych lub Wojewódzkich lub ekspertów wskazanych przez Konsultanta Krajowego w danej dziedzinie.
§ 7
1. W posiedzeniach Komisji Konkursowej oprócz członków Komisji mogą brać udział bez prawa głosu osoby, o których mowa w § 6, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Oferenci mogą być obecni jedynie przy dokonywaniu czynności wymienionych w § 10 pkt 1 i 2.
§ 8
1. Posiedzenia Komisji Konkursowej powinny rozpocząć się nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym upłynął termin składania ofert określony w ogłoszeniu o konkursie.
2. Dyrektor departamentu merytorycznego ma prawo do przesunięcia terminu składania ofert oraz do odwołania konkursu.
3. Informacja o przesunięciu terminu składania ofert lub odwołaniu konkursu zamieszczana jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.
§ 9
Oferty mogą być rozpatrywane jedynie na posiedzeniach Komisji Konkursowej.
§ 10
Komisja Konkursowa przystępując do rozstrzygnięcia ofert, dokonuje kolejno następujących czynności:
1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę otrzymanych ofert,
2) otwiera koperty z ofertami i odczytuje istotne elementy nadesłanych ofert, a w szczególności informację o liczbie i cenie proponowanych świadczeń lub zadań realizowanych w ramach programu,
3) ustala ważność ofert, sprawdzając czy spełniają one warunki określone w ogłoszeniu: oferty nie spełniające warunków zostają odrzucone,
4) Komisja Konkursowa sporządza listę ważnych ofert,
5) oferty ważne poddane są ocenie wg określonych kryteriów przedstawionych w ogłoszeniu,
6) spośród przedłożonych ważnych ofert. Komisja Konkursowa dokonuje wyboru realizatora/realizatorów programu.
§ 11
Członek Komisji Konkursowej podlega wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu oferty, jeżeli Oferentem jest:
1) jego małżonek oraz krewny i powinowaty do drugiego stopnia.
2) osoba związana z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
3) osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej,
4) osoba, której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia albo osoba związana z nią z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli pozostaje wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.
5) osoba pozostająca z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności członka Komisji.
§ 12
Jeżeli postępowanie konkursowe nie doprowadziło do wyłonienia najlepszej oferty albo ofert, Komisja przedstawia dyrektorowi departamentu merytorycznego wniosek o unieważnienie postępowania konkursowego.
§ 13
Z posiedzenia Komisji Konkursowej sporządza się protokół końcowy, który powinien zawierać następujące elementy:
1) oznaczenie miejsca i czasu konkursu,
2) imiona i nazwiska członków Komisji Konkursowej,
3) liczbę zgłoszonych ofert,
4) wskazanie ważnych ofert,
5) wskazanie odrzuconych ofert, z podaniem przyczyn ich odrzucenia,
6) ewentualne wyjaśnienia i oświadczenia oferentów,
7) wskazanie najkorzystniejszej oferty/ofert albo stwierdzenie wraz z uzasadnieniem, że żadna ze złożonych ofert nie została przyjęta,
8) ewentualne odrębne stanowisko członka Komisji Konkursowej,
9) informację o odczytaniu protokołu,
10) informację o przedstawieniu opinii przez zaproszone na posiedzenie osoby,
11) podpisy wszystkich członków Komisji.
§ 14
Przewodniczący Komisji Konkursowej, składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu zdrowotnego. Do wniosku dołącza się kopię protokołu końcowego z posiedzenia Komisji.
§ 15
1. Po zaakceptowaniu przez Ministra Zdrowia wniosku o wybór realizatora/realizatorów programu. Komisja Konkursowa zawiadamia oferentów o wynikach konkursu, zamieszczając ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej.
2. Zakończenie postępowania konkursowego następuje w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze oferty/ofert z zastrzeżeniem § 16.
§ 16
1. Oferent może wnieść do Komisji Konkursowej odwołanie w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
2. Wniesienie odwołania wstrzymuje postępowanie konkursowe do czasu rozpatrzenia skargi.
3. Komisja Konkursowa rozpatruje odwołanie w terminie 3 dni roboczych od daty jej złożenia, uwzględnia ją albo odrzuca podając uzasadnienie.
4. Komisja Konkursowa składa wniosek o akceptację rozstrzygnięcia odwołania do Ministra Zdrowia za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego.
5. Niezwłocznie po uzyskaniu akceptacji wniosku, o którym mowa w ust. 4, Komisja Konkursowa informuje Oferenta o rozstrzygnięciu wniesionego odwołania.
§ 17
W przypadku uwzględnienia odwołania Komisja Konkursowa zobowiązana jest do ponownego rozpatrzenia ofert z zachowaniem postanowień § 10 pkt 5 regulaminu.
§ 18
W sytuacjach nieprzewidzianych niniejszym regulaminem rozstrzygnięcia będzie podejmowała Komisja Konkursowa zwykłą większością głosów zgodnie z § 6.
Załącznik nr 5