Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2002 nr 11 poz. 85
Wersja archiwalna od 2002-12-31 do 2004-01-16
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2002 nr 11 poz. 85
Wersja archiwalna od 2002-12-31 do 2004-01-16
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA

z dnia 24 grudnia 2002 r.

w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych.

Na podstawie art. 34 w związku z art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800 zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

1. Programem zdrowotnym jest zespół zamierzonych czynności i środków umożliwiających w określonym terminie osiągnięcie założonego celu, zgodnego z polityką zdrowotną państwa, wyrażającą się w dążeniu do zaspokojenia określonych potrzeb zdrowotnych oraz poprawy stanu zdrowia społeczeństwa.

2. Finansowane z budżetu Ministra Zdrowia programy zdrowotne powinny odnosić się w szczególności do:

- ważnych zjawisk epidemiologicznych,

- istotnych problemów zdrowotnych dotyczących całej lub określonej populacji przy istniejących możliwościach ich eliminowania bądź ograniczania,

- badania i wdrożenia nowych technologii medycznych, przedsięwzięć profilaktycznych i nowych metod leczenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

1. Decyzję o przyjęciu programu do realizacji ze środków finansowych Ministerstwa Zdrowia podejmuje Minister Zdrowia, na wniosek departamentu merytorycznego.

2. Program przedkładany Ministrowi Zdrowia w celu przyjęcia do realizacji powinien być opracowany według wzoru, określonego w załączniku nr 1.

3. Projektodawcą programu zdrowotnego może być departament merytoryczny, gremium specjalistów powołane specjalnie w tym celu lub inny podmiot funkcjonujący w sferze ochrony zdrowia.

4. Decyzja o przyjęciu programu do realizacji powinna być podjęta przed opracowaniem projektu ustawy budżetowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

1. Na realizację programów zdrowotnych finansowanych z budżetu Ministra Zdrowia, zabezpiecza się środki finansowe w ustawie budżetowej w części: 46 - Zdrowie, dział: 851 - Ochrona Zdrowia, rozdział: 85149 - Programy Polityki Zdrowotnej.

2. Wykaz programów wraz z proponowaną wysokością środków finansowych przeznaczonych na poszczególne programy, z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, zaakceptowany przez Ministra Zdrowia, stanowi podstawę do ich uwzględnienia w układzie wykonawczym do budżetu cz. 46 - Zdrowie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4

1. Okres realizacji programu zdrowotnego powinien umożliwić osiągnięcie założonego celu.

2. Program zdrowotny może być realizowany w okresie jednego roku lub mieć charakter wieloletni.

3. Realizatorem programu może być publiczny lub niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, jednostka badawczo-rozwojowa lub płatnik usług medycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5

1. Realizacja programu zdrowotnego w danym roku następuje na podstawie zaakceptowanego przez Ministra Zdrowia wniosku departamentu merytorycznego.

2. Wniosek o akceptację realizacji programu zdrowotnego powinien zawierać:

1) "Kartę zgłoszenia programu zdrowotnego", której wzór stanowi załącznik nr 2;

2) skrócony opis programu wraz kosztorysem oraz trybem realizacji i udostępniania środków publicznych na realizację programu w danym roku.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien być zaopiniowany przez:

1) Departament Prawny, w zakresie zgodności z obowiązującym prawem udostępniania środków publicznych na realizację programu,

2) Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji, w zakresie prawidłowości opracowania kosztorysu oraz zapewnienia środków budżetowych przeznaczonych na realizację programu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6

1. Wybór realizatora programu zdrowotnego i udostępnianie środków publicznych na realizację programów zdrowotnych następuje na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

2. Podstawowym trybem wyboru realizatora programu zdrowotnego jest konkurs ofert.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7

Konkurs ofert na realizację programu zdrowotnego Minister Zdrowia ogłasza w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia co najmniej 30 dni przed wyznaczonym upływem terminu składania ofert.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8

W ogłoszeniu o którym mowa w § 7 określa się w szczególności:

1) przedmiot konkursu ofert;

2) skrótowy opis celów i opis podstawowych elementów programu;

3) Informację o rodzaju dokumentów lub dodatkowych danych jakie powinien złożyć oferent tj.:

a) wymagane dane identyfikujące oferenta, a w szczególności: pełna nazwa, adres do korespondencji, numery telefonów i faxów, a także potwierdzona podpisem głównego księgowego nazwa banku i nr konta, na które mają być przekazywane środki na realizację programu,

b) ofertę realizacji programu zdrowotnego,

c) plan rzeczowo-finansowy związany z realizacją zadań programu, zawierający w szczególności:

- liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,

- harmonogram ich realizacji - świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,

- kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań z podziałem kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne,

d) informację o prowadzonej działalności, a w szczególności:

- wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań będących przedmiotem umowy,

- rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę lub doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem programu, innych niż świadczenia zdrowotne,

- sprawozdania finansowe z dwóch ostatnich lat,

- stan zadłużenia (zobowiązania wymagalne) na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie oferty,

- zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu w płatnościach wystawione w terminie do 20 dni przed złożeniem oferty,

- wyciąg z rejestru zakładów opieki zdrowotnej,

- statut jednostki.

e) kopia polisy OC w przypadku gdy przedmiotem umowy mają być świadczenia zdrowotne;

4) kryteria oceny ofert,

5) termin i miejsce składania ofert.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9

1. Rozpatrzenia ofert i wyboru realizatora/realizatorów programu dokonuje Komisja Konkursowa.

2. Prace Komisji Konkursowej odbywają się na zasadach określonych w Regulaminie Pracy Komisji Konkursowej, stanowiącej załącznik nr 4 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10

1. Przewodniczący Komisji Konkursowej składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do akceptacji Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu. Do wniosku dołącza się kopię protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej.

2. Akceptacja wniosku, o którym mowa w ust. 1 przez Ministra Zdrowia stanowi podstawę zawarcia umowy o udostępnienie realizatorowi/realizatorom środków publicznych przeznaczonych na realizację programu w danym roku.

3. Sposób informacji oferentów o wynikach przeprowadzonego konkursu oraz tryb odwoławczy regulują postanowienia zawarte w załączniku nr 3 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11

W przypadku realizacji programu wieloletniego, którego realizator był wyłoniony uprzednio w drodze konkursu, podstawą zawarcia umowy są zaakceptowane przez Ministra Zdrowia dokumenty określone w § 5 ust. 2

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12

Departament merytoryczny sprawujący nadzór nad realizacją programu zdrowotnego współpracuje z realizatorami programu w celu zapewnienia prawidłowej i terminowej jego realizacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13

1. Zakończenie realizacji zadań wynikających z programu zdrowotnego finansowanego ze środków publicznych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w danym roku budżetowym następuje po zatwierdzeniu przez departament merytoryczny i Departament Budżetu Finansów i Inwestycji rozliczenia merytoryczno-finansowego oraz sprawozdania merytorycznego opracowanego przez realizatora programu.

2. Dokumentem potwierdzającym zakończenie realizacji programu zdrowotnego w danym roku jest "Protokół zakończenia realizacji programu zdrowotnego". Wzór protokołu stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.

3. Protokół, o którym mowa w ust. 2 sporządzany jest niezwłocznie po rozliczeniu wszystkich umów, realizowanych w ramach programu.

4. Coroczne, protokolarne podsumowanie realizacji programu wymagane jest zarówno w odniesieniu do programów realizowanych w okresie jednego roku jak i programów wieloletnich.

5. W przypadku wieloletniej realizacji programu, nie przedłożenie przez realizatora dokumentów umożliwiających protokolarne zakończenie realizacji programu za rok poprzedni, powoduje zawieszenie realizacji programu do czasu usunięcia uchybień bądź wyłonienia nowego realizatora.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Zdrowia

Mariusz Łapiński

Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 24 grudnia 2002 r. (poz. 85)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

Załącznik nr 2

WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU

I. STRONA TYTUŁOWA

1) nazwa programu;

2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.

II. STRESZCZENIE

1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;

2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;

3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.

III. UZASADNIENIE

1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);

2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;

3) efektywność ekonomiczna.

IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH

1) podstawy prawne do zawierania umów.

V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE l BIEŻĄCE).

Załącznik nr 3

WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU

I. STRONA TYTUŁOWA

1) nazwa programu;

2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.

II. STRESZCZENIE

1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;

2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;

3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.

III. UZASADNIENIE

1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);

2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;

3) efektywność ekonomiczna.

IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH

1) podstawy prawne do zawierania umów.

V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE l BIEŻĄCE).

Załącznik nr 4

REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ

§ 1

1. W celu wyłonienia realizatora/realizatorów programu zdrowotnego powoływana jest Komisja Konkursowa.

2. Komisję Konkursową powołuje dyrektor departamentu merytorycznego, koordynującego realizację programu.

3. Komisja Konkursowa wyłania realizatora/realizatorów programu w wyniku konkursu ofert.

§ 2

1. W skład Komisji Konkursowej wchodzą 3 osoby reprezentujące Ministerstwo Zdrowia, w tym:

- 2 osoby z departamentu merytorycznego, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego,

- 1 osoba z Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji.

2. Przewodniczącego Komisji desygnuje dyrektor departamentu merytorycznego.

3

1. Komisja Konkursowa działa na posiedzeniach.

§ 4

Przewodniczący Komisji Konkursowej wyznacza spośród członków Komisji Sekretarza Komisji Konkursowej. Do obowiązków Sekretarza Komisji należy sporządzanie protokołu z posiedzenia Komisji, jak też sporządzanie protokołu końcowego oraz protokołów z rozpatrywania odwołań.

§ 5

1. Do odbycia posiedzenia przez Komisję Konkursową konieczna jest obecność wszystkich członków Komisji.

2. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów.

§ 6

W razie wątpliwości merytorycznych Komisja Konkursowa może zasięgać opinii u Konsultantów Krajowych lub Wojewódzkich lub ekspertów wskazanych przez Konsultanta Krajowego w danej dziedzinie.

§ 7

1. W posiedzeniach Komisji Konkursowej oprócz członków Komisji mogą brać udział bez prawa głosu osoby, o których mowa w § 6, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Oferenci mogą być obecni jedynie przy dokonywaniu czynności wymienionych w § 10 pkt 1 i 2.

§ 8

1. Posiedzenia Komisji Konkursowej powinny rozpocząć się nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym upłynął termin składania ofert określony w ogłoszeniu o konkursie.

2. Dyrektor departamentu merytorycznego ma prawo do przesunięcia terminu składania ofert oraz do odwołania konkursu.

3. Informacja o przesunięciu terminu składania ofert lub odwołaniu konkursu zamieszczana jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.

§ 9

Oferty mogą być rozpatrywane jedynie na posiedzeniach Komisji Konkursowej.

§ 10

Komisja Konkursowa przystępując do rozstrzygnięcia ofert, dokonuje kolejno następujących czynności:

1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę otrzymanych ofert,

2) otwiera koperty z ofertami i odczytuje istotne elementy nadesłanych ofert, a w szczególności informację o liczbie i cenie proponowanych świadczeń lub zadań realizowanych w ramach programu,

3) ustala ważność ofert, sprawdzając czy spełniają one warunki określone w ogłoszeniu: oferty nie spełniające warunków zostają odrzucone,

4) Komisja Konkursowa sporządza listę ważnych ofert,

5) oferty ważne poddane są ocenie wg określonych kryteriów przedstawionych w ogłoszeniu,

6) spośród przedłożonych ważnych ofert. Komisja Konkursowa dokonuje wyboru realizatora/realizatorów programu.

§ 11

Członek Komisji Konkursowej podlega wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu oferty, jeżeli Oferentem jest:

1) jego małżonek oraz krewny i powinowaty do drugiego stopnia.

2) osoba związana z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,

3) osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej,

4) osoba, której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia albo osoba związana z nią z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli pozostaje wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.

5) osoba pozostająca z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności członka Komisji.

§ 12

Jeżeli postępowanie konkursowe nie doprowadziło do wyłonienia najlepszej oferty albo ofert, Komisja przedstawia dyrektorowi departamentu merytorycznego wniosek o unieważnienie postępowania konkursowego.

§ 13

Z posiedzenia Komisji Konkursowej sporządza się protokół końcowy, który powinien zawierać następujące elementy:

1) oznaczenie miejsca i czasu konkursu,

2) imiona i nazwiska członków Komisji Konkursowej,

3) liczbę zgłoszonych ofert,

4) wskazanie ważnych ofert,

5) wskazanie odrzuconych ofert, z podaniem przyczyn ich odrzucenia,

6) ewentualne wyjaśnienia i oświadczenia oferentów,

7) wskazanie najkorzystniejszej oferty/ofert albo stwierdzenie wraz z uzasadnieniem, że żadna ze złożonych ofert nie została przyjęta,

8) ewentualne odrębne stanowisko członka Komisji Konkursowej,

9) informację o odczytaniu protokołu,

10) informację o przedstawieniu opinii przez zaproszone na posiedzenie osoby,

11) podpisy wszystkich członków Komisji.

§ 14

Przewodniczący Komisji Konkursowej, składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu zdrowotnego. Do wniosku dołącza się kopię protokołu końcowego z posiedzenia Komisji.

§ 15

1. Po zaakceptowaniu przez Ministra Zdrowia wniosku o wybór realizatora/realizatorów programu. Komisja Konkursowa zawiadamia oferentów o wynikach konkursu, zamieszczając ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej.

2. Zakończenie postępowania konkursowego następuje w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze oferty/ofert z zastrzeżeniem § 16.

§ 16

1. Oferent może wnieść do Komisji Konkursowej odwołanie w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników konkursu.

2. Wniesienie odwołania wstrzymuje postępowanie konkursowe do czasu rozpatrzenia skargi.

3. Komisja Konkursowa rozpatruje odwołanie w terminie 3 dni roboczych od daty jej złożenia, uwzględnia ją albo odrzuca podając uzasadnienie.

4. Komisja Konkursowa składa wniosek o akceptację rozstrzygnięcia odwołania do Ministra Zdrowia za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego.

5. Niezwłocznie po uzyskaniu akceptacji wniosku, o którym mowa w ust. 4, Komisja Konkursowa informuje Oferenta o rozstrzygnięciu wniesionego odwołania.

§ 17

W przypadku uwzględnienia odwołania Komisja Konkursowa zobowiązana jest do ponownego rozpatrzenia ofert z zachowaniem postanowień § 10 pkt 5 regulaminu.

§ 18

W sytuacjach nieprzewidzianych niniejszym regulaminem rozstrzygnięcia będzie podejmowała Komisja Konkursowa zwykłą większością głosów zgodnie z § 6.

Załącznik nr 5

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00