Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-04-30 do 2002-08-05
Wersja archiwalna od 2002-04-30 do 2002-08-05
archiwalny
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 14 grudnia 2001 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia
(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2002 r., Nr 6, poz. 23)
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Zdrowia, stanowiący załącznik [1] do zarządzenia.
§ 2
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 marca 2001 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego (Dz. Urz. MZ Nr 5, poz. 27 i Nr 9, poz. 65).
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia podpisania.
Załącznik do zarządzenia
Ministra Zdrowia z dnia 14.12.2001 r.
Regulamin Organizacyjny Ministerstwa Zdrowia
I. Przepisy wstępne
§ 1
1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Zdrowia zwany dalej „Regulaminem" określa organizację wewnętrzną i zasady organizacji pracy w Ministerstwie Zdrowia zwanym dalej „Ministerstwem" oraz zakres działania komórek organizacyjnych.
2. W odrębnym trybie ustala się:
1) podział zadań pomiędzy Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu,
2) regulamin posiedzeń Kolegium Ministra,
3) organizację i tryb działania rad i zespołów jako jednostek pomocniczych w sprawach należących do zakresu działania Ministra Zdrowia,
4) regulamin pracy,
5) zasady i tryb prowadzenia prac legislacyjnych,
6) instrukcję kancelaryjną,
7) organizację i zadania gospodarstwa pomocniczego.
§ 2
1. Minister Zdrowia zwany dalej „Ministrem" kieruje działem administracji rządowej „zdrowie" i wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Gabinetu Politycznego Ministra oraz Ministerstwa.
2. Przy Ministrze tworzy się opiniodawczo-doradcze Kolegium Ministra, w skład którego wchodzą stali członkowie: Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu, Szef Gabinetu Politycznego Ministra, Dyrektor Generalny; oraz inne zaproszone osoby, a w szczególności dyrektorzy departamentów/biur.
3. Gabinet Polityczny Ministra podlega bezpośrednio Ministrowi.
§ 3
1. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy w szczególności podpisywanie:
1) rozporządzeń, także wydawanych w porozumieniu z Ministrem przez innego Ministra oraz zarządzeń Ministra,
2) korespondencji kierowanej do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego,
3) pism adresowanych do przedstawicieli dyplomatycznych innych państw,
4) wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych,
5) dokumentów zastrzeżonych do podpisu Ministra na podstawie odrębnych przepisów i ustaleń,
6) pism do innych osób, każdorazowo przez siebie określonych.
2. Pisma kierowane do osób wymienionych w ust. 1 pkt 2–4 mogą podpisywać, z upoważnienia Ministra, Sekretarz Stanu i Podsekretarze Stanu.
3. Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu oraz Dyrektor Generalny podpisują we własnym imieniu, zgodnie z podziałem kompetencji lub udzielonymi upoważnieniami – pisma do nie wymienionych w ust. 1: członków prezydiów Sejmu i Senatu, parlamentarzystów, członków kierownictw ministerstw i urzędów centralnych oraz urzędów wojewódzkich, osób reprezentujących organy samorządu terytorialnego, Najwyższej Izby Kontroli i organizacji społecznych.
4. Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu oraz Dyrektor Generalny akceptują pisma przedkładane przez dyrektorów departamentów i biur do podpisu Ministra – w zakresie wyznaczonym przez Ministra.
§ 4
Do zadań Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należy w szczególności:
1) kierowanie pracą Gabinetu Politycznego Ministra,
2) określenie zasad organizacji pracy Gabinetu Politycznego Ministra,
3) sprawowanie funkcji doradczej w zakresie polityki Ministra,
4) uzgadnianie stanowisk politycznych z gabinetami politycznymi członków Rządu w celu uzyskania poparcia dla propozycji Ministra,
5) prowadzenie działań mających na celu budowanie poparcia dla podejmowanych decyzji w klubach parlamentarnych i partiach politycznych,
6) tworzenie zaplecza eksperckiego Ministra,
7) nadzorowanie pracy rzecznika prasowego Ministra,
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra.
§ 5
Zadania Dyrektora Generalnego określone są odrębnymi przepisami.
II. Zasady organizacji pracy w Ministerstwie
§ 6
1. W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Gabinet Polityczny Ministra,
2) departamenty – do realizacji merytorycznych zadań Ministra,
3) biura – do realizacji zadań w zakresie obsługi Ministra i urzędu.
2. Samodzielnym Wydziałem Ochrony Informacji Niejawnych kieruje Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
3. Strukturę komórek organizacyjnych oraz zadania poszczególnych wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy określają Wewnętrzne Regulaminy Organizacyjne.
§ 7
1. Komórki organizacyjne wykonują zadania określone w rozdziale III regulaminu organizacyjnego oraz zadania zlecone przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego.
2. Zakres działania komórek organizacyjnych obejmuje zadania określone w § 9 niniejszego regulaminu oraz sprawy, w których ich właściwość została określona w innym trybie, jak również tych, w których komórka organizacyjna pełni funkcje koordynacyjne.
3. Komórki organizacyjne w trakcie wykonywania zadań zobowiązane są do współdziałania w drodze uzgodnień i konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad określonymi zadaniami.
4. Jeżeli do wykonania określonego zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, Minister, Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym wyznaczają koordynującą komórkę organizacyjną. Dyrektor komórki koordynującej uprawniony jest do zwoływania narad dyrektorów zainteresowanych komórek lub ich przedstawicieli.
5. Dyrektor Generalny określa zasady i tryb współdziałania oraz rozstrzyga ewentualne spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
6. Dyrektor Generalny może powoływać osoby lub zespoły do wykonania określonego zadania oraz określić termin jego realizacji.
§ 8
1. Kierujący pracami komórki organizacyjnej odpowiada za całokształt spraw prowadzonych i rozpatrywanych przez podległą mu komórkę organizacyjną, a zwłaszcza za:
1) prawidłowe i terminowe wykonanie zadań i prowadzenie korespondencji,
2) organizację i dyscyplinę pracy,
3) efektywne współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi.
2. Kierujący pracami komórki organizacyjnej przedkłada Dyrektorowi Generalnemu do zatwierdzenia regulamin wewnętrzny podległej mu komórki organizacyjnej zawierający strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań dla poszczególnych grup stanowisk pracy.
3. W razie nieobecności dyrektora zastępuje go zastępca, a w razie jego nieobecności pracownik wyznaczony przez kierującego pracami komórki organizacyjnej.
§ 9
Do zadań komórek organizacyjnych należy wykonywanie zadań Ministra, a w szczególności:
1) wynikających z kompetencji określonych przepisami prawa,
2) określonych w zarządzeniach i decyzjach Ministra Zdrowia, Dyrektora Generalnego oraz podpisanych przez Ministra ustaleniach Kolegium Ministra,
3) realizowanie zadań wynikających z obowiązku współdziałania Ministra z innymi Ministrami, centralnymi i terenowymi organami administracji publicznej, organizacjami samorządu zawodowego oraz związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i organizacjami społecznymi,
4) wykonywanie zadań wynikających z działalności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, ich komisji i organów – w trybie określonym odrębnymi przepisami,
5) inicjowanie, opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie projektowanych aktów normatywnych, innych aktów prawnych i innych dokumentów, przekazywanie ich do uzgodnień wewnętrznych, a także uzgodnień międzyministerialnych, w tym organizowanie i przeprowadzanie we współdziałaniu z Departamentem Prawnym konferencji uzgodnieniowych,
6) opracowywanie i opiniowanie umów, porozumień, decyzji i postanowień administracyjnych oraz ich uzgadnianie,
7) opracowywanie projektów innych materiałów związanych z przedkładanymi lub opiniowanymi projektami dokumentów rządowych,
8) analiza nadesłanych uwag i opracowywanie projektów aktów uwzględniających zgłoszone uwagi wraz z opracowaniem wykazu uwag nieuwzględnionych zawierających uzasadnienie ich odrzucenia,
9) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem nadzoru, przez właściwego stałego członka Kolegium, nad jednostkami nadzorowanymi i podległymi,
10) prowadzenie spraw wynikających z zadań w zakresie współpracy zagranicznej i integracji europejskiej,
11) wykonywanie w stosunku do fundacji czynności przewidzianych w ustawie o fundacjach,
12) zgłaszanie wniosków w sprawie podejmowania prac naukowo-badawczych w dziedzinie ochrony zdrowia, współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi podległymi Ministrowi oraz wykorzystywania wyników badań,
13) opiniowanie wniosków jednostek podległych i nadzorowanych w sprawie dofinansowania ich działalności oraz wniosków o udzielenie dotacji,
14) współdziałanie ze środowiskami pracowników i pracodawców ochrony zdrowia, przedstawicielami nauki i towarzystwami naukowymi,
15) przygotowywanie na wniosek Departamentu Prawnego merytorycznych uzasadnień do pism procesowych,
16) gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych dokumentów z zakresu działania komórki organizacyjnej,
17) prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych związanych z zakresem działania komórki organizacyjnej, a także bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa,
18) rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków,
19) zgłaszanie propozycji do harmonogramów działalności kontrolnej oraz udział w ich realizacji,
20) realizowanie wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli państwowej oraz wniosków wynikających z działalności kontrolnej Ministerstwa,
21) przygotowywanie materiałów informacyjnych dotyczących udziału Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu w naradach i spotkaniach związanych z zakresem działania departamentu,
22) wykonywanie i koordynowanie zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, a także szczególnych zagrożeń określonych w przepisach odrębnych,
23) przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych,
24) planowanie wydatków przeznaczonych na zadania realizowane w dziale 46 „zdrowie",
25) przedstawianie informacji o stanie realizacji spraw znajdujących się w zakresie ich działania oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego,
26) wykonywanie zadań i poleceń wynikających z funkcji nadzorczych Ministra,
27) wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego.
§ 10
1. Minister może upoważnić pracowników Ministerstwa do załatwiania spraw w jego imieniu, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń.
2. Minister lub Dyrektor Generalny w zakresie swojej właściwości, mogą udzielać pełnomocnictw osobom fizycznym i prawnym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych.
3. Prowadzi się ewidencję pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego wraz z ewidencją ich odwołań lub przypadków wygaśnięcia z innych przyczyn.
4. Wniosek o udzielenie pełnomocnictw (z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych) lub upoważnień powinien być uzasadniony i zaakceptowany przez Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego zgodnie z zakresem ich działania. Projekt pełnomocnictwa lub upoważnienia wraz z zaakceptowanym wnioskiem kierowany jest do Biura Organizacji i Kadr, które przedkłada pełnomocnictwo lub upoważnienie do podpisu, po podpisaniu dokonuje rejestracji i doręcza pełnomocnikowi lub upoważnionemu.
§ 11
1. Prawo podpisu w zakresie tworzonych dokumentów, wynikające z pełnionej funkcji, nabywa pracownik z chwilą zatrudnienia na danym stanowisku.
2. Kierujący pracami komórki organizacyjnej uprawnieni są do podpisywania pism i dokumentów wewnętrznych, tj. kierowanych do stałych członków Kolegium Ministra oraz innych komórek organizacyjnych w sprawach objętych zakresem działania kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych oraz podpisywania korespondencji zewnętrznej w zakresie spraw określonych w niniejszym regulaminie dla kierowanych przez nich komórek, z zastrzeżeniem postanowień § 3 niniejszego regulaminu.
3. Prawo podpisu bieżącej korespondencji kierowanej do innych komórek organizacyjnych mają inni pracownicy, w zakresie określonym przez dyrektora komórki organizacyjnej w stosownym upoważnieniu.
4. Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych oraz dokumenty kierowane na zewnątrz, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzom Stanu i Dyrektorowi Generalnemu, parafują dyrektorzy lub zastępcy dyrektora w zakresie określonym przez kierującego pracami komórki organizacyjnej.
5. Administrator Systemu Monitorowania Wypadków Konsumenckich podpisuje pisma i dokumenty w zakresie spraw objętych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2000 roku w sprawie krajowego systemu monitorowania wypadków konsumenckich.
III. Zakres działania komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia
§ 12
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Gabinet Polityczny Ministra,
2) Biuro Ministra,
3) Departament Polityki Zdrowotnej,
4) Departament Polityki Lekowej,
5) Departament Zdrowia Publicznego,
6) Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
7) Departament Organizacji Ochrony Zdrowia,
8) Departament do Spraw Pracowników Ochrony Zdrowia,
9) Departament Akredytacji i Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia,
10) Departament Nadzoru i Kontroli,
11) Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
12) Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji,
13) Departament Prawny,
14) Departament Spraw Obronnych,
15) Biuro Prasy i Promocji,
16) Biuro Organizacji i Kadr,
17) Biuro Administracyjno-Gospodarcze,
18) Samodzielny Wydział Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 13
Zakresy działania komórek organizacyjnych Ministerstwa:
1. Do podstawowych zadań Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1) zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu,
2) przygotowanie propozycji działań, analiz i raportów odnoszących się do zadań Ministra,
3) sprawowanie funkcji opiniodawczych i doradczych w zakresie współdziałania z organami władzy państwowej, administracji publicznej, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i partiami politycznymi,
4) koordynowanie i udział w merytorycznym przygotowaniu spotkań, wyjazdów i wizyt krajowych i zagranicznych Ministra,
5) poprzez rzecznika prasowego Ministra uczestnictwo w kształtowaniu polityki informacyjnej,
6) prowadzenie we współpracy z Biurem Ministra kalendarza spotkań i wyjazdów Ministra.
2. Do podstawowych zadań Biura Ministra należy:
1) realizowanie zadań dotyczących bezpośredniej obsługi Ministra,
2) obsługa pracy Kolegium Ministra,
3) rejestrowanie zaproszeń dla Ministra i przygotowywanie odpowiedzi,
4) rozpatrywanie próśb o patronat i przedkładanie ich Ministrowi,
5) obsługa organizacyjna spotkań Ministra, w powierzonym zakresie,
6) uzgadnianie terminarzy wyjazdów i spotkań Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu,
7) przygotowanie wyjazdów Ministra, w powierzonym zakresie,
8) informowanie o planowanym porządku obrad parlamentu, Rady Ministrów i jej organów,
9) opracowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z upoważnieniami Prezesa Rady Ministrów dla osób zastępujących Ministra w pracach parlamentarnych,
10) prowadzenie rejestru interpelacji, zapytań i dezyderatów, opinii i interwencji poselskich i senackich, kierowania ich do właściwych komórek organizacyjnych oraz jednostek podległych i nadzorowanych, w tym nadzorowanie terminowości ich załatwiania,
11) koordynowanie i nadzorowanie terminowej realizacji zadań wynikających z programów, planów prac komisji sejmowych i senackich oraz wniosków i postulatów z posiedzeń Sejmu i Senatu,
12) koordynacja spraw związanych z przygotowywaniem dla Ministra materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i stałych komitetów Rady Ministrów oraz prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań ujętych w planach pracy Rady Ministrów i jej organów,
13) rejestrowanie protokołów ustaleń z posiedzeń Rady Ministrów i jej organów, przekazywanie członkom Kolegium Ministra oraz komórkom merytorycznym informacji o ujętych w nich zadaniach,
14) uzyskiwanie opinii komórek organizacyjnych oraz jednostek podległych i nadzorowanych w odniesieniu do projektów dokumentów rządowych nie mających charakteru aktów prawnych,
15) prowadzenie i udostępnienie bazy danych adresów oraz telefonów naczelnych i centralnych organów administracji, a także jednostek podległych i nadzorowanych,
16) monitorowanie terminowej realizacji decyzji i poleceń Ministra,
17) organizacja obsługi sekretarskiej Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Szefa Gabinetu Politycznego Ministra,
18) przedkładanie Ministrowi projektów odpowiedzi na wpływającą korespondencję,
19) obsługa kancelaryjna Ministerstwa,
20) rejestracja oraz wstępna merytoryczna selekcja korespondencji adresowanej do Ministra,
21) przyjmowanie oraz ewidencja skarg i wniosków, nadzór nad ich załatwianiem oraz koordynacja działań komórek organizacyjnych oraz jednostek podległych i nadzorowanych tym zakresie,
22) prowadzenie spraw dotyczących przyznawania odznaczeń państwowych i resortowych dla pracowników urzędu i pracowników jednostek podległych i nadzorowanych oraz innych osób zasłużonych dla ochrony zdrowia.
3. Do podstawowych zadań Departamentu Polityki Zdrowotnej należy:
1) rozpoznawanie i wskazywanie głównych problemów zdrowotnych i określanie potrzeb społeczeństwa w zakresie ochrony zdrowia we współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi, szpitalami klinicznymi i innymi jednostkami,
2) planowanie, koordynowanie i monitorowanie Narodowego Programu Zdrowia oraz współpraca w realizacji jego zadań z zakresu zdrowia publicznego z administracją rządową, samorządową i organizacjami pozarządowymi, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Zdrowia Publicznego,
3) planowanie, kontraktowanie i monitorowanie realizacji programów polityki zdrowotnej państwa we współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi, szpitalami klinicznymi i innymi jednostkami,
4) określenie uprawnień do świadczeń zdrowotnych oraz ich zakresu przysługujących osobom ubezpieczonym i nieubezpieczonym w zakresie programów polityki zdrowotnej,
5) planowanie, kontraktowanie i monitorowanie realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa w trybie art. 31 ust. 5 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
6) prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych i rzadko występujących oraz zakażeń,
7) prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem i zwalczaniem AIDS, opieką nad osobami zakażonymi HIV, zwalczaniem narkomanii oraz przeciwdziałaniem alkoholizmowi, w tym nadzór nad systemem lecznictwa odwykowego i leczeniem uzależnień,
8) prowadzenie spraw związanych z realizacją zagadnień dotyczących ochrony zdrowia psychicznego,
9) planowanie, organizacja i nadzór nad realizacją zadań z zakresu transplantologii komórek tkanek i narządów w Polsce, w tym obsługa administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej,
10) planowanie, kontraktowanie i monitorowanie świadczeń w zakresie opieki długoterminowej, w tym obsługa administracyjna Krajowej Rady Opieki Paliatywnej i Hospicyjnej,
11) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad służbą medycyny pracy i orzecznictwem lekarskim w tym zakresie oraz orzecznictwem dotyczącym uprawnień do prowadzenia pojazdów, posiadania broni,
12) koordynowanie działalności związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy, higieną procesów nauczania, higieną żywności, żywienia i przedmiotów użytku, bezpieczeństwem zdrowotnym środowiska,
13) inspirowanie i koordynowanie spraw dotyczących edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia,
14) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem merytorycznym w zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom nieuprawnionych z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego.
4. Do podstawowych zadań Departamentu Polityki Lekowej należy:
1) realizacja polityki Ministra w dziedzinie gospodarki lekami,
2) monitorowanie wykonania zadań administracji rządowej przejętych przez samorząd aptekarski,
3) prowadzenie Rejestru Środków Farmaceutycznych i Materiałów Medycznych i wydawanie świadectw rejestracji,
4) nadzorowanie procesu rejestracji środków farmaceutycznych i materiałów medycznych oraz prowadzenie postępowań odwoławczych od decyzji organu pierwszej instancji,
5) opracowywanie wykazów środków farmaceutycznych i materiałów medycznych wydawanych w lecznictwie szpitalnym i obrocie pozaaptecznym,
6) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050) dotyczącej ustalania cen urzędowych i marż handlowych na preparaty objęte refundacją,
7) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem merytorycznym w zakresie finansowania leków wydawanych bezpłatnie osobom cierpiącym na choroby wywołane pracą przy azbeście,
8) nadzór nad przygotowywaniem projektów porozumień zawieranych pomiędzy Ministrem Zdrowia a izbami aptekarskimi.
5. Do podstawowych zadań Departamentu Zdrowia Publicznego należy:
1) ogólna ocena procesów: planowania, kontraktowania i rozliczania świadczeń zdrowotnych przez kasy chorych oraz ocena współpracy kas chorych i świadczeniodawców w tym zakresie,
2) analiza działalności finansowej kas chorych pod kątem zabezpieczenia środków na kontraktowane świadczenia, we współpracy z Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych,
3) opracowywanie na podstawie analiz danych o świadczeniach zdrowotnych w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
4) analiza i ocena jakości rozwiązań wspomagających funkcjonowanie systemu ubezpieczeń zdrowotnych,
5) planowanie, kontraktowanie i monitorowanie realizacji programów polityki zdrowotnej państwa w zakresie opieki nad matką i dzieckiem,
6) realizacja zadań związanych z nadzorem Ministra nad państwowym ratownictwem medycznym, w tym planowanie, kontraktowanie i nadzór nad realizacją programów w zakresie ratownictwa medycznego,
7) planowanie, organizacja i nadzór nad systemem krwiodawstwa i krwiolecznictwa w Polsce,
8) prowadzenie zagadnień związanych z medycyną szkolną,
9) nadzór nad przygotowywaniem dokumentacji do przeprowadzania analiz w zakresie: współdziałania podmiotów funkcjonujących w systemie ubezpieczenia zdrowotnego/systemie ochrony zdrowia w zakresie realizacji ubezpieczenia (świadczeniodawców, kas chorych/narodowego funduszu zdrowia, instytucji nadzorujących system ubezpieczeń. Ministerstwa Zdrowia, samorządów lokalnych i innych podmiotów) oraz współpracy kas chorych i świadczeniodawców w zakresie realizacji uprawnień ubezpieczonych do świadczeń zdrowotnych,
10) nadzór nad przygotowywaniem projektów dokumentów związanych z wprowadzonymi rozwiązaniami systemowymi gwarantującymi zabezpieczenie opieki zdrowotnej oraz systemem finansowania świadczeń z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej,
11) nadzór nad zbieraniem i analizowaniem danych dotyczących stanu zdrowia populacji dzieci i młodzieży szkolnej,
12) nadzór nad przygotowywaniem dokumentacji dotyczącej prognozowania przychodów kas chorych.
6. Do podstawowych zadań Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego należy:
1) kształtowanie kierunków badań naukowych w medycynie poprzez inicjowanie i koordynowanie prac przy przygotowywaniu projektów oraz działań zmierzających do wdrożenia ich wyników,
2) współpraca z Komitetem Badań Naukowych w zakresie finansowania prac badawczych oraz nadzór nad ich wykonaniem i wykorzystaniem zgodnie z założeniami,
3) prowadzenie spraw dotyczących wyższego szkolnictwa medycznego oraz kształcenia podyplomowego kadr medycznych, w tym funkcjonowania systemów tego kształcenia, a także przygotowywanie informacji umożliwiającej Ministrowi określanie kierunków polityki w tym zakresie,
4) współpraca z Ministrem Edukacji Narodowej w zakresie opracowania podstaw programowych i minimalnych wymagań programowych kształcenia w zawodach medycznych oraz w zakresie polityki wydawniczej w odniesieniu do książkowych publikacji medycznych,
5) koordynacja działań związanych z procesem transformacji kształcenia pielęgniarek i położnych,
6) prowadzenie spraw osobowych pracowników zatrudnionych w jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nauczycieli akademickich zatrudnionych w uczelniach medycznych, mianowanych przez Ministra, w tym konkursów na stanowiska dyrektorów jednostek badawczo-rozwojowych,
7) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i działalnością konsultantów krajowych w dziedzinie medycyny i współpraca z wojewodami w zakresie nadzoru specjalistycznego,
8) obsługa techniczna i biurowa komisji rozpatrującej wnioski o przyznanie nagród Ministra za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ochrony zdrowia oraz dla nauczycieli akademickich,
9) obsługa merytoryczna i finansowa organów pomocniczych Ministra Zdrowia powoływanych w zakresie zadań Departamentu: Odwoławczej Komisji Bioetycznej, Sekcji Uczelni Medycznych Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Krajowej Rady Egzaminów Lekarskich, Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego, oraz nadzór nad obsługą aministracyjno-biurową Rady Naukowej przy Ministrze Zdrowia,
10) współpraca z towarzystwami naukowymi, Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Centrum Egzaminów, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
7. Do podstawowych zadań Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia należy:
1) realizacja zadań Ministra w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia,
2) opracowanie koncepcji rozwoju systemów organizacyjnych ochrony zdrowia,
3) przygotowywanie nowych rozwiązań systemowych w ochronie zdrowia, ich inicjowanie i wdrażanie,
4) monitorowanie zmian wprowadzanych w systemie ochrony zdrowia,
5) opracowywanie i realizacja programów restrukturyzacyjnych,
6) prowadzenie rejestru wniosków o dofinansowanie, ewidencji decyzji w sprawie przyznanych środków i rozliczeń zakładów, którym przyznano środki w ramach programów realizowanych przez departament,
7) gromadzenie informacji i prowadzenie analiz dotyczących funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia w ramach prowadzonych programów,
8) przygotowywanie projektów decyzji, postanowień i zaświadczeń związanych z wpisem do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, odmową wpisu lub skreśleniem z rejestru oraz odwołaniem od decyzji wydanych przez organy pierwszej instancji,
9) prowadzenie spraw dotyczących wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia zakładów opieki zdrowotnej,
10) przygotowywanie projektów i ewidencjowanie decyzji, postanowień i zaświadczeń dotyczących wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej oraz odwołań od decyzji wydanych przez organy pierwszej instancji oraz decyzji administracyjnych wydawanych przez Ministra w zakresie odstępstw od tych wymagań,
11) realizacja zadań w zakresie nadzoru Ministra nad lecznictwem uzdrowiskowym, nadzór nad ochroną warunków naturalnych i właściwym kształtowaniem czynników środowiskowych oraz powoływaniem i odwoływaniem naczelnych lekarzy uzdrowisk,
12) prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i technikom medycznym oraz o umarzaniu tych kredytów (Dz. U. Nr 128, poz. 1406),
13) nadzór nad prowadzeniem prac przygotowawczych dotyczących zadań Ministra Zdrowia w zakresie uzdrowisk,
14) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem merytorycznym w zakresie dotacji na realizację programu restrukturyzacji w ochronie zdrowia,
15) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem merytorycznym w zakresie realizacji umów o wykonanie zadań zleconych organizacjom pozarządowym.
8. Do podstawowych zadań Departamentu do Spraw Pracowników Ochrony Zdrowia należy:
1) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej w odniesieniu do spraw pracowniczych,
2) prowadzenie spraw dotyczących ponadzakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników zatrudnionych w państwowych publicznych zakładach opieki zdrowotnej,
3) prowadzenie spraw związanych z obowiązkami Ministra wynikającymi z ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz. U. Nr 30, poz. 164 i Nr 107, poz. 691 oraz z 1999 r. Nr 72, poz. 801) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy,
4) prowadzenie spraw w zakresie odpowiedzialności zawodowej oraz ocena zgodności z prawem uchwał organów medycznych samorządów zawodowych,
5) monitorowanie wykonania zadań administracji rządowej przejętych przez samorząd lekarski, pielęgniarek i położnych,
6) koordynacja współpracy z samorządami i związkami zawodowymi – w porozumieniu z Gabinetem Politycznym Ministra,
7) obsługa techniczno-biurowa Rady Społeczno-Zawodowej przy Ministrze Zdrowia,
8) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem merytorycznym w zakresie dotacji przekazywanych izbom lekarskim, pielęgniarskim na pokrycie kosztów czynności przejętych od organów administracji państwowej.
9. Do podstawowych zadań Departamentu Akredytacji i Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia należy:
1) prowadzenie spraw dotyczących jakości,
2) określanie standardów udzielania świadczeń zdrowotnych,
3) określanie standardów dokumentacji medycznej,
4) opracowywanie na podstawie analiz, mierników i sposobów oceny jakości świadczeń zdrowotnych,
5) prowadzenie spraw związanych z wyrobami medycznymi i techniką medyczną,
6) koordynowanie zagadnień związanych z zagadnieniami diagnostyki laboratoryjnej,
7) nadzór nad zapewnieniem obsługi administracyjno-technicznej Rady Akredytacyjnej, w tym w okresie przygotowawczo-organizacyjnym.
10. Do podstawowych zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy:
1) reprezentowanie Skarbu Państwa w zakresie określonym właściwymi rzeczowo przepisami prawa,
2) realizacja zadań w zakresie sprawowania nadzoru właścicielskiego nad jednostkami podległymi i nadzorowanymi przez Ministra, w tym prowadzenie nadzoru nad procesem likwidacji, restrukturyzacji lub prywatyzacji,
3) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad jednostkami badawczo-rozwojowymi,
4) analiza działalności finansowej jednostek podległych i nadzorowanych i przekazywanie wniosków z tej analizy Ministrowi,
5) kontrola i koordynacja kontroli realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia finansowanych z budżetu państwa,
6) prowadzenie kontroli w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, w tym zamówień publicznych i realizowanych inwestycji finansowanych z budżetu państwa,
7) obsługa administracyjno-biurowa rzecznika dyscypliny finansów publicznych,
8) obsługa organizacyjno-techniczna Resortowej Komisji Orzekającej do Spraw dyscypliny finansów publicznych,
9) prowadzenie ewidencji fundacji, dla których właściwym ze względu na cel fundacji jest Minister,
10) prowadzenie spraw kadr kierowniczych jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz prowadzenie konkursów (z wyłączeniem jednostek badawczo-rozwojowych) na te stanowiska w porozumieniu z właściwymi organizacjami, instytucjami i komórkami organizacyjnymi.
11. Do podstawowych zadań Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą należy:
1) realizacja polityki Ministra w dziedzinie współpracy międzynarodowej,
2) prowadzenie spraw związanych z integracją europejską oraz członkostwem w organizacjach międzynarodowych w obszarze właściwości Ministra, koordynacja działań podejmowanych w tym zakresie przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra,
3) współudział w pracach na rzecz harmonizacji polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej,
4) przygotowywanie i opiniowanie materiałów na posiedzenia Komitetu Integracji Europejskiej
5) przygotowywanie i nadzór nad realizacją międzynarodowych umów i porozumień rządowych o współpracy w dziedzinie ochrony zdrowia i nauk medycznych,
6) monitorowanie zobowiązań merytorycznych wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Ministra oraz jednostki podległe i nadzorowane,
7) przygotowywanie zagranicznych wizyt Ministra lub delegowanych przedstawicieli oraz zaproszonych przez nich gości w Polsce,
8) monitorowanie umów międzynarodowych o świadczeniach zdrowotnych i zabezpieczeniu społecznym w zakresie świadczeń rzeczowych,
9) realizacja zadań związanych z planowaniem i koordynowaniem wykonania w zakresie programów pomocowych,
10) gromadzenie i udostępnianie informacji o programach Unii Europejskiej, Rady Europy i innych rządowych organizacji międzynarodowych, w zakresie ochrony zdrowia,
11) koordynowanie szkoleń, stypendiów i staży zagranicznych w dziedzinie ochrony zdrowia, w tym wynikających z umów międzynarodowych.
12. Do podstawowych zadań Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji należy:
1) opracowywanie projektu budżetu w części 46 – zdrowie, w tym informacji,
2) planowanie dochodów i wydatków – sporządzanie układu wykonawczego do ustawy budżetowej,
3) prowadzenie ewidencji zmian budżetowych w ciągu roku i okresowych raportów dotyczących stanu realizacji budżetu,
4) opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków,
5) opracowywanie planów finansowych dla poszczególnych dysponentów środków budżetowych niższego stopnia oraz jednostek podległych,
6) planowanie uruchomień środków budżetowych, ich podział na jednostki i zadania,
7) opracowanie zbiorczej sprawozdawczości budżetowej w zakresie podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych i realizowanych zadań, w tym informacji z wykonania budżetu w części 46 – zdrowie wraz z objaśnieniami za dany rok budżetowy,
8) opracowywanie wystąpień do Ministra Finansów o uruchomianie środków z rezerw celowych,
9) wykonywanie funkcji dysponenta głównego środków budżetowych,
10) wykonywanie funkcji głównego księgowego cz. 46 budżetu państwa i prowadzenie rachunkowości dla części 46 – zdrowie,
11) opiniowanie umów stanowiących podstawę przekazywania środków publicznych,
12) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem finansowym w zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom nieuprawnionych z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,
13) nadzór nad przygotowywaniem i zatwierdzaniem dokumentacji dot. inwestycji,
14) planowanie środków na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych oraz okresowa ocena ich wykorzystania,
15) rozliczanie prowadzonych inwestycji i zakupów inwestycyjnych,
16) potwierdzanie zobowiązań przejętych przez Skarb Państwa,
17) obsługa finansowa w zakresie działalności ogólnotechnicznej,
18) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem finansowym w zakresie dotacji przekazywanym izbom lekarskim, pielęgniarskich i aptekarskich na pokrycie kosztów przyjętych od organów administracji rządowej,
19) przygotowywanie wniosków do Rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
20) współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami w zakresie projektowania inwestycji, tworzenia programów inwestycyjnych oraz przy wydawaniu zgody na odstępstwa od wymagań jakimi powinny odpowiadać obiekty opieki zdrowotnej,
21) finansowanie etatów specjalizacyjnych ustalonych przez Ministra,
22) obsługa dopłat wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i technikom medycznym oraz o umarzaniu tych kredytów (Dz. U. Nr 128, poz. 1406),
23) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem finansowym w zakresie dotacji na realizację programu restrukturyzacji w ochronie zdrowia,
24) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem finansowym w zakresie finansowania leków wydawanych bezpłatnie osobom cierpiącym na choroby wywołane pracą przy azbeście,
25) nadzór nad prowadzeniem rozliczeń pod względem finansowym w zakresie realizacji umów o wykonanie zadań zleconych organizacjom pozarządowym.
13. Do podstawowych zadań Departamentu Prawnego należy:
1) zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie aktów normatywnych i innych aktów prawnych z obowiązującym systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej, przedkładanych Departamentowi Prawnemu,
2) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych przesyłanych przez innych Ministrów, we współdziałaniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami podległymi i nadzorowanymi, oraz prowadzenie uzgodnień tych aktów,
3) przeprowadzanie wewnętrznych uzgodnień aktów normatywnych przedkładanych przez innych Ministrów będących przedmiotem obrad Rady Ministrów, Komitety Rady Ministrów, Sejmu i Senatu oraz Komisji Sejmowych i Senackich,
4) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów aktów normatywnych i innego rodzaju dokumentów, które mogą wywoływać skutki prawno-finansowe, przedkładanych na posiedzenia Kolegium Ministra,
5) udzielanie wyjaśnień dotyczących obowiązującego prawa w zakresie działania Ministerstwa oraz podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, jak również współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi w ustalaniu wykładni i jednolitej interpretacji obowiązujących przepisów,
6) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów umów międzynarodowych,
7) opiniowanie pod względem formalnoprawnym działalności fundacji nadzorowanych przez Ministra na wniosek właściwego merytorycznie departamentu,
8) przygotowywanie pod względem formalnoprawnym zezwoleń Ministra na utworzenie w Polsce przedstawicielstwa fundacji zagranicznych mających siedzibę za granicą i ich cofania,
9) prowadzenie rejestrów i zbiorów aktów prawnych w zakresie działu „zdrowie" oraz wykazu zarządzeń Ministra,
10) obsługa prawna Ministerstwa, opracowywanie pism procesowych oraz prowadzenie spraw przed sądami powszechnymi. Naczelnym Sądem Administracyjnym i Trybunatem Konstytucyjnym w zakresie nie wykonywanym przez Gospodarstwo Pomocnicze przy Ministerstwie Zdrowia,
11) prowadzenie rejestru spraw prowadzonych przez Ministra przed sądami powszechnymi, Naczelnym Sądem Administracyjnym i Trybunatem Konstytucyjnym oraz koordynowanie działań komórek organizacyjnych w tym zakresie,
12) prowadzenie ewidencji pełnomocnictw procesowych,
13) zgłaszanie wydawanych przez Ministra Zdrowia aktów normatywnych do rejestru przepisów resortowych prowadzonych przez Ministra Sprawiedliwości,
14) nadzór w zakresie redagowania Dziennika Urzędowego Ministra Zdrowia,
15) (uchylony),
16) prowadzenie spraw związanych z odszkodowaniami i rentami przyznanymi wyrokami sądowymi pacjentom ZOZ,
17) udzielanie pomocy prawnej pozostałym komórkom organizacyjnym Ministerstwa.
14. Do podstawowych zadań Departamentu Spraw Obronnych należy:
1) wypracowanie i koordynowanie kierunków oraz analiza planów zabezpieczenia medycznego ludności kraju na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowych oraz zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
2) koordynowanie, na szczeblu krajowym, realizacji programów mobilizacji gospodarki w części dotyczącej ochrony zdrowia,
3) opracowywanie planów działania w zakresie wsparcia medycznego Sił Zbrojnych RP i sił sojuszniczych NATO w ramach HNS oraz koordynowanie związanych z tym działań,
4) koordynowanie zadań i czynności komórek organizacyjnych w zakresie przygotowań obronnych oraz wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, aktów wykonawczych, umów międzynarodowych i programów w zakresie dotyczącym obronności,
5) koordynowanie działań operacyjnych komórek organizacyjnych Ministerstwa w sytuacjach kryzysowych,
6) planowanie potrzeb w zakresie rezerw państwowych dotyczących leków, materiałów medycznych i artykułów sanitarnych, w celu utrzymania ciągłości zaopatrzenia, a także eliminowania i łagodzenia zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki narodowej, wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń i okoliczności oraz klęsk żywiołowych,
7) ustalanie, w uzgodnieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Urzędem Ochrony Państwa wielkości i rodzaju rezerw państwowych Ministra, utrzymywanych przez ww. w ramach świadczeń rzeczowych,
8) planowanie i zlecanie Agencji Rezerw Artykułów Sanitarnych zadań związanych z gospodarką rezerwami państwowymi oraz nadzór nad ich realizacją,
9) stała współpraca z Obroną Cywilną Kraju w zakresie przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom oraz zapewnienie możliwości sprawnego działania Zespołu Reagowania Kryzysowego,
10) sprawowanie ogólnego nadzoru nad zabezpieczeniem przeciwpożarowym w jednostkach podległych i nadzorowanych.
15. Do podstawowych zadań Biura Prasy i Promocji należy:
1) stała współpraca z mediami w zakresie bieżącej informacji o pracach Ministerstwa i reformie ochrony zdrowia,
2) kształtowanie wizerunku Ministerstwa jako instytucji będącej rzecznikiem interesu obywatelskiego oraz instytucji realizującej politykę zdrowotną,
3) prowadzenie działań związanych z public relations w zakresie bieżącej informacji udzielanej mediom,
4) przygotowywanie i prowadzenie strony internetowej Ministerstwa,
5) przygotowywanie codziennego przeglądu prasy w zakresie tematycznym dotyczącym Ministerstwa dla stałych członków Kolegium Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych,
6) zapewnienie, w powierzonym zakresie, współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi.
16. Do podstawowych zadań Biura Organizacji i Kadr należy:
1) zapewnienie prawidłowej organizacji i funkcjonowania służby cywilnej w Ministerstwie,
2) prowadzenie obsługi kadrowej członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa,
3) administrowanie funduszem wynagrodzeń i nagród,
4) prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Ministerstwa oraz planowanie i organizacja szkoleń i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej,
5) organizacja naboru kandydatów do korpusu służby cywilnej,
6) organizacja i nadzór nad przebiegiem służby przygotowawczej,
7) obsługa biurowa komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji oraz rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa,
8) planowanie i prowadzenie kontroli wewnętrznej w urzędzie,
9) monitorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i Urzędu Kontroli Skarbowej oraz opracowywanie zbiorczych informacji o stanie ich realizacji,
10) prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień, z wyłączeniem pełnomocnictw procesowych,
11) informatyzacja urzędu, tworzenie sieci informatycznej i baz danych oraz administrowanie nimi, obsługa serwisowa sprzętu komputerowego,
12) przygotowywanie i prowadzenie strony domowej w intranecie,
13) inicjowanie i opracowywanie aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora Generalnego,
14) monitorowanie wykonania decyzji i poleceń Dyrektora Generalnego dotyczących spraw związanych z organizacją Ministerstwa,
15) prowadzenie obsługi sekretarsko-biurowej Dyrektora Generalnego.
17. Do podstawowych zadań Biura Administracyjno-Gospodarczego należy:
1) opracowywanie planów finansowych urzędu w zakresie rozdz. 75001, wnioskowanie i dokonywanie zmian w zatwierdzonych planach oraz przygotowywanie sprawozdań z ich realizacji,
2) wykonywanie budżetu urzędu, jako dysponent III stopnia,
3) wykonywanie funkcji głównego księgowego urzędu,
4) prowadzenie rachunkowości Ministerstwa,
5) prowadzenie spraw dotyczących obliczania wypłat wynagrodzeń pracowników Ministerstwa, obliczanie i odprowadzanie podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i składanie sprawozdań w tym zakresie,
6) prowadzenie spraw dotyczących wypłacania należności wynikających z zawartych umów-zleceń i umów o dzieło obliczanie i odprowadzanie podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i składanie sprawozdań w tym zakresie,
7) obsługa administracyjno-gospodarcza urzędu w zakresie niewykonywanym przez Gospodarstwo Pomocnicze przy Ministerstwie,
8) planowanie i realizacja wydatków inwestycyjnych na rzecz urzędu w trybie ustawy o zamówieniach publicznych,
9) nadzór w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane na rzecz urzędu na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych, finansowanych z rozdziału 75001 kl. budżetowej,
10) prowadzenie działalności socjalnej w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz osób uprawnionych, a w szczególności pracowników Ministerstwa, emerytów i rencistów, pracowników innych jednostek na podstawie zawartych umów oraz członków rodzin wymienionych osób,
11) nadzór nad prowadzeniem archiwum Ministerstwa,
12) nadzór w zakresie przygotowywania rocznych planów remontów urzędu oraz nadzór nad ich realizacją,
13) nadzór w zakresie prowadzenia ewidencji i inwentaryzacja majątku będącego w dyspozycji urzędu,
14) gospodarowanie mieniem urzędu w zakresie niewykonywanym przez Gospodarstwo Pomocnicze przy Ministerstwie,
15) nadzór w zakresie prowadzenia magazynów: materiałów biurowych, artykułów spożywczych, chemicznych materiałów pomocniczych oraz magazynów depozytowych,
16) prowadzenie kasy Ministerstwa oraz gotówkowych wypłat rent i odszkodowań przyznanych wyrokami sądowymi pacjentom ZOZ,
17) zadania związane z wykonywaniem trwałego zarządu nieruchomościami przy ul. Miodowej 15 i Długiej 38/40 w Warszawie,
18) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad Gospodarstwem Pomocniczym przy Ministerstwie,
19) prowadzenie spraw bhp i nadzór nad ochroną przeciwpożarową w Ministerstwie,
20) nadzór nad zapewnieniem łączności (telefony stacjonarne i komórkowe).
18. Do podstawowych zadań Samodzielnego Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
2) prowadzenie Kancelarii Tajnej Urzędu,
3) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
4) ochrona systemów i sieci teleinformatycznych w zakresie przetwarzania informacji niejawnych,
5) zapewnienie ochrony danych osobowych,
6) prowadzenie postępowań sprawdzających procedurę wobec osób mających dostęp do informacji niejawnych,
7) dokonywanie okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu informacji,
8) opracowywanie planu ochrony urzędu i nadzorowanie jego realizacji,
9) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2002 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia (Dz.U.M.Z. Nr 6, poz. 23). Zmiana weszła w życie 30 kwietnia 2002 r.