ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 15 lipca 2024 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury
(ostatnia zmiana: DUMF. z 2024 r., poz. 71)
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188, z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 92 oraz z 2023 r. poz. 87 i 97) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) uchyla się ust. 3,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W pracach Rady mogą brać udział osoby niewchodzące w skład Rady zaproszone przez Przewodniczącego, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Rady, w tym przedstawiciele komórek organizacyjnych, Centrum Informatyki Resortu Finansów, zwanego dalej „CIRF”, Aplikacji Krytycznych sp. z o.o., zwanej dalej „AK MF”, oraz innych instytucji, stosownie do przedmiotu prac Rady, w szczególności w celu przedstawienia informacji dotyczących realizowanych projektów informatycznych.”,
c) uchyla się ust. 5;
2) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) zatwierdzanie kierunków strategicznych i priorytetów w zakresie informatyzacji resortu finansów oraz rozwoju jego systemu informacyjnego;
2) rekomendowanie listy zadań rozwojowych na dany rok, w tym w ramach prac planistycznych dotyczących budżetu państwa;
3) nadzorowanie realizacji działań w zakresie informatyzacji resortu finansów, w tym monitorowanie osiągania korzyści przez programy i projekty informatyczne w resorcie finansów w rozumieniu zarządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 86 i 98), zwanych dalej „projektami informatycznymi”;
4) monitorowanie czynników ryzyka związanych z informatyzacją resortu finansów na podstawie przedkładanych raportów kwartalnych o stanie informatyzacji resortu finansów oraz raportów kwartalnych i końcowych z realizacji projektów informatycznych, a także wskazywanie działań naprawczych;
5) wydawanie opinii w zakresie uruchomienia projektów informatycznych;
6) wydawanie opinii w zakresie zmiany lub zawieszenia projektów informatycznych, dla których jest wymagane jej uzyskanie;
7) opiniowanie dokumentów związanych z działalnością AK MF i CIRF, w tym:
a) planu operacyjnego oraz sprawozdania z realizacji planu operacyjnego AK MF,
b) planu działalności oraz półrocznego sprawozdania z działalności CIRF;
8) zatwierdzanie standardów realizacji projektów informatycznych w resorcie finansów oraz zasad realizacji działań w zakresie informatyzacji resortu finansów;
9) rozstrzyganie rozbieżności między komórkami organizacyjnymi, CIRF i AK MF powstałych podczas realizacji działań w zakresie informatyzacji resortu finansów;
10) przedkładanie Ministrowi Finansów rocznego sprawozdania z realizacji zadań Rady - w terminie do dnia 31 marca roku następującego po zakończeniu roku kalendarzowego (okres sprawozdawczy);
11) rozpatrywanie innych spraw istotnych dla informatyzacji resortu finansów, w szczególności na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub członka Rady.”;
4) w § 5:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb w terminie wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady, w obecności co najmniej połowy składu Rady.”,
b) w ust. 2 skreśla się wyraz „dodatkowe”;
5) uchyla się § 6 [1] ;
6) w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku braku możliwości uzgodnienia stanowisk, rozstrzygnięcia, przy uwzględnieniu głosów odrębnych, dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, a pod jego nieobecność - Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów.”;
7) § 9 otrzymuje brzmienie:
„§ 9. 1. Zespół do spraw Architektury, zwany dalej ,,Zespołem”, składa się z przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji, CIRF i AK MF.
2. W pracach Zespołu mogą brać udział osoby niewchodzące w skład Zespołu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań związanych z informatyzacją resortu finansów, wskazane przez członków Rady, w tym przedstawiciele innych komórek organizacyjnych, CIRF, AK MF oraz innych instytucji.
3. Dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji, dyrektor CIRF oraz prezes zarządu AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli do udziału w pracach Zespołu.
4. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) analiza założeń projektów informatycznych pod kątem wykonalności i efektywności proponowanych rozwiązań architektonicznych i technologicznych;
2) proponowanie kierunków strategicznych dotyczących rozwoju systemu informacyjnego;
3) przegląd inicjowanych i istniejących w resorcie finansów rozwiązań informatycznych, w szczególności w zakresie danych oraz ich przepływu i spójności;
4) weryfikacja spójności rozwiązań, o których mowa w pkt 1, z architekturą systemu informacyjnego resortu finansów oraz Architekturą Informacyjną Państwa.”;
8) w § 11 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji przygotowuje i przedkłada Radzie:
1) raporty kwartalne o stanie informatyzacji resortu finansów, o których mowa w § 3 pkt 4 w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego;
2) projekty standardów i zasad, o których mowa w § 3 pkt 8;
3) projekty sprawozdań, o których mowa w § 3 pkt 10 - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego.
2. CIRF i AK MF przedkładają Radzie dokumenty, o których mowa w § 3 pkt 7, w terminach wynikających z odrębnych przepisów.”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Finansów kieruje działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
[1] § 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2024 r. o sprostowaniu błędu (Dz.Urz.MF. poz. 71). Zmiana weszła w życie 26 lipca 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00