Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-08
Wersja aktualna od 2024-05-08
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 6 maja 2024 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. z 2023 r. poz. 78, 93, 95 i 112 oraz z 2024 r. poz. 12) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3 w ust. 1:
a) uchyla się pkt 3,
b) uchyla się pkt 5,
c) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) Departament Bezpieczeństwa - DBE;”,
d) po pkt 18 dodaje się pkt 18a w brzmieniu:
„18a) Departament Międzynarodowej Polityki Podatkowej - DMP;”,
e) po pkt 24 dodaje się pkt 24a w brzmieniu:
„24a) Departament Podatków i Opłat Stanowiących Dochód Jednostek Samorządu Terytorialnego - DPL;”,
f) uchyla się pkt 28,
g) po pkt 32a dodaje się pkt 32b i 32c w brzmieniu:
„32b) Departament Systemu Podatkowego - DTS;
32c) Departament Transformacji Cyfrowej - DTC;”,
h) uchyla się pkt 35b,
i) uchyla się pkt 37,
j) w pkt 42 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 43-45 w brzmieniu:
„43) Biuro Logistyki - BLG;
44) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych - BIN;
45) Biuro Zamówień Publicznych i Obiegu Dokumentów - BZP.”;
2) w § 4 uchyla się ust. 3;
3) w § 9 w ust. 4, w § 11 w ust. 3, w § 52 w ust. 2 w pkt 1 wyrazy „Biuro Administracyjne” zastępuje się wyrazami „Biuro Logistyki”;
4) w § 27:
a) uchyla się ust. 1,
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Komórki organizacyjne właściwe w sprawach prowadzenia legislacji uzgadniają z Departamentem Systemu Podatkowego zasadność wydania interpretacji ogólnej lub ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego dotyczących stosowania tych przepisów (objaśnień podatkowych).
3. Jednostki organizacyjne KAS w Ministerstwie uzgadniają stanowisko KAS w zakresie proponowanych rozwiązań legislacyjnych z:
1) Departamentem Orzecznictwa Podatkowego - w zakresie dotyczącym prawa podatkowego,
2) Departamentem Kluczowych Podmiotów - w zakresie schematów podatkowych, klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, środków ograniczających umowne korzyści, porozumienia inwestycyjnego, przeciwdziałania nadużyciom w operacjach transgranicznych, uprzednich porozumień cenowych i procedur wzajemnego porozumiewania się mających na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania podmiotów powiązanych oraz współdziałania,
3) Departamentem Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej - w zakresie wymiany informacji podatkowych,
4) Departamentem Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej - w zakresie Kodeksu karnego skarbowego,
5) Departamentem Poboru Podatków - w zakresie postępowania egzekucyjnego w administracji
- które przekazują stanowisko KAS do właściwych w sprawach prowadzenia legislacji komórek organizacyjnych.”;
5) w § 29:
a) w ust. 2 wyrazy „Departamentem Analiz Podatkowych” zastępuje się wyrazami „Departamentem Systemu Podatkowego”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Jednostki organizacyjne KAS w Ministerstwie przedstawiają stanowisko do projektów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a oraz e, do:
1) Departamentu Orzecznictwa Podatkowego - w zakresie, o którym mowa w § 27 ust. 3 pkt 1,
2) Departamentu Kluczowych Podmiotów - w zakresie, o którym mowa w § 27 ust. 3 pkt 2,
3) Departamentu Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej - w zakresie, o którym mowa w § 27 ust. 3 pkt 3,
4) Departamentu Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej - w zakresie, o którym mowa w § 27 ust. 3 pkt 4,
5) Departamentu Poboru Podatków - w zakresie, o którym mowa w § 27 ust. 3 pkt 5,
6) Departamentu Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej - w zakresie innym niż określony w § 27 ust. 3
- które opracowują stanowisko KAS do tych projektów.”;
6) w § 30 w ust. 1 w pkt 15:
a) lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) Departamentem Bezpieczeństwa w zakresie spraw związanych z cyberbezpieczeństwem, bezpieczeństwem informacji, z wyłączeniem bezpieczeństwa i ochrony informacji niejawnych, w tym danych osobowych, spraw obronnych, zarządzaniem kryzysowym, ryzykiem operacyjnym, ciągłością działania w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,”,
b) po lit. d dodaje się lit. da w brzmieniu:
„da) Biurem Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem i ochroną informacji niejawnych,”,
c) w lit. l wyrazy „Departamentem Zarządzania Informatyzacją” zastępuje się wyrazami „Departamentem Transformacji Cyfrowej”,
d) w lit. p wyrazy „Biurem Administracyjnym” zastępuje się wyrazami „Biurem Zamówień Publicznych i Obiegu Dokumentów”;
7) uchyla się § 33;
8) uchyla się § 35;
9) po § 35 dodaje się § 35a w brzmieniu:
„§ 35a. 1. Departament Bezpieczeństwa odpowiada za realizację zadań związanych z cyberbezpieczeństwem, ochroną fizyczną, zarządzaniem bezpieczeństwem informacji, z wyłączeniem informacji niejawnych, w tym ochroną danych osobowych, obroną cywilną, ryzykiem operacyjnym, zarządzaniem kryzysowym, w tym ochroną infrastruktury krytycznej, pozamilitarnym przygotowaniem obronnym oraz za obsługę organizacyjną IOD.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) określanie zasad w zakresie cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony informacji przetwarzanych w systemach informatycznych oraz nadzór nad ich stosowaniem, z wyłączeniem informacji niejawnych;
2) koordynowanie zarządzania ryzykiem w bezpieczeństwie informacji, z wyłączeniem informacji niejawnych;
3) realizowanie działań w zakresie cyberbezpieczeństwa, zarządzania bezpieczeństwem informacji w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, z wyłączeniem informacji niejawnych;
4) koordynowanie i wspieranie działań komórek organizacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji, z wyłączeniem informacji niejawnych, w tym ochrony danych osobowych;
5) organizowanie ruchu osobowego, materiałowego i samochodowego w Ministerstwie;
6) zapewnienie ochrony osób i mienia w Ministerstwie;
7) realizowanie zadań w zakresie obrony cywilnej w Ministerstwie;
8) zabezpieczenie przeciwpożarowe budynków Ministerstwa;
9) określanie standardów zabezpieczeń systemów infrastruktury teleinformatycznej, z wyłączeniem systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne, oraz nadzór nad CIRF w zakresie wdrażania i monitorowania tych zabezpieczeń;
10) współpraca z izbą rozliczeniową w rozumieniu działu IIIB Ordynacji podatkowej, w zakresie:
a) wprowadzania środków zabezpieczających proces przetwarzania i przechowywania danych osobowych w związku z dostępem Szefa KAS do systemu teleinformatycznego izby rozliczeniowej (STIR),
b) naruszenia zasad lub uchybień dotyczących bezpieczeństwa danych lub komunikacji ze STIR, w tym obsługa, we współpracy z CIRF, powiadomień izby rozliczeniowej o naruszeniu zasad lub uchybień dotyczących bezpieczeństwa danych lub komunikacji ze STIR;
11) realizowanie działań w zakresie zarządzania ciągłością działania w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
12) projektowanie, utrzymywanie, rozwijanie i integrowanie architektury procesów biznesowych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
13) realizowanie oraz koordynowanie działań związanych z:
a) zarządzaniem kryzysowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122),
b) zadaniami obronnymi wynikającymi z ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248);
14) organizowanie oraz koordynowanie udziału Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach i testach z obszarów zarządzania kryzysowego, spraw obronnych, ciągłości działania w Ministerstwie, cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji;
15) obsługa Pełnomocnika Ministra Finansów do Spraw HNS;
16) zarządzanie ryzykiem operacyjnym w Ministerstwie.”;
10) w § 48 w ust. 2 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9) koordynacja realizacji w KAS Globalnych Zasad Przeciwdziałania Erozji Podstawy Opodatkowania (zasady GloBE).”;
11) po § 48 dodaje się § 48a w brzmieniu:
„§ 48a. 1. Departament Międzynarodowej Polityki Podatkowej:
1) jest właściwy w sprawach regulowanych:
a) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.) - w zakresie cen transferowych oraz przypisywania dochodu do zagranicznego zakładu,
b) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - w zakresie cen transferowych oraz przypisywania dochodu do zagranicznego zakładu,
c) ustawą z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych,
d) ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2023 r. poz. 241),
e) ustawą z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz. U. z 2023 r. poz. 41),
f) ustawą z dnia 15 grudnia 2016 r. o zasadach unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu stosowanych przez Rzeczpospolitą Polską i terytorium, do którego stosuje się prawo podatkowe należące do właściwości Ministra Finansów Tajwanu (Dz. U. poz. 2244),
g) konwencją 90/436/EEC z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych (Dz. Urz. UE C 160 z 30.06.2005, str. 11, z późn. zm.),
h) w międzynarodowych umowach w zakresie unikania podwójnego opodatkowania, uchylania się od opodatkowania oraz wymiany informacji podatkowych, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych
- oraz prowadzenia legislacji w tym zakresie;
2) odpowiada za prowadzenie polityki w zakresie podatkowego prawa międzynarodowego oraz podatkowej współpracy międzynarodowej, w tym przeciwdziałania szkodliwym praktykom podatkowym oraz wymianie informacji podatkowych.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) współpraca międzynarodowa w zakresie właściwości Departamentu, w szczególności udział w pracach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Światowego Forum do Spraw Przejrzystości i Wymiany Informacji dla Celów Podatkowych, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych;
2) negocjowanie projektów umów międzynarodowych w zakresie unikania podwójnego opodatkowania, przeciwdziałania uchylaniu się od opodatkowania oraz wymiany informacji podatkowych;
3) wypracowywanie, w ramach procedur wzajemnego porozumiewania, porozumień z zakresu unikania i eliminowania podwójnego opodatkowania, z wyłączeniem spraw indywidualnych;
4) koordynowanie prowadzenia postępowań arbitrażowych w sprawach nierozstrzygniętych w drodze wzajemnego porozumienia w sprawach indywidualnych, z wyłączeniem spraw z zakresu cen transferowych oraz przypisywania dochodu do zakładu zagranicznego.”;
12) w § 49 w pkt 1 lit. h otrzymuje brzmienie:
„h) kontrolami oraz stosowaniem procedur kontroli w obszarze wymiany informacji podatkowych, o których mowa w art. 68 oraz art. 87a ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz art. 8 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA;”;
13) w § 52 w ust. 2 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) realizowanie zadań związanych z umową o świadczenie usług, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań dotyczących informatyzacji w zakresie działów administracji rządowej budżet i finanse publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 186), w zakresie systemu poboru opłaty elektronicznej.”;
14) w § 53 w ust. 2 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) koordynowanie działań dotyczących informatyzacji KAS w obszarze potrzeb biznesowych dotyczących rozwoju oraz utrzymania usług i systemów informatycznych.”;
15) w § 54:
a) w pkt 1:
- lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem cen transferowych oraz przypisywania dochodu do zagranicznego zakładu,”,
- lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem cen transferowych oraz przypisywania dochodu do zagranicznego zakładu,”,
- uchyla się lit. f,
- uchyla się lit. h-i,
- po lit. i dodaje się lit. j w brzmieniu:
„j) ustawą z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 623)”,
b) uchyla się pkt 3;
16) po § 54 dodaje się § 54a w brzmieniu:
„§ 54a. Departament Podatków i Opłat Stanowiących Dochód Jednostek Samorządu Terytorialnego:
1) jest właściwy w sprawach regulowanych:
a) ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151), w zakresie opłaty za zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi oraz za zezwolenie na wyprzedaż posiadanych zapasów napojów alkoholowych, w części dotyczącej opłaty za napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml,
b) ustawą z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2024 r. poz. 596),
c) ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333, z późn. zm.),
d) ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70, z późn. zm.),
e) ustawą z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 295),
f) ustawą z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 888, z późn. zm.),
g) ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111)
- oraz prowadzenia legislacji w tym zakresie;
2) realizuje zadania związane z ewidencją podatkową nieruchomości w zakresie jej współdziałania ze Zintegrowanym System Informacji o Nieruchomościach (ZSiN) oraz z tworzeniem koncepcji rozwiązań usprawniających realizację polityki podatkowej gmin, w tym zapewnienie informacji do monitorowania systemu opodatkowania nieruchomości.”;
17) w § 56:
a) w pkt 1 w lit. b dodaje się przecinek i lit. c w brzmieniu:
„c) ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 148)”,
b) w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
„4) opracowuje analizy dotyczące skali nieprzestrzegania obowiązków podatkowych oraz analizy preferencji podatkowych w najważniejszych fiskalnie podatkach stanowiących dochód budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego;
5) współpracuje z uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi i innymi jednostkami naukowymi w zakresie identyfikowania i wykorzystywania dorobku naukowego w obszarach działalności Ministerstwa.”;
18) uchyla się § 58;
19) w § 60:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) opracowywanie i nadzorowanie wdrożenia strategii doświadczeń klientów KAS, w tym:
a) opracowywanie i wdrażanie procedur i standardów obsługi klientów KAS,
b) zarządzanie obsługą we wszystkich kanałach kontaktu w KAS i podnoszenie jej jakości,
c) projektowanie i prowadzenie badań związanych z jakością obsługi klientów KAS we wszystkich kanałach kontaktu w KAS,
d) badań użyteczności serwisów online KAS;”,
b) uchyla się pkt 4;
20) po § 61a dodaje się § 61b i § 61c w brzmieniu:
„§ 61b. 1 Departament Systemu Podatkowego:
1) jest właściwy w sprawach regulowanych:
a) Ordynacją podatkową,
b) ustawą z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117),
c) ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z późn. zm.),
d) ustawą z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2009),
- oraz prowadzenia legislacji w tym zakresie.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) realizowanie zadań związanych z opracowywaniem analiz porównawczych dotyczących przyjętych w innych krajach rozwiązań legislacyjnych i dokonywanie oceny zasadności oraz możliwości ich przeniesienia na grunt polskiego prawa podatkowego;
2) monitorowanie ustawodawstwa, orzecznictwa oraz dorobku doktryny prawa państw członkowskich UE i OECD w zakresie rozwiązań o charakterze uszczelniającym system podatkowy, proprzedsiębiorczym i budżetowym;
3) wykonywanie zadań w zakresie nadzoru nad Instytutem Finansów;
4) wspieranie komórek organizacyjnych w zakresie opracowywania oceny skutków regulacji dołączanych do projektów aktów normatywnych w części dotyczącej rozwiązań funkcjonujących w innych krajach;
5) realizacja zadań w zakresie spraw związanych z systemem podatkowym;
6) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem odwołań, o których mowa w art. 119zzj § 2 Ordynacji podatkowej;
7) koordynowanie działań dotyczących ułatwień w zakresie podatków dla przedsiębiorców;
8) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków:
a) Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego,
b) Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania.
3. Departament zapewnia obsługę administracyjno-biurową:
1) Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego;
2) Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania.
§ 61c. Departament Transformacji Cyfrowej realizuje zadania związane:
1) z wyznaczaniem strategii i kierunków rozwoju informatyzacji w Ministerstwie i KAS, w tym w zakresie rozwoju i utrzymania usług informatycznych, we współpracy z Szefem KAS;
2) z utrzymywaniem modelu architektury systemu informacyjnego oraz analizą strategicznych dokumentów Ministerstwa i KAS w zakresie wymagań dla architektury systemu informacyjnego;
3) z koordynowaniem spraw dotyczących budowy, rozwoju usług i systemów informatycznych, w tym realizowanych w ramach projektów, w Ministerstwie oraz KAS;
4) z koordynowaniem spraw związanych z utrzymaniem usług i systemów informatycznych, w tym utrzymywanych przez CIRF na rzecz Ministerstwa oraz KAS;
5) ze sprawami regulowanymi ustawą z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań dotyczących informatyzacji w zakresie działów administracji rządowej budżet i finanse publiczne, w tym w zakresie realizacji umowy o świadczenie usług, o której mowa w art. 9 tej ustawy, z wyłączeniem spraw związanych z umową dotyczącą systemu poboru opłaty elektronicznej;
6) ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością CIRF, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Bezpieczeństwa;
7) z weryfikowaniem i akceptowaniem budżetu CIRF, w tym monitorowaniem realizacji planu zamówień publicznych oraz rozliczaniem programów inwestycyjnych;
8) z dostarczaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem nowoczesnych rozwiązań w zakresie robotyzacji procesów, w tym rozwiązań informatycznych, we współpracy z komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
9) z koordynowaniem współpracy z jednostkami administracji publicznej w obszarze informatyki i informatyzacji.”;
21) uchyla się § 65;
22) w § 66 w ust. 2 w pkt 15 skreśla się wyrazy „oraz opłaty za przejazd autostradą, o której mowa w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym”;
23) uchyla się § 67;
24) dodaje się § 73-75 w brzmieniu:
„§ 73. 1 Biuro Logistyki odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa związanych z zapewnieniem warunków działania i funkcjonowania Ministerstwa w zakresie:
1) zarządzania nieruchomością położoną przy ul. Świętokrzyskiej 12 w Warszawie oraz lokalami Ministerstwa, w tym zapewnienia niezbędnych usług i dostaw oraz rozliczeń związanych z ich eksploatacją;
2) zapewnienia gotowości eksploatacyjnej nieruchomości i lokali wskazanych w pkt 1, z wyłączeniem infrastruktury i systemów pozostających w zakresie zadań pozostałych komórek organizacyjnych;
3) zapewnienia obsługi gospodarczej nieruchomości i lokali, o których mowa w pkt 1;
4) organizacji stanowisk pracy, wyposażenia pracowników w meble, sprzęt biurowy i materiały biurowe oraz gospodarowania mieniem, w tym mieniem IT użyczonym przez CIRF na rzecz Ministerstwa, a także zapewnienia dostępu do innych usług i dostaw niezbędnych do funkcjonowania Ministerstwa, z wyłączeniem zadań zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych;
5) realizacji usług transportowych.
2. Biuro Logistyki współpracuje z CIRF przez umożliwienie wykonywania zadań z zakresu IT na rzecz Ministerstwa, w szczególności w zakresie organizacji i udostępnienia niezbędnych do tego celu stanowisk pracy dla pracowników CIRF w wymiarze i zakresie uzgodnionym z CIRF.
§ 74. 1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych odpowiada za realizację zadań Ministra i Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie ochrony informacji niejawnych.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
2) prowadzenie kancelarii tajnych i centralnej kancelarii materiałów zastrzeżonych;
3) nadzorowanie pracy wspólnych kancelarii tajnych;
4) określanie zasad ochrony informacji niejawnych oraz nadzór nad ich przestrzeganiem;
5) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne oraz nadzór nad CIRF w zakresie wdrażania i monitorowania tych zabezpieczeń;
6) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
7) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji.
§ 75. Biuro Zamówień Publicznych i Obiegu Dokumentów odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa związanych z zapewnieniem warunków działania i funkcjonowania Ministerstwa w zakresie:
1) zamówień publicznych, w tym obsługi prawnej zamówień publicznych oraz umów w sprawie zamówienia publicznego;
2) zapewnienia obsługi kancelaryjnej Ministerstwa;
3) postępowania z dokumentacją papierową i elektroniczną, w tym prowadzenia archiwum zakładowego dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister;
4) zapewnienia komunikacji elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP i systemu e-Doręczeń;
5) prowadzenia biblioteki Ministerstwa;
6) realizacji usług poligraficznych i zapewnienia dostępu do usług zaufania w Ministerstwie.
2. Biuro Zamówień Publicznych i Obiegu Dokumentów, we współpracy z CIRF, realizuje zadania związane z rejestrem umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych.
3. Biuro Zamówień Publicznych i Obiegu Dokumentów wspiera komórki organizacyjne w realizacji procesu zawierania ugód w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, w zakresie umów w sprawie zamówienia publicznego.”.
§ 2. W przypadku gdy wejście w życie niniejszego zarządzenia spowoduje konieczność opracowania nowego albo zmiany dotychczasowego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego danej komórki organizacyjnej, dyrektor tej komórki organizacyjnej niezwłocznie przedłoży Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Finansów do zatwierdzenia nowy wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 maja 2024 r.
Minister Finansów: A. Domański
1) Minister Finansów kieruje działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).