ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 31 sierpnia 2022 r.
w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury
(DUMF. z 2023 r., poz. 87; DUMF. z 2023 r., poz. 97; DUMF. z 2024 r., poz. 69;ostatnia zmiana: DUMF. z 2024 r., poz. 92)
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Powołuje się Radę Informatyzacji, zwaną dalej „Radą”, do spraw zarządzania informatyzacją resortu finansów.
2. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§ 2. 1. W skład Rady wchodzą:
1) Przewodniczący Rady - wyznaczony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród członków Rady;
2) członkowie Rady - sekretarze i podsekretarze stanu w Ministerstwie Finansów, Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów, Pełnomocnik Ministra Finansów do Spraw Informatyzacji oraz dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów, zwanej dalej „komórką organizacyjną”, właściwej do spraw informatyzacji, jeżeli nie jest Pełnomocnikiem Ministra Finansów do Spraw Informatyzacji.
2. Sekretarzem Rady jest wyznaczony przez Przewodniczącego Rady pracownik komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji.
3. (uchylony)
4. W pracach Rady mogą brać udział osoby niewchodzące w skład Rady zaproszone przez Przewodniczącego, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Rady, w tym przedstawiciele komórek organizacyjnych, Centrum Informatyki Resortu Finansów, zwanego dalej „CIRF”, Aplikacji Krytycznych sp. z o.o., zwanej dalej „AK MF”, oraz innych instytucji, stosownie do przedmiotu prac Rady, w szczególności w celu przedstawienia informacji dotyczących realizowanych projektów informatycznych.
5. (uchylony)
§ 3 . Do zadań Rady należy w szczególności:
1) zatwierdzanie kierunków strategicznych i priorytetów w zakresie informatyzacji resortu finansów oraz rozwoju jego systemu informacyjnego;
2) rekomendowanie listy zadań rozwojowych na dany rok, w tym w ramach prac planistycznych dotyczących budżetu państwa;
3) nadzorowanie realizacji działań w zakresie informatyzacji resortu finansów, w tym monitorowanie osiągania korzyści przez programy i projekty informatyczne w resorcie finansów w rozumieniu zarządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 86 i 98), zwanych dalej „projektami informatycznymi”;
4) monitorowanie czynników ryzyka związanych z informatyzacją resortu finansów na podstawie przedkładanych raportów kwartalnych o stanie informatyzacji resortu finansów oraz raportów kwartalnych i końcowych z realizacji projektów informatycznych, a także wskazywanie działań naprawczych;
5) wydawanie opinii w zakresie uruchomienia projektów informatycznych;
6) wydawanie opinii w zakresie zmiany lub zawieszenia projektów informatycznych, dla których jest wymagane jej uzyskanie;
7) [1] (uchylony)
8) zatwierdzanie standardów realizacji projektów informatycznych w resorcie finansów oraz zasad realizacji działań w zakresie informatyzacji resortu finansów;
9) rozstrzyganie rozbieżności między komórkami organizacyjnymi, CIRF i AK MF powstałych podczas realizacji działań w zakresie informatyzacji resortu finansów;
10) przedkładanie Ministrowi Finansów rocznego sprawozdania z realizacji zadań Rady - w terminie do dnia 31 marca roku następującego po zakończeniu roku kalendarzowego (okres sprawozdawczy);
11) rozpatrywanie innych spraw istotnych dla informatyzacji resortu finansów, w szczególności na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub członka Rady.
§ 3a. Rada może określić parametry zmian w projektach informatycznych przy których przekroczeniu jest wymagane uzyskanie jej opinii przed skierowaniem Wniosku o zmianę w projekcie do Sponsora Projektu, o którym mowa w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów.
§ 4. 1. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady i kieruje jej pracami.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady pracami Rady kieruje wskazany przez niego członek Rady.
§ 5. 1. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb w terminie wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Rady lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych może zwołać posiedzenie Rady.
3. Posiedzenia Rady odbywają się stacjonarnie w miejscu wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej umożliwiających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym oraz dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypowiadanie się w toku obrad.
4. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (droga obiegowa). W przypadku zgłoszenia uwag, które nie zostaną wyjaśnione lub uwzględnione, sprawa jest rozpatrywana na najbliższym posiedzeniu Rady.
5. Sekretarz Rady przygotowuje porządek obrad posiedzenia Rady, uzgadnia go z Przewodniczącym Rady i przekazuje, na co najmniej 2 dni robocze przed terminem posiedzenia Rady, członkom Rady wraz z zaproszeniem na posiedzenie Rady i ewentualnymi dodatkowymi dokumentami. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dokumenty mogą być przekazane bez zachowania terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
6. W uzasadnionych przypadkach porządek obrad posiedzenia Rady może zostać zmieniony z własnej inicjatywy przez Przewodniczącego Rady lub na wniosek członka Rady.
7. Korespondencja dotycząca prac Rady jest prowadzona przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w tym adresu poczty elektronicznej: ri@mf.gov.pl.
§ 7. 1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. W przypadku braku możliwości uzgodnienia stanowisk, rozstrzygnięcia, przy uwzględnieniu głosów odrębnych, dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, a pod jego nieobecność - Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów.
§ 8 . 1. Z posiedzenia sekretarz Rady sporządza protokół zawierający w szczególności listę obecności oraz podjęte rozstrzygnięcia i uzgadnia go z Przewodniczącym Rady.
2. Sekretarz Rady przekazuje protokół do akceptacji członkom Rady, wskazując termin 3 dni roboczych od otrzymania projektu protokołu na zgłaszanie uwag. Brak uwag w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest równoznaczny z akceptacją protokołu.
3. Protokół podpisuje członek Rady kierujący pracami Rady na posiedzeniu, którego dotyczy protokół.
§ 9 . 1. Zespół do spraw Architektury, zwany dalej ,,Zespołem”, składa się z przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji, CIRF i AK MF.
2. W pracach Zespołu mogą brać udział osoby niewchodzące w skład Zespołu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań związanych z informatyzacją resortu finansów, wskazane przez członków Rady, w tym przedstawiciele innych komórek organizacyjnych, CIRF, AK MF oraz innych instytucji.
3. Dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji, dyrektor CIRF oraz prezes zarządu AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli do udziału w pracach Zespołu.
4. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) analiza założeń projektów informatycznych pod kątem wykonalności i efektywności proponowanych rozwiązań architektonicznych i technologicznych;
2) proponowanie kierunków strategicznych dotyczących rozwoju systemu informacyjnego;
3) przegląd inicjowanych i istniejących w resorcie finansów rozwiązań informatycznych, w szczególności w zakresie danych oraz ich przepływu i spójności;
4) weryfikacja spójności rozwiązań, o których mowa w pkt 1, z architekturą systemu informacyjnego resortu finansów oraz Architekturą Informacyjną Państwa.
§ 10. W celu wsparcia Rady w realizacji jej zadań Przewodniczący Rady może:
1) tworzyć zespoły zadaniowe inne niż określony w § 9 złożone z przedstawicieli komórek organizacyjnych, AK MF lub CIRF;
2) zwrócić się do komórki organizacyjnej lub CIRF - wskazując termin realizacji zadania.
§ 11 . 1. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji przygotowuje i przedkłada Radzie:
1) raporty kwartalne o stanie informatyzacji resortu finansów, o których mowa w § 3 pkt 4 w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego;
2) projekty standardów i zasad, o których mowa w § 3 pkt 8;
3) projekty sprawozdań, o których mowa w § 3 pkt 10 - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego.
2. [2] (uchylony)
3. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji, kierownicy projektów informatycznych, właściciele biznesowi projektów, o których mowa w Zasadach zarządzania portfelem programów i projektów dla resortu finansów, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów, właściciele biznesowi systemów informatycznych, CIRF oraz AK MF, niezwłocznie po powzięciu informacji o istotnych ryzykach lub problemach dotyczących działania systemów informatycznych w resorcie finansów lub związanych z realizacją projektów informatycznych, w szczególności gdy utrzymujące się problemy techniczne uniemożliwiają lub w istotny sposób utrudniają wykonywanie zadań realizowanych z wykorzystaniem danego systemu informatycznego w resorcie finansów, lub gdy powstały istotne opóźnienia, lub inne nieprawidłowości w realizacji projektu informatycznego, lub występuje wysokie ryzyko ich powstania informują o ich zaistnieniu Radę.
§ 12. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji.
§ 13 . Z tytułu uczestnictwa w pracach Rady, w tym pracach zespołów roboczych, nie przysługują diety, zwrot kosztów podroży i wynagrodzenie.
§ 14. 1. Tworzy się Zespół do spraw Architektury.
2. Dyrektor komórki organizacyjnej, o której mowa w § 9 ust. 1, dyrektor CIRF oraz AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli i ich stałych zastępców do udziału w pracach Zespołu do spraw Architektury w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 15. Członek Rady w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia wyznacza jednego stałego zastępcę spośród dyrektorów lub zastępców dyrektorów komórek organizacyjnych.
§ 16. Przewodniczący Rady zwołuje pierwsze posiedzenie Rady w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§ 17 . Pierwsze sprawozdanie Rady obejmie okres od dnia wejścia w życie zarządzenia do dnia 31 grudnia 2022 r.
§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
[1] § 3 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 9 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 92). Zmiana weszła w życie 11 października 2024 r.
[2] § 11 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 9 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 92). Zmiana weszła w życie 11 października 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00