Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2022 poz. 15
Wersja aktualna od 2022-03-15
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2022 poz. 15
Wersja aktualna od 2022-03-15
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW

z dnia 24 lutego 2022 r.

w sprawie wprowadzenia Polityki Zarządzania Ciągłością Działania

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1 . 1. Wprowadza się Politykę Zarządzania Ciągłością Działania, zwaną dalej "Polityką", stanowiącą załącznik do zarządzenia, w:

1) Ministerstwie Finansów;

2) izbach administracji skarbowej;

3) urzędach skarbowych;

4) urzędach celno-skarbowych wraz z podległymi oddziałami celnymi;

5) Krajowej Informacji Skarbowej;

6) Krajowej Szkole Skarbowości;

7) Centrum Informatyki Resortu Finansów;

8) delegaturach jednostek organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej utworzonych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.1)).

2. Polityki nie stosuje się do działalności związanej z informacjami niejawnymi, które regulują przepisy odrębne.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2 . 1. Politykę stosuje się w celu utworzenia systemu zarządzania ciągłością działania w jednostkach, o których mowa w ust. 1, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm PN-EN ISO 22301:2020 Bezpieczeństwo i odporność. Systemy zarządzania ciągłością działania. Wymagania oraz PN-EN ISO 22313:2020 Bezpieczeństwo i odporność - Systemy zarządzania ciągłością działania - Wytyczne dotyczące stosowania ISO 22301.

2. System zarządzania ciągłością działania ma na celu przygotowanie jednostek, o których mowa w ust. 1, do zabezpieczenia się przed negatywnym wpływem zakłóceń, które mogą pojawić się w ich funkcjonowaniu, i pozwoli na nieprzerwane realizowanie procesów krytycznych tych jednostek oraz minimalizowanie strat wywołanych tymi zakłóceniami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3 . Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Minister Finansów wz.: A. Soboń


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 464, 694, 802, 815, 954, 1005, 1718, 2076 i 2105.

Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie wprowadzenia
Polityki Zarządzania Ciągłością Działania
(poz. 15)

POLITYKA ZARZĄDZANIA CIĄGŁOŚCIĄ DZIAŁANIA

1. Wstęp

Zarządzanie ciągłością działania to kompleksowe działania pozwalające zidentyfikować potencjalne zagrożenia i określić ich wpływ na organizację. Mają one na celu budowanie odporności i zdolności organizacji do efektywnej reakcji na zagrożenie tak, aby zabezpieczyć realizację zadań organizacji i jej wizerunek.

Celem Polityki jest przedstawienie podejścia do ustanowienia i wdrożenia mechanizmów zabezpieczających przed zagrożeniami wpływającymi na ciągłość realizacji procesów oraz na wizerunek jednostek1), czyli systemu zarządzania ciągłością działania, zwanego dalej "Systemem".

Polityka określa:

1) elementy i etapy wdrażania Systemu;

2) działania niezbędne do utworzenia i doskonalenia Systemu, mające na celu opracowanie i wdrożenie rozwiązań pozwalających na utrzymanie funkcjonowania organizacji.

2. Obowiązki

Każdy pracownik2) jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego poziomu gotowości do zapewnienia funkcjonowania jednostki w zakresie swoich obowiązków i uprawnień.

Obowiązki w zakresie wdrożenia, koordynowania i monitorowania oraz nadzoru nad poprawnością funkcjonowania Systemu realizują:

? Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji w Ministerstwie Finansów,

? komórki do spraw bezpieczeństwa i ochrony informacji znajdujące się w izbach administracji skarbowej,

? komórka organizacyjna Krajowej Informacji Skarbowej, która odpowiada za realizowanie, koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań z zakresu zarządzania ciągłością działania,

? komórka organizacyjna Krajowej Szkoły Skarbowości, która odpowiada za realizowanie, koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań z zakresu zarządzania ciągłością działania.

Obowiązki w zakresie utrzymania i doskonalenia Systemu spoczywają na pracownikach, którzy realizują zadania wynikające z przypisanych ról i zadań określonych w opracowanej dokumentacji Systemu.

3. Elementy i etapy działań związane z wdrażaniem Systemu

Do wdrożenia w organizacji Systemu niezbędna jest realizacja następujących działań:

1) określenie ról poszczególnym pracownikom i przypisanie im zadań i odpowiedzialności w Systemie;

2) identyfikacja procesów i powiązań pomiędzy nimi oraz wyszczególnienie procesów głównych i procesów pomocniczych organizacji;

3) analiza BIA - identyfikacja procesów krytycznych3);

4) analiza ryzyka dla procesów krytycznych;

5) strategia ciągłości działania;

6) plany ciągłości działania.

System powinien docelowo obejmować całą jednostkę, natomiast dopuszczalne jest, by działania związane z jego wdrożeniem rozpocząć od obszaru wskazanego przez kierującego jednostką.

3.1. Role

Tworząc System, należy wskazać osoby i zespoły odpowiedzialne za wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie Systemu oraz wyznaczyć im role, zadania, zakresy obowiązków i odpowiedzialności.

Polityka nie narzuca jednolitych rozwiązań w zakresie wyznaczania ról, zadań, obowiązków i odpowiedzialności, uwzględniając różnorodność jednostek, ich zadań i struktur organizacyjnych.

Określenie ról wynikających z Systemu i przypisanie do nich osób należy wskazać w opracowywanej dokumentacji Systemu.

3.2. Identyfikacja procesów

Wdrażanie Systemu związane jest z opisaniem działalności jednostki, którą należy przedstawić za pomocą zidentyfikowania i opisania realizowanych w niej procesów.

Procesy dzieli się na procesy główne, do realizacji których organizacja została powołana, i procesy pomocnicze, zapewniające zasoby do działania procesów głównych.

3.3. Analiza BIA

Po zidentyfikowaniu procesów realizowanych w jednostce należy określić jakie procesy są dla organizacji krytyczne i w tym celu wykonuje się analizę BIA - analiza wpływu biznesowego (business impact analysis), która:

1) pozwoli na zidentyfikowanie krytycznych procesów i zasobów niezbędnych do utrzymania bądź wznowienia tych procesów, a także na określenie skutków przerwania tych procesów w określonych przedziałach czasowych;

2) określi kluczowe wskaźniki RTO4) - Recovery Time Objective i RPO5) - Recovery Point Objective.

Analizę BIA przeprowadza się zgodnie z zasadami opisanymi w normie ISO/TS 22317:2015 - Bezpieczeństwo społeczne - Systemy zarządzania ciągłością działania - Wytyczne do analizy wpływu na biznes (BIA).

3.4. Analiza ryzyka

Analiza ryzyka jest to działanie polegające na analizowaniu informacji do zidentyfikowania źródeł ryzyka oraz jego oszacowania. W kontekście ciągłości działania analiza ryzyka przeprowadzana jest dla procesów krytycznych i koniecznych do ich realizacji zasobów.

Analiza ryzyka określa wpływ potencjalnego zagrożenia na jednostkę oraz stworzenie warunków do budowania odporności i zdolności skutecznej reakcji w zakresie:

? ochrony interesów Skarbu Państwa,

? gwarancji płynności realizowanych procesów,

? minimalizowania strat związanych z przywracaniem realizacji procesów bądź odtwarzaniem utraconych zasobów,

? zarządzania wizerunkiem jednostki,

? unikania lub minimalizowania konsekwencji prawnych wynikających z niewykonania obowiązujących przepisów.

Analiza ryzyka pomaga w:

1) zaplanowaniu i wdrożeniu działań i rozwiązań zapobiegawczych, ograniczających prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia;

2) określeniu na podstawie zebranych danych poziomu ryzyka związanego z niedostępnością poszczególnych grup zasobów, nadanie im priorytetów oraz opracowanie planu minimalizacji ryzyka dla poszczególnych zasobów.

Precyzyjne określenie wpływu poszczególnych zagrożeń na ciągłość procesów krytycznych, a także zdefiniowanie scenariuszy zdarzeń, umożliwia usystematyzowanie już posiadanych lub wdrożenie brakujących rozwiązań proceduralnych, organizacyjnych i technicznych w zakresie ciągłości działania, adekwatnych do skali prawdopodobnych zdarzeń. Scenariusze zdarzeń definiują najbardziej dotkliwe oraz prawdopodobne zagrożenie, które w momencie wystąpienia może doprowadzić do całkowitego przerwania realizacji procesów krytycznych i służą do opracowania strategii zachowania ciągłości działania.

Zasady zarządzania ryzykiem, porady w zakresie szacowania ryzyka, postępowania z ryzykiem, akceptacji ryzyka, informowania o ryzyku i przeglądu ryzyka określa norma PN-ISO 31000:2018 Zarządzanie ryzykiem - Zasady i wytyczne.

3.5. Strategia ciągłości działania

Celem strategii ciągłości działania jest:

1) określenie sposobu zabezpieczenia i odtworzenia krytycznych procesów oraz zasobów wymaganych do ich realizacji;

2) wskazanie najbardziej skutecznych środków zapobiegawczych koniecznych do zachowania ciągłości działania jednostki w sytuacji wystąpienia zagrożenia.

Strategia ciągłości działania określa sposób postępowania z zasobami niezbędnymi do realizacji procesów krytycznych, w szczególności z zasobami:

? ludzkimi,

? informatycznymi,

? rzeczowymi.

Do realizacji procesów krytycznych w sytuacji wystąpienia zagrożenia wykorzystuje się zasoby dostępne w jednostce i funkcjonujące już rozwiązania. W szczególnych sytuacjach możliwe jest wykorzystanie zasobów dostępnych na podstawie zawartych umów z podmiotami zewnętrznymi.

3.6. Plan ciągłości działania

Dla procesów krytycznych opracowuje się plany ciągłości działania zapewniające w sytuacji wystąpienia zagrożenia zachowanie ciągłości ich realizacji na określonym poziomie lub w celu przywrócenia ich działania w określonym czasie. Procesy pomocnicze ujmuje się w tych planach w zakresie, w jakim wpływają na krytyczne procesy główne.

Plan ciągłości działania określa:

1) szczegółowy sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia;

2) osoby wskazane do realizacji poszczególnych działań;

3) zasoby niezbędne do funkcjonowania procesów krytycznych;

4) rozwiązania organizacyjne wspomagające realizację procesów krytycznych.

Sposób postępowania opisany w planie ciągłości działania polega na:

1) określeniu czynności gwarantujących zachowanie ciągłości działania i czasów ich wykonania;

2) ograniczeniu przypadkowych czynności i decyzji, w celu ograniczeniu błędów, zaniedbań lub powielania czynności;

3) określeniu procedur przywracania pełnej działalności jednostki.

Dopuszcza się włączenie do Systemu rozwiązań doraźnych w formie awaryjnych planów ciągłości działania opracowanych w związku z wystąpieniem niespodziewanych zdarzeń.

4. Utrzymanie i doskonalenie Systemu

Funkcjonowanie Systemu zależne jest od opracowanych i wdrożonych rozwiązań z zakresu ciągłością działania, jak również od innych przyjętych w jednostce rozwiązań dotyczących, w szczególności:

1) bezpieczeństwa teleinformatycznego;

2) bezpieczeństwa informacji;

3) bezpieczeństwa fizycznego;

4) zarzadzania kryzysowego;

5) ochrony danych osobowych.

Zaleca się, prowadzenie i weryfikowanie aktualności dokumentacji jednostki, która może wpływać na bezpieczeństwo, uodpornienie na zagrożenia i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania, w powiązaniu z dokumentacją Systemu, w szczególności planu zarządzania kryzysowego, procedur postępowania, instrukcji, planów awaryjnych dla systemów teleinformatycznych, planów ochrony obiektu.

Celem działań weryfikacyjnych jest potwierdzenie:

1) spójności planów ciągłości działania;

2) aktualności przyjętych rozwiązań;

3) zgodności z obowiązującą w jednostce dokumentacją z zakresu ciągłości działania.

4.1. Testowanie planów ciągłości działania

Podstawowym narzędziem weryfikacji poprawności funkcjonowania Systemu jest cykliczne testowanie rozwiązań zawartych w planach ciągłości działania. Testy dostarczają wiarygodnych informacji zarządczych o stanie Systemu w jednostce, w szczególności ocenę:

? adekwatności planów ciągłości działania do zmieniających się procesów i otoczenia jednostki;

? czy plany ciągłości działania pozwalają na minimalizację ryzyka możliwego zagrożenia.

Testy obejmują wszystkie zdefiniowane plany ciągłości działania w jednostce i zaangażowanie wszystkich niezbędnych zasobów do realizacji procesów krytycznych wraz z niezbędnymi rozwiązaniami organizacyjnymi, technologicznymi, infrastrukturą i danymi.

Poszczególne testy mogą dotyczyć tylko wybranych części planu ciągłości działania, w szczególności:

1) określonej operacji;

2) określonej procedury;

3) komunikacji wewnętrznej.

W wybranych zakresach działania jednostki testy powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku na podstawie opracowanych scenariuszy testowych.

Scenariusze testowe należy regularnie przeglądać pod kątem:

1) aktualności planów ciągłości działania;

2) zidentyfikowanych zagrożeń;

3) możliwości doskonalenia Systemu;

4) minimalizacji skutków wystąpienia zakłócenia.

Wykonanie testu planu ciągłości działania zostaje potwierdzone raportem, zawierającym jego wyniki. Raport stanowi syntetyczne podsumowanie przeprowadzonych działań i przedstawia ocenę skuteczności Systemu. Raport wskazuje również potrzebne działania korygujące, z podziałem na działania usprawniające i naprawcze.

Rekomendacje działań korygujących zawierają uzasadnienie, są skierowane do właściwych osób i weryfikowane jest ich wprowadzenie.

4.2. Doskonalenie i aktualizacja Systemu

System musi być utrzymywany w sprawności, stale aktualizowany i doskonalony w celu zapewnienia jego funkcjonowania oraz dostosowania do zagrożeń. Zadania te są realizowane przy udziale komórek i osób zaangażowanych w realizację określonych procesów krytycznych jednostki, dla których opracowane są rozwiązania z zakresu ciągłości działania. Celem aktualizacji i doskonalenia Systemu jest zwiększenie prawdopodobieństwa zapewnienia nieprzerwanej realizacji procesów krytycznych.

Aktualizacji Systemu dokonuje się w przypadku:

1) zmiany wykazu procesów jednostki, w szczególności w związku ze zmianą realizowanych zadań;

2) zmiany sposobu realizacji procesów krytycznych objętych planami ciągłości działania;

3) zmiany struktury organizacyjnej;

4) zmiany struktury zarządzania ciągłością działania;

5) zmiany systemów informatycznych używanych do realizacji procesów krytycznych;

6) zmiany siedziby;

7) zmiany dostawców usług i partnerów zewnętrznych;

8) wystąpienia zakłócenia skutkującego uruchomieniem planu ciągłości działania;

9) wydania rekomendacji po przeprowadzeniu testów albo przeglądu.

Aktualizacja i doskonalenie Systemu poprzedzone są jego przeglądem. Przegląd Systemu ma na celu sprawdzenie, czy System jest spójny i czy zawiera odpowiednie zabezpieczenia do postępowania z ryzykiem. Na podstawie przeglądu wytypowanych obszarów Systemu, określa się:

1) poprawność identyfikacji procesów krytycznych;

2) poprawność identyfikacji i klasyfikacji zakłóceń i ich wpływu na działalność;

3) adekwatność działań podmiotów zaangażowanych w System i struktur zarządzania ciągłością działania;

4) efektywność w osiągnięciu celów Systemu, w tym poprawność określenia czasu odtworzeniowego RTO;

5) wiedzę i doświadczenie pracowników w zakresie realizacji zadań wynikających z planów ciągłości działania;

6) efektywność wprowadzonych rekomendowanych zmian;

7) czy poprzednio wskazane rekomendacje zostały wprowadzone i usunięte uchybienia;

8) czy przeprowadzono testy.

5. Szkolenia

Szkolenia pracowników w zakresie wiedzy o Systemie zwiększają prawdopodobieństwo niezakłóconej realizacji zadań, za które pracownicy odpowiadają. Szkolenia powinny obejmować wszystkich pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników, którzy uczestniczą w realizacji zadań wynikających z planów ciągłości działania. Wskazany jest podział szkoleń ze względu na następujące grupy pracowników, do których jest kierowany, na szkolenie:

1) ogólne kierowane do wszystkich pracowników;

2) specjalistyczne kierowane do osób pełniących określone role w strukturze zarządzania ciągłością działania, w tym osób które realizują zadania wynikające z obowiązków zapisanych w opracowanej dokumentacji z obszaru ciągłości działania;

3) dla kadry kierowniczej6) różnego szczebla prowadzące do uświadomienia znaczenia i konieczności zaangażowania w działania z obszaru ciągłości działania oraz odpowiedzialności jaką ponoszą osoby zarządzające pracownikami w organizacji.

6. Opracowanie dokumentacji Systemu

Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji w Ministerstwie Finansów opracuje w porozumieniu z jednostkami wzorcową dokumentację i instrukcje dla jednostek w zakresie wdrożenia Systemu. Dokumentacja ta podlegać będzie zmianom w zależności od potrzeb i wymagań zgłaszanych przez jednostki. Opracowane instrukcje dotyczyć będą w szczególności:

1) ról w Systemie;

2) analizy BIA - identyfikacji procesów krytycznych;

3) analizy ryzyka dla procesów krytycznych;

4) strategii ciągłości działania;

5) planów ciągłości działania;

6) scenariuszy testów i raportów z przeprowadzonych testów i przeglądów.



1) Jednostki wymienione w § 1 ust. 1 zarządzenia.

2) Przez pracownika rozumie się kierującego jednostką, osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania albo umowy cywilnoprawnej, osobę pełniącą w niej służbę, w tym funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, oraz praktykanta, stażystę lub wolontariusza.

3) Proces krytyczny - proces główny, który powinien być realizowany w sposób ciągły i niezakłócony, a którego przedłużająca się, nieplanowana przerwa w realizacji spowodowałaby negatywne skutki finansowe, prawne lub wizerunkowe

4) Przez RTO rozumie się wymagany czas odtworzenia procesu, czyli czas, w jakim należy wznowić proces przerwany w wyniku zakłócenia działalności.

5) Przez RPO rozumie się punkt odtworzenia danych, czyli akceptowalny poziom utraty danych wyrażony w czasie, po przekroczeniu którego realizacja procesu będzie niemożliwa lub poważnie zakłócona.

6) Przez kadrę kierowniczą rozumie się osoby kierujące jednostką lub komórką organizacyjną.


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00