Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2012 poz. 14
Wersja aktualna od 2012-03-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2012 poz. 14
Wersja aktualna od 2012-03-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 13 MINISTRA FINANSÓW

z dnia 29 marca 2012 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów

Na podstawie § 39 ust. 7 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Finansów, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 10 Ministra Finansów z dnia 10 lipca 2008 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 8, poz. 58, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1) § 31 otrzymuje brzmienie:

„§ 31.

DEPARTAMENT PODATKU AKCYZOWEGO I EKOLOGICZNEGO

1. Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego odpowiada za realizację założeń polityki podatkowej w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze, sprawuje merytoryczny nadzór nad stosowaniem przepisów podatkowych pozostających w zakresie właściwości Departamentu, monitoruje rynek wyrobów akcyzowych, samochodów osobowych oraz rynek gier hazardowych, współpracuje z organami podatkowymi i instytucjami Unii Europejskiej oraz uczestniczy w planowaniu dochodów budżetowych na potrzeby polityki podatkowej.

2. Do zadań Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego należy w szczególności:

1) opracowywanie, opiniowanie oraz uzgadnianie projektów założeń projektów ustaw oraz projektów aktów prawnych z zakresu podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze;

2) realizowanie założeń polityki podatkowej w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego i innych obciążeń o podobnym charakterze;

3) opracowywanie założeń polityki państwa w zakresie gier hazardowych oraz ich realizacja;

4) przygotowywanie projektów interpretacji ogólnych przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze;

5) prowadzenie postępowań w sprawach interpretacji ogólnych przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze - wydawanych na wniosek;

6) przygotowywanie projektów zmian interpretacji indywidualnych przepisów prawa, w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze;

7) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w postępowaniach podatkowych prowadzonych w trybach nadzwyczajnych w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze;

8) rozpatrywanie ponagleń na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie w trybie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa przez dyrektorów izb celnych w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych oraz innych obciążeń o podobnym charakterze;

9) bieżąca analiza stosowania przepisów w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze oraz analiza orzecznictwa sądowoadministracyjnego;

10) monitorowanie rynku wyrobów akcyzowych, samochodów osobowych oraz rynku gier hazardowych na potrzeby polityki podatkowej;

11) realizacja zadań związanych z monitorowaniem jakości paliw płynnych i biopaliw płynnych;

12) opracowywanie wzorów druków i formularzy dotyczących podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze oraz wzorów znaków akcyzy, a także nadzór nad drukiem i dystrybucją znaków akcyzy;

13) współpraca z organami podatkowymi dotycząca poboru podatków w zakresie właściwości Departamentu, obsługi systemu znaków akcyzy oraz nadzór merytoryczny nad prawidłowością postępowania organów podatkowych w zakresie stosowanych przepisów, w tym opracowywanie opinii, wyjaśnień i wytycznych;

14) nadzór nad dyrektorami izb celnych w zakresie wydawanych zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej, zgodnie z art. 32 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.);

15) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawach z zakresu gier hazardowych;

16) organizowanie egzaminów i wydawanie świadectw zawodowych na podstawie przepisów z zakresu gier hazardowych;

17) współpraca z Unią Europejską w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze, w szczególności udział w pracach Komitetu ds. Podatku Akcyzowego;

18) bieżąca współpraca z państwami członkowskimi Unii Europejskiej dotycząca wymiany informacji o podatku akcyzowym i wyrobach akcyzowych oraz innych kwestii, w zakresie właściwości Departamentu;

19) realizowanie zadań Centralnego Biura Łącznikowego ds. Akcyzy (ELO) w zakresie nadzoru nad zadaniami wykonywanymi przez jednostkę wyznaczoną do współpracy administracyjnej w dziedzinie akcyzy, przechowywania informacji merytorycznych pozyskiwanych w ramach współpracy oraz przyjmowania zapytań i udzielania odpowiedzi w zakresie akcyzy dla administracji podatkowej innych państw członkowskich Unii Europejskiej;

20) udział merytoryczny w projektach współpracy międzynarodowej w zakresie podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń podobnym charakterze;

21) planowanie dochodów budżetowych z tytułu podatków znajdujących się we właściwości Departamentu, we współpracy z Departamentem Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki i Departamentem Finansów Resortu, oraz sporządzanie opracowań i analiz dotyczących realizacji tych dochodów;

22) współpraca z Departamentem Polityki Podatkowej dotycząca opracowywania założeń polityki podatkowej w zakresie właściwości Departamentu;

23) zarządzanie systemem znaków akcyzy, planowanie wydatków budżetowych związanych z finansowaniem systemu znaków akcyzy oraz prognozowanie dochodów budżetu państwa w tym zakresie, we współpracy z Departamentem Finansów Resortu;

24) gromadzenie, opracowywanie i przekazywanie do Departamentu Polityki Podatkowej danych liczbowych i innych informacji niezbędnych do zmian przepisów podatku akcyzowego, podatku ekologicznego, podatku od gier hazardowych i innych obciążeń o podobnym charakterze oraz realizacja dochodów budżetowych;

25) opracowywanie merytorycznych założeń i nadzór merytoryczny nad wdrożeniem oraz funkcjonowaniem informatycznych systemów dotyczących podatku akcyzowego i podatku od gier hazardowych, we współpracy z Departamentem Informatyki;

26) zapewnianie zgodności przepisów podatkowych z zasadami udzielania pomocy publicznej, w zakresie właściwości Departamentu, we współpracy z Departamentem Gospodarki Narodowej oraz Departamentem Polityki Podatkowej;

27) współpraca z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawach przywilejów dla instytucji dyplomatycznych, organizacji międzynarodowych i wojsk NATO dotycząca podatków, w zakresie właściwości Departamentu;

28) współpraca z Departamentem Zagranicznym oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości Departamentu;

29) przygotowywanie przepisów oraz koordynowanie prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie w zakresie dotyczącym opodatkowania węglowodorów.”;

2) § 41 otrzymuje brzmienie:

„§ 41.

DEPARTAMENT SŁUŻBY CELNEJ

1. Departament Służby Celnej odpowiada za realizację zadań związanych z organizacją, budżetem, rozwojem infrastruktury, analizą potrzeb kadrowych i szkoleniowych oraz statystyką i promocją Służby Celnej.

2. Do zadań Departamentu Służby Celnej należy w szczególności:

1) opracowywanie, opiniowanie oraz uzgadnianie projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Departamentu;

2) prowadzenie spraw dotyczących tworzenia i znoszenia izb celnych i urzędów celnych oraz określenia ich właściwości miejscowej i rzeczowej;

3) nadzór nad strukturą organizacyjną izb celnych i urzędów celnych;

4) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć sporów w zakresie właściwości organów celnych;

5) monitorowanie prowadzenia audytu wewnętrznego w Służbie Celnej;

6) prowadzenie prac związanych ze Strategią działania Służby Celnej;

7) prowadzenie polityki kadrowej i szkoleniowej realizowanej przez Szefa Służby Celnej;

8) merytoryczny nadzór nad działalnością CEZRF w zakresie szkoleń w Służbie Celnej;

9) prowadzenie postępowań dotyczących stosunku służbowego funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w Ministerstwie i rozpatrywanie odwołań od decyzji o zwolnieniu ze służby wydanych przez dyrektora izby celnej, zgodnie z art. 188 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;

10) prowadzenie odwoławczych postępowań dyscyplinarnych od orzeczeń dyscyplinarnych wydanych w pierwszej instancji przez dyrektora izby celnej;

11) koordynowanie i monitorowanie terminowości załatwiania skarg i wniosków dotyczących Służby Celnej;

12) nadzór nad realizacją budżetu państwa w zakresie ustalonym dla Służby Celnej;

13) prowadzenie kont A i B w zakresie tradycyjnych środków własnych Unii Europejskiej pochodzących z ceł oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie;

14) nadzór nad dyrektorami izb celnych w zakresie efektywności egzekucji;

15) realizowanie zadań związanych z obsługą systemu informatycznego OWNRES;

16) przygotowywanie i monitorowanie projektów realizowanych ze środków pomocowych na rzecz Służby Celnej;

17) zarządzanie, rozliczanie i monitorowanie realizacji „Programu e-cło”;

18) planowanie i koordynowanie spraw w zakresie budowy i rozbudowy systemów bezpieczeństwa obiektów jednostek organizacyjnych Służby Celnej;

19) współpraca z dyrektorami izb celnych w zakresie opiniowania spraw dotyczących inwestycji na przejściach granicznych;

20) prowadzenie spraw dotyczących utrzymania i rozwoju infrastruktury Służby Celnej oraz koordynowanie zadań inwestycyjnych w Służbie Celnej, we współpracy z Departamentem Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier oraz Departamentem Finansów Resortu;

21) koordynowanie działań w zakresie zapewnienia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) w Służbie Celnej;

22) prowadzenie spraw dotyczących umundurowania funkcjonariuszy celnych oraz związanych z zaopatrzeniem Służby Celnej w druki, pieczęcie, emblematy identyfikacyjne i tusz specjalny;

23) dokonywanie analiz, prowadzenie sprawozdawczości statystycznej oraz udostępnianie danych w zakresie zadań Służby Celnej;

24) nadzór nad działalnością Centrum Analitycznego Administracji Celnej;

25) nadzór nad działalnością Centralnego Laboratorium Celnego i laboratoriów regionalnych, we współpracy z Departamentem Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier;

26) promocja i kształtowanie wizerunku Służby Celnej, a także działalność wydawnicza w tym zakresie, w porozumieniu z Biurem Ministra;

27) prowadzenie spraw z zakresu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w Służbie Celnej, w tym upowszechnianie jednolitych standardów elektronicznego obiegu informacji i dokumentów oraz elektronicznej komunikacji wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej;

28) współpraca z organami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi, w zakresie właściwości Departamentu, we współpracy z Departamentem Polityki Celnej;

29) planowanie, we współpracy z Departamentem Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki oraz Departamentem Finansów Resortu, dochodów budżetowych z ceł, sporządzanie analiz dotyczących realizacji tych dochodów oraz opracowań statystycznych dotyczących dochodów z tytułu należności pobieranych przez Służbę Celną;

30) planowanie, we współpracy z Departamentem Finansów Resortu oraz Biurem Dyrektora Generalnego, środków na uposażenia funkcjonariuszy celnych i wynagrodzenia pracowników

- w izbach celnych i podległych urzędach celnych oraz na uposażenia funkcjonariuszy celnych

- w Ministerstwie;

31) zapewnianie obsługi administracyjnej Szefa Służby Celnej i Zastępcy Szefa Służby Celnej.”;

3) § 48 otrzymuje brzmienie:

„§ 48.

Biuro Dyscypliny Finansów Publicznych

1. Biuro Dyscypliny Finansów Publicznych odpowiada za realizację spraw wynikających z zadań Ministra, Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, Międzyresortowej Komisji Orzekającej przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych - zwanych dalej odpowiednio „Główną Komisją Orzekającą” i „Międzyresortową Komisją Orzekającą” oraz przewodniczących tych komisji, a także Głównego Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych i rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach Międzyresortowej Komisji Orzekającej - zwanych dalej odpowiednio „Głównym Rzecznikiem Dyscypliny” i „rzecznikiem dyscypliny” - realizowanych na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.).

2. Do zadań Biura Dyscypliny Finansów Publicznych należy w szczególności:

1) opracowywanie, opiniowanie oraz uzgadnianie projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów prawnych w zakresie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;

2) interpretacja przepisów prawa w zakresie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;

3) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem przewodniczących komisji orzekających w sprawach o naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych pierwszej i drugiej instancji oraz ich zastępców;

4) prowadzenie obsługi prawnej i organizacyjno-technicznej Głównej Komisji Orzekającej, w tym przygotowywanie rozpraw i posiedzeń komisji;

5) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej;

6) wykonywanie, na zlecenie Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej, czynności w związku z nadzorem administracyjnym nad komisjami orzekającymi w sprawach o naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, w tym żądanie nadesłania akt sprawy, wyjaśnień oraz usunięcia uchybień;

7) upowszechnianie orzeczeń Głównej Komisji Orzekającej oraz komisji orzekających w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przez organy orzekające w tych sprawach, z uwzględnieniem orzecznictwa sądów;

8) opracowywanie „Biuletynu Orzecznictwa w sprawach o naruszenia Dyscypliny Finansów Publicznych”;

9) prowadzenie rejestru prawomocnych orzeczeń o ukaraniu za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania o karalność;

10) prowadzenie obsługi prawnej i organizacyjno-technicznej Głównego Rzecznika Dyscypliny, w tym przygotowywanie projektów rozstrzygnięć Głównego Rzecznika Dyscypliny i materiałów na rozprawy przed Główną Komisją Orzekającą;

11) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem rzeczników dyscypliny;

12) wykonywanie czynności w związku z nadzorem Głównego Rzecznika Dyscypliny nad działalnością rzeczników dyscypliny i ich zastępców, w tym ocena terminowości prowadzonych czynności, poprawności formalnej wydawanych rozstrzygnięć i poprawności sporządzania sprawozdań z działalności;

13) przygotowywanie projektów decyzji Ministra w sprawie wniosków o zatarcie ukarania za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przed terminem zatarcia z mocy prawa oraz opinii Głównego Rzecznika Dyscypliny o tych wnioskach;

14) prowadzenie obsługi prawnej i administracyjno-technicznej Międzyresortowej Komisji Orzekającej, w tym przygotowywanie rozpraw i posiedzeń tej komisji;

15) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć Przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej;

16) prowadzenie obsługi prawnej i administracyjno-technicznej rzecznika dyscypliny i jego zastępców właściwych w sprawach Międzyresortowej Komisji Orzekającej;

17) przygotowywanie projektów zarządzeń rzecznika dyscypliny w sprawach Międzyresortowej Komisji Orzekającej;

18) opracowywanie rocznych sprawozdań z działalności Głównej Komisji Orzekającej i zbiorczego sprawozdania z działalności komisji orzekających w roku poprzednim oraz rocznego sprawozdania z działalności Głównego Rzecznika Dyscypliny i zbiorczego sprawozdania z działalności rzeczników dyscypliny w roku poprzednim, oraz ich przedkładanie Ministrowi w celu zatwierdzenia;

19) sprawowanie, we współpracy z Departamentem Prawnym, zastępstwa procesowego w sprawach skarg rozpatrywanych przez sądy administracyjne, w których stroną jest Główna Korni sj a Orzekaj ąca;

20) wykonywanie zadań z zakresu nadzoru Ministra nad działalnością administracyjną Głównej Komisji Orzekającej i Głównego Rzecznika Dyscypliny przypisanych ustawą o odpowiedzialności za naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 1 pkt 1 i 2, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2012 r.

Minister Finansów: wz. M. Orłowska

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277, z 2010 r. Nr 57, poz. 354 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676, Nr 185, poz. 1092 i Nr 232, poz. 1378.

2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone Dz. Urz. Min. Fin. z 2009 r. Nr 7, poz. 40, Nr 12, poz. 62 i Nr 13, poz. 73, z 2010 r. Nr 4, poz. 16 i Nr 9, poz. 37 oraz z 2011 r. Nr 6, poz. 24 i Nr 8, poz. 35.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00