Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2007 nr 7 poz. 37
Wersja aktualna od 2007-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2007 nr 7 poz. 37
Wersja aktualna od 2007-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 20 czerwca 2007 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu statutu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

(ostatnia zmiana: DUMF. z 2007 r., Nr 12, poz. 72)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Na podstawie art. 139 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.1)) ogłasza się w załączniku [1] do niniejszego obwieszczenia – na wniosek Zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – jednolity tekst statutu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 1996 r. w sprawie ogłoszenia statutu Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 12, poz. 55), z uwzględnieniem zmian ujętych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2001 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu statutu Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 2, poz. 15) oraz ogłoszonych:

1) decyzją nr DN2/1978/2/2004 Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych z dnia 27 października 2004 r. w sprawie zatwierdzenia zmian Statutu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 18, poz. 230);

2) decyzją Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie zmiany statutu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, wprowadzone uchwałą nr 5/06 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z dnia 28 czerwca 2006 r. (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 11, poz. 83);

3) obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2007 r. w sprawie ogłoszenia zmiany statutu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 5, poz. 29).

Jednolity tekst statutu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych został przyjęty uchwałą nr 13/06 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z dnia 13 grudnia 2006 r.

Załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów
z dnia 20 czerwca 2007 r. (poz. 37)

STATUT
Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

(tekst jednolity)

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, zwane dalej „Biurem”, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.

2. Biuro jest instytucją wykonującą zadania określone w ustawie i posiada osobowość prawną.

3. Biuro zrzesza zakłady ubezpieczeń, zwane dalej „Członkami Biura”, wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność ubezpieczeniową w grupie obejmującej ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów, zwane dalej „ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych”.

4. Siedzibą Biura jest miasto stołeczne Warszawa.

5. Biuro prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.

6. Biuro może przystępować do organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnych celach działania lub działających na rzecz rozwiązywania problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

7. W kontaktach międzynarodowych Biuro może używać swojej nazwy w języku angielskim w brzmieniu: Polish Motor Insurers' Bureau.

8. Biuro używa pieczęci z napisem „Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych” i z adresem Biura.

9. Definicje i terminy użyte w niniejszym Statucie rozumie się w znaczeniu przyjętym przez ustawę.

II. CELE I ZADANIA BIURA

§ 2

1. Celem Biura jest:

1) ułatwienie posiadaczom pojazdów mechanicznych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ubezpieczonych w zakresie odpowiedzialności cywilnej w zakładzie ubezpieczeń będącym Członkiem Biura, wjazdu do innych państw i zagwarantowanie obsługi likwidacyjnej szkód spowodowanych ruchem tych pojazdów przez zagraniczne Biura lub zagraniczne zakłady ubezpieczeń działające w krajach wypadku, w imieniu i na koszt Członka Biura;

2) zagwarantowanie obsługi likwidacyjnej szkód spowodowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez posiadaczy pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w zagraniczne tablice rejestracyjne.

2. Dla osiągnięcia tego celu Biuro realizuje zadania określone w przepisach regulujących ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, a w szczególności:

1) w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151, z późn. zm.) i ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.);

2) w Rekomendacji Nr 5 z 25.01.1949 r. zmienionej Aneksem Nr 1 z 2004 r. do Ujednoliconej Rezolucji w sprawie Ułatwienia Transportu Drogowego przyjętej przez Komitet Transportu Śródlądowego Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie (dokument United Nations Economic and Social Council – R.E.4 TRANS/SC. 1/2002/4/Rev.4) stanowiącej załącznik do Statutu;

3) w Jednolitym Porozumieniu między Biurami Narodowymi – Regulaminie Wewnętrznym zwanym dalej „Regulaminem Wewnętrznym” (Official Journal of the European Union of 31.07.2003 – OJ L 192 – 2003/564/EC);

4) w Porozumieniu między Biurami Narodowymi państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego i innych państw stowarzyszonych z dnia 30.05.2002 r. (Official Journal of the European Union of 31.07.2003 – OJ L 192 – 2003/564/EC).

§ 3

1. Przedmiotem działalności Biura jest:

1) wystawianie dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), zgodnie z Regulaminem Wewnętrznym, ważnych w innych państwach i przekazywanie ich Członkom Biura celem wypełnienia i wydania ubezpieczonym oraz ich ewidencjonowanie;

2) zawieranie z zagranicznymi biurami narodowymi umów o wzajemnym uznawaniu dokumentów ubezpieczeniowych;

3) organizowanie likwidacji szkód lub bezpośrednia likwidacja szkód spowodowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych za granicą posiadających ważne dokumenty ubezpieczeniowe wystawione przez zagraniczne biura narodowe;

4) organizowanie likwidacji szkód lub bezpośrednia likwidacja szkód spowodowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w państwach, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy;

5) udzielanie zagranicznym biurom narodowym gwarancji wypełniania przez Członków Biura zobowiązań wynikających z postanowień Regulaminu Wewnętrznego, także w przypadku likwidacji lub ogłoszenia upadłości Członka Biura;

6) określanie zasad i trybu dystrybucji dokumentów umów ubezpieczenia granicznego, a w szczególności ustalanie wzorów tych dokumentów oraz ich ewidencjonowanie.

2. Biuro odpowiada za szkody będące następstwem wypadków, które wydarzyły się na terytorium:

1) Rzeczypospolitej Polskiej i powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zarejestrowanych w państwach, których biura narodowe są sygnatariuszami Regulaminu Wewnętrznego;

2) Rzeczypospolitej Polskiej i powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zarejestrowanych w państwach, których biura narodowe podpisały z Biurem umowy o wzajemnym uznawaniu dokumentów ubezpieczeniowych i zaspokajaniu roszczeń, pod warunkiem istnienia ważnej Zielonej Karty, wystawionej przez zagraniczne biuro narodowe;

3) państw, których biura narodowe są sygnatariuszami Jednolitego Porozumienia między Biurami Narodowymi – Regulaminu Wewnętrznego i powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem pojazdów mechanicznych, o których mowa w art. 24 ustawy;

4) państw, których biura narodowe podpisały z Biurem umowy o wzajemnym uznawaniu dokumentów ubezpieczeniowych i likwidacji szkód i powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, pod warunkiem istnienia ważnej Zielonej Karty wystawionej przez Biuro;

5) państw, o których mowa w pkt. 4, i na warunkach określonych w pkt. 4, jeżeli poszkodowanym jest obywatel polski, a sprawca posiadał Zieloną Kartę wystawioną przez Członka Biura, którego upadłość ogłoszono lub który uległ likwidacji;

6) państw, o których mowa w pkt. 3, jeżeli poszkodowanym jest obywatel polski, a sprawca zawarł umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych z członkiem Biura, którego upadłość ogłoszono lub który uległ likwidacji.

§ 4

Biuro spełnia ponadto funkcje:

1) ośrodka ustalającego i udostępniającego dane określone ustawą;

2) organu odszkodowawczego.

§ 5

1. Biuro, działając na pisemny wniosek zamieszkałych lub mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poszkodowanych lub uprawnionych w następstwie wypadków, które wydarzyły się na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub na terytorium państwa trzeciego, powstałych w związku z ruchem pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej – ustala i przekazuje wnioskodawcy dane dotyczące pokrycia ubezpieczeniowego posiadacza lub właściciela pojazdu, którym spowodowano szkodę, a także – po wykazaniu przez wnioskodawcę interesu prawnego w uzyskaniu tych danych – dane osobowe posiadacza lub właściciela pojazdu, którym spowodowano szkodę.

2. Biuro, działając na pisemny wniosek zagranicznego ośrodka informacji albo zamieszkałych lub mających siedzibę za granicą, na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, poszkodowanych lub uprawnionych w następstwie wypadków, które wydarzyły się na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub na terytorium państwa trzeciego, powstałych w związku z ruchem pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej – ustala i przekazuje wnioskodawcy dane dotyczące pokrycia ubezpieczeniowego posiadacza lub właściciela pojazdu, którym spowodowano szkodę, a także – po wykazaniu przez wnioskodawcę interesu prawnego w uzyskaniu tych danych – dane osobowe posiadacza lub właściciela pojazdu, którym spowodowano szkodę.

3. Biuro gromadzi zawiadomienia o wypadkach zaistniałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spowodowanych ruchem pojazdów mechanicznych, w wyniku których uczestniczące w nich osoby zmarły lub doznały obrażeń ciała oraz udostępnia zakładowi ubezpieczeń, z którym sprawca wypadku miał zawartą umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, informacje o tych wypadkach.

§ 6

1. Biuro pełni funkcję organu odszkodowawczego zgodnie z przepisami ustawy oraz odpowiednimi porozumieniami między organami odszkodowawczymi i funduszami gwarancyjnymi.

2. Działając jako organ odszkodowawczy Biuro rozpatruje żądania odszkodowawcze zgłoszone przez poszkodowanych lub uprawnionych i wypłaca odszkodowanie, jeżeli:

1) zakład ubezpieczeń lub jego reprezentant do spraw roszczeń nie dopełnią obowiązku, o którym mowa w art. 83 ust. 1 lub 2 ustawy;

2) zakład ubezpieczeń nie ustanowił reprezentanta do spraw roszczeń zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy, chyba że poszkodowany lub uprawniony zgłosił swoje żądanie bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń i otrzymał odpowiedź określoną w art. 83 ust. 1 lub 2 ustawy;

3) zidentyfikowanie pojazdu mechanicznego jest niemożliwe;

4) w terminie 60 dni od dnia zdarzenia nie został zidentyfikowany zakład ubezpieczeń.

3. Tryb działania Biura jako organu odszkodowawczego określa Regulamin zatwierdzany przez Radę Biura.

III. ORGANY BIURA, TRYB ICH POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA

§ 7

Organami Biura są:

1) Walne Zgromadzenie Członków Biura, zwane dalej „Zgromadzeniem”;

2) Rada Biura, zwana dalej „Radą”;

3) Zarząd Biura, zwany dalej „Zarządem”.

§ 8

1. Zgromadzenie stanowią przedstawiciele Członków Biura.

2. W Zgromadzeniu mogą uczestniczyć upełnomocnieni przedstawiciele Członków Biura. Wymóg posiadania pełnomocnictwa nie dotyczy osób upoważnionych do jednoosobowego reprezentowania zakładu ubezpieczeń.

3. Zgromadzenie otwiera Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności upoważniony przez Radę jej członek.

4. Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia.

5. W Zgromadzeniu uczestniczą członkowie Rady, Zarządu i inne osoby zaproszone przez Zarząd.

6. Każdy Członek Biura ma co najmniej jeden głos. Członkowie Biura, których udział w rynku ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych przekroczy 20 %, mają dodatkowo jeden głos.

7. Udział Członka Biura w rynku ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych mierzony jest składką przypisaną brutto z tytułu umów ubezpieczenia zawartych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według stanu za ostatnie 12 miesięcy poprzedzających rok obrotowy Biura.

§ 9

1. Zgromadzenia dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.

2. Zarząd zwołuje 2 razy w roku Zwyczajne Zgromadzenie:

1) najpóźniej do 30 czerwca w celu podjęcia uchwał w sprawie zatwierdzenia: sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności za poprzedni rok obrotowy oraz w sprawie udzielenia absolutorium Radzie i Zarządowi z wykonania przez nie obowiązków;

2) najpóźniej do 15 grudnia dla zatwierdzenia planu finansowego na rok następny.

3. Nadzwyczajne Zgromadzenie zwołuje Zarząd w miarę potrzeby, lub na pisemne żądanie Rady, lub co najmniej 1/4 Członków Biura. Jeżeli Zarząd nie zwoła Nadzwyczajnego Zgromadzenia w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia wniosku o jego zwołanie, uprawnienie takie przysługuje Radzie.

4. Pisemne zawiadomienie o zwyczajnym i nadzwyczajnym Zgromadzeniu należy wysłać listem poleconym na 14 dni przed planowanym terminem, z podaniem porządku obrad. Zgromadzenie rozpatruje tylko sprawy umieszczone w porządku obrad w kolejności wskazanej w zawiadomieniu.

5. W przypadku, gdy z powodu wydarzeń nieprzewidzianych istnieje potrzeba zwołania Nadzwyczajnego Zgromadzenia w trybie pilnym, dopuszcza się możliwość odstąpienia od wymogu zawiadamiania w terminie wskazanym w ust. 4.

6. Zgromadzenie podejmuje decyzje w formie uchwał.

7. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy Członków Biura, z tym że uchwały w sprawie przyjęcia lub zmiany Statutu zapadają większością 2/3 oddanych ważnych głosów.

8. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba że Zgromadzenie w drodze głosowania zarządzi głosowanie tajne.

9. Z przebiegu Zgromadzenia sporządza się protokół, do którego dołącza się:

1) dowody powiadomienia Członków Biura o zwołaniu Zgromadzenia;

2) listę obecności z podpisami przedstawicieli Członków Biura;

3) pełnomocnictwa udzielone przez Członków Biura, chyba że umocowanie wynika z zasad reprezentacji.

10. Protokół podpisuje Przewodniczący Zgromadzenia i protokolant, a uchwały odrębnie tylko Przewodniczący.

§ 10

Do kompetencji Zgromadzenia należy w szczególności:

1) uchwalenie Statutu Biura i jego zmian;

2) udzielanie absolutorium Radzie i Zarządowi z wykonania obowiązków;

3) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Biura;

4) powoływanie i odwoływanie członków Rady;

5) powoływanie i odwoływanie Prezesa i Wiceprezesa Zarządu;

6) zajmowanie stanowiska w sprawach przedłożonych przez Zarząd, Radę lub podjętych z inicjatywy Członków Biura;

7) określanie zasad i trybu dystrybucji ubezpieczeń granicznych;

8) ustalanie zasad płatności i wysokości rocznej składki na rzecz Biura;

9) ustalanie wynagrodzenia członków Rady;

10) zatwierdzanie rocznego planu finansowego Biura i jego korekt;

11) zatwierdzanie regulaminu Rady.

§ 11

1. Rada składa się z 3 do 5 członków, w tym jej Przewodniczącego.

2. Członkowie Rady dokonują wyboru Przewodniczącego ze swego grona.

3. Członkowie Rady nowej kadencji, na pierwszym posiedzeniu Rady, dokonują wyboru Przewodniczącego.

4. Kadencja Rady trwa 4 lata.

5. Mandat członka Rady wygasa wskutek:

1) śmierci;

2) rezygnacji złożonej Radzie w formie pisemnej;

3) odwołania przez Zgromadzenie;

4) ogłoszenia upadłości lub przymusowej likwidacji zakładu ubezpieczeń oraz cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w przypadku członka Rady będącego członkiem władz statutowych tego zakładu ubezpieczeń;

5) upływu kadencji.

W sytuacjach określonych w pkt. 1, 2, 3 i 4 Zgromadzenie może dokonać wyboru uzupełniającego na najbliższym posiedzeniu.

6. Członkowie Rady mogą być wybierani ponownie.

7. Kandydat do Rady powinien spełniać łącznie następujące wymagania:

1) posiadać pełną zdolność do czynności prawnych;

2) posiadać wyższe wykształcenie;

3) nie być skazanym za umyślne przestępstwo stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu;

4) dawać rękojmię wykonywania swoich obowiązków w sposób należyty.

8. Kandydatów do Rady wskazują Członkowie Biura w formie pisemnej.

§ 12

1. Posiedzenia Rady zwoływane są na wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch członków Rady, co najmniej 4 razy do roku.

2. W posiedzeniach Rady powinien uczestniczyć Zarząd, z wyjątkiem posiedzeń, na których omawiane są sprawy personalne dotyczące Zarządu.

3. Każdy członek Rady ma jeden głos.

4. Przy równej liczbie głosów decyduje głos Przewodniczącego.

5. Decyzje Rady zapadają w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady.

6. Z przebiegu posiedzenia sporządza się protokół, który podpisują członkowie Rady obecni na posiedzeniu, natomiast uchwały podpisuje Przewodniczący.

§ 13

Do kompetencji Rady należy w szczególności:

1) stały nadzór nad działalnością Zarządu i gospodarką finansową Biura;

2) opiniowanie sprawozdań Zarządu i składanie Zgromadzeniu rocznego, pisemnego sprawozdania z działalności Rady;

3) zatwierdzanie zasad wynagradzania pracowników Biura oraz zawieranie umów o pracę z członkami Zarządu i ustalanie ich wynagrodzeń;

4) ustalanie zasad polityki lokacyjnej Biura;

5) wnioskowanie w sprawie zmiany Statutu;

6) realizowanie postanowień Zgromadzenia;

7) zatwierdzanie Regulaminu biura Zarządu opracowywanego przez Zarząd;

8) opiniowanie rocznego planu finansowego;

9) wybór biegłego rewidenta, który przeprowadza badanie rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności;

10) zatwierdzanie regulaminu trybu działania Biura jako organu odszkodowawczego.

§ 14

1. Zarząd jest organem wykonawczym Biura składającym się z dwóch członków: Prezesa i Wiceprezesa.

2. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.

3. Kadencja Zarządu rozpoczyna się w dniu wyboru i trwa do dnia odbycia Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za ostatni rok obrotowy kadencji Zarządu.

4. Członkiem Zarządu może być osoba, która łącznie spełnia następujące wymagania:

1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2) posiada wykształcenie wyższe;

3) nie była skazana za umyślne przestępstwo stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu;

4) posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na samodzielnych stanowiskach kierowniczych w zakresie ubezpieczeń majątkowych;

5) daje rękojmię prowadzenia spraw Biura w sposób należyty.

5. Mandat członka Zarządu wygasa wskutek:

1) śmierci;

2) rezygnacji złożonej Radzie w formie pisemnej;

3) odwołania przez Zgromadzenie;

4) upływu kadencji.

W sytuacjach określonych w pkt. 1, 2 i 3 Zgromadzenie dokonuje wyboru uzupełniającego na najbliższym posiedzeniu.

6. Członkowie Zarządu wykonują swoje czynności w ramach umowy o pracę i nie mogą w czasie pełnienia funkcji w Zarządzie pozostawać w stosunku pracy z zakładem ubezpieczeń, jak również nie mogą być członkiem władz zakładu ubezpieczeń.

7. Zarząd realizuje swoje zadania przy pomocy biura Zarządu. Organizację i zakres działania biura Zarządu określa regulamin.

8. Do przyjmowania i składania oświadczeń woli oraz podpisów w imieniu Biura uprawnieni są:

1) Prezes Zarządu – samodzielnie;

2) Wiceprezes Zarządu i pełnomocnik – łącznie;

3) dwaj pełnomocnicy łącznie w ramach udzielonych pełnomocnictw.

§ 15

Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) kierowanie bieżącą działalnością Biura oraz realizacja celów statutowych;

2) reprezentowanie Biura wobec naczelnych i centralnych organów administracji państwowej;

3) reprezentowanie Biura wobec Rady Biur w Londynie i innych biur narodowych oraz reprezentowanie Biura wobec Członków Biura i osób trzecich;

4) sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Biura;

5) realizacja uchwał Zgromadzenia i Rady;

6) stwierdzanie prawidłowości i kompletności dokumentów wymienionych w § 19 ust. 2 i udzielanie upoważnień do wydawania certyfikatów Zielonej Karty;

7) sporządzanie projektu rocznego planu finansowego, jego korekt i występowanie z wnioskiem o zatwierdzenie do Zgromadzenia;

8) występowanie z wnioskiem w sprawie zmian Statutu;

9) opracowywanie Regulaminu zawierającego zasady organizacji biura Zarządu, zatrudniania pracowników i systemu wynagrodzeń;

10) ustanawianie pełnomocników;

11) podejmowanie innych czynności nie zastrzeżonych do kompetencji Rady lub Zgromadzenia;

12) opracowywanie regulaminu trybu działania Biura jako organu odszkodowawczego.

IV. CZŁONKOSTWO, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW

§ 16

1. Członkami Biura są zakłady ubezpieczeń wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność ubezpieczeniową w grupie obejmującej ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

2. Zakłady ubezpieczeń, o których mowa w ust. 1, stają się Członkami Biura z dniem uzyskania zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej wydanego przez organ nadzoru, z zastrzeżeniem ust. 3.

O uzyskaniu zezwolenia zakłady ubezpieczeń obowiązane są niezwłocznie powiadomić Biuro.

3. Zakłady ubezpieczeń z państw członkowskich Unii Europejskiej, wykonujące działalność ubezpieczeniową za zezwoleniem właściwego organu państwa, w którym mają siedzibę, stają się Członkami Biura z dniem złożenia deklaracji członkowskiej. Deklaracja winna być złożona nie później niż z dniem zawarcia pierwszej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

§ 17

1. Członkostwo ustaje z chwilą wykluczenia bądź wystąpienia zakładu ubezpieczeń z Biura.

2. Wykluczenie Członka Biura następuje z dniem:

1) cofnięcia przez organ nadzoru zezwolenia na wykonywanie przez zakład ubezpieczeń działalności w zakresie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;

2) zarządzenia przez organ nadzoru likwidacji przymusowej zakładu ubezpieczeń;

3) ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń.

3. W przypadku Członka Biura, o którym mowa w § 16 ust. 3 wystąpienie z Biura następuje po złożeniu Zarządowi pisemnego oświadczenia o zaprzestaniu wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności w zakresie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych z zachowaniem okresu wypowiedzenia 6 miesięcy ze skutkiem na koniec roku obrotowego Biura.

4. Członkowie Biura są zobowiązani także po ustaniu członkostwa, do pokrycia wszelkich zobowiązań powstałych w trakcie trwania członkostwa.

§ 18

Zarząd Biura prowadzi Księgę Członków Biura (rejestr), do której są wpisywane i aktualizowane:

1) nazwa i siedziba zakładu ubezpieczeń;

2) data uzyskania i ustania członkostwa;

3) kod Członka Biura;

4) data wpisu.

§ 19

1. Członkowie Biura są uprawnieni, za zgodą Zarządu, do wydawania dokumentów ubezpieczenia (Zielona Karta) zgodnie z postanowieniami Regulaminu Wewnętrznego.

2. Członek Biura ubiegający się o upoważnienie do wydawania Zielonych Kart zobowiązany jest do przedłożenia Zarządowi:

1) kopii zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej;

2) kopii obowiązującego statutu Członka;

3) tekstu ogólnych warunków ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody w ruchu zagranicznym.

3. Zarząd udziela upoważnienia do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielona Karta) przez Członków Biura po stwierdzeniu kompletności wniosku Członka Biura.

§ 20

1. Członkowie Biura są upoważnieni do zgłaszania wniosków na Zgromadzenie.

2. Członkowie Biura są zobowiązani wspierać działania Biura w osiąganiu jego celów i realizacji zadań określonych niniejszym Statutem, przestrzegać Statutu Biura oraz realizować postanowienia organów Biura, podjęte w ramach przewidzianych niniejszym Statutem.

3. Członkowie Biura zobowiązani są do przestrzegania postanowień Regulaminu Wewnętrznego oraz wszelkich decyzji podjętych przez Walne Zgromadzenie Członków Rady Biur i innych umów zawartych przez Biuro.

4. Członkowie Biura zobowiązani są pokryć koszty druku i dystrybucji certyfikatów Zielonych Kart i ubezpieczeń granicznych.

5. Członkowie Biura są zobowiązani do przekazywania na żądanie Zarządu informacji o charakterze statystycznym z zakresu statutowej działalności Biura, w tym informacji o ilości wydanych dokumentów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w ruchu zagranicznym (Zielona Karta) i ubezpieczeń granicznych.

6. Członkowie Biura zobowiązani są informować Zarząd o zmianach statutów w zakresie uregulowań związanych z przynależnością do Biura oraz o zmianach w ogólnych warunkach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody w ruchu zagranicznym.

7. Członkowie Biura zobowiązani są do partycypowania w kosztach Biura w okresie przed nabyciem członkostwa, związanych z wypełnianiem finansowych zobowiązań z tytułu nieuregulowanych szkód za Członka postawionego w stan upadłości, albo któremu cofnięto zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, albo który uległ likwidacji.

8. Członkowie Biura zobowiązani są do opłacania składki członkowskiej w wyznaczonych terminach. W razie niedotrzymania terminu Biuro nalicza ustawowe odsetki.

V. GOSPODARKA FINANSOWA

§ 21

1. Biuro nie jest instytucją dochodową i nie dąży do osiągania celów innych niż określone w Statucie.

2. Środki finansowe Biura przeznaczone są wyłącznie do realizacji celów zawartych w Statucie.

3. Działalność Biura finansowana jest z przychodów, o których mowa w § 22.

§ 22

1. Przychodami Biura są:

1) składki członkowskie;

2) zryczałtowany zwrot kosztów obsługi szkody przysługujący zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 3 Regulaminu Wewnętrznego lub jego część w przypadku przeprowadzenia części likwidacji szkody przez Członka Biura, jeśli szkoda była likwidowana przez niego w oparciu o nominację lub umowę z Biurem;

3) zryczałtowany zwrot kosztów obsługi szkody przysługujący z tytułu pełnienia funkcji organu odszkodowawczego;

4) inne przychody.

2. Wysokość składki wnoszonej przez Członków Biura na rzecz Biura ustalana jest proporcjonalnie do udziału Członka Biura w składce przypisanej brutto z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, według stanu za 12 miesięcy poprzedzających rok obrotowy Biura.

3. Wysokość składki wnoszonej przez zagraniczny zakład ubezpieczeń jest wyliczana od składki przypisanej brutto z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, z działalności wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według stanu za 12 miesięcy poprzedzających rok obrotowy Biura.

4. Składka, o której mowa w ust. 2 i 3 nie może być mniejsza niż równowartość w złotych kwoty 600 euro, ustalana przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, według tabeli kursów nr 1 w roku obrotowym Biura.

5. Zakłady ubezpieczeń, które uzyskały członkostwo w roku obrotowym zobowiązane są do wniesienia składki w wysokości określonej w ust. 4.

6. W uzasadnionych przypadkach, na mocy uchwały Zgromadzenia, możliwe jest skorygowanie planu finansowego w ciągu roku obrotowego Biura, a w szczególności zwiększenie lub zmniejszenie składki członkowskiej, bądź zmiana wysokości i liczby rat.

§ 23

Z przychodów, o których mowa w § 22 ust. 1, pokrywane są:

1) wydatki i koszty związane z regulowaniem zobowiązań finansowych za Członka Biura;

2) wydatki i koszty związane z organizowaniem likwidacji szkód bądź z bezpośrednią likwidacją szkód;

3) wydatki i koszty związane z funkcjonowaniem organu odszkodowawczego;

4) wydatki i koszty związane z funkcjonowaniem ośrodka, o którym mowa w § 4 pkt 1;

5) wydatki i koszty związane z ubezpieczeniami granicznymi;

6) wydatki i koszty administracyjne Biura;

7) inne wydatki i koszty związane z działalnością Biura.

§ 24

1. Roczną składkę na rzecz Biura Członkowie Biura wpłacają w czterech ratach w okresach kwartalnych, do końca pierwszego miesiąca każdego kwartału, z zastrzeżeniem § 22 ust. 6.

2. Dwie pierwsze raty składki członkowskiej są wpłatami zaliczkowymi dokonanymi przez Członka Biura na poczet rocznej składki na rzecz Biura. Wysokość wpłaty ustala się proporcjonalnie do udziału, o którym mowa w § 8 ust. 7. Rozliczenie wpłat zaliczkowych następuje przy płatności trzeciej raty składki w terminie, o którym mowa w ust. 1. Rozliczenie następuje po otrzymaniu od Członków Biura pisemnego zawiadomienia o składce przypisanej brutto z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, według stanu, o którym mowa w § 22 ust. 2 i 3.

§ 25

Dodatnia różnica pomiędzy przychodami a kosztami Biura powiększa przychody następnego roku obrotowego. Ujemna różnica zwiększa koszty następnego roku obrotowego.

§ 26

1. Biuro z dniem wypłacenia odszkodowania lub poniesienia innych wydatków za jednego ze swoich Członków dochodzi od niego zwrotu poniesionych wydatków.

2. Biuro dochodzi zwrotu wypłaconego odszkodowania od sprawcy szkody powstałej w warunkach, o których mowa w art. 123 pkt. 3 ustawy, w sytuacji gdy posiadacz pojazdu mechanicznego nie dopełnił obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, a szkoda powstała w związku z ruchem tego pojazdu.

3. Po wypłacie odszkodowania w przypadkach, o których mowa w art. 128 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy, Biuro występuje do organu odszkodowawczego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, gdzie jest ustanowiony zakład ubezpieczeń posiadacza pojazdu mechanicznego, którym spowodowano szkodę, o zwrot wypłaconego odszkodowania, świadczeń i innych poniesionych kosztów.

4. Jeżeli do wypłaty odszkodowania jest zobowiązany zakład ubezpieczeń mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a odszkodowanie wypłacił organ odszkodowawczy państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Biuro jest zobowiązane do zwrotu na rzecz tego organu odszkodowawczego wypłaconego odszkodowania, świadczeń i innych poniesionych kosztów.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 zakład ubezpieczeń posiadacza pojazdu mechanicznego, którym spowodowano szkodę, jest zobowiązany do zwrotu kwoty wypłaconej przez Biuro wraz z odsetkami ustawowymi od dnia dokonania przez Biuro zapłaty.

6. Biuro występuje o zwrot wypłaconego odszkodowania lub świadczenia oraz poniesionych kosztów w przypadkach, o których mowa w art. 128 ust. 1 ustawy:

1) pkt 3 – do ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego ustanowionego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, gdzie miało miejsce zdarzenie;

2) pkt 4 – do ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego ustanowionego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, gdzie jest zarejestrowany pojazd mechaniczny, którym spowodowano szkodę;

3) pkt 3 lub 4 – gdy szkodę spowodowano pojazdem mechanicznym zarejestrowanym w państwie trzecim, do funduszu gwarancyjnego ustanowionego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, gdzie miało miejsce zdarzenie.

§ 27

1. Biuro prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów o rachunkowości.

2. Rokiem obrotowym Biura jest rok kalendarzowy.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 28

Sądem właściwym do rozstrzygania wszystkich spraw spornych między Członkami Biura a Biurem jest sąd właściwy miejscowo dla siedziby Biura.

§ 29

Statut i jego zmiany wchodzą w życie z dniem zatwierdzenia przez Ministra właściwego do spraw instytucji finansowych z mocą obowiązującą od dnia uchwalenia przez Zgromadzenie.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 225, Nr 96, poz. 959, Nr 141, poz. 1492, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2778, z 2005 r. Nr 167, poz. 1396, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 49, poz. 328 i Nr 82, poz. 557.

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2007 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.M.F. Nr 12, poz. 72). Zmiana weszła w życie 17 grudnia 2007 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00