Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2004 nr 4 poz. 21
Wersja archiwalna od 2008-10-01 do 2009-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2004 nr 4 poz. 21
Wersja archiwalna od 2008-10-01 do 2009-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 8 MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 22 kwietnia 2004 r.

w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym

(ostatnia zmiana: Dz.U.M.F. z 2008 r., Nr 10, poz. 75)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 1 d ust. 4 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72, poz. 802, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Izby celne

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

1. Izby celne, zwane dalej „izbami”, wykonują zadania określone w przepisach prawa celnego oraz w przepisach odrębnych, działając zgodnie z przepisami prawa, wytycznymi, decyzjami i poleceniami dyrektorów izb celnych.

2. Izby prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych dla państwowych jednostek budżetowych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3)).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

1. Izbą kieruje dyrektor izby, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację zadań izby i podległych urzędów celnych przed ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.

2. Dyrektor izby kieruje pracą izby przy pomocy zastępcy (zastępców), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników referatów i innych pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.

3. Liczba stanowisk zastępcy dyrektora w poszczególnych izbach nie może być większa niż czterech.

4. Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy (zastępców) ustala dyrektor izby.

5. Główny księgowy w izbie podlega bezpośrednio dyrektorowi izby i odpowiada za prawidłową i terminową realizację zadań z zakresu ewidencji i sprawozdawczości budżetowej, gospodarki własnej izby i urzędów celnych. Inne obowiązki głównego księgowego wynikają z przepisów odrębnych.

6. Dyrektor izby może upoważnić podległych funkcjonariuszy celnych lub pracowników izby do podejmowania w jego imieniu decyzji i innych rozstrzygnięć w określonych kategoriach spraw.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

1. W izbach mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:

1) wydziały – składające się z co najmniej 12 osób, włącznie z kierującym;

2) referaty – składające się z co najmniej 6 osób, włącznie z kierującym;

3) wieloosobowe stanowiska pracy – składające się z co najmniej 2 osób, włącznie z kierującym;

4) jednoosobowe stanowiska pracy.

2. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład wydziału.

3. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, referatem kierownik referatu, a wieloosobowym stanowiskiem pracy osoba wyznaczona przez bezpośredniego przełożonego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4

1. W skład Izby Celnej w Warszawie, wchodzą z zastrzeżeniem ust. 4, wyodrębnione komórki organizacyjne realizujące zadania z zakresu:

1) pozwoleń na korzystanie z procedury TIR;

2) decyzji w sprawie ochrony praw własności intelektualnej;

3) prowadzenia w pierwszej instancji postępowań w sprawach dotyczących wiążącej informacji taryfowej oraz wiążącej informacji o pochodzeniu towarów;

4) prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących agentów celnych;

5) (uchylony);

6) szkolenia przewodników psów służbowych oraz psów służbowych dla potrzeb Służby Celnej – Ośrodek Szkoleniowy w Kamienie;

7) gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych o handlu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz krajami trzecimi – Centrum Analityczne Administracji Celnej – CAAC;

8) prowadzenia Centralnego Laboratorium Celnego oraz koordynacji i nadzoru nad funkcjonowaniem laboratoriów celnych;

9) wydawania pozwoleń na stosowanie jako zgłoszenia tranzytowego manifestu lotniczego (procedura uproszczona – poziom 1), przesyłanego z wykorzystaniem systemu wymiany danych (procedura uproszczona – poziom 2) oraz prowadzenia procedury konsultacyjnej;

10) wydawania świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne, świadectwa upoważniony przedsiębiorca – bezpieczeństwo i ochrona oraz świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona, na wniosek przedsiębiorcy mającego siedzibę na obszarze właściwości Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku, Białej Podlaskiej, Olsztynie, Toruniu lub Warszawie.

2. W skład Izby Celnej w Gdyni wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu:

1) wydawania pozwoleń na regularną linię rejsową oraz prowadzenie procedury konsultacyjnej;

2) wydawania pozwoleń na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzania wspólnotowego statusu towarów najpóźniej do następnego dnia po wypłynięciu statku i w każdym przypadku przed przybyciem statku do portu oraz prowadzenia procedury konsultacyjnej;

3) wydawania pozwoleń na stosowanie procedur uproszczonych właściwych do przewozu towarów drogą morską we wspólnotowej procedurze tranzytu oraz prowadzenia procedury konsultacyjnej.

2a. W skład Izby Celnej w Szczecinie wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu:

1) wydawania pozwoleń na regularną linię rejsową oraz prowadzenie procedury konsultacyjnej;

2) wydawania pozwoleń na zwolnienie z obowiązku wystawiania manifestu służącego do potwierdzania wspólnotowego statusu towarów najpóźniej do następnego dnia po wypłynięciu statku i w każdym przypadku przed przybyciem statku do portu oraz prowadzenia procedury konsultacyjnej;

3) wydawania pozwoleń na stosowanie procedur uproszczonych właściwych do przewozu towarów drogą morską we wspólnotowej procedurze tranzytu oraz prowadzenia procedury konsultacyjnej;

4) wydawania świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne, świadectwa upoważniony przedsiębiorca – bezpieczeństwo i ochrona oraz świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona, na wniosek przedsiębiorcy mającego siedzibę na obszarze właściwości Dyrektora Izby Celnej w Gdyni, Poznaniu, Rzepinie lub Szczecinie.

3. W skład Izby Celnej we Wrocławiu wchodzą komórki realizujące zadania z zakresu:

1) prowadzenia procedury konsultacyjnej, wymaganej w przypadku wydawania pojedynczych pozwoleń na korzystanie z gospodarczych procedur celnych;

2) prowadzenia procedury konsultacyjnej, wymaganej w przypadku wydawania jednorazowych pozwoleń dla celów dozoru celnego ze względu na przeznaczenie towaru;

3) przekazywania oraz analizy potwierdzonych przez polskie organy celne oryginałów kart kontrolnych T5 wystawionych w krajach Unii Europejskiej innych niż Polska oraz innych dokumentów związanych z obiegiem kart kontrolnych T5, do właściwych organów lub instytucji tych krajów;

4) wydawania świadectwa upoważniony przedsiębiorca uproszczenia celne, świadectwa upoważniony przedsiębiorca – bezpieczeństwo i ochrona oraz świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona, na wniosek przedsiębiorcy mającego siedzibę na obszarze właściwości Dyrektora Izby Celnej w Katowicach, Kielcach, Krakowie, Łodzi, Opolu, Przemyślu lub Wrocławiu;

5) prowadzenie procedury konsultacyjnej w postępowaniu o wydanie świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne, świadectwa upoważniony przedsiębiorca – bezpieczeństwo i ochrona i świadectwa upoważniony przedsiębiorca – uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona.

4. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 10, ust. 2, 2a i 3 oraz 12 mogą wchodzić w skład innych komórek izby.

5. W skład Izby Celnej w Białej Podlaskiej, Białymstoku, Gdyni, Przemyślu i we Wrocławiu wchodzi komórka laboratorium celne.

6. [1] (uchylony).

7. W skład Izby Celnej w Krakowie wchodzą komórki administrujące:

1) Systemem Rozliczeń Celno-Podatkowych ZEFIR;

2) Systemem Obsługi Deklaracji CELINA;

3) warstwą merytoryczną oraz modułami analitycznymi Systemu Statystyki Obrotów Handlowych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej INTRA-STAT/EXTRASTAT, a także Systemem Kontroli Eksportu ECS, przeznaczonym dla organów administracji skarbowej.

8. W skład Izby Celnej w Łodzi wchodzi komórka administrująca ogólnopolskim Nowym Skomputeryzowanym Systemem Tranzytowym „NCST” oraz komórka Centralne Biuro Tranzytu realizująca zadania z zakresu tranzytu wspólnotowego/wspólnego i procedury TIR oraz zastosowania karnetu ATA w procedurze odprawy czasowej i procedurze tranzytu.

9. W skład Izby Celnej w Rzepinie wchodzi komórka administrująca ogólnopolskimi systemami informatycznymi Zarządzania Zasobami Technicznymi „Machina”, Systemem Europejskiej Wiążącej Informacji Taryfowej – EBTI-PL oraz prowadząca w systemie informatycznym SARP ogólnopolską bazę danych o wydanych pozwoleniach na prowadzenie składów celnych.

10. W skład Izby Celnej we Wrocławiu wchodzi komórka realizująca zadania wynikające z art. 522 rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, roz. 2, t. 6, str. 3) w tym administrująca informatycznym systemem wymiany informacji dotyczącym wydawania pozwoleń na gospodarcze procedury celne związane z uszlachetnianiem/przetwarzaniem towarów „ISPP” oraz komórka administrująca ogólnopolskim systemem analizy zgłoszeń celnych „ALINA.”

11. W skład Izby Celnej w Toruniu wchodzi komórka sprawująca kontrolę prawidłowości przewozów towarowych transportem kolejowym realizująca zadania polegające w szczególności na:

1) wzywaniu głównego zobowiązanego do uiszczania w urzędzie przeznaczenia należności celnych i podatków oraz należnych opłat – w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości związanych z przewozem towarów;

2) przesyłaniu do urzędu przeznaczenia dokumentów dotyczących przewozu towarów transportem kolejowym, w celu wszczęcia postępowania celnego.

12. W skład Izby Celnej w Katowicach wchodzi komórka organizacyjna realizująca zadania z zakresu:

1) ogólnopolskiego Help-desku informatycznego i merytorycznego dla Systemu Statystyki Obrotów Handlowych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej INTRASTAT;

2) pierwszej linii wsparcia centrum Help-desku dla Systemu Kontroli Eksportu ECS.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5

Izbom nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

Rozdział 2

Urzędy celne

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6

Urzędy celne, zwane dalej „urzędami”, wykonują zadania określone w przepisach prawa celnego oraz w przepisach odrębnych, działając zgodnie z przepisami prawa, wytycznymi, decyzjami i poleceniami naczelników urzędów celnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7

1. Urzędem kieruje naczelnik urzędu, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu przed dyrektorem izby.

2. Naczelnik urzędu kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępcy (zastępców) i kierowników podległych komórek organizacyjnych.

3. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu w poszczególnych urzędach nie może być większa niż trzech. Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy (zastępców) ustala naczelnik urzędu.

4. Naczelnik urzędu może upoważnić podległych funkcjonariuszy celnych lub pracowników urzędu do podejmowania w jego imieniu decyzji i innych rozstrzygnięć w określonych kategoriach spraw.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8

1. W urzędach mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:

1) wewnętrzne komórki organizacyjne:

a) referaty – składające się z co najmniej 5 osób, włącznie z kierującym,

b) sekcje – składające się z co najmniej 2 osób, włącznie z kierującym,

c) jednoosobowe stanowiska pracy;

2) zewnętrzne jednostki organizacyjne – oddziały celne, do których pkt 1 stosuje się odpowiednio.

2. Referatami i oddziałami kierują kierownicy, a sekcją osoba wyznaczona przez naczelnika urzędu.

3. W urzędzie mogą funkcjonować terenowe komórki organizacyjne w zakresie kontroli przedsiębiorców, spraw karnych skarbowych, szczególnego nadzoru podatkowego i informatyki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9

Urzędom nadaje się statut stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.

Rozdział 3

Przepisy końcowe

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10

Strukturę organizacyjną izb, urzędów i oddziałów celnych określa załącznik nr 3 [2] do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11

Dyrektorzy izb celnych oraz naczelnicy urzędów celnych są zobowiązani do dostosowania regulaminów izb celnych oraz urzędów celnych do treści odpowiednio Statutu Izby lub Statutu Urzędu nie później niż w terminie 14 dni od wejścia w życie zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 120, poz. 1122, Nr 137, poz. 1302, Nr 199, poz. 1934 i Nr 217, poz. 2124 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 68, poz. 623).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 88, poz. 587.

Załączniki do zarządzenia nr 8
z dnia 22 kwietnia 2004 r. (poz. 21)

Załącznik nr 1

STATUT IZBY CELNEJ

§ 1

1. W skład izby celnej wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) zwalczania przestępczości;

2) (uchylony);

3) nadzoru i koordynacji kontroli przedsiębiorców;

4) zarządzania ryzykiem;

5) środków i ograniczeń pozataryfowych;

6) elementów kalkulacyjnych;

7) przeznaczeń celnych;

8) karna skarbowa;

9) Wspólnej Polityki Rolnej:

10) podatku akcyzowego;

11) finansowo-księgowa;

12) rozliczeń ceł i podatków;

13) egzekucji;

13a) likwidacji towarów;

14) logistyki;

15) informatyki;

16) prawno-organizacyjna;

17) kadr i szkolenia;

18) kontroli wewnętrznej;

19) ochrony informacji niejawnych;

20) audytu wewnętrznego;

21) Intrastat;

22) bhp.

2. Komórki organizacyjne izb celnych sprawują merytoryczny nadzór nad działalnością urzędów celnych w zakresie swojej właściwości oraz uczestniczą w kontrolach w ramach poleceń dyrektora izby celnej.

3. Dyrektor izby celnej, za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może łączyć lub dzielić komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, uwzględniając zakres ich zadań.

4. Dyrektor izby celnej, za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może utworzyć komórkę organizacyjną inną niż te, o których mowa w ust. 1 lub która nie spełnia warunków określonych w § 3 ust. 1 zarządzenia, jeżeli przemawia za tym zakres i rozmiar zadań lub inne szczególne względy.

5. W celu bezpośredniej obsługi osób dyrektor izby celnej wyodrębnia stanowiska obsługi klientów, informacyjne i kasowe, obsługiwane przez funkcjonariuszy lub pracowników właściwych komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.

6. Dyrektor izby celnej ustala liczbę stanowisk obsługi klientów, o których mowa w ust. 5, stosownie do rozmiaru i zakresu realizowanych zadań oraz warunków technicznych i lokalowych izby celnej.

7. Komórki, o których mowa w ust. 1 pkt 19 i 20 obejmują swoim działaniom urzędy celne podległe danej izbie celnej.

§ 2

1. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych izby celnej należy w szczególności:

1) komórki zwalczania przestępczości;

a) kontrola środków transportu, przewożonych towarów oraz dokumentów celnych, tranzytowych i transportowych im towarzyszących w miejscu zatrzymania lub w innym odpowiednim do tego celu miejscu,

b) rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń skarbowych, przestępstw i wykroczeń związanych z przywozem i wywozem towarów oraz ściganie sprawców, w zakresie określonym innymi ustawami,

c) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony dóbr kultury oraz ochrony własności intelektualnej, a także przestępstw i wykroczeń związanych z wprowadzaniem oraz wyprowadzaniem towarów objętych ograniczeniami lub zakazami, w szczególności takich jak: odpady szkodliwe, substancje chemiczne, materiały jądrowe i promieniotwórcze, środki odurzające i substancje psychotropowe oraz broń, amunicja, materiały wybuchowe i technologie objęte kontrolą międzynarodową,

d) kontrola przestrzegania legalności pobytu oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców,

e) kontrola paliw w zbiornikach pojazdów samochodowych.

f) inicjowanie i prowadzenie działań wspólnie z Policją Strażą Graniczną, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, urzędami kontroli skarbowej oraz innymi organami, w tym odpowiednimi służbami innych państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie przeciwdziałania i zwalczania przestępczości,

g) podejmowanie z innymi izbami celnymi, wspólnych działań zmierzających do przeciwdziałania i zwalczania przestępczości;

2) (uchylony);

3) komórki nadzoru i koordynacji kontroli przedsiębiorców:

a) koordynacja i nadzór w zakresie kontroli celnych, kontroli podatku akcyzowego i szczególnego nadzoru podatkowego, prowadzonych przez podległe urzędy celne, w siedzibie przedsiębiorcy lub miejscu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej,

b) koordynacja pozostałych kontroli prowadzonych w siedzibie przedsiębiorcy lub miejscu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej,

c) opracowywanie, w porozumieniu z urzędami celnymi. planów kontroli dla podległych urzędów celnych,

d) monitorowanie, a także ocena jakości i efektywności wykonania planów kontrolnych i kontroli doraźnych przez podległe urzędy celne oraz opracowywanie okresowych sprawozdań,

e) (uchylona),

f) przygotowywanie i wykonywanie kontroli wynikających z rozporządzenia Rady (EWG) Nr 4045/89 w oparciu o plan kontroli zatwierdzony przesz Komisję Europejską oraz w ramach pomocy wzajemnej między Państwami Członkowskimi,

g) gromadzenie i analiza danych oraz informacji o nieprawidłowościach stwierdzonych przy realizacji zadań wynikających z rozporządzenia Rady (EWG) Nr 4045/89 we współpracy z komórkami zarządzania rynkiem,

h) koordynacja działań kontrolnych podejmowanych w ramach współpracy z organami administracji rządowej lub na rzecz zagranicznych administracji celnych,

i) współpraca w zakresie realizowanych zadań i organami skarbowymi oraz innymi organami państwowymi,

j) kontrola dotycząca spełniania wymogów i kryteriów w postępowaniu w sprawie przyznania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) oraz przedstawianie wyników tej kontroli;

4) komórki zarządzania ryzykiem:

a) ocena i prognozowanie możliwych zagrożeń ekonomicznych i pozaekonomicznych związanych z naruszaniem obowiązujących, w obrocie towarowym z zagranicą, środków taryfowych i pozataryfowych oraz innych środków i ograniczeń, poborem podatku akcyzowego, szczególnym nadzorem podatkowym, wykonywaniem pracy oraz legalnością pobytu cudzoziemców na terenie RP,

b) analiza stanu zagrożenia przestępczością, a w szczególności przestępczością, skarbową ze strony osób uczestniczących w obrocie towarowym z zagranicą, działających na obszarze właściwości miejscowej izby.

c) ustalanie procedur działania przy zarządzaniu ryzykiem oraz obiegu i trybu wymiany informacji na obszarze właściwości miejscowej izby,

d) pozyskiwanie, rejestrowanie, przetwarzanie i dystrybucja informacji niezbędnych do zarządzania ryzykiem, gromadzonych w jednostkach organizacyjnych administracji celnej oraz w innych instytucjach krajowych i zagranicznych.

e) współdziałanie z odpowiednimi instytucjami krajowymi i zagranicznymi w pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji dotyczących rozpoznawania zagrożeń związanych z obrotem towarowym, w tym towarami objętymi Wspólną Polityką Rolną, akcyzy, szczególnym nadzorem podatkowym, wykonywaniem pracy oraz legalnością pobytu cudzoziemców na terenie RP,

f) prowadzenie rejestru ryzyka,

g) prowadzenie profili ryzyka;

5) komórki środków i ograniczeń pozataryfowych;

a) koordynacji działań podległych urzędów celnych na rzecz środków i ograniczeń pozataryfowych, w tym dotyczących: ochrony środowiska, środków polityki handlowej, nadzoru rynku, bezpieczeństwa żywności, dóbr kultury, ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem i ochrony praw własności intelektualnej.

b) wdrażanie zasad i trybu postępowania oraz nadzorowanie prawidłowości postępowania urzędów celnych w zakresie kontroli przestrzegania pozataryfowych ograniczeń przywozu i wywozu towarów,

c) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie obrotu z zagranicą, towarami i technologiami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa oraz rozpatrywanie spraw w po stepowaniu administracyjnym, wniesionych w wyniku odwołań i zażaleń na decyzje lub postanowienia naczelników urzędów celnych, w zakresie obrotu z zagranicą tymi towarami i technologiami;

6) komórki elementów kalkulacyjnych:

a) prowadzenie postępowania odwoławczego i w trybach nadzwyczajnych z zakresu elementów kalkulacyjnych oraz podatków owiązanych z przywozem i wywozem towarów,

b) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego,

c) reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu sądowym przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki,

d) (uchylona),

e) koordynowanie i nadzorowanie prawidłowości postępowania urzędów celnych w zakresie stosowania przepisów dotyczących taryfy celnej, podstawy naliczania należności pobieranych przez administrację celną, reguł pochodzenia towarów oraz podatków związanych z przywozem i wywozem towarów,

f) występowanie do właściwych zagranicznych organów z wnioskiem o weryfikację dowodów pochodzenia oraz realizacja takich wniosków otrzymanych z zagranicy,

g) wdrażanie zasad i trybu postępowania w podległych urzędach celnych dotyczących stosowania dodatkowych opłat celnych, środków ustanowionych w wyniku postępowania ochronnego i antydumpingowego;

7) komórki przeznaczeń celnych:

a) prowadzenie postępowania odwoławczego i w trybach nadzwyczajnych w zakresie nadawania towarom przeznaczenia celnego, operacji uprzywilejowanych, opłat w sprawach celnych oraz zwrotów i umorzeń należności celnych,

b) przygotowywanie odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w zakresie właściwym dla komórki,

c) reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu sadowym przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki,

d) wydawanie, cofanie i zmiana pozwoleń na upraszczanie czynności przy obejmowaniu towarów procedurami celnymi.

e) wydawanie, cofanie i zmiana pozwoleń na prowadzenie składu celnego,

f) udzielanie pozwoleń dla upoważnionego nadawcy potwierdzającego wspólnotowy status towarów z wykorzystaniem dokumentu tranzytowego T2L lub innych dokumentów handlowych,

g) uznawanie lub wyznaczanie miejsc, w których mogą, być wykonywane czynności przewidziane w przepisach prawa celnego,

h) nadzór na urzędami celnymi w zakresie stosowania procedury tranzytu wspólnotowego/wspólnego i procedury TIR oraz wydawania pozwoleń na korzystanie z gwarancji generalnej i zwolnień z obowiązku składania gwarancji,

i) nadzór nad prawidłowością, postępowania urzędów celnych w zakresie stosowania przepisów dotyczących przeznaczeń celnych, operacji uprzywilejowanych, procedur uproszczonych,

j) prowadzenie postępowania odwoławczego i w trybach nadzwyczajnych w zakresie przewozów drogowych;

8) komórki karnej skarbowej:

a) rozpatrywanie zażaleń na postanowienia o umorzeniu dochodzenia, o odmowie wszczęcia dochodzenia, o uznaniu za dowód rzeczowy, o zawieszeniu postępowania, o odmowie wniesienia wniosku o udzielenie zezwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,

b) wydawanie postanowień o wznowieniu prawomocnie umorzonego dochodzenia w sprawach, w których organ nadrzędny nad finansowym organem postępowania przygotowawczego zatwierdził postanowienie o umorzeniu dochodzenia,

c) przedłużania terminu postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowa i wykroczenia skarbowe,

d) zatwierdzanie postanowień o umorzeniu dochodzenia, o zawieszeniu posiłkowania, o odmowie wszczęcia dochodzenia w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowa,

e) rozstrzyganie sporów o właściwość miejscową miedzy podległymi urzędami celnymi,

f) koordynowanie i nadzorowanie prawidłowości postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, prowadzonych przez urzędy celne,

g) współpraca z organami ścigania, prokuraturą i sądami,

h) koordynowanie i nadzorowanie prawidłowości postępowania urzędów celnych w sprawach o wykroczenia;

9) komórki Wspólnej Polityki Rolnej;

a) nadzór nad prawidłowym stosowaniem przepisów dotyczących WPR w urzędach celnych i koordynacja prawidłowego stosowania tych przepisów w izbie celnej,

b) zapewnienie prawiekowego funkcjonowania obiegu informacji i dokumentów związanych z WPR,

c) zatwierdzanie uznanych miejsc załadunku, udzielanie pozwoleń na prowadzanie magazynów żywnościowych oraz udzielanie pozwoleń na stosowanie procedury planowej,

d) wykonywanie kontroli producentów towarów objętych Wspólną Polityką Rolną, w tym w szczególności kontroli autoryzacyjnych i weryfikacyjnych oraz kontroli zgodności deklaracji zużycia lub zawartości surowców refundowanych,

e) (uchylona),

f) ocena możliwości wykonywania czynności dozoru i kontroli celnej w miejscach, w których towary są składowane lub przetwarzane, przed wywozem z refundacją,

g) współpraca z innymi komórkami do spraw Wspólnej Polityki Rolnej, powołanymi w administracji celnej, w tym z komórką zajmującą się Wspólny Polityką Rolną w Ministerstwie Finansów oraz Agencją Rynku Rolnego,

h) przeprowadzanie szkoleń i zakresu Wspólnej Polityki Rolnej;

10) komórki podatku akcyzowego:

a) nadzór nad prawidłowością, postępowania urzędów celnych w zakresie stosowania przepisów dotyczących podatku akcyzowego.

b) orzecznictwo w II instancji w sprawach objętych w I instancji właściwością urzędów celnych w zakresie podatku akcyzowego, w obrocie krajowym, transakcjach wewnątrzwspólnotowych oraz w zakresie opłaty paliwowej od paliw silnikowych ciążących na podmiotach innych niż importer,

c) orzecznictwo w II instancji w zakresie norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku ich zużycia do wytworzenia innych wyrobów,

d) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawach właściwych dla komórki,

e) reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki,

f) przygotowywanie danych do sprawozdawczości z zakresu udzielania pomocy podatnikom ze środków publicznych (udzielanie ulg w spłacie zobowiązań w zakresie podatku akcyzowego);

11) komórki finansowo-księgowej:

a) projektowanie, organizowanie i wykonanie pod względem finansowym budżetu izby celnej,

b) finansowe rozliczanie poniesionych wydatków inwestycyjnych,

c) prowadzenie rachunkowości wydatków budżetowych i pozabudżetowych, dochodów własnych oraz funduszy,

d) prowadzenie sprawozdawczości finansowej,

e) rozliczanie, inwentaryzacja i wycena aktywów i pasywów składników majątkowych,

f) dokonywanie rozliczeń związanych z wynagrodzeniami i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;

12) komórki rozliczeń ceł i podatków:

a) rozliczanie należności celnych, podatków oraz opłat manipulacyjnych,

b) prowadzenie rachunkowości dochodów budżetowych,

c) przyjmowanie świadczeń, o których mowa w lit. a i przekazywanie ich w ustalonych terminach na właściwe konta,

d) realizacja decyzji dotyczących zwrotu należności celnych i podatku akcyzowego,

e) rozliczanie zabezpieczeń przyjętych w podległych urzędach celnych,

f) prowadzenie postępowań w zakresie pozwoleń na stosowanie zabezpieczenia generalnego,

g) prowadzenie postępowań w sprawie udzielania pozwoleń na odraczanie terminu płatności oraz udzielanie innych ułatwień płatniczych,

h) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawach właściwych dla komórki,

i) reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki;

13) komórki egzekucji:

a) prowadzenie postępowania zabezpieczającego i egzekucyjnego w zakresie powierzonym dyrektorowi izby celnej,

b) zabezpieczanie roszczeń urzędów celnych w postępowaniu upadłościowym firm,

c) przekazywanie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosków o dokonanie wpisu w rejestrze dłużników niewypłacalnych,

d) współpraca z innymi organami i instytucjami w zakresie prowadzonych postępowań egzekucyjnych,

e) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki;

13a) komórki likwidacji towarów:

a) prowadzenie spraw związanych z przechowywaniem towarów zajętych w postępowaniu karnym skarbowym, celnym, podatkowym,

b) prowadzenie spraw związanych z likwidacją towarów zajętych i przejętych przez organy celne w postępowaniu celnym, karnym skarbowym i sądowym,

c) nadzór nad przechowywaniem towarów pozostających w dyspozycji organu celnego,

d) prowadzenie postępowań w I i II instancji w sprawach dotyczących kosztów likwidacji,

e) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki;

14) komórki logistyki:

a) administrowanie składnikami majątkowymi izby celnej i podległych jej urzędów celnych,

b) prowadzenie spraw eksploatacyjno-remontowych izby celnej oraz podległych jej urzędów celnych,

c) prowadzenie spraw w zakresie zamówień publicznych,

d) prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,

e) współdziałanie z zainteresowanymi instytucjami w zakresie rozwiązań infrastruktury przejść granicznych,

f) prowadzenie archiwum izby celnej oraz nadzór nad składnicami akt podległych urzędów celnych,

g) ochrona fizyczna obiektów izby celnej i podległych jej urzędów celnych,

h) realizacja inwestycji na rzecz izby celnej i podległych jej urzędów celnych,

i) rejestracja pojazdów służbowych;

15) komórki informatyki:

a) administrowanie siecią komputerową w izbie i nadzór nad sieciami w urzędach celnych.

b) wdrażanie i doskonalenie systemów informatycznych oraz nadzór nad ich eksploatacją w izbie celnej oraz podległych jej urzędach.

c) realizowanie polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych, zapobieganie naruszaniem oraz nadzór nad archiwizowaniem i bezpieczeństwem gromadzonych i przesyłanych danych,

d) zapewnianie poprawności funkcjonowania eksploatowanych systemów informatycznych,

e) opiniowanie i wnioskowanie o modernizację infrastruktury teleinformatycznej w izbie i podległych urzędach celnych,

f) ochrona elektroniczna obiektów izby celnej i nadzór nad elektronicznymi systemami bezpieczeństwa zainstalowanymi w podległych urzędach celnych;

16) komórki prawno-organizacyjnej:

a) obsługa prawna izby celnej oraz podległych jednostek.

b) opracowanie wytycznych i opinii dla potrzeb izby celnej i urzędów celnych oraz udzielanie porad prawnych i wyjaśnień z zakresu stosowania prawa,

c) reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu sądowym oraz opracowywanie podań o wniesienie kasacji, apelacji, w sprawach szczególnej wagi,

d) akceptowanie pod względem prawnym projektów odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przygotowywanych przez inne komórki Organizacyjne oraz sporządzanie skarg, kasacyjnych i reprezentowanie dyrektora izby celnej przed Naczelnym Sądem Administracyjnym,

e) analizowania i wdrażanie orzecznictwa sądów administracyjnych do postępowań prowadzonych w izbie celnej i urzędach celnych,

f) prowadzenie spraw i zakresu organizacji struktury izby celnej,

g) obsługa ewidencyjno-kancelaryjna,

i) przyjmowanie, ewidencjonowanie skarg i wniosków oraz przygotowywanie materiałów do ich rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi,

j) prowadzenie statystyki i sprawozdawczości,

k) tworzenie, utrzymywanie i bieżąca aktualizacja baz danych i informacji w modułach Zintegrowanego Systemu Informacji Celnej „Corintia”,

I) obsługa prasowa;

17) komórki kadr i szkolenia:

a) prowadzenie spraw osobowych,

b) prowadzenie spraw związanych z postępowaniami dyscyplinarnymi w II instancji,

c) reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu sądowym przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawach właściwych dla komórki,

d) przygotowywanie odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w zakresie właściwym dla komórki,

e) prowadzenie spraw socjalnych.

f) organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników izby celnej i podległych urzędów celnych,

g) gromadzenie materiałów do celów szkoleniowych,

h) przygotowanie kadry rezerwowej;

18) komórki kontroli wewnętrznej:

a) prowadzanie planowych i doraźnych kontroli funkcjonowania komórek organizacyjnych pod ległych dyrektorowi izby celnej, jak i nadzorowanych przez niego naczelników urzędów celnych i podległych im komórek organizacyjnych,

b) profilaktyka i eliminowanie zjawisk niepożądadych, w szczególności sprzyjających korupcji i nieprzestrzegania zasad etyki zawodowej,

c) koordynacja i nadzór nad działaniami kontrolnymi komórek kontroli wewnętrznej w nadzorowanych przez dyrektora izby celnej urzędach celnych,

d) współdziałania i zewnętrznymi organami nadzoru i innymi instytucjami kontrolnymi w zakresie określonym przez dyrektora izby celnej;

19) komórki ochrony informacji niejawnych:

a) ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej,

b) kontrola ochrony informacji niejawnych,

c) szkolenie pracowników z zakresu ochrony informacji niejawnych,

d) prowadzenie postępowań sprawdzających,

e) prowadzenie spraw ochrony obiektów i ochrony przeciwpożarowej, ponadto komórka może wykonywać zadania z zakresu spraw obronnych;

20) komórki audytu wewnętrznego:

a) ocena zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w izbie celnej i podległych urzędach celnych procedurami wewnętrznymi,

b) ocena efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli,

c) ocena wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu,

d) czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki;

21) komórki INTRASTAT:

a) realizacja zadań związanych z poszerzaniem funkcjonalności oraz eksploatacją podsystemu INTRASTAT w ramach systemu CELINA,

b) prowadzenie działań i wydawanie pozwoleń związanych ze stosowaniem wspólnotowego i krajowego prawa w zakresie statystyki dotyczącej obrotu towarowego pomiędzy krajami członkowskimi Wspólnoty,

c) współpraca z innymi komórkami do spraw INTRASTAT, powołanymi w administracji celnej, w tym i komórka, odpowiedzialna za INTRASTAT w Ministerstwie Finansów,

d) prowadzenie szkoleń z zakresu INTRASTAT;

22) komórki bhp:

a) prowadzanie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w izbie celnej i podległych urzędach celnych,

b) prowadzenie szkoleń wstępnych ogólnych,

c) koordynowanie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy;

23) komórki laboratorium celne:

a) wykonywanie badań przesianych próbek towarów zgodnie ze specjalizacją danego laboratorium celnego, na potrzeby wszystkich izb celnych i podległych im urzędów celnych, w celu dokonania klasyfikacji badanych towarów,

b) doradztwo techniczne i chemiczne na rzecz administracji celnej, prowadzenie ekspertyz i wykonywanie badań specjalistycznych zgodnie z posiadanym zakresem badań,

c) współpraca z innymi laboratoriami celnymi oraz komórkami celnymi i podatkowymi w zakresie koordynowania i sprawowania kontroli związanej z prowadzonymi badaniami,

d) współpraca z laboratoriami innych służb, instytucjami, organami administracji państwowej w ramach zawartych porozumień,

e) prowadzenie działań mających na celu wprowadzenie a następnie utrzymanie systemu jakości i akredytację metod badawczych.

2. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 9–11, 14, 16–18, powinny mieć status wydziału, bez względu na liczbę osób.

3. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, 4, 21, powinny mieć status co najmniej referatu.

4. Komórki, o których mowa w § 1 ust 1 pkt, 16–20, podlegają bezpośrednio dyrektorowi izby celnej.

5. W ramach komórek organizacyjnych, o których mowa w i 1 ust. 1 pkt 1:

1) mogą zostać wyodrębnione grupy mobilne w formie referatów, z uwzględnieniem specyfiki obszaru działania oraz faktycznych potrzeb po szczególnych izb celnych;

2) może zostać wyodrębniona komórka w formie referatu realizująca zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit, d, z uwzględnieniem specyfiki obszaru działania oraz faktycznych potrzeb poszczególnych izb celnych.

3) mogą zostać wyodrębnione graniczne komórki zwalczania przestępczości w formie referatów, z uwzględnieniem specyfiki obszaru działania oraz faktycznych potrzeb poszczególnych izb celnych.

5a. W ramach komórki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 13, wyodrębnia się komórkę w formie wieloosobowego stanowiska pracy lub referatu, realizującą zadania wierzyciela.

6. W ramach komórki prawno organizacyjnej może zostać wyodrębniony Zespół Radców Prawnych, którego pracę koordynuje wyznaczony Radca Prawny,

7. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 16 lit. l, może realizować wyodrębniony rzecznik prasowy.

§ 3

1. Dyrektor izby celnej nadaje na podstawie statutu, regulamin organizacyjny izby celnej.

2. Regulamin organizacyjny izby celnej powinien określać:

1) strukturę organizacyjną izby celnej;

2) szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych ;

3) zasady i rozkład czasu pracy izby celnej;

4) zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora izby celnej i jego zastępców;

5) zakres stałych uprawnień: zastępców dyrektora, głównego ksiegowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych osób zatrudnionych lub pełniących służbę na stanowiskach samodzielnych – do wydawania decyzje, podpisywania pism i wyrażania stanowiska dyrektora izby celnej w określonych sprawach.

§ 4

1. Dyrektor izby celnej przesyła regulamin organizacyjny izby celnej ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

1a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych stwierdza zgodność regulaminu organizacyjnego izby celnej ze statutem oraz innymi obowiązującymi przepisami.

2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w przypadku stwierdzenia niezgodności regulaminu organizacyjnego izby celnej ze statutem oraz innymi obowiązującymi przepisami, uchyla regulamin.

3. Regulamin organizacyjny izby celnej wywiesza się w miejscu ogólnodostępnym w siedzibie izby celnej.

§ 5

1. Dyrektor izby celnej ustala zakresy czynności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 2 zarządzenia.

2. Zakresy czynności dla pozostałych funkcjonariuszy celnych i pracowników izby celnej mogą ustalać zastępcy dyrektora izby celnej, główny księgowy bezpośrednio nadzorujący daną komórkę organizacyjną lub naczelnicy wydziałów bezpośrednio kierujący daną komórką organizacyjną.

Załącznik nr 2

STATUS URZĘDU CELNEGO

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 3

Struktura organizacyjna izb, urzędów i oddziałów celnych

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

[1] § 4 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 12 Ministra Finansów z dnia 12 września 2008 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym (Dz.U.M.F. Nr 10, poz. 75). Zmiana weszła w życie 1 października 2008 r.

[2] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 12 Ministra Finansów z dnia 12 września 2008 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym (Dz.U.M.F. Nr 10, poz. 75). Zmiana weszła w życie 1 października 2008 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00