Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-11-08 do 2011-01-31
Wersja archiwalna od 2008-11-08 do 2011-01-31
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 42 MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 24 grudnia 2003 r.
w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej
(ostatnia zmiana: Dz.U.M.F. z 2008 r., Nr 11, poz. 81) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Urzędom kontroli skarbowej nadaje się statut, stanowiący załącznik [1] do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387 i Nr 216, poz. 1824 oraz z 2003 r. Nr 84, poz. 774, Nr 137, poz. 1302, Nr 139, poz. 1326 i Nr 199, poz. 1939.
Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 24 grudnia 2003 r. (poz. 96)
STATUT URZĘDÓW KONTROLI SKARBOWEJ
§ 1
1. W skład urzędu kontroli skarbowej, zwanego dalej „urzędem", wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) o charakterze merytorycznym:
a) analiz i planowania,
b) informatyki,
c) kontroli podatkowej,
d) kontroli podatku od towarów i usług,
e) kontroli nieujawnionych źródeł przychodów,
f) kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi,
g) kontroli obrotu towarowego z zagranicą,
h) kontroli środków publicznych,
i) kontroli środków Unii Europejskiej,
j) postępowań przygotowawczych,
k) obsługi prawnej,
I) kontroli wewnętrznej,
m) wywiadu skarbowego,
n) (uchylona),
o) audytu wewnętrznego;
2) o charakterze ogólnym:
a) kadr, szkolenia zawodowego i spraw socjalnych,
b) spraw administracyjno-gospodarczych,
c) kancelaryjno-sekretarska,
d) księgowości,
e) ochrony informacji niejawnych.
1a. W skład urzędu wchodzi komórka realizacyjna o charakterze merytorycznym, o ile obowiązek jej utworzenia wynika z przepisów odrębnych.
1b. W skład urzędu wchodzą również inne, niż wymienione w ust. 1 pkt 2, komórki o charakterze ogólnym, o ile obowiązek ich utworzenia wynika z przepisów odrębnych.
2. Dyrektor urzędu może, po uzyskaniu akceptacji Departamentu Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów, utworzyć komórkę lub komórki organizacyjne nie wymienione w ust. 1.
3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 lit. e mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład wydziału lub oddziału.
4. Inspektorzy kontroli skarbowej zatrudniani są jedynie w komórkach organizacyjnych o charakterze merytorycznym.
§ 2
Do zakresu działania komórek organizacyjnych urzędu należą w szczególności:
1) komórki organizacyjnej analiz i planowania:
a) w zakresie analiz i planowania:
– zbieranie informacji i ich przetwarzanie dla potrzeb kontroli skarbowej przez identyfikowanie i charakteryzowanie obszarów działalności gospodarczej i funkcjonujących tam podmiotów gospodarczych z punktu widzenia potencjalnych uszczupleń podatkowych, w tym również pod kątem typowania podmiotów do kontroli,
– prowadzenie działalności analitycznej i prognostycznej w odniesieniu do negatywnych zjawisk, występujących w obszarze właściwości kontroli skarbowej,
– sporządzanie informacji, sprawozdań, opracowań i analiz zbiorczych z kontroli realizowanych przez urząd,
– analizowanie informacji zawartych w prasie, dotyczących zdarzeń mających związek z zakresem działania kontroli skarbowej,
– współdziałanie z innymi urzędami kontroli skarbowej, urzędami skarbowymi, izbami skarbowymi, organami celnymi, właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Finansów, Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej oraz innymi instytucjami, w szczególności z Najwyższą Izbą Kontroli, Prokuraturą oraz Policją, w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji wykorzystywanych do opracowywania planów kontroli,
– opracowywanie projektów okresowych planów kontroli oraz koordynowanie przygotowywania propozycji do planu zgłaszanych przez ośrodki zamiejscowe urzędu,
– opracowywanie kryteriów typowania podmiotów do kontroli,
– weryfikacja wniosków o wszczęcie kontroli skarbowej,
– analizowanie przebiegu realizacji planu kontroli i przekazywanie informacji w tym zakresie kierownictwu urzędu,
– współpraca z organami administracji państwowej w zakresie koordynacji czynności kontrolnych,
– prowadzenie okresowej sprawozdawczości dla potrzeb Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, Departamentu Kontroli Skarbowej, Departamentu Wywiadu Skarbowego Ministerstwa Finansów oraz urzędu;
b) prowadzenie ewidencji w zakresie: wniosków o wszczęcie kontroli, upoważnień, wyników postępowań kontrolnych, odwołań od decyzji, wpłat z decyzji oraz innych ewidencji zgodnie z wytycznymi Departamentu Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów oraz dyrektora urzędu;
c) obsługa prasowa;
2) komórki organizacyjnej informatyki:
a) nadzór nad eksploatacją sprzętu i oprogramowania w urzędzie;
b) administrowanie sieciami lokalnymi;
c) organizowanie, wspólnie z innymi komórkami, zakupów sprzętu informatycznego;
d) współpracę z użytkownikiem wewnętrznym i zewnętrznym w zakresie przetwarzania i przekazywania danych z systemów informatycznych;
e) organizację szkoleń w zakresie obsługi narzędzi informatycznych;
3) komórki organizacyjnej kontroli podatkowej:
a) prowadzenie kontroli źródłowej w zakresie niezbędnym do ustalenia zobowiązania podatkowego;
b) kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wypłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych;
c) badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych, a także cen umownych w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu;
4) komórki organizacyjnej kontroli podatku od towarów i usług:
a) kontrola transakcji przeprowadzanych przez podmioty krajowe;
b) kontrola transakcji przeprowadzanych z podmiotami z Unii Europejskiej, zleconych przez inne państwa członkowskie;
c) zbieranie i przekazywanie informacji o wewnątrzwspólnotowych transakcjach dokonywanych pomiędzy podatnikami z Unii Europejskiej;
d) występowanie z zapytaniami do administracji podatkowych państw Unii Europejskiej o udzielenie informacji szczegółowych, w zakresie przeprowadzanych transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi z Unii Europejskiej;
5) komórki organizacyjnej nieujawnionych źródeł przychodów:
a) ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej;
b) kontrola źródeł pochodzenia majątku, w przypadku niezgłoszenia do opodatkowania działalności gospodarczej;
c) kontrola dochodów nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów;
6) komórki organizacyjnej kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi:
a) badanie cen transferowych stosowanych w transakcjach między podmiotami powiązanymi pod kątem wykorzystania ich do zaniżania podstaw opodatkowania;
b) kontrola prawidłowości wykonywania obowiązku prowadzenia szczególnej dokumentacji podatkowej transakcji;
c) realizacja jednoczesnych kontroli podatkowych, na podstawie porozumień z administracjami podatkowymi innych państw lub uregulowań unijnych oraz prowadzenie wielostronnych kontroli w zakresie cen transferowych w ramach Programu Fiscalis;
d) badanie przestrzegania przez rezydentów i nierezydentów ograniczeń i obowiązków określonych w przepisach prawa dewizowego, a także warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń, zezwoleń dewizowych i zezwoleń na prowadzenie działalności kantorowej;
e) uczestnictwo w wymianie informacji podatkowych z administracjami podatkowymi innych państw, zgodnie z procedurą określoną w umowach międzynarodowych oraz na podstawie posiadanych upoważnień;
7) komórki organizacyjnej kontroli obrotu towarowego z zagranicą:
a) kontrola zgodności z prawem przywozu towarów dopuszczonych do obrotu na polskim obszarze celnym lub mających inne przeznaczenie celne oraz wywozu za granicę;
b) ujawnianie i kontrola towarów nielegalnie wprowadzonych na polski obszar celny;
c) weryfikacja, analiza i ocena materiałów uzyskanych w toku kontroli;
d) współpraca z innymi instytucjami i urzędami w zakresie kontroli podmiotów dokonujących obrotu lub pośredniczących w obrocie z zagranicą;
e) kontrola w zakresie prawidłowości opodatkowania podatkiem akcyzowym;
8) komórki organizacyjnej kontroli środków publicznych:
a) kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach i podmiotach wydatkujących, przekazujących i otrzymujących te środki;
b) kontrola zasadności udzielania i prawidłowości wykorzystania dotacji, pożyczek i kredytów udzielonych ze środków pochodzących ze źródeł publicznych;
c) kontrola rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrola zgodności wykorzystania środków, których spłatę poręczył lub gwarantował Skarb Państwa, z ich przeznaczeniem;
d) kontrola wykonania kontraktów, realizowanych w ramach kredytów rządowych udzielonych przez Polskę rządom innych krajów, na mocy umów o udzielenie kredytów;
e) kontrola prawidłowości rozliczania z budżetem państwa jednostki gospodarki pozabudżetowej;
f) kontrola prawidłowości ustalania, rozliczania i terminowości odprowadzania dochodów budżetowych oraz innych należności budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych;
g) kontrola celowości i zgodności z prawem wykorzystania i rozporządzania mieniem państwowym;
h) kontrola wykorzystania mienia otrzymanego od Skarbu Państwa oraz kontrola prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa;
i) przygotowywanie i przekazywanie zawiadomień do właściwych rzeczników dyscypliny finansów publicznych o stwierdzonych w toku kontroli naruszeniach dyscypliny finansów publicznych;
j) przekazywanie, do właściwych organów państwowych lub sprawujących nadzór nad jednostką kontrolowaną not sygnalizacyjnych, informujących o ujawnionych w toku kontroli nieprawidłowościach dotyczących gospodarowania środkami publicznymi;
k) analizowanie stanu rozpatrzenia przekazanych not sygnalizacyjnych i skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;
9) komórki organizacyjnej kontroli środków pochodzących z Unii Europejskiej:
a) kontrola wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz międzynarodowych instytucji finansowych;
b) kontrola prawidłowości przekazywania środków własnych do budżetu Unii Europejskiej oraz międzynarodowych instytucji finansowych;
c) gromadzenie dokumentacji związanej z wykonywanymi kontrolami oraz sporządzanie informacji syntetycznej z wykonanych kontroli;
d) gromadzenie i analiza aktów prawa wspólnotowego, podręczników i procedur dotyczących środków pochodzących z Unii Europejskiej i kontroli ich wykorzystania;
e) udział, na zasadach konsultacji, w tworzeniu i doskonaleniu procedur związanych z wykonywaniem kontroli środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz międzynarodowych instytucji finansowych;
f) gromadzenie danych, umożliwiających przygotowanie syntetycznych informacji na temat działalności komórki;
10) komórki organizacyjnej postępowań przygotowawczych:
a) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach ujawnionych z zakresu kontroli skarbowej;
b) wykonywanie zadań, polegających na występowaniu przed sądem inspektorów kontroli skarbowej w charakterze oskarżyciela publicznego;
c) utrzymywanie stałej współpracy z innymi organami, w szczególności z organami ścigania w celu zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępczości;
d) prowadzenie ewidencji postępowań przygotowawczych dla celów sprawozdawczych;
11) komórki organizacyjnej obsługi prawnej:
a) wydawanie opinii oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
b) wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania urzędu w postępowaniu sądowym i administracyjnym;
c) informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania urzędu;
d) opiniowanie projektów rozstrzygnięć w szczególności, decyzji, postanowień i wyników kontroli;
e) sygnalizowanie przypadków nieskuteczności lub niespójności przepisów prawnych oraz wnioskowanie o ich zmianę;
12) komórki organizacyjnej kontroli wewnętrznej:
a) współudział w kontrolach resortowych, prowadzonych w jednostkach podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
b) opracowywanie projektów planów kontroli wewnętrznych, stosownie do wytycznych dyrektora urzędu,
c) przeprowadzanie i koordynowanie kontroli wewnętrznych w komórkach organizacyjnych urzędu,
d) prowadzenie niezbędnej dokumentacji, związanej z wykonywaniem czynności w zakresie kontroli wewnętrznej,
e) przygotowywanie projektów zaleceń pokontrolnych, mających na celu eliminację stwierdzonych nieprawidłowości,
f) sprawdzanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych,
g) ujawnianie i sygnalizowanie zagrożeń, w szczególności możliwości popełnienia nadużyć i przestępstw, o których mowa w art. 228-231 Kodeksu karnego przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi do spraw finansów publicznych,
h) nadzór nad prawidłowością i terminowością rozpatrywania i załatwiania skarg napływających do urzędu,
i) kontrola oświadczeń o stanie majątkowym, osób zobowiązanych do ich składania, zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, a także osób zobowiązanych do składania oświadczeń o stanie majątkowym na podstawie odrębnych przepisów,
j) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora urzędu i dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów;
13) komórki organizacyjnej wywiadu skarbowego – wykonywanie zadań, o których mowa w rozdziale 4 ustawy o kontroli skarbowej;
14) komórki realizacyjnej – wykonywanie zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 12 i 13, art. 2a ust. 1 oraz art. 3 pkt 4 ustawy o kontroli skarbowej z wykorzystaniem uprawnień, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 11d ust. 1, art. 11e ust. 1 i art. 11f ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej;
15) komórki organizacyjnej kadr, szkolenia zawodowego i spraw socjalnych:
a) przygotowywanie dokumentacji kadrowej niezbędnej do inicjowania i realizowania polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalnej;
b) organizowanie naboru kandydatów do służby cywilnej;
c) prowadzenie spraw osobowych pracowników;
d) kontrola dyscypliny pracy;
e) prowadzenie i koordynacja spraw dotyczących ocen pracowników;
f) prowadzenie spraw socjalnych;
g) organizacja szkoleń, w tym wewnętrznych i kaskadowych, z zakresu bieżących potrzeb urzędu;
h) organizowanie służby przygotowawczej pracowników korpusu służby cywilnej i praktyk dla kandydatów na stanowiska inspektorów kontroli skarbowej;
i) prowadzenie baz danych dotyczących kwalifikacji oraz szkoleń i staży odbytych przez pracowników wykonujących kontrole środków pochodzących z Unii Europejskiej;
j) prowadzenie spraw związanych z dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym pracowników;
16) komórki organizacyjnej spraw administracyjno-gospodarczych:
a) prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych i inwestycyjnych z zachowaniem przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów ustawy o zamówieniach publicznych;
b) administrowanie składnikami majątkowymi;
c) prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych, bezpieczeństwa, higieny pracy i przeciwpożarowych;
d) (uchylona);
e) prowadzenia archiwum zakładowego;
f) ochrona fizyczna jednostki;
16a) komórki organizacyjnej kancelaryjno-sekretarskiej:
a) przyjmowanie interesantów i kierowanie ich do dyrektora i wicedyrektorów oraz właściwych pracowników,
b) wykonywanie czynności w zakresie organizacji pracy dyrekcji, w tym prowadzenie terminarza pracy dyrektora i wicedyrektorów oraz terminarza przyjmowania interesantów,
c) sprawdzanie prawidłowości wpływów oraz stanu opakowania przesyłek i liczby załączników przesyłek przychodzących i wychodzących,
d) rejestrowanie przesyłek przychodzących i wychodzących w odpowiednich rejestrach,
e) organizowanie obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
f) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora urzędu;
17) komórki organizacyjnej księgowości:
a) prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej;
b) planowanie budżetowe i sprawozdawczość;
c) analiza budżetowa;
d) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących rachunkowości;
e) organizacja obiegu i kontroli dokumentów;
f) prowadzenie kontroli finansowej w zakresie dysponowania środkami publicznymi;
g) prowadzenie rachuby płac i obsługi kasowej pracowników;
18) komórki organizacyjnej ochrony informacji niejawnych:
a) ochrona informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej;
b) ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
c) obrona cywilna;
d) kontrola ochrony informacji niejawnych;
e) prowadzenie postępowań sprawdzających;
f) sprawy obronne;
19) komórki organizacyjnej audytu wewnętrznego:
a) przeprowadzanie audytu wewnętrznego w urzędzie,
b) badanie systemów zarządzania i kontroli, w tym procedur kontroli finansowej w urzędzie,
c) dokonywanie oceny zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w jednostce procedurami wewnętrznymi,
d) dokonywanie oceny efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli,
e) ocena wiarygodności sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z wykonywania budżetu,
f) opracowywanie planów audytu wewnętrznego oraz sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego.
§ 3
1. W ośrodkach zamiejscowych tworzy się komórki organizacyjne, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a–m, z zastrzeżeniem ust. 2–3.
2. Ze względu na warunki i specyfikę regionu, na terenie którego funkcjonują ośrodki zamiejscowe, dyrektor urzędu może odstąpić od tworzenia niektórych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a–m.
3. Do realizacji zadań o charakterze ogólnym, w ośrodku zamiejscowym tworzy się jedną komórkę organizacyjną.
§ 4
1. Przy urzędzie mogą być utworzone gospodarstwa pomocnicze na podstawie odrębnych przepisów.
2. Zakres działalności wykonywanej przez gospodarstwa pomocnicze podlega zatwierdzeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
§ 5
1. Dyrektor urzędu ustala regulamin organizacyjny urzędu stosując zasady określone w § 1–3.
2. Regulamin organizacyjny powinien określać:
1) strukturę organizacyjną urzędu;
2) szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych w urzędzie;
3) (uchylony);
4) zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektorów z uwzględnieniem § 4 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 96, poz. 856);
5) zakres stałych uprawnień wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych do podejmowania decyzji i przedstawiania stanowiska urzędu w określonych sprawach.
3. Dyrektor urzędu ustala zakres czynności pracowników urzędu.
§ 6
Regulaminy organizacyjne urzędów kontroli skarbowej podlegają zatwierdzeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 14 Ministra Finansów z dnia 6 października 2008 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej (Dz.U.M.F. Nr 11, poz. 81). Zmiana weszła w życie 8 listopada 2008 r.