Decyzja ZUS nr 1203/2018 z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. WPI/200000/43/203/2018
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, prawo do stosowania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w zadeklarowanej kwocie, nie niższej jednak niż 30 % minimalnego wynagrodzenia za pracę w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej
Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018r. poz. 646 ze zm.) oraz w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 30 października 2018r. przez Przedsiębiorcę.................. uznaje za prawidłowe w sprawie ustalenia prawa do stosowania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w zadeklarowanej kwocie, nie niższej jednak niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej.
Uzasadnienie
W dniu 30 października 2018r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy ..................... o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie art. 34 Prawa przedsiębiorców. Powyższy wniosek został uzupełnionym pismem z dnia 20.11.2018r. (wpływ do ZUS Oddział w Lublinie w dniu 22.11.2018r.).
Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego:
W okresie od 10 stycznia 2010 r. do 31 sierpnia 2018 r. byt zatrudniony w firmie.................., zwanej dalej ................... . Ostatnim stanowiskiem w jego pracy było stanowisko Głównego Specjalisty ds. Warunków Kontraktowych. Umowę o pracę rozwiązał za porozumieniem stron. Przez czas trwania umowy o pracę (w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r.) Wnioskodawca był aplikantem adwokackim.
Do głównych zadań na wyżej wymienionym stanowisku należało: obsługa przydzielonych przez przełożonego kontraktów w zakresie roszczeń, analiza warunków kontraktowych, sytuacji faktycznych w przyszłości, które mogłoby być podstawą do złożenia roszczeń, oraz inicjowanie w ramach spółki i organizacja czynności mających na celu wypracowanie, sporządzenie i złożenie roszczeń lub innych dokumentów, sporządzanie pism kontraktowych w zakresie roszczeń, potencjalnych roszczeń i okoliczności, które mogłyby być podstawą do złożenie tychże, a także w zakresie odpierania przyszłych roszczeń. Ponadto weryfikowanie i kontrolowanie danych i dokumentów gromadzonych na kontraktach w zakresie roszczeń, w tym doradzanie w sprawach dokumentacji jaka winna być gromadzona, dbałość o kompletowane dokumentacji kontraktowej w obszarze roszczeń, monitorowanie w sprawie gromadzenia dokumentacji pod względem jej kompletności i przydatności, samodzielne gromadzenie potrzebnej dokumentacji w zakresie roszczeń, prowadzenie rejestru roszczeń, doradzanie kierownictwu kontraktów ws. roszczeń oraz propagowanie wiedzy w zakresie roszczeń wśród pracowników spółki odpowiedzialnych za realizację kontraktów. Opracowywanie końcowych wersji dokumentów do złożenia przez spółkę w sądzie oraz reagowanie na potrzeby wynikające ze stanu prowadzonych spraw, a także udział w czynnościach formalno-prawnych przy postępowaniach sądowych. Koordynowanie pracy zewnętrznych ekspertów, rzeczoznawców w zakresie doradztwa w przygotowaniu roszczeń lub pozwów na tle roszczeń. Bieżąca współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi spółki w zakresie zadań stanowiących podstawę do złożenia powiadomienia o roszczeniach, procedowaniem roszczeń, wdrażania najlepszych na prowadzonych kontraktach. Wnioskodawca nadmienia, że w czasie trwania umowy swoich zadań nie wykonywał samodzielnie, nie mógł podejmować decyzji merytorycznych, ponadto musiał konsultować się z innymi przedstawicielami pracodawcy w zakresie czynności i sporządzonych pism, tj. dyrektor, członek zarządu, radca prawny.