Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Opinia UZP /Zagadnienia dotyczące stosowania ustawy przez instytucje naukowe i środowiska akademickie/

W przypadku planowania określonych wydatków, o tym czy mamy do czynienia z jednym lub kilkoma zamówieniami przesądza posłużenie się przez zamawiającego przynajmniej trzema kryteriami: przedmiotem, czasem zamówienia oraz możliwością wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę. Pozytywne wyodrębnienie pod względem trzech wymienionych kryteriów, pozwala ustalić, iż mamy do czynienia z jednym zamówieniem publicznym. Czas zamówienia, jako jeden z tych elementów, umożliwia ustalenie pełnego zakresu przedmiotowego zamówień o zbliżonym charakterze, udzielanych w znanej zamawiającemu perspektywie czasowej, obejmującej np. okres jednego roku budżetowego albo okres objęty decyzją o udzielenie wsparcia finansowego na realizację określonego projektu. Czas zamówienia oceniamy na chwilę wszczęcia procedury prowadzącej do udzielenia zamówienia publicznego. Jeśli więc na chwilę wszczynania procedury, jest możliwe ustalenie zakresu przedmiotu zamówienia, możliwego do wykonania przez jeden podmiot, co do zasady możemy mówić o jednym zamówieniu.

Teza od Redakcji

 

Sygnalizowane przez instytucje naukowe i środowiska akademickie problemy związane ze stosowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm., dalej zwanej „ustawą Pzp”), dotyczą zasadniczo dwóch grup zagadnień: związanych z korzystaniem z wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp przy udzielaniu zamówień na usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenia usług badawczych, a także zagadnień związanych z szacowaniem wartości zamówienia, w tym z dzieleniem zamówienia na części. W szczególności, ta druga grupa zagadnień jest przedmiotem licznych zapytań kierowanych do Prezesa Urzędu w związku z organizacją udzielania zamówień przez instytucje naukowe i środowiska akademickie, które, jak wynika z przekazywanych informacji, preferują zbiorcze udzielanie zamówień dla wszystkich jednostek organizacyjnych pozostających w strukturach uczelni i instytutów z nimi powiązanych, bez względu na istnienie wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego takich jednostek. Przyjęte wewnętrzne zasady udzielania zamówień, w tym skomplikowanie struktury procesu udzielania zamówienia; od opisu zapotrzebowania po ostateczne zawarcie umowy, stają się często przyczyną niewydolności tego systemu i braku korzystania z możliwości, które stwarza w tym względzie ustawa Pzp przy udzielaniu poszczególnych rodzajów zamówień.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00