Zmiany w procedurze wyboru oferty najkorzystniejszej.
Wprowadzenie maksymalnego terminu, w jakim zamawiający ma obowiązek udzielić wyjaśnień, ma na celu zapewnienie wykonawcom odpowiedniego czasu na uwzględnienie wyjaśnień przy formułowaniu treści oferty. Obowiązek udzielenia przez zamawiającego wyjaśnień we wskazanych wyżej terminach dotyczy wyłącznie sytuacji, kiedy wniosek wpłynął do niego nie później niż w terminie określonym w art. 38 ust. 1 czyli nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert.
Dwie ostatnie nowelizacje ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziły szereg zmian w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego - procedurze wyboru oferty najkorzystniejszej. Zmiany te wynikają:
- z ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o Zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr 206, poz. 1591), dalej w skrócie „ustawa z 5 listopada” lub „mała nowelizacja”;
- z ustawy z 2 grudnia 2009 r. o Zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw dalej w skrócie „ustawa z 2 grudnia” lub „duża nowelizacja”. Jeśli chodzi o przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zmiany te dotyczą w szczególności następujących kwestii:
• publikacji ogłoszeń oraz wysyłania dodatkowych informacji o wszczęciu postępowania (art. 40),
• nowych zasad składania wniosków o wyjaśnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz udzielania odpowiedzi przez zamawiającego (art. 38),
• minimalnych terminów składania ofert w przetargu nieograniczonym i ograniczonym (art. 43 i 52),
• zasad zwrotu wykonawcom wadium (art. 46),
• postępowania z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (art. 50),
• możliwości publikacji nowego rodzaju ogłoszenia - tzw. ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości, czyli ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w trybach negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki (art. 62 ust. 2, art. 66 ust. 2),
• informowania o wyborze oferty najkorzystniejszej (art. 92),