Kontrola Udzielania Zamówień Publicznych /Przesłanki odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3-8 ustawy Pzp/
Oferta uchybiająca przedmiotowym warunkom zamówienia nie może być przyjęta, nawet gdyby z innych względów była ofertą najkorzystniejszą. Odrzucenie wadliwej oferty jest konieczne, aby następnie już z jej pominięciem doszło do merytorycznego porównania ofert celem wyboru najkorzystniejszej dla zamawiającego oferty. W przeciwnym wypadku rzetelne porównanie ofert nie byłoby możliwe i istniałoby ryzyko naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Przykłady nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.2
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający dokonuje oceny złożonych ofert przede wszystkim przez pryzmat spełniania przez nie wymagań zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Prowadzone przez niego badanie i ocena ofert musi mieć jednak szerszy zakres i prowadzić do wyeliminowania ofert naruszających przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i innych przepisów prawa. Oferta uchybiająca przedmiotowym warunkom zamówienia nie może być przyjęta, nawet gdyby z innych względów była ofertą najkorzystniejszą. Odrzucenie wadliwej oferty jest konieczne, aby następnie już z jej pominięciem doszło do merytorycznego porównania ofert celem wyboru najkorzystniejszej dla zamawiającego oferty. W przeciwnym wypadku rzetelne porównanie ofert nie byłoby możliwe i istniałoby ryzyko naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Ustawodawca wyraźnie wskazał przesłanki, których zaistnienie skutkuje obowiązkiem odrzucenia oferty w art. 89 ust. 1 ustawy Pzp. Katalog ten ma charakter zamknięty, co oznacza, że niemożliwe jest odrzucenie oferty z innych przyczyn czy też bez podania przyczyny. Jako działanie bez podstawy prawnej stanowiłoby to bowiem rażące naruszenie ustawy, którego konsekwencją mogłaby być nieważność umowy w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Powyższe potwierdza wyrok KIO z dnia 9 lipca 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 772/09), w którym Izba podkreśla, że czynność odrzucenia oferty jest czynnością powodującą istotne skutki dla wykonawcy, którego czynność ta dotyczy, jak i dla zamawiającego, bowiem często przesądza o odmiennym wyniku postępowania. Zatem odrzucenie oferty może nastąpić wyłącznie w sytuacji rzeczywistego wystąpienia przesłanek określonych w art. 89 ust.1 ustawy Pzp, które zamawiający ma obowiązek wykazać.