Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.716.2020.3.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.716.2020.3.ŻR

możliwość skorzystania z wynikającej z art. 89a ust. 1 ustawy tzw. ulgi na złe długi

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.), uzupełnionego pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 19 listopada 2020 r.) oraz z dnia 1 grudnia 2020 r. (4 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z wynikającej z art. 89a ust. 1 ustawy tzw. ulgi na złe długi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z wynikającej z art. 89a ust. 1 ustawy tzw. ulgi na złe długi.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 3 listopada 2020 r., 19 listopada 2020 r., o doprecyzowanie opisu sprawy i własne stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego oraz w dniu 4 grudnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniach wniosku).

Niniejszym pismem Wnioskodawca wnosi o wyrażenie zgody na zaliczenie załączonych faktur do rozliczenia tzw. ulgi na złe długi. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia za zrealizowane usługi od kontrahentów, natomiast wszelkie zobowiązania podatkowe zostały przez Wnioskodawcę uiszczone. W związku z czym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji pozwalającej na rozliczenie załączonych faktur w ramach ulgi na złe długi. Wnioskodawca wskazał, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (m.in. w wyrokach z 23 listopada 2017 r., Di Maura C-246/16 i z 22 lutego 2018 r., T-2, C-396/16), że utrwalone orzecznictwo TSUE dot. art. 90 ust. 1 dyrektywy VAT zobowiązuje państwa członkowskie do obniżenia podstawy opodatkowania i w związku z tym również kwoty VAT należnego od podatnika za każdym razem, gdy po dokonaniu transakcji podatnik nie otrzymał części lub całości wynagrodzenia. Trybunał zaznaczył, że dopuszczenie, aby państwa członkowskie miały możliwość wyłączenia wszelkich obniżek podstawy opodatkowania VAT, byłoby sprzeczne z zasadą neutralności VAT, z której wynika między innymi, że przedsiębiorca jako inkasent podatkowy na rzecz państwa powinien być całkowicie zwolniony z ostatecznego obciążenia podlegającym zapłacie lub zapłaconym podatkiem w ramach swej działalności gospodarczej, która sama podlega VAT. Z tych względów wymóg, który uzależnia korektę podstawy opodatkowania VAT od okoliczności, że dłużnik nie przestał być podatnikiem VAT, nie może być uzasadniony koniecznością wzięcia pod uwagę niepewności co do ostatecznego charakteru niewywiązywania się z omawianej płatności. Ponadto powyższe potwierdzają kolejne wyroku TSUE (m.in. z 30 września w sprawie C-392/09 Uszodaepito i inne) wskazując, że w braku rejestracji dla celów podatku VAT nie można pozbawiać podatnika prawa do odliczenia, jeżeli zostały spełnione istotne okoliczności wymagane dla skorzystania z tego prawa. Usługi bowiem zostały wykonane, wykorzystane zostały dla potrzeb wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, a faktury zawierają wszelkie dane pozwalające na ustalenie tożsamości podatnika. Wobec powyższego niezależne jest to czy i kiedy został on zgłoszony do rejestracji dla VAT oraz czy jest na dzień realizowania ulgi na złe długi czynnym podatnikiem VAT. Wobec powyższego warto zauważyć, że brak zarejestrowania dostawcy jako podatnika VAT czynnego nie wyłącza prawa do odliczenia podatku naliczonego po stronie nabywcy, jeżeli transakcja faktycznie była zrealizowana, a dostawca zachował się jako podatnik czynny, czyli wystawił fakturę, złożył deklarację i zapłacił wynikający z niej podatek do organu podatkowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00