Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2020, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.795.2020.3.ISL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.795.2020.3.ISL
możliwość opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 6 listopada 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.795.2020.1.ISL, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłane zostało w dniu 6 listopada 2020 r. (data doręczenia 10 listopada 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.).
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu korepetycji dla uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich. Wnioskodawca uczęszczał na studia (), podczas których nabył ponadprzeciętną wiedzę z dziedziny matematyki. Wnioskodawca zamierza świadczyć swoje usługi samodzielnie nie zatrudniając pracowników. Usługi te zamierza adresować do uczniów, którzy przystępują do egzaminu maturalnego z przedmiotów ścisłych, z uwzględnieniem rozszerzonej matematyki. Są to głównie licealiści, którzy wybrali edukację w klasach o profilach matematycznym, fizycznym, chemicznym, informatycznym. Nie mniej liczną grupę stanowią uczniowie techników. Wszyscy uczniowie chcą na bieżąco utrzymywać wysokie wyniki w nauce, które docelowo pozwolą im w przyszłości dostać się na wymarzone studia. Wnioskodawca dysponuje już znacznym doświadczeniem, które nabył w okresie 5 lat współpracując z jednym z inkubatorów przedsiębiorczości. Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą zamierza wybrać opodatkowanie kartą podatkową, zgodnie z art. 23 ust. 11 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca planuje zaklasyfikować swoją działalność gospodarczą w ramach kodu PKD 85.59.B, jako pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zamierza udzielać korepetycji realizując przesłanki ustawowe nauczania określone w art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, to oznacza, że będzie świadczyć usługi edukacyjne polegające na udzielaniu lekcji na godziny, z uwzględnieniem warunków określonych w części XI tabeli. Z tabeli zawartej w części XI Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny Załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji. Wnioskodawca świadom jest przesłanek uznania danych usług edukacyjnych za udzielanie lekcji na godziny, które polega na przygotowaniu (odrabianiu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). Natomiast za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). Jednocześnie w ww. ustawie brak jest wprost uregulowań dotyczących zasad opodatkowania w formie karty podatkowej działalności w przypadku udzielania lekcji grupie uczniów. Działalność, którą Wnioskodawca zamierza podjąć, mieści się w słownikowej definicji korepetycji, za którą powszechnie uznaje się prywatną lekcję stanowiącą pomoc w nauce. Wnioskodawca zgodnie z powyższymi przesłankami zamierza udzielać korepetycji podczas spotkań w grupach składających się z maksymalnie trzech uczniów. Na potrzeby niniejszej interpretacji zarówno uczeń szkoły podstawowej oraz uczeń szkoły średniej będą nazywani uczniem. Wnioskodawca nabywając doświadczenie opracował autorski program nauczania nazwany przez Niego System 30-30-30. Jest to model nauczania, podczas którego czas poświęcony uczniowi jest dzielony na trzy sekcje. Sekcja pierwsza obejmuje sprawdzenie bieżącej wiedzy ucznia, rzetelności wykonywania zadań nałożonych przez nauczyciela w ramach toku nauczania. Uczniowi tłumaczone są błędy, które popełnia wraz ze wskazaniem metod na opracowanie zagadnień. Sekcja druga obejmuje samodzielną pracę ucznia zgodnie z przedstawionym przez korepetytora poprawnym sposobie. W tej sekcji uczeń swobodnie dysponuje swoim czasem na wykonanie modelowych zadań. Pozwala to uczniowi bez presji obecności nauczyciela obok biurka przemyśleć i rozwiązać dane zadanie, we własnym indywidualnym tempie przyswoić przedstawione uprzednio wzory. Ostatnia sekcja to ponowne wspólne działanie ucznia i korepetytora. Obejmuje ona analizę wykonanych przez ucznia zadań i problemów, które pojawiły się na etapie rozwiązywania. Jest to model, który pozwala danemu uczniowi na weryfikację napotkanych przez niego trudności w sposób, gdy uczeń pozostaje na bieżąco z realizacją danego zadania. Pozwala to wyeliminować błędy na najwcześniejszym etapie, bezpośrednio po ich ujawnieniu. Taki model zapobiega utrwalaniu się w umyśle ucznia błędnego modelu postępowania, który ujawniłby się przy okazji najbliższych zajęć lekcyjnych, klasówek, czy odpowiednio-egzaminów. Model ten jest nie tylko skuteczny dla uczniów pod kątem osiąganych przez nich efektów - uczniowie w wyniku korepetycji udzielanych przez Wnioskodawcę nie tylko eliminują swoje bieżące niedociągnięcia edukacyjne, ale także nierzadko realizują ponadprogramowe osiągnięcia, co w perspektywie czasu pozwala zdawać egzaminy maturalne na 100%, wygrywać konkursy, olimpiady. Korepetycje te mogą być realizowane w sposób zdalny, w całości bądź częściowo. Podczas korepetycji udzielanych stacjonarnie do nauki wykorzystywane są wszelkie nowinki technologiczne o charakterze edukacyjnym - rzutnik, interaktywne tablice, laptopy, tablety graficzne, oprogramowanie zdalnie synchronizujące prywatny zeszyt ucznia z notatkami nauczyciela, cyfrowe katalogowanie kilku tysięcy zadań za pomocą autorskiego systemu kodów itp. W toku korepetycji uczniowie mają możliwość korzystania z autorskich nagrań Wnioskodawcy dostępnych tylko i wyłącznie dla uczniów, w których to Wnioskodawca przedstawia omawiany materiał. Stanowi to bieżącą pomoc dla ucznia w trakcie odbywania korepetycji. Uczniowie mogą korzystać z zarejestrowanych materiałów także podczas zajęć w trakcie samodzielnego rozwiązywania zadań w określonej sekcji zajęć zgodnie z podziałem zaprezentowanym powyżej. Główną zaletą wyżej zaprezentowanego modelu jest fakt, że umożliwia on odbywanie korepetycji przez uczniów w dwu-trzyosobowych grupach bez utraty charakteru prywatnej lekcji. Za powyższym twierdzeniem przemawia fakt, że oferta Wnioskodawcy nie ogranicza się do uczniów skupionych na jednym etapie nauczania. Adresatami usług Wnioskodawcy będą uczniowie szkół podstawowych, średnich o różnych profilach, na różnych stadiach realizacji programu nauczania w danej jednostce. Wnioskodawca nie zamierza również ograniczać swojej działalności do uczniów z danego miejsca zamieszkania. Z uwagi, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w () uczniowie będą pochodzić z obszaru całego miasta, a także powiatów ościennych. Z uwagi na powyższe okoliczności nawet gdy uczniowie będą zebrani w jednej sali - dwóch bądź trzech uczniów - to nie będzie możliwe zrealizowanie lekcji w inny sposób niż indywidualny i prywatny, gdyż uczniowie będą w różnym wieku, będą sobie obcy, będą reprezentować różne placówki edukacyjne, różny etap nauczania oraz różny poziom prezentowanej wiedzy. Opracowany przez Wnioskodawcę model nauczania umożliwi zrealizowanie przesłanek ustawowych z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w czasie, gdy jeden z uczniów będzie realizował sekcję pierwszą korepetycji, drugi z uczniów przebywając w tym samym pomieszczeniu realizuje sekcję drugą zajęć. Autorski model pozwala poświęcić każdemu z uczniów należytą uwagę. W modelu tym uczniowie odbywają prywatne i indywidualne korepetycje i jedyne co łączy uczniów to fakt przebywania w jednym pomieszczeniu, jednakże zdaniem Wnioskodawcy jest to wyraźnie za mało, by nadać zajęciom charakter grupowy, zbiorowy. Wypracowany przez Wnioskodawcę model nauczania przypomina w pewnym uproszczeniu zawody szachowe, gdy jeden mistrz rozgrywa w jednym pomieszczeniu kilka osobnych, niezależnych partii szachów z początkującymi graczami. Fakt wykorzystania jednego pomieszczenia nie wyklucza obiektywnie prywatnej i wyłącznej interakcji między mistrzem, a pozostałymi graczami. Zachowanie analogii w metodzie Wnioskodawcy jest możliwe dzięki wykorzystaniu Jego autorskich technologii i doświadczenia w nauczaniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right