Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 06.10.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.567.2020.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.567.2020.2.MK
nieuznanie aportu za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 23 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.), z dnia 31 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) oraz z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania aportu za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania aportu za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r., z dnia 31 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) oraz z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu) w zakresie przedstawienia pełnomocnictwa szczególnego oraz doprecyzowania opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (ul. ..., ..., NIP ...) - dalej: Wnioskodawca - jest producentem wyrobów (pojemników do przechowywania) z tworzyw sztucznych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Dynamiczny rozwój spółki ... w ostatnich latach wymaga nie tylko wzrostu zatrudnienia, wyposażenia i rozwoju infrastruktury, ale i zmian w organizacji. Aktualnie działają 2 zakłady produkcyjne (... i ...). Ponadto w ... budowany jest nowy zakład produkcyjny, którego uruchomienie planowane jest na początek 2021 roku. Działalność produkcyjna w firmie ... odbywa się według schematu: 1. Podstawowy surowiec do produkcji trafia do firmy w cysternach samochodowych, 2. Rozładowany jest na 2 stanowiskach w bezpośrednim sąsiedztwie silosów usytuowanych przy hali produkcyjnej (grupa 3 i 6 silosów), 3. Następnie poprzez system wewnętrznej dystrybucji granulat rozprowadzany jest do każdego ze stanowisk produkcyjnych z możliwością wyboru: z każdego z 9 silosów do każdej działającej wtryskarki, 4. Proces produkcyjny polega na wtrysku do formy właściwej dawki tworzywa, a następnie szybkiego jego schłodzenia, 5. Roboty usytuowane przy wtryskarkach dokonują montażu (kółka, uchwyty), etykietują poszczególne wyroby oraz układają na paletach zgodnie z planem wysyłki. 6. Z hali produkcyjnej gotowe wyroby trafiają do magazynu wysokiego składowania, 7. Magazyn wyposażony jest w dwie śluzy połączone z rampą służącą do szybkiego ładowania samochodów ciężarowych. System logistyki zewnętrznej (stanowiska rozładunku surowca, silosy, system załadunku wyrobów gotowych) są ściśle powiązane z systemem logistyki wewnętrznej (dystrybucja surowca, transport półproduktów i wyrobów gotowych, magazynowanie, kompletacja dostaw, załadunek na transport zewnętrzny). Wiodące procesy zarządcze w firmie to: 1. Rozwój produktów, projektowanie, marketing i promocja 2. Działalność badawczo-rozwojowa w sferze automatyki 3. Planowanie zaopatrzenia i produkcji 4. Produkcja 5. Magazynowanie, spedycja, logistyka 6. Utrzymanie ruchu, wewnętrzny serwis 7. Służby handlowe 8. Księgowość. Procesy zarządcze wyraźnie wyodrębniają obsługę bezpośredniej produkcji oraz utrzymanie infrastruktury. Z tego względu uruchomiono projekt, którego celem jest wyodrębnienie części odpowiedzialnej za zarządzanie infrastrukturą ze struktur spółki głównej. Istotą podziału jest oddzielenie zarządzania unikalną częścią przedsiębiorstwa służącą produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych od infrastruktury niezbędnej dla każdej działalności produkcyjnej i usługowej. W związku z trudnym okresem w gospodarce Spółka planuje w celu zabezpieczenia istotnej części posiadanego majątku poprzez jego aport do zależnej spółki celowej (dalej: .) w zamian za udział w tej spółce. Poniżej opisane działki i zlokalizowane na nich obiekty wraz z personelem, zobowiązaniami i wierzytelnościami stanowią zespół składników przeznaczonych do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych - dalej: Zakład. . będzie prowadziła działalność polegającą na utrzymywaniu i rozwoju Zakładu w dotychczasowym zakresie oraz na jego wynajmie na rzecz Wnioskodawcy, który będzie prowadził dotychczasową działalność produkcyjną oraz dystrybucyjną w dotychczasowym zakresie. Ewentualne przyszłe potrzeby inwestycyjne będą realizowane w ramach umowy/porozumienia pomiędzy spółką ..., a nową i będą finansowane ze środków . z ewentualnym udziałem spółki macierzystej jako wynajmującego Zakład. Przedmiotem aportu do . będzie Zakład przeznaczony do obsługi działalności produkcyjnej. Wraz ze składnikami majątkowymi na . (w ramach aportu) zostaną przeniesione także prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych oraz umów z zakresu prawa pracy związane bezpośrednio z utrzymaniem i obsługą Zakładu: na dostarczanie energii elektrycznej; dostawę pozostałych mediów; ochrona obiektów; utrzymanie czystości; wywóz odpadów komunalnych; obsługa przez UDT; konserwacja urządzeń (windy, suwnicy, bram wjazdowych, szlabanów itp.). Wyodrębnienie polegać będzie na powołaniu . odpowiedzialnej za zarządzanie całością infrastruktury nieprodukcyjnej (budynki, budowle, umowy z nimi związane, wierzytelności, zobowiązania, osoby zajmujące się obsługą powyższego), która to infrastruktura będzie udostępniana podmiotowi zajmującemu się produkcją i dystrybucją Wnioskodawcy. Planowane jest przeniesienie do spółki części majątku, który nie należy do bezpośredniej produkcji: działek (gruntów) należących do ..., budynków i budowli wraz z silosami na surowiec, wszystkich mediów trwale związanych z budynkami (w tym 2 trafostacji - zasilania obiektów w energię elektryczną) drogi i place, parkingi, ogrodzenia, bramy, doki załadowcze, suwnice, windy o związanych z powyższym wierzytelności, zobowiązań oraz pracowników i innych niezbędnych aktywów i pasywów [Nieruchomości]. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonych w ... składających się z działek o numerach ewidencyjnych: ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ... i ...z obrębu 070. Poszczególne działki zabudowane są w następujący sposób: ... Droga, chodniki; ... Droga; ... Budynek produkcyjny, droga, chodniki; ... 3 silosy; ... Budynek produkcyjny; ... Budynek produkcyjny; ... Budynek produkcyjny, droga, chodniki; ... Budynek produkcyjny, administracyjny, socjalny, droga, chodniki; ... Droga; ... Budynek magazynowy na 2600 palet, 6 silosów, droga. Ponadto Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonych w ... Gmina ... powiat ... składających się z działek o numerach ewidencyjnych: ...,...i .... Z trzech działek zabudowana jest jedynie działka o nr. ...: Budowle: oczyszczalnia ścieków, stacja transformatorowa, brama przesuwna, furtka wejściowa i ogrodzenie. Budynki: ponadto na terenie działki znajdują się budynki produkcyjno-magazynowe o łącznej powierzchni 3103,18 m. Ponadto na działkach nr ..., ..., ...w ... trwa obecnie rozbudowa istniejącego zakładu produkcyjnego. Aktualnie ta część nie będzie objęta aportem przez . do chwili zakończenia procesu inwestycyjnego oraz uzgodnienia z bankiem finansującym technicznej i prawnej strony przekazania nieruchomości. Docelowo zespół obiektów położonych na tych działkach wejdzie w terminie późniejszym w skład majątku spółki celowej [Wyodrębnienie funkcjonalne] Wszystkie nieruchomości służą zapewnieniu możliwości prowadzenia działalności polegającej na wytwarzaniu produktów z tworzyw sztucznych oraz działalności biurowej i magazynowej. Pełnią one swoiste funkcje w strukturze spółki, zapewniając możliwość działania pozostałym strukturom organizacyjnym wewnątrz spółki. Po wyodrębnieniu do . będą pełnić tożsamą funkcję na innej podstawie prawnej (umowa najmu) [Wyodrębnienie organizacyjne] Aktualnie infrastrukturą zarządza kierownik działu utrzymania ruchu, który podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki spółki ... (zarząd komplementariusza). Zadania realizowane są przez dział bezpośrednio bądź w trybie zleconej zewnętrznej usługi. Wyodrębnienie polega na wydzieleniu w strukturze majątku związanego z infrastrukturą, personelu i umów zewnętrznych, które w przyszłości mogłyby zostać przeniesione do nowej jednostki . jako całość. [Wyodrębnienie finansowe] W związku z aktualnym ulokowaniem w strukturze spółki dział zarządzający majątkiem nie jest zobowiązany do odrębnego planowania wydatków na podstawie budżetów czy samodzielnego finansowania. Spółka prowadzi rachunkowość w sposób, który umożliwia wyodrębnienie kosztów i przychodów przypisanych do Zakładu i ich oddzielenie od pozostałej działalności produkcyjnej oraz dystrybucyjnej. Wnioskodawca planuje także przenieść na .. Umowę Kredytu, jednakże ostateczna decyzja w tym zakresie będzie zależała od zgody banku, który tego kredytu udzielił. W takiej sytuacji może się okazać, że Wnioskodawca wraz z dokonanym aportem nie przeniesie na . praw i obowiązków wynikających z Umowy Kredytu. Wówczas . będzie zobowiązana do pokrywania zobowiązań wynikających z tej umowy na podstawie porozumienia w Wnioskodawcą w ramach zawartej z nim umowy najmu Zakładu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right