Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.473.2020.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.473.2020.2.JM
Brak prawa do skorygowania podstawy opodatkowania i wystawienia faktury do paragonu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2020 r. (data wpływu 22 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania podstawy opodatkowania i wystawienia faktury w związku ze zwrotem paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, objętą zakresem wniosku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania podstawy opodatkowania i wystawienia faktury w związku ze zwrotem paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, objętą zakresem wniosku.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz stanowisko Wnioskodawcy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej wysyłkowej poprzez popularne platformy internetowe. Dokonując na nich zakupu klienci będący podatnikami VAT czasami zapominają zaznaczyć opcję prośba o fakturę, co skutkuje wystawieniem przez Spółkę do takiej transakcji paragonu fiskalnego bez NIP. Swój błąd kupujący często uzmysławia sobie już po otrzymaniu towaru (a wraz z nim paragonu). Chce wówczas odesłać paragon i wysuwa pod adresem Wnioskodawcy roszczenie aby Wnioskodawca zrobił zwrot do tego paragonu, a następnie wystawił fakturę do dokonanej wcześniej dostawy towaru. Do tej pory stanowisko firmy jest takie, iż żądania klientów stoją w sprzeczności z przepisami art. 106b. ust. 5 ustawy o VAT. Coraz częściej jednak klienci udowodniają, że jest to praktyka powszechnie stosowana w sprzedaży wysyłkowej i odmowa Wnioskodawcy skutkować będzie zaniechaniem składania zamówień i dalszej współpracy handlowej w przyszłości. Wnioskodawcy zależy na utrzymaniu i wzroście zawieranych transakcji poprzez platformy internetowe, także na dobrych recenzjach ze strony dotychczasowych i przyszłych odbiorców.