Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16.07.2020, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.445.2020.1.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.445.2020.1.KK
Zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpusu).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2020 r. (data wpływu 18 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2020 r. (data wpływu 7 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpusu) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej (Eurokorpusu).
Pismem z dnia 7 czerwca 2020 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został uzupełniony poprzez przesłanie dowodu wpłaty opłaty od wniosku.
We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.
Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr MON został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od dnia () 2017 r. do dnia () 2020 r. w Dowództwie Eurokorpusu mającym siedzibę w Strasbourgu we Francji. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika () stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej, wykonujących obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Należność zagraniczna była wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w złotych wypłaca w czasie pełnienia przez żołnierza służby poza granicami państwa również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Wnioskodawca nie był/nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywał/nie przebywa w podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełnił i pełni służbę w Dowództwie Eurokorpusu, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu, utworzoną Traktatem Strasburskim z dnia 22 listopada 2004 r. (wszedł w życie w dniu 26 lutego 2009 r.) na podstawie art. 42 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (dawny art. 17) jako jednostka sił wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE. Jednostka jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO jako korpus szybkiego reagowania NATO. Z charakteru jednostki wynika, że celem jej jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego (w ramach funkcjonowania grup bojowych Unii Europejskiej i sił szybkiego reagowania NATO-NRF). Eurokorpus na poziomie operacyjnym jest wykorzystywany jako Dowództwo Sił (FHQ) dla grup bojowych UE lub jako Dowództwo Misji w ramach operacji wojskowych UE. W latach 2015-2017 Eurokorpus wydzielał personel do Dowództwa Misji UE w Mali i Republice Środkowoafrykańskiej. Jednocześnie w związku z wprowadzeniem na terytorium Francji stanu wyjątkowego (na skutek zagrożenia terrorystycznego), personel Eurokorpusu wzmacniał francuską operację antyterrorystyczną . (w latach 2015-2018). W 2020 r. Eurokorpus został wyznaczony do pełnienia dyżuru w ramach sił szybkiego reagowania NATO-NRF, jako Dowództwo Komponentu Wojsk Lądowych (ang. LCC HQ). Siły sojusznicze są również wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right