Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 03.02.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.751.2019.3.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.751.2019.3.MK

do Spółki aportem składniki majątku stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt. 27e oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesionym aportem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 29 listopada 2019 r.), 21 listopada 2019 r. (data wpływu 30 listopada 2019 r.), 18 grudnia 2019 r. (data wpływu) oraz z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wnoszone do Spółki aportem składniki majątku stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesionym aportem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wnoszone do Spółki aportem składniki majątku stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesionym aportem.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, składająca niniejszy Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego (Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką, której 100% udziałowcem jest Gmina ... Spółka zawiązana została dnia 19 listopada 2019 r. na mocy aktu notarialnego sporządzonego w Kancelarii Notarialnej w ..., przed notariuszem A. P., (Repertorium A numer ...). Spółka przedłoży numer NIP bezzwłocznie po jego uzyskaniu. Spółka została zawiązana z uwagi na fakt, że Gmina . (Gmina) planuje restrukturyzację istniejącej jednostki organizacyjnej zapewniającej m.in. doprowadzanie wody i odbiór ścieków na terenie Gminy oraz świadczenie innych usług komunalnych. Obecnie usługi te świadczone są poprzez jednostkę budżetową pod nazwą Zakład Wodociągów i Kanalizacji w . (Zakład"), działający w formie jednostki budżetowej. Zakład utworzono na podstawie uchwały nr ... Rady Miejskiej w . z dnia 29 marca 2017 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Gminy . zmienionej następującymi uchwałami: 1) uchwałą nr ... Rady Miejskiej w .. z dnia 31 sierpnia 2017 r.; 2) uchwałą nr ... Rady Miejskiej w .. z dnia 27 kwietnia 2018 r.; 3) uchwałą nr ... Rady Miejskiej w .. z dnia 26 czerwca 2019 r. Przedmiotem działania Zakładu jest realizacja zadań własnych Gminy .. w zakresie: 1) wodociągów i zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych; 2) utrzymania i zarządzania cmentarzem komunalnym w .; 3) utrzymania i zakładania zieleni gminnej i zadrzewień. Restrukturyzacja gospodarki komunalnej w Gminie . w zarysowanym zakresie ma nastąpić poprzez definitywne zlikwidowanie wzmiankowanej jednostki budżetowej gminy .. - Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w .. (Zakład) i późniejsze, stopniowe wyposażanie w pozostały po Zakładzie majątek jednoosobowej spółki z o.o. Gminy .. - mającej prowadzić docelowo działalność pod firmą X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Owo wyposażanie w majątek nastąpi w formie wniesienia wkładu niepieniężnego przez jedynego wspólnika. Założeniem jest, iż wkład niepieniężny do Spółki w całości zostanie przeznaczony na pokrycie kapitału zakładowego, bez zastosowania instytucji agio. O ile zasady przekształcania (transformacji) zakładów budżetowych zostały uregulowane przede wszystkim w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. 2019.712, tj. z dnia 17.04.2019r.) oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2019.869), to brak jest analogicznej regulacji dla transformacji jednostek budżetowych. Regulacje rangi ustawowej przewidują jednak, że jednostka budżetowa może zostać definitywnie zlikwidowana lub w kolejnych krokach możliwe jest zadysponowanie jej majątkiem i utworzenie na tej bazie innej jednostki, co jednak również wiąże się w pierwszym kroku z likwidacją jednostki budżetowej. Gmina dokona likwidacji definitywnej Zakładu (działającego w formie jednostki budżetowej) w zgodzie z regulacjami wskazanych ustaw, w oparciu o regulacje art. 12 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie bowiem ze wskazaną regulacją oraz przy braku odmiennych regulacji ustawy Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2019.505) oraz ustawy o gospodarce komunalnej nie jest możliwe przekształcenie jednostki budżetowej w spółkę prawa handlowego. Okoliczność ta jest doniosłym elementem stanu faktycznego, posiadającym umocowanie w przepisach rangi ustawowej. Likwidacja jednostki budżetowej przeprowadzana jest w szczególności na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o finansach publicznych i polega na zakończeniu bytu ekonomicznego wydzielonej jednostki budżetowej z jednoczesnym przeznaczeniem mienia znajdującego się w dyspozycji jednostki. Ustawa nie określa przeznaczenia mienia, Gmina może zatem nim dysponować swobodnie, w szczególności organ, powołujący jednostkę, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej. Gmina . nie przewiduje jednak takiej możliwości. Zgodnie z par. 2 uchwały w sprawie likwidacji jednostki budżetowej pod nazwą Zakład Wodociągów i Kanalizacji w ..: Mienie znajdujące się w zarządzie likwidowanej jednostki budżetowej w trakcie procesu likwidacji przekazywane będzie do Gminy .. Docelowo część mienia, wymienionego w załączniku do niniejszej uchwały, stanowić będzie wyposażenie jednoosobowej gminnej spółki z ograniczoną odpowiedzialności, która zostanie utworzona w celu wykonywania zadań likwidowanej jednostki budżetowej. Pozostała część mienia zostanie przekazana do Urzędu Miejskiego w .." Zgodnie z § 3 ww. uchwały Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej przejmuje Urząd Miejski w .." W bardzo ogólnym ujęciu skutkiem likwidacji definitywnej jednostki budżetowej jest przejęcie przez organ, który zlikwidował jednostkę budżetową, jego należności. W ujęciu praktycznym dotyczy to szczególnie zaległych płatności zobowiązań odbiorców usług likwidowanego Zakładu. Zakład dysponuje w chwili obecnej wydzielonym mieniem w rozumieniu art. 44 ustawy Kodeks Cywilny. Obecnie aktywa Zakładu (mienie) obejmują: oczyszczalnię ścieków, sieci wodociągowe i kanalizacyjne, 12 stacji uzdatniania wody; 4 hydrofornie; Zbiorniki wyrównawcze, ujęcia wody oraz pompownie ścieków zlokalizowane na 33 nieruchomościach i 34 działkach o powierzchni łącznej 106.648 m, infrastrukturę towarzyszącą ww. elementom np. drogi dojazdowe, zbiorniki, ogrodzenia, oświetlenia, budynki biurowe etc. Każdy ze wskazanych obiektów składa się w praktyce z wielu odrębnych środków trwałych. Przykładowo w stacji uzdatniania wody wyróżniane są między innymi następujące środki trwałe: budynek deszczowni, budynek rozdzielni i obsługi, budynek pompowni, studnie głębinowe, urządzenia pompowni, urządzenia deszczowni, filtry, sieć elektroenergetyczna itd. Ponadto do Zakładu przypisane są należności i zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności. Zarówno należności, jak i zobowiązania oraz zobowiązania i koszty Zakładu są możliwe do ustalenia na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Zakład w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Środki pieniężne Zakładu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. Działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków jest działalnością regulowaną, wykonywaną przez Zakład na podstawie posiadanych zgód i zezwoleń, udzielonych tej właśnie jednostce przez właściwe rzeczowo organy administracji. Likwidacja definitywna Zakładu odbędzie się zgodnie z uchwalą Rady Miejskiej w . z dniem 30 czerwca 2020 r. Następnie wybrane składniki mienia komunalnego będą wniesione w charakterze wkładu niepieniężnego do Spółki. Uchwała o zakończeniu bytu prawnego i ekonomicznego jednostki budżetowej wskazuje przeznaczenie całości mienia Zakładu, przekazanie czy też zwrot do Gminy .., z możliwością przeznaczenia wybranych składników majątkowych jako wkład do Spółki (Wnioskodawcy). Spółka dysponuje danymi o wartości rynkowej każdego z aportowanych składników majątku, które to informacje zawarte są w operacie szacunkowym sporządzonym przez uprawniony podmiot. Zgodnie z planami Gminy w roku 2020 dojdzie w szczególności do przeniesienia - w drodze wkładu niepieniężnego - własności ściśle określonych części składników majątku (rzeczy), stanowiących własność Gminy na Wnioskodawcę. Przedmiotem aportu do Spółki, wycenionym wg ich aktualnej wartości rynkowej, będzie w szczególności: - budynek hydroforni - .., ul. o powierzchni 34,00 m mający wartość wg oszacowania 39.900,00 zł, - budynek hydroforni - ., ul. . .... o powierzchni 53,00 m mający wartość wg oszacowania 53.400,00 zł, - SUW o powierzchni 25,08 m wraz z ujęciem wody (studnia nr 2) o łącznej wartości wg oszacowania 58.400,00 zł - SUW o powierzchni 25,17 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 2a i 3a) o łącznej wartości wg oszacowania 57.900,00 zł - SUW o powierzchni 36,86 m wraz z ujęciem wody (studnia nr 2) o łącznej wartości wg oszacowania 57.500,00 zł - hydrofornia o powierzchni 28,01 m wraz z ujęciem wody (studnia nr 1) o łącznej wartości wg oszacowania 43.700,00 zł - SUW o powierzchni 44,55 m wraz z ujęciem wody (studnia nr 2) o łącznej wartości wg oszacowania 94.500,00 zł - SUW o powierzchni 26,22 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1 i 2) o łącznej wartości wg oszacowania 49.200,00 zł - SUW o powierzchni 42,84 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1 i 2) o łącznej wartości wg oszacowania 128.000,00 zł - hydrofornia o powierzchni 26,63 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1 i 2) o łącznej wartości wg oszacowania 62.300,00 zł - SUW o powierzchni 44,46 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1a i 2) o łącznej wartości wg oszacowania 104.200,00 zł - SUW o powierzchni 65,74 m wraz ujęciem wody (studnia nr 2) o łącznej wartości wg oszacowania 111.200,00 zł - SUW o powierzchni 57,20 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1 i 2) o łącznej wartości wg oszacowania 125.200,00 zł - SUW o powierzchni 25,72 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1a i 2) o łącznej wartości wg oszacowania 48.700,00 zł - SUW o powierzchni 34,40 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1 i 2) o łącznej wartości 60.500,00 zł - SUW Ł. o powierzchni 838,52 m wraz z ujęciami wody (studnia nr 1,2,3,4 i 5) o łącznej wartości wg oszacowania 1.013.200,00 zł - zbiorniki wyrównawcze - . ul. , o powierzchni 400,00 m - mające wartość wg oszacowania 89.900,00 m - RAZEM OCZYSZCZALNIA ŚCIEKÓW . - część technologiczna (4.500,00 m ścieków/dobę - łączna wartość wg oszacowania 8.906.200,00 zł - budynek administracyjno- socjalny o powierzchni 256,2 m mający wartość wg oszacowania 308.400,00 zł - garaż sprzętu specjalistycznego o powierzchni 195,5 m mający wartość wg oszacowania 139.000,00 zł - budynek kotłowni o powierzchni 113,6 m mający wartość wg oszacowania 212.700,00 zł - budynek stacji transformatorowej o powierzchni 98,3 m mający wartość wg oszacowania 87.300,00 zł - wiata na rowery - 1 kpl. o wartości wg oszacowania 5.100,00 zł - utwardzenie terenu (drogi i place) - 1 kpl. o wartości wg oszacowania 208.900,00 zł - utwardzenie terenu (droga dojazdowa) - 1 kpl. o wartości wg oszacowania 58.100,00 zł - oświetlenie terenu - 1 kpl. o wartości wg oszacowania 8.600,00 zł - oświetlenie terenu - 1 kpl. o wartości wg oszacowania 57.800,00 zł - linie energetyczne o 4kW- 1 kpl. o wartości wg oszacowania 29.900,00 zł - ogrodzenie terenu - 1 kpl. o wartości wg oszacowania 69.400,00 zł Odrębnie wskazać należy, że przedmiotem aportu będą pompownie ścieków: - pompownia ścieków - ., ul. (dz. nr ) r. budowy 2014, o łącznej wartości wg oszacowania 105.800,00 zł - pompownia ścieków - ., ul. (dz. nr ) r. budowy 2002, o łącznej wartości wg oszacowania 24.000,00 zł - pompownia ścieków - ., ul. (Dz. Nr ), r. budowy 1998, o łącznej wartości wg oszacowania 30.100,00 zł - pompownia ścieków - .., ul. (dz. nr ), r. budowy 2010, o łącznej wartości wg oszacowania 90.700,00 zł - pompownia ścieków - .., ul. (dz. nr ), r. budowy 2008, o łącznej wartości wg oszacowania 49.400,00 zł - pompownia ścieków - ., ul. .. (dz. nr ), r. budowy 2016, o łącznej wartości wg oszacowania 96.700,00 zł - pompownia ścieków - ., ul. .. (dz. nr ), r. budowy 2000, o łącznej wartości wg oszacowania 40.800,00 zł - pompownia ścieków - .., ul. . (dz. nr ), r. budowy 2001, o łącznej wartości wg oszacowania 31.100,00 zł - pompownia ścieków - .., ul. .. (dz. nr ), r. budowy 2014, o łącznej wartości wg oszacowania 77.100,00 zł - pompownia ścieków - ., ul. . (dz. nr ), r. budowy 2014, o łącznej wartości wg oszacowania 72.600,00 zł - pompownia ścieków - ., ul. .. (Dz. Nr ), r. budowy 2014, o łącznej wartości wg oszacowania 75.200,00 zł - pompownia ścieków - (Dz. Nr ), r. budowy 2016, o łącznej wartości wg oszacowania 88.600,00 zł - pompownia ścieków - .. (dz. nr ), r. budowy 2016, o łącznej wartości wg oszacowania 89.700,00 zł. Przedmiotem aportu będą także liczne ruchomości, ujęte obecnie w ewidencji środków trwałych jednostki budżetowej (zakładu) w grupach 3-8 KŚT. Spółka z zasady nie przejmie należności i zobowiązań związanych z bieżącym funkcjonowaniem (do dnia likwidacji) Zakładu. W bezpośrednich planach Gminy brak jest harmonogramu przeniesienia własności pozostałych składników majątku, wykorzystywanego obecnie przez Zakład. Z uwagi na brak sukcesji administracyjnej, która wynikałaby z przepisów ustaw szczególnych (np. Prawo wodne), Spółka pozyska własne zgody, koncesje, zezwolenia dla prowadzenia działalności regulowanej i z założenia nie przejmie zezwoleń, będących podstawą działalności Zakładu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00