Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13.01.2020, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.515.2019.2.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.515.2019.2.JKU

Możliwość odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w realizowanym zadaniu polegającym na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z posesji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych oraz opodatkowania dotacji uzyskanej z WFOŚiGW.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu 7 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2020 r. (data wpływu 10 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. możliwości odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w realizowanym zadaniu polegającym na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z posesji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  2. opodatkowania dotacji uzyskanej z WFOŚiGW (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. możliwości odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w realizowanym zadaniu polegającym na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z posesji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  2. opodatkowania dotacji uzyskanej z WFOŚiGW (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Wniosek został uzupełniony w dniu 10 stycznia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, prawidłowy podpis pod wnioskiem oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (dalej: Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13). Powiat ubiega się o dotację na usuwanie wyrobów zawierających azbest na terenie Powiatu, dotacja ma pochodzić ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizacja zadania () wynika z rządowego programu pn. (), przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 lipca 2009 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r., który jest kontynuacją () na lata 2003-2032 przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 maja 2002 r. Wymogiem Funduszu jest przedłożenie interpretacji indywidualnej, co do braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Powiat. Usuwanie odpadów zawierających azbest wykonywane będzie przez firmę wyłonioną w postępowaniu przetargowym. Dotacja ma być na poziomie 70% całkowitych kosztów zadania. Pozostałe 30% kosztów pochodzić będzie ze środków własnych Powiatu i Urzędów Gmin. Dotacja otrzymana z WFOŚiGW na realizację ww. zadania będzie przyjęta jako dochód w budżecie Powiatu w paragrafie 2460 Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań bieżących jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych i będzie wydatkowana jako środki pochodzące z budżetu. W paragrafie tym ujmuje się również dotacje, o których mowa w art. 411 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Wnioskodawca otrzyma środki po zrealizowaniu zadania na zasadzie refundacji poniesionych kosztów w wysokości 70% ogólnych kosztów zadania. Warunki umowy na przyznanie dotacji na usuwanie azbestu są jednakowe dla wszystkich mieszkańców i są określone dopiero po zawarciu umowy z WFOŚiGW. Nie ma możliwości odstąpienia od wymienionych umów. Osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych. Zakres prac to demontaż, pakowanie, transport i utylizacja odpadów zawierających azbest. Utylizacja odpadów zawierających azbest polegać będzie na umieszczeniu tych odpadów na składowisku odpadów niebezpiecznych. Wyroby zawierające azbest będą odbierane z posesji osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczych oraz od osób prawnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Faktury za wykonanie usługi wystawiane będą na Powiat jako nabywcę oraz Starostwo Powiatowe, jako odbiorca. Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Właściciele nieruchomości nie będą dokonywać żadnych płatności na rzecz Powiatu z tytułu udziału w tym zadaniu. Wnioskodawca nie uzależnia wykonania prac związanych z usuwaniem azbestu od dokonania przez mieszkańców wpłat z tego tytułu. Dotacja stanowi dopłatę do ogólnej działalności Powiatu, środki będą stanowiły refundację poniesionych wydatków na utylizację wyrobów zawierających azbest. Wnioskodawca nie ma możliwości zwrotu otrzymanych środków w przypadku niezrealizowania projektu, gdyż otrzymane środki pieniężne są w formie refundacji poniesionych kosztów. Wysokość otrzymanego dofinansowania nie jest uzależniona od ilości mieszkańców/podmiotów biorących udział w projekcie. W przypadku nie otrzymania dofinansowania Powiat, nie będzie realizował ww. zadania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00