Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.07.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.263.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.263.2019.1.AP
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2019 r. (data wpływu 8 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.
We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne/zdarzenia przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: ,,VAT). Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Gmina realizuje projekt (dalej: Zadanie lub Projekt). Gmina realizuje Projekt przy współudziale dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 2 Cyfrowe.. Działanie 2.1 Cyfrowe . Głównym celem Projektu jest zapewnienie elektronicznej dostępności usług publicznych dla mieszkańców i interesantów Gminy. Oczekiwanym rezultatem Projektu jest zmniejszenie liczby w wizyt interesantów w urzędzie Gminy, uruchomienie dla interesantów możliwości załatwienia spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu, bez konieczności osobistej wizyty w Urzędzie Gminy (dalej: Urząd) i podniesienie jakości obsługi interesantów, a tym samym wizerunku Urzędu. Realizacja Projektu przyczyni się także do zmniejszenia kosztów zarówno po stronie Urzędu, jak również po stronie mieszkańców i interesantów Gminy. Wskazane powyżej rezultaty zostaną osiągnięte poprzez m.in. zakup sprzętu informatycznego, zakup i modernizację systemów informatycznych, wdrożenie nowych systemów informatycznych oraz realizację innych usług podnoszących ucyfrowienie Urzędu. Wśród powyższych wydatków związanych z Projektem wyróżnić należy dwie grupy. Pierwsza grupa to wydatki na Projekt, które dotyczą wyłącznie działalności Gminy jako organu władzy publicznej, tj. działalności innej niż gospodarcza Gminy (dalej: Wydatki A), wśród których wskazać można przykładowa wydatki na rozbudowę zasobów formularzy elektronicznych na platformie e-PUAP, w tym w szczególności w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatek leśnego, podatku o środków- transportowych czy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Druga grupa dotyczy wydatków, które mogą służyć realizacji zadań Gminy związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, w tym zwolnioną z VAT, jak i z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (dalej: Wydatki B), tj. przykładowo wydatki na zakup określonych e-usług, w tym w szczególności systemu e-należności, wydatki na uruchomienie systemu udostępniającego informacje dotyczące wydatków i przychodów Gminy, czy też wydatki ogólne związane z Projektem, takie jak wydatki na opracowanie studium wykonalności Projektu oraz jego promocję. Wśród Wydatków B wskazać można także przykładowo wydatki na zakup sprzętu dla pracowników Urzędu (np. zestawy komputerowe), na których pracownicy wykonywać będą szereg czynności związanych z ogółem działalności Gminy, tj. związanych z czynnościami opodatkowanymi (np. związane z wynajmem lokali użytkowych), z czynnościami zwolnionymi z VAT (np. związane z wynajmem lokali mieszkalnych), a także z czynnościami poza VAT (np. wydawanie decyzji w zakresie podatku od nieruchomości). Ponadto w strukturze Gminy możliwe są przesunięcia, zmiany, reorganizacje i istnieje możliwość wykonywania różnych czynności przez każdego z pracowników Gminy, możliwe są zastępstwa personalne, co powoduje, że każdy z pracowników może wykonywać prace związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi z VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Równocześnie Gmina pragnie wskazać, iż nie ma ona możliwości, aby bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować Wydatki B odpowiednio do czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT lub też do zdarzeń w ogóle niepodlegających regulacjom VAT. W związku z realizacją Projektu Gmina poniosła/ponosi/będzie ponosić wydatki, które są/będą dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Gmina pragnie podkreślić, iż niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wydatków ponoszonych od 1 stycznia 2016 r. po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579; dalej: Ustawa zmieniająca).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right