Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2019, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.66.2019.2.BG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.66.2019.2.BG
w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki CIT do opodatkowania dochodów osiąganych w 2019 r. w związku z przeprowadzeniem w czerwcu 2018 r. konwersji wierzytelności własnych na kapitały dłużnika
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 20 lutego 2019 r. (data wpływu 20 lutego 2019 r. za pośrednictwem platformy ePUAP) uzupełnionym 29 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki CIT do opodatkowania dochodów osiąganych w 2019 r. w związku z przeprowadzeniem w czerwcu 2018 r. konwersji wierzytelności własnych na kapitały dłużnika - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lutego 2019 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki CIT do opodatkowania dochodów osiąganych w 2019 r. w związku z przeprowadzeniem w czerwcu 2018 r. konwersji wierzytelności własnych na kapitały dłużnika. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 marca 2019 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.66.2019.1.BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 29 marca 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (kapitałową), utworzoną w 2016 r. i opodatkowaną w Polsce od całości osiąganych przez nią dochodów. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy. Bieżący rok obrotowy rozpoczął się w dniu 1 stycznia 2019 r., w którym to także weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące możliwości zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania CIT, jak i samej jej wysokości wynoszącej aktualnie 9% (w miejsce 15% w 2018 r.). Znowelizowane przepisy wiążą zatem Wnioskodawcę począwszy od tej daty. Wnioskodawca posiada nadal status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z pózn. zm. dalej: Ustawa o CIT, gdyż w 2018 r. wartość jego przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 EUR, w zaokrągleniu do 1.000 PLN. Zarówno zatem w 2018 r., jak i 2019 r., Wnioskodawca spełnia zasadniczą przesłankę do zastosowania preferencyjnej stawki CIT na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT. W czerwcu 2018 r. Wnioskodawca dokonał jednak tzw. konwersji wierzytelności (z tytułu opłat licencyjnych, o zwrot kapitału pożyczek, o zapłatę odsetek naliczonych od nich i/lub innych wierzytelności handlowych) na kapitały spółek w 100% od siebie zależnych. Powodem takiej decyzji był brak środków po stronie dłużników na spłatę zadłużenia. Konwersja została przeprowadzona poprzez dokonanie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci wierzytelności. W wyniku przeniesienia wierzytelności tytułem aportu w czerwcu 2018 r. na dłużnika, wierzytelności te wygasły. Wartość wniesionych wierzytelności przekraczała kwotę 10.000 EUR. Jak natomiast stanowi dodany do art. 19 Ustawy CIT ust. 1c pkt 2 lit. a, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do (...) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 EUR przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 PLN - w roku podatkowym, w którym wniesiono wkład oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Na tle powyższych regulacji, Wnioskodawca pragnie rozwiać swoje wątpliwości co do możliwości stosowania stawki 9% CIT do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osiąganych w 2019 r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right