Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2019, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.506.2018.2.MW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.506.2018.2.MW
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wpłaty dokonanej na rzecz Miasta w związku z budową drogi.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z póź. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03 grudnia 2018 r. (data wpływu 03 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 03 stycznia 2019 r. (data wpływu 03 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 21 grudnia 2018 r. nr 0114-KDIP2-1.506.2018.1.MW (data nadania 21 grudnia 2018 r., data odbioru 03 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wpłaty dokonanej na rzecz Miasta w związku z budową drogi jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wpłaty dokonanej na rzecz Miasta w związku z budową drogi.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest wspólnikiem kilku spółek osobowych z siedzibą w Polsce, które zajmują się realizacją projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (deweloper). W jednym z zadań inwestycyjnych (osiedle mieszkaniowe) doszło do następującej sytuacji. Wnioskodawca kupił nieruchomość, na której spółka osobowa miała wybudować osiedle. Funkcjonowanie osiedla mieszkaniowego, które ma zostać wybudowane, zależało od jego powiązań komunikacyjnych i wymagało budowy drogi. W Wieloletniej Prognozie Finansowej m. X utworzone zostało zadanie inwestycyjne budowy ulicy, jednak środki finansowe, którymi miasto dysponowało okazały się niewystarczające do realizacji drogi. Wnioskodawca i Miasto zawarli umowę na podstawie której Wnioskodawca wesprze sześciocyfrową kwotą budowę drogi w zamian za co Miasto: - Środki finansowe wpłacone przez Wnioskodawcę wprowadzi do budżetu, dołoży starań, by zostały zwiększone wydatki na budowę drogi, a uzyskane środki finansowe przeznaczy na budowę drogi, w tym zjazdów prowadzących z drogi na osiedle mieszkaniowe, które ma zostać wybudowane przez spółkę osobową. - Po przekazaniu przez Wnioskodawcę dokumentacji projektowej zjazdów wystąpi o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jeśli Wnioskodawca nie przekaże Miastu dokumentacji projektowej, to będzie musiał wykonać zjazdy na własny koszt. - Umieści na stronie internetowej dzielnicy informację, iż wybudowanie drogi jest współfinansowana przez Wnioskodawcę. Umowa zawarta z Miastem rozwiąże się, jeśli do określonej daty Rada Miasta nie zwiększy wydatków na budowę drogi lub Miasto nie wystąpi w określonym terminie o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wówczas Miasto będzie zobowiązane zwrócić Wnioskodawcy całą wpłaconą kwotę. Miasto wybudowało drogę wraz ze zjazdami. Wnioskodawca Nieruchomość wraz z niezbędnymi projektami i pozwoleniami wniósł jako wkład niepieniężny do spółki osobowej. Spółka osobowa, której przychody i koszty dolicza się do przychodów i kosztów Wnioskodawcy, sprzedała Nieruchomość podmiotowi niepowiązanemu z nią ani z Wnioskodawcą.