Interpretacja indywidualna z dnia 07.01.2019, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.797.2018.2.KT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.797.2018.2.KT
w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur przechowywanych wyłącznie w formie elektronicznej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2018 r. (data wpływu 2 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur przechowywanych wyłącznie w formie elektronicznej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur przechowywanych wyłącznie w formie elektronicznej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) wchodząca w skład międzynarodowej grupy jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nabywa towary oraz usługi poprzez dedykowane do tego zespoły lub konkretnych pracowników dokonujących nabyć w imieniu Spółki. Wielkość firmy oraz ilość pracowników (ponad 3000 osób) powoduje, iż u Wnioskodawcy funkcjonuje rozbudowana wewnętrzna polityka określająca procedury postępowania w przypadku dokonywania zakupów, składania zamówień, podpisywania umów, weryfikacji dostawców, zakupionych towarów i usług, kontroli biznesowej, sporządzania rozliczeń pracowniczych a także sformalizowane ścieżki akceptacji i dekretacji kosztów, które poprzedzają fakt zaksięgowania i opłacenia danego dokumentu kosztowego lub dokonania zwrotu dla pracownika za poniesiony wcześniej wydatek. Reguły te wynikają z globalnej polityki stosowanej w obrębie grupy ..., ale są także aktualizowane i dostosowywane do polskich realiów prawnych oraz wytycznych organów skarbowych. W Spółce obowiązują, w zależności od wartości dokonywanego zakupu, zasady składania sformalizowanych zamówień i sporządzania pisemnych umów z kontrahentami, a dokumenty te przechodzą wewnętrzną ścieżkę analizy i akceptacji. Zatem w dużej części przypadków Spółka już przed sfinalizowaniem transakcji osiąga wysoki poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy. Dokonany zakup jest także weryfikowany co do samego faktu dostarczenia towaru czy wykonania usługi, zgodności z umową, zamówieniem i odzwierciedleniem tego na fakturze. W ramach wdrażanych procedur bezpieczeństwa i kontroli biznesowej Wnioskodawca podpisał z większością stałych dostawców umowy, dzięki którym wystawiane na Spółkę faktury przesyłane są w formacie pdf wyłącznie z ustalonego przez strony adresu poczty elektronicznej wyłącznie na ustalony przez strony adres poczty elektronicznej wraz z informacjami dodatkowymi jak powołanie się na umowę, zamówienie i osobę odpowiedzialną ze strony Spółki. Stosowane procedury weryfikacji i gromadzenia dokumentów pozwalają zatem Spółce na wykazanie związku pomiędzy fakturami, dokumentami uzupełniającymi, korespondencją handlową a realizowanymi transakcjami ustalając tym samym wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a nabyciem towarów lub usług.