Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2018, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.665.2018.1.JN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.665.2018.1.JN
Opodatkowanie kar umownych oraz sposobu ich dokumentowania.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2018 r. (data wpływu 26 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kar umownych oraz sposobu ich dokumentowania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kar umownych oraz sposobu ich dokumentowania.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Główna działalność Spółki polega na produkcji samochodów.
W związku z powyższym, Spółka nabywa od poszczególnych dostawców komponenty do produkcji wybranych modeli samochodów. Dostawcy są podmiotami mającymi siedziby w Polsce, w innym kraju Unii Europejskiej lub w kraju spoza Unii Europejskiej.
Przed rozpoczęciem współpracy z konkretnym dostawcą (ewentualnie przed jej przedłużeniem lub rozszerzeniem) dział handlowy koncernu () prowadzi w imieniu Spółki negocjacje mające na celu wyłonienie (nominację) najbardziej konkurencyjnego dostawcy. W trakcie procesu negocjacyjnego przy wyborze dostawcy brane są pod uwagę takie czynniki jak m.in. cena komponentu, jakość jego wykonania, możliwość wyprodukowania komponentów prototypowych, terminowość dostaw.
Z najbardziej konkurencyjnym dostawcą oferującym określony komponent zostaje podpisana (ewentualnie przedłużona lub rozszerzona) umowa handlowa.
Umowa handlowa może dawać podstawy do tego, żeby w przypadku niewywiązania się jednej strony z postanowień umownych (np. w zakresie terminowości dostaw), druga strona mogła ubiegać się o odszkodowanie/rekompensatę z tytułu poniesionej szkody. W przypadku braku odpowiednich regulacji w umowie handlowej odszkodowanie/rekompensata może wynikać również z samego wystąpienia z żądaniem strony poszkodowanej.