Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.378.2018.1.WB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.378.2018.1.WB
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, osoba fizyczna, prowadzi Niepubliczne Przedszkole i Żłobek od 1 października 2012 r., na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych wydanego dnia 28 września 2012 r. przez Burmistrza Miasta. Niepubliczne Przedszkole zarejestrowane jest we wskazanym wpisie pod numerem ewidencyjnym. Przedszkole funkcjonuje na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. zgodnie z art. 14 ust. 1(39) i 1b ustawy o systemie oświaty oraz na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. (...) W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Dnia 1 września 2013 r. Główny Urząd Statystyczny nadał Niepublicznemu Przedszkolu i Żłobkowi numer identyfikacyjny REGON wskazując jednocześnie, że przeważający rodzaj działalności wg PKD 2007 to 85.10.Z Wychowanie przedszkolne. Grupa żłobkowa działa na podstawie wpisu do rejestru Żłobków i Klubów Dziecięcych działających na terenie Gminy Miejskiej wydanego dnia 1 lipca 2014 r. przez Burmistrza Miasta. Niepubliczny Żłobek zarejestrowany jest we wskazanym wpisie pod numerem ewidencyjnym. Żłobek działa na podstawie rodzaju działalności wg PKD 2007 to 88.91.Z działalność żłobków oraz pozostała opieka dzienna nad dziećmi włączając opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi. Przedszkole i Żłobek świadczy usługi edukacyjne i opiekuńcze w zakresie opieki nad dziećmi wraz z wyżywieniem. Żywienie dzieci przedszkolnych i grupy żłobkowej odbywa się w formie cateringu, który Wnioskodawca nabywa od zewnętrznej firmy cateringowej. Usługa wyżywienia jest ściśle związana z usługą opiekuńczą mając na uwadze wiek dzieci. Z posiłków nie korzystają pracownicy placówki. Działalność przedszkola i żłobka finansowana jest zarówno z wpłat rodziców, jak i z dotacji z jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja jest przekazywana z ogólnym przeznaczeniem na zdefiniowane prawem oświatowym cele w przedszkolu. Dotacje przyznawane są w zależności od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola. Wnioskodawca otrzymuje dotacje na bieżący rachunek firmowy, oraz wpłaty od rodziców również w formie wpłat na rachunek. Dotację można przeznaczyć wyłącznie na zdefiniowane prawem oświatowym cele. Dotację otrzymaną na dzieci uczęszczające do grupy żłobkowej można przeznaczyć wyłącznie na cele określone w umowie podpisanej między Niepublicznym Przedszkolem i Żłobkiem. Wnioskodawca składa do Burmistrza Miasta roczne sprawozdanie z wykorzystania dotacji, w którym przedstawia, w jakich sumach dotacje zostały wydatkowane na poszczególne zdefiniowane w umowie i w Uchwale Rady Miasta na dany rok cele. Niewykorzystane dotacje podlegają zwrotowi. Działalność przedszkola i żłobka (sprzedaż usług) objęta jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zgodnie z którym, zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3. Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą Niepubliczne Przedszkole i Żłobek nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od towarów i usług. Obecnie Niepubliczne Przedszkole i Żłobek bierze udział w realizacji projektu. Projekt ten realizowany jest w ramach Działania 13.5 Infrastruktura Przedszkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: PRO W() 2014-2020) finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej EFRR). Projekt zakłada rozbudowę istniejącego budynku przedszkola wraz z wykonaniem bramy, parkingu i drogi ewakuacyjnej, rozbudowę placu zabaw oraz wyposażenie przedszkola w monitor interaktywny wraz z oprzyrządowaniem, dywan magiczny, a także zakup wyposażenia do sali do integracji sensorycznej, oraz poniesienie wydatków związanych z promocją projektu: zakup tablic informacyjnych oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej. Wszystkie ww. wydatki będą poniesione w celu realizacji usług zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3. Stosownie do wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego o możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu (interpretacja indywidualna). W momencie aplikowania do projektu Wnioskodawca złożył do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT oświadczając, że: nie mogę odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT w wysokości, w jakiej został wskazany, jako kwalifikowany we wniosku o dofinansowanie. Na chwilę obecną realizacja projektu dobiega końca Zainteresowanemu pozostał jeszcze tylko odbiór techniczny budynku.