Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2018, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.254.2018.1.BKD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.254.2018.1.BKD
Czy Spółka prawidłowo uznaje, że wydatki poniesione na odstąpienie od swoich praw do znaku X przez spółkę amerykańską należy uznać za koszt bieżącego okresu rozliczeniowego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka prawidłowo uznaje, że wydatki poniesione na odstąpienie od swoich praw do znaku X przez spółkę amerykańską należy uznać za koszt bieżącego okresu rozliczeniowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka prawidłowo uznaje, że wydatki poniesione na odstąpienie od swoich praw do znaku X przez spółkę amerykańską należy uznać za koszt bieżącego okresu rozliczeniowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca spółka akcyjna (dalej także: Spółka) to polska firma specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży odzieży sportowej i akcesoriów dla konsumentów oraz dla sportu zawodowego. W swojej ofercie posiada produkty oznakowane znakami towarowymi X, XJ oraz XO, a także prowadzi sprzedaż produktów sportowych w multibrandowych sklepach sportowych. Dystrybucja produktów oznakowanych znakami towarowymi, do których uprawnionym pozostaje Wnioskodawca, prowadzona jest zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Ponieważ Spółka zbliżyła się do optymalnej liczby punktów sprzedaży swoich produktów w kraju, w ciągu najbliższych lat planuje sukcesywnie zwiększać swoją sprzedaż na nowych rynkach. Spółka posiada znak słowno-graficzny X zarejestrowany przed Urzędem Patentowym w Polsce (zgłoszenie wniosku o udzielenie prawa ochronnego miało miejsce w 2004 r.). Kolejno Wnioskodawca uzyskiwał prawa ochronne do tego znaku oraz do znaków z rodziny X w innych krajach, w szczególności na terytorium Unii Europejskiej. W związku z ekspansją na rynki zagraniczne, w tym na rynek amerykański, oraz w celu zapewnienia należytej ochrony znaków towarowych X na terytoriach planowanej sprzedaży produktów X, Spółka podjęła decyzję o rejestracji znaku X przed odpowiednimi urzędami ds. znaków towarowych. W 2013 r. Spółka złożyła wniosek o rejestrację znaku X w celu oznaczania towarów, w szczególności typu odzież, obuwie i nakrycia głowy sklasyfikowanych w klasie 25 Klasyfikacji Nicejskiej na terenie Stanów Zjednoczonych w Urzędzie Znaków Towarowych w Stanach Zjednoczonych (dalej: USPTO). W odpowiedzi na swój wniosek, Spółka otrzymała od USPTO wstępną odmowę rejestracji znaku X dla wyszczególnionych towarów, z uwagi na możliwe podobieństwo zgłoszonego znaku X do znaków towarowych X zarejestrowanych wcześniej w Stanach Zjednoczonych dla towarów podobnych przez amerykańską Spółkę (dalej: spółka amerykańska). W ocenie USPTO, znakowi towarowemu X zgłoszonemu przez Wnioskodawcę nie mogła zostać udzielona ochrona z uwagi na podobieństwo do znaków wcześniejszych zarówno w warstwie wizualnej, fonetycznej, jak koncepcyjnej. Podobieństwo pomiędzy znakami zachodziło również w wykazie towarów, a w konsekwencji powyższe mogło doprowadzić do wprowadzenia konsumentów w błąd w zakresie pochodzenia towarów oznaczonych znakiem X. Spółka amerykańska posiadała prawo do znaku słowno-graficznego X zarejestrowane w dniu 16 września 2008 r. przed USPTO dla towarów w klasach 25 oraz 28 oraz prawo do znaku słowno-graficznego X zarejestrowane w dniu 11 marca 2014 r., dla towarów w klasie 25. Ponadto spółka amerykańska w dniu 7 marca 2014 r. złożyła przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (dalej: EUIPO, wcześniej: Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego) wniosek o rejestrację znaku X dla oznaczania towarów i usług w klasach 25, 28 i 41 oraz była uprawnionym do znaku X zarejestrowanego 22 stycznia 2014 r. przed Norweskim Urzędem ds. Znaków Towarowych (dalej: NIPO) w klasach 18, 25, 28 i 41. Spółka amerykańska podjęła również kroki wobec rejestracji oznaczenia X przed EUIPO zgłoszonego przez Wnioskodawcę w dniu 5 kwietnia 2013 r. i złożyła sprzeciw wobec rejestracji tego znaku powołując się na argumenty podniesione przez USPTO. Wobec braku możliwości zapewnienia odpowiedniej ochrony prawnej znakowi towarowemu X na terenie Stanów Zjednoczonych, jak i zagrożenia możliwości rejestracji oznaczenia X w krajach Unii Europejskiej, Spółka podjęła negocjacje z właścicielem przeciwstawianych znaków, tj. spółką amerykańską, których celem miało być uzyskanie możliwości rejestracji znaku X na terenie Stanów Zjednoczonych oraz wycofanie sprzeciwu spółki amerykańskiej wobec rejestracji znaku X przez Wnioskodawcę przed EUIPO. W wyniku negocjacji, w 2015 r. Wnioskodawca zawarł umowę ze spółką amerykańską, której przedmiotem była odpłatna cesja praw m.in. do znaku towarowego X zarejestrowanego przez spółkę amerykańską przed USPTO na rzecz Wnioskodawcy, wycofanie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku X przez Wnioskodawcę przed EUIPO, zobowiązanie do odstąpienia od używania przez spółkę amerykańską innych znaków podobnych do znaku towarowego X oraz zobowiązania do niepodejmowania jakichkolwiek czynności wobec Wnioskodawcy, które mogłyby skutkować nieudzieleniem praw ochronnych do znaków towarowych zgłaszanych przez Wnioskodawcę w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności znaków z rodziny X, w tym poprzez zaniechanie wnoszenia sprzeciwów wobec zgłoszeń znaków towarowych X przed USPTO, NIPO oraz EUIPO oraz w innych urzędach ds. znaków towarowych, gdzie będzie to konieczne dla uzyskania przez Wnioskodawcę rejestracji swojego znaku X. Na podstawie umowy Spółka nabyła więc nie tylko prawo do znaku towarowego X zarejestrowanego przez spółkę amerykańską przed USPTO, ale przede wszystkim uzyskała możliwość sprzedaży na amerykańskim rynku produktów opatrzonych znakiem X. Co za tym idzie - uzyskała zobowiązanie spółki amerykańskiej do zaniechania podejmowania jakichkolwiek kroków prawnych wobec znaków X na terenie Stanów Zjednoczonych oraz możliwość skutecznej rejestracji znaku X. Wnioskodawca nie będzie używał zakupionego znaku X poprzez oznaczanie znakiem swych wyrobów lub usług, gdyż byłoby to nieuzasadnione gospodarczo (jak powiedziano, znak zarejestrowany przez spółkę amerykańską ma odmienną grafikę). Nie znajdując przesłanek do uznania zakupu za wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji, Wnioskodawca uznał koszty związane z odstąpieniem przez spółkę amerykańską od używania znaku towarowego i cesji praw na Spółkę za bieżące koszty uzyskania przychodów w roku zakończenia rejestracji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right