Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16.08.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.321.2018.2.WB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.321.2018.2.WB
Zwolnienie od podatku VAT czynności wniesienia aportem nieruchomości zabudowanych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia brak daty sporządzenia (data wpływu 7 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem nieruchomości zabudowanych opisanych we wniosku w punkcie A od nr 1 do nr 9 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest prawidłowe;
- zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem nieruchomości zabudowanych opisanych we wniosku w punkcie B od nr 1 do nr 2 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem nieruchomości zabudowanych opisanych we wniosku w punkcie A od nr 1 do nr 9 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem nieruchomości zabudowanych opisanych we wniosku w punkcie B od nr 1 do nr 2 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 7 sierpnia 2018 r. o wskazanie adresu elektronicznego Gminy w systemie ePUAP.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, nałożone na Gminę obowiązki z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. W celu realizacji tych zadań, wynikających z wyżej przedstawionej ustawy, Gmina na podstawie aktu notarialnego powołała do życia w 1991 r. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Utworzona przez Gminę spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności spółki jest między innymi prowadzenie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy. Powyższe usługi Sp. z o.o. świadczy na podstawie, zawieranych we własnym imieniu i na własną rzecz, umów cywilnoprawnych z poszczególnymi usługobiorcami. Gmina posiada w spółce z ograniczona odpowiedzialnością, utworzonej w dniu 2 grudnia 1991 r., 100% udziałów w jej kapitale zakładowym, do dnia sporządzenia niniejszego wniosku jej status właścicielski nie uległ zmianie. Gmina zamierza na podstawie uchwały Rady Gminy w drugiej połowie 2018 r. przekazać w drodze aportu niepieniężnego sieci wodociągowe i kanalizacyjne i związaną z nimi infrastrukturę techniczną na rzecz spółki, która to spółka do dnia dzisiejszego użytkuje przedmiotowe sieci odpłatnie i nieodpłatnie. Gmina na skutek przyszłego zdarzenia, polegającego na wniesieniu aportem niżej opisanego majątku trwałego, obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Sp. z o.o. Do czasu przekazania majątku w formie aportu Gmina ewidencjonuje poniżej wymienione sieci wodociągowe, kanalizacyjne, budowle, budynki i pozostałą infrastrukturę jako środki trwałe w grupie I Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, II Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, VI Urządzenia techniczne i dokonuje odpisów amortyzacyjnych tego mienia. Majątek trwały należący do Gminy, mający być przekazany w drodze aportu spółce stanowi, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.) budynki, budowle, obiekty liniowe określane jako obiekty budowlane i urządzenia budowlane. Na płaszczyźnie prawa budowlanego funkcjonuje kilka różnych rodzajów obiektów (jak choćby obiekt budowlany, obiekt małej architektury, czy obiekt liniowy). Kategorią najbardziej ogólną jest obiekt budowlany. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 1 prawo budowlane, pod pojęciem obiektu budowlanego rozumieć należy trzy kategorie obiektów: budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, a także obiekt małej architektury.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right