Interpretacja indywidualna z dnia 17.05.2018, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.1.2018.2.AZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.1.2018.2.AZ
obowiązek złożenia deklaracji NIP-2
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 20 lutego 2018 r. (data wpływu 22 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 22 lutego 2018 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Wniosek został uzupełniony pismem z 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 marca 2018 r. znak 0111-KDIB3-2.4018.1.2018.AZ.
We wniosku złożonym przez:
- Zainteresowanego będącego stroną postępowania Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług M.-S. Sp. z o.o.
- Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania M.-K. Sp. z o.o.
przedstawiono następujący stan faktyczny:
Firma Wnioskodawcy tj. Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług M.-S. Sp z o.o. jest współwłaścicielem nieruchomości położonej w J. przy ul. (). Drugim współwłaścicielem jest M.-K.sp. z o.o z siedzibą w K. Obydwie firmy wynajmują część pomieszczeń w nieruchomości. Właściciele i Najemcy składają odrębne deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Taki sposób składania deklaracji jest przejrzysty i nie uszczupla budżetu miasta. Jako współwłaściciele tej nieruchomości Zainteresowani byliby skłonni do składania deklaracji zbiorczych tzn. każdy współwłaściciel za siebie i swoich najemców. Tymczasem bez żadnych uzgodnień, uprzedzenia i próby kompromisowego rozwiązania wskazanego powyżej problemu, organ podatkowy tj. Prezydent Miasta nie dość że próbuje wymusić na współwłaścicielach stworzenie nowego, wspólnego podmiotu gospodarczego (podatkowego) w celu praktycznie tylko do tego, aby składać deklarację, śmieciową, to chce żeby te deklaracje złożyli za okresy wsteczne, co organizacyjnie jest niemożliwe (bo kto, za kogo i w czyim imieniu miałby to robić i na jakiej podstawie). Na wniosek Prezydenta Miasta pismem z dnia 4 października 2017 r. (znak: ) Naczelnik Urzędu Skarbowego wezwał Współwłaścicieli do złożenia NIP-2 w celu nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej dla wspólnoty mieszkaniowej. Wezwanie skierowano do firmy Wnioskodawcy na podstawie przesłanek, które zostały w sposób odbiegający od rzeczywistości przedstawione przez Prezydenta Miasta. W związku z tym, że Pan Prezydent w piśmie skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego przytoczył jedynie swoją (zdaniem współwłaścicieli nieuprawnioną) argumentację w sprawie obowiązku rejestracji wspólnoty współwłaściciele informują, że ich stanowisko w tej sprawie jest zupełnie inne. Dlatego też prosili ażeby Naczelnik Urzędu Skarbowego rozważył ich uzasadnienie dotyczące bezprzedmiotowości wniosku Prezydenta Miasta i próby bezzasadnego przymuszania współwłaścicieli do rejestracji podmiotu gospodarczego tylko po to, ażeby złożyć w imieniu współwłaścicieli nieruchomości tzw. deklarację śmieciową. Współwłaściciele nadmieniają, że nie uchylają się od ponoszenia opłat za odbiór odpadów. Na uwagę zasługuje również fakt, że dotychczasowy sposób składania przez współwłaścicieli deklaracji śmieciowych nie uszczupla budżetu miasta. Spór dotyczy jedynie sposobu składania deklaracji, co według współwłaścicieli jest nieadekwatne do uzyskanego efektu w wyniku ewentualnej zmiany tego sposobu. Ażeby dokonać czynności rejestracyjnych (np. REGON, NIP) winna być jednomyślność tych podmiotów w sprawie dokonania tej czynności. Jeżeli jednemu z tych podmiotów bardzo by na tym zależało, to przy braku chęci drugiej strony poprosić o rozstrzygnięcie tej sprawy przez właściwy sąd. Jednak w sytuacji współwłaścicieli nie zachodzi taka konieczność, gdyż żaden ze współwłaścicieli nie widzi takiej potrzeby. A nadto trzeba dodać, że nie występują również konflikty między współwłaścicielami i stanowisko w tej sprawie jest zgodne tzn. współwłaściciele nie widzą potrzeby rejestracji podmiotu gospodarczego, którego jedynym obrotem finansowym byłyby opłaty śmieciowe, a sprawozdawczość i nawet najprostsza struktura organizacyjna rodziłaby niepotrzebne koszty dla współwłaścicieli. Interpretacja Organów Miasta w sprawie sposobu składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbiega od stanu faktycznego i w sposób jednostronny intepretuje intencje ustawodawcy, dotyczące składania tzw. deklaracji śmieciowej przez wspólnoty mieszkaniowe (lokalowe). Ustawodawca zmieniając przepisy ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach dążył do uregulowania sposobu składania deklaracji we wspólnotach mieszkaniowych i spółdzielniach, ale tylko w tych, które mają swoją reprezentację w postaci zarządu lub zarządcy. Intencją ustawodawcy nie było obarczanie obowiązkiem składania wspólnych deklaracji przez współwłaścicieli nieruchomości, co do których w sprawie zarządzania stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, a nie ustawy o własności lokali. Problem, kto jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (tzw. deklaracji śmieciowej) dotyczy w szczególności nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali. Mimo, że w świetle przepisów stanowimy swego rodzaju wspólnotę to jednak nie ciąży na nas obowiązek powoływania wspólnych organów. Współwłaściciele nadmieniają, że jako współwłaściciele przedmiotowej nieruchomości nie posiadają wspólnych organów takich jak zarząd lub zarządca do reprezentowania ich np. przed organami władzy publicznej Nie są zarejestrowani jako wspólny podmiot typu np. wspólnota mieszkaniowa (lokalowa), nie odprowadzają wspólnie podatków, mają odrębne organy i w związku z tym w dalszym ciągu nie widzą potrzeby, a przede wszystkim możliwości organizacyjnej do składania wspólnej ,.deklaracji śmieciowej. Zauważyć należy, że w treści poszczególnych pism kierowanych do firm współwłaścicieli Urząd Miasta traktuje ich mylnie jako wspólnotę mieszkaniową posiadającą wspólny organ w postaci zarządu, który ma obowiązek złożyć stosowną deklarację W rzeczywistości tak nie jest tzn., że służby pana Prezydenta dokonały nieuprawnionej nadinterpretacji w tym zakresie. Dla uzupełnienia współwłaściciele wyjaśniają, że zarząd nieruchomością wspólną w tzw. małych wspólnotach, co do zasady sprawowany jest na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego o współwłasności jednak zarówno w małej, jak i dużej wspólnocie mieszkaniowej właściciele lokali wchodzących w skład określonej nieruchomości mogą w drodze umowy powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej (przy czym w przypadku tzw. dużej wspólnoty mieszkaniowej właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu, jeśli nie uregulują kwestii zarządu w umowie). W powyższych przypadkach pojawia się wątpliwość, na kim ciąży obowiązek złożenia tzw. deklaracji śmieciowej, tj. czy deklarację śmieciową winni składać samodzielnie właściciele lokali, czy też obowiązek ten ciąży na zarządzie tudzież na zarządcy zapewniającemu obsługę wspólnoty mieszkaniowej na mocy umowy zawartej z zarządem bądź właścicielami lokali. Znowelizowania ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi, że właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Z brzmienia powołanego przepisu wynika zatem, że podmiotem zobowiązanym do złożenia deklaracji śmieciowej jest właściciel nieruchomości, przy czym ustawa wprowadza własną definicję tego pojęcia. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4) ww. ustawy przez właścicieli nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. Szczególne uregulowanie dotyczy jednakże nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali. Po ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie 1 lutego 2015 r. na podstawie obecnego brzmienia art. 2 ust. 3 ustawy. W takim wypadku obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową. Oznacza to, że obecnie płatnikami są wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe. I to one obowiązane są uaktualniać deklaracje co do ilości mieszkańców w danym budynku, pobierać opłaty od właścicieli lokali i przekazywać je do urzędu miasta. W opisanym przypadku wspólnota mieszkaniowa nie funkcjonuje jako podmiot posiadający odrębny organ uprawniony w imieniu obydwu firm do składania stosownej deklaracji, bo takowy podmiot na dzień dzisiejszy nie funkcjonuje w obrocie prawnym ponieważ jako współwłaściciele tej nieruchomości nie mają takiej woli. Dla analizowanego zagadnienia kluczowe znaczenie ma definicja wspólnoty mieszkaniowej i sposoby jej reprezentacji. Zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali z 24 czerwca 1994 r., ogół właścicieli których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową.