Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.922.2017.2.JSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.922.2017.2.JSZ
Zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 27 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2018 r. (data wpływu 26 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz uiszczenie brakującej opłaty.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wykonawstwa generalnego robót budowlanych na rzecz różnych inwestorów. Będąc generalnym wykonawcą Spółka bezpośrednio nie wykonuje żadnych robót budowlanych. Wykonanie poszczególnych robót specjalistycznych zleca innym podmiotom budowlanym (podwykonawcom).
W celu zabezpieczenia wykonania napraw potencjalnych przyszłych usterek przez tych podwykonawców Spółka dokonuje 5% zatrzymania kwot należnych tym podwykonawcom tytułem tzw. kaucji gwarancyjnej. Kaucja, o której mowa niejednokrotnie w miejsce fizycznego zatrzymania środków należnych podwykonawcom, przybiera postać gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej udzielanych na rzecz tych podwykonawców. W przypadkach gdy usterki ujawnią się w okresie gwarancyjnym, Spółka wzywa 2-krotnie konkretnych podwykonawców do ich usunięcia. W razie zwłoki bądź odmowy wykonania przez podwykonawców robót poprawkowych w umownie określonych terminach, Spółka zleca usunięcie wad podmiotom trzecim firmom zastępczym (podwykonawcom zastępczym), które po zakończeniu w ramach odrębnego zlecenia wykonania konkretnych robót, wystawiają na rzecz Spółki faktury opiewające na kwoty netto w ramach systemu odwróconego VAT. Następnie Spółka dokonuje refakturowania nabytych od podwykonawcy robót zastępczych poprzez wystawienie na rzecz podwykonawcy pierwotnego faktury obejmującej wartość netto robót zwiększonych o należny podatek VAT, który to podatek Spółka odlicza jako podatek naliczony (od faktury dokumentującej zakup usługi w systemie VAT - odwrotne obciążenie).