Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.480.2017.1.JF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.480.2017.1.JF
W zakresie określenia statusu podatnika Gminy pobierającej opłaty od wyżywienia dzieci w szkołach i przedszkolach oraz opłaty za pobyt dzieci do lat 5 w przedszkolu po godzinie 13.00.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 23 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika Gminy pobierającej opłaty od wyżywienia dzieci w szkołach i przedszkolach oraz opłaty za pobyt dzieci do lat 5 w przedszkolu po godzinie 13.00 jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika Gminy pobierającej opłaty od wyżywienia dzieci w szkołach i przedszkolach oraz opłaty za pobyt dzieci do lat 5 w przedszkolu po godzinie 13.00.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza podatek VAT wspólnie z podległymi jej jednostkami budżetowymi (szkoły, przedszkola, GOSiR i MGOPS). Jednostki budżetowe Gminy zostały powołane w celu realizacji zadań własnych Gminy, narzuconych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).
Do zadań własnych Gminy zalicza się m.in. szeroko pojętą edukację publiczną, czyli zapewnienie dzieciom dostępu do bezpłatnej nauki, umożliwienie im kształcenie i możliwości rozwoju (art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.). Zasady uczęszczania dzieci do placówek oświatowych Gminy reguluje metoda administracyjnoprawna, a także ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r., która narzuca obowiązek kształcenia do 18 roku życia. Pomiędzy rodzicami a dyrektorami przedszkoli i szkół nie jest podpisywana umowa cywilnoprawna. Usługi edukacyjne z jakich korzystają dzieci, wynikają ściśle z przepisów administracyjnych, którymi kieruje się Gmina przy realizacji swoich zadań.