Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2017, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.533.2017.2.OS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.533.2017.2.OS
Opodatkowanie czynności zbycia Kryptowaluty i zwolnienie obowiązku ewidencjonowania ww. czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- opodatkowania czynności zbycia Kryptowaluty jest prawidłowe;
- braku obowiązku ewidencjonowania ww. czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zbycia Kryptowaluty oraz braku obowiązku ewidencjonowania ww. czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz brakującą opłatę.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
.... nie prowadzący działalności gospodarczej (dalej: Wnioskodawca), dokonuje sporadycznie obrotu walutą elektroniczną (m.in. Bitcoin, Dash, itp.) dalej: Kryptowaluta. Kryptowaluty to wirtualne znaki legitymacyjne o charakterze zbliżonym do pieniądza bezgotówkowego. Nie posiadają centralnego emitenta, ani instytucji kontrolującej jej obrót. Ich wartość rynkowa jest zdeterminowana tylko i wyłącznie poprzez wolnorynkowe mechanizmy popytu i podaży w serwisach wymiany, na podstawie, których ustala się ich aktualny kurs w stosunku do walut takich jak Euro czy Polski Złoty. Kryptowaluty nie stanowią autonomicznego świadczenia, ani nie zaspokajają żadnych potrzeb. Ich jedyną funkcją jest rola środka płatniczego lub medium wymiany wartości pieniężnej, opierająca się na zasadach kryptografii. Umożliwiają one dokonywanie rozliczeń drogą elektroniczną, bezpośrednio pomiędzy dokonującym płatności a odbiorcą. Zważywszy przy tym na fakt, iż Kyptowaluty nie posiadają jakiegokolwiek substratu materialnego, pełnią one funkcje zbliżone do funkcji pieniądza bezgotówkowego. Wszelkie operacje dokonywane za pośrednictwem Kryptowalut polegają tylko i wyłącznie na dokonywaniu odpowiednich zapisów w systemach informatycznych i nie są związane z wydawaniem jakichkolwiek dokumentów lub innego rodzaju potwierdzeń o charakterze materialnym. Wnioskodawca rozlicza się wg. skali podatkowej. Transakcje sprzedaży Kryptowalut były sporadyczne, w szczególności Wnioskodawca nie dokonywał tych transakcji w sposób ciągły i zorganizowany. Czynności te polegały przede wszystkim na zamianie danej Kryptowaluty na inną, kupnie oraz sprzedaży Kryptowalut. Transakcje te mogły być dokonywane zarówno na rzecz osób fizycznych, jaki i podmiotów gospodarczych. Z reguły transakcje te są dokonywane za pośrednictwem internetowych giełd. Ze względu na model biznesowy, wg jakiego funkcjonują obecnie giełdy Kryptowalut, Wnioskodawca nie ma dostępu do żadnych informacji związanych z identyfikacją drugiej strony transakcji, tj. Wnioskodawca nie wie od kogo nabywa Kryptowaluty, ani też nie ma informacji komu je sprzedaje.