Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.556.2017.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.556.2017.1.AP
Opodatkowania czynności dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu unijnego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym w dniu 28 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony dnia 28 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny. Gmina w ramach wydzielonego referatu prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków. Gmina planuje na lata 2018-2019 realizację inwestycji pn. (dalej: Inwestycja). Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. W związku z jej realizacją, Gmina będzie otrzymywać od wykonawców Inwestycji faktury VAT ze wskazanymi kwotami podatku VAT naliczonego. Planowana Inwestycja będzie realizowana ze środków własnych Gminy. Ponadto, Gmina ubiega się obecnie o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020). Podatek od towarów i usług ma być wydatkiem niekwalifikowanym. Po wykonaniu Inwestycji i oddaniu jej do użytkowania, powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do świadczenia usług zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz osób trzecich (konsumentów i przedsiębiorców) na podstawie umów cywilnoprawnych. Z tytułu świadczonych usług, Gmina będzie wystawiała na kontrahentów faktury VAT oraz odprowadzała podatek należny. Gmina pragnie przy tym zaznaczyć, że infrastruktura powstała w wyniku inwestycji w pewnym stopniu będzie służyła także do świadczenia usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz jednostek budżetowych Gminy oraz do świetlic wiejskich, remiz strażackich oraz innych budynków, budowli gminnych oraz hydrantów, za pomocą których Gmina realizować będzie zadania własne. Wykorzystywanie infrastruktury do czynności realizowanych na rzecz należących do Gminy jednostek, Gmina będzie uznawała za czynności niepodlegające ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz.535, dalej: ustawa o VAT). Wobec tego dokumentowanie ich będzie odbywało się za pomocą innych niż faktura VAT dokumentów, np. not księgowych. Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie jest określenie sposobu przyporządkowania wydatków poniesionych w ramach Inwestycji do działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej VAT, czy też konkretna metodologia odliczenia VAT naliczonego. W ww. kwestiach technicznych, Gmina złożyła odrębny wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.