Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2017, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.329.2017.1.DS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.329.2017.1.DS
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa drogi powiatowej (...).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa drogi powiatowej (...) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa drogi powiatowej (...).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat (dalej Powiat) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklarację VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r., zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U z 2016 r., poz. 1454), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat będąc jednostką samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu transportu zbiorowego i dróg publicznych określone w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 814, ze zm.) oraz w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, ze zm.). Powiatowy Zarząd Dróg jest powiatową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu zarządzania drogami publicznymi, drogami powiatowymi zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Z tytułu zarządzania drogami powiatowymi na mocy decyzji administracyjnych pobierane są, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu, wynikające z ustawy o drogach publicznych opłaty za zajęcie pasa drogowego, umieszczanie urządzeń niezwiązanych z budową, przebudową lub remontem dróg. Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 814, ze zm.), wraz z Powiatowym Zarządem Dróg będzie realizował w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 operację typu Budowa lub modernizacja dróg lokalnych, w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, projekt pn.: Przebudowa drogi powiatowej (...), w ramach umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu 28 lipca 2016 r. Projekt ten stanowi realizację w zadaniach własnych Powiatu w zakresie modernizacji i utrzymania dróg powiatowych. Celem planowanej operacji jest poprawa infrastruktury transportowej mieszkańców obszarów wiejskich poprzez podniesienie standardu dróg powiatowych, jak również poprawa bezpieczeństwa pieszych poruszających się na danym odcinku drogi. Doprowadzi to do zwiększenia dostępu do budynków użyteczności publicznych, jakimi są boisko wraz z zapleczem, siłownią wewnętrzną oraz boiskiem do gry w siatkówkę, Zespół Szkół A, Zespół Szkół B oraz ogólnodostępny plac zabaw. Stan opisywanej drogi jest zły i niebezpieczny. Liczne spękania oraz duża ilość łat spowodowały zaniżenie parametrów technicznych drogi oraz zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Zakres przedsięwzięcia obejmuje zmianę nawierzchni drogi na odcinku 250 m, budowę i przebudowę jednostronnego chodnika o długości 250 m, który będzie znajdował się w granicach pasa drogowego oraz budowę kanalizacji deszczowej na przedmiotowym odcinku. Przedmiotowa inwestycja przyczyni się do podwyższenia parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi powiatowej. Powiat zabezpieczył w budżecie (WPF-ie) kwotę niezbędną na realizację całości inwestycji. Została przeprowadzona procedura przetargowa w trybie przetargu nieograniczonego oraz podpisano umowę z wykonawcą na realizację zadania (zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych). Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie inwestycji drogowej jest Powiatowy Zarząd Dróg. Termin zakończenia inwestycji przewidziany jest na 31 maja 2018 r. Wydatki na realizację całości będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat. Na podstawie wystawionych faktur, które stanowią podstawę do wydatkowania, Powiat sporządzi wniosek o płatność. Wniosek ten będzie podstawą do wystąpienia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, o refundację poniesionych kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Kwota dofinansowania obejmuje podatek VAT (VAT jest wydatkiem kwalifikowanym). Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych dróg powiatowych. Przebudowana droga powiatowa nr na opisanym odcinku będzie nadal stanowiła ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right