Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.329.2017.1.KR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4.4012.329.2017.1.KR
w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektu oraz uwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymanego dofinansowania
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektu oraz uwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymanego dofinansowania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację projektu oraz uwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymanego dofinansowania.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina na podstawie promesy udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzyma dotację na dofinansowanie zadania "Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła na terenie gminy " w wysokości 75 % kosztu kwalifikowalnego zadania, jednak nie więcej niż 5 000 zł dla jednego mieszkańca uczestniczącego w projekcie. Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych w projekcie, z Funduszem rozliczane będą kwoty netto. W ramach projektu Gmina zapewni zakup i dostawę pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą (8 szt) i gazowych (2 szt) wraz z zasobnikiem i podajnikiem do 10 budynków mieszkalnych osób prywatnych nie prowadzących działalności gospodarczej. Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków, które pochodzą z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wpłat uczestników projektów. Uczestnik projektu, dobrowolnie zobowiązuje się w zawartej umowie do: wpłaty środków finansowych ponad kwotę dotacji w celu całkowitego pokrycia kosztów zakupu i dostawy pieca, demontażu starego źródła ciepła i zamontowania na własny koszt nowego pieca zakupionego przez Gminę zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, pokrycia kosztów niekwalifikowalnych projektu, będzie ponosił koszty związane z korzystaniem i eksploatacją nowego źródła ciepła przez okres trwałości projektu tj. przez 5 lat od dnia zakończenia inwestycji, wyraża zgodę na umiejscowienie pieca w budynku będącym jego własnością i przeprowadzenie wszelkich niezbędnych do jego funkcjonowania robót. Piece przez okres trwałości projektu pozostaną własnością Gminy. Na ten okres Gmina nieodpłatnie użyczy właścicielowi nieruchomości piec C.O do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. Po okresie trwałości projektu piec staje się automatycznie własnością uczestnika projektu w zamian za wpłacony udział własny. Niedokonanie przez właściciela nieruchomości wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i zwrotu nakładów poniesionych przez Gminę na zakup pieców. Na podstawie zawartych umów i udzielonej promesy na dofinansowanie zadania Gmina zabezpieczy realizację zadania tj. wyłoni wykonawcę zakupu i dostawy pieców zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego i efektu ekologicznego przedmiotowego projektu. Mieszkaniec będzie zobowiązany do wpłaty różnicy pomiędzy kwotą netto ceny pieca a kwotą dofinansowania udzielonego przez WFOŚiGW. Od wpłaconych kwot przez mieszkańców Gmina odprowadzi do Urzędu Skarbowego należny podatek VAT w wysokości 23% i wykaże w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracji VAT 7. Otrzymaną dotację gmina potraktuje jako kwotę brutto zawierającą w sobie podatek VAT, który obliczony metodą "w stu" odprowadzi do Urzędu Skarbowego. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt l ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W tej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu, które ma być wykonane przez Gminę. Stosownie do art. 8 ust. 2a ww. ustawy Gmina zawierając umowę z wykonawcą na zakup i dostawę pieców C.O oraz umowy z mieszkańcami, wchodzi w rolę świadczącego usługę. Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 32, art. 30a-30c, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Otrzymana dotacja (kwota netto) stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT ponieważ jest bezpośrednio przeznaczona na dofinansowanie konkretnego towaru. Gmina będzie ponosiła wydatki za wykonanie zadania na podstawie wystawionych na Gminę faktur za zakupione i dostarczone do mieszkańca piece.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right