Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.30.2017.1.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.30.2017.1.BK
Czy usługi opiekuńcze i dopłaty rodzin do pobytu klienta w Domu Pomocy Społecznej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) uzupełnionym w dniu 29 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług pomocy społecznej świadczonych przez Gminę jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 29 maja 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług pomocy społecznej świadczonych przez Gminę.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w .jest jednostką budżetową Gminy i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wykonuje głównie zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Usługi opiekuńcze są świadczone przez GOPS w ..na podstawie wydanych decyzji administracyjnych w zakresie przyznania usług opiekuńczych mieszkańcom Gminy. Za świadczone usługi jest pobierana odpłatność według stawki zawartej w decyzji i zestawienia godzin świadczonych usług w danym miesiącu. Wpłaty są dokonywane na rachunek bankowy. GOPS w nie posiada kasy fiskalnej. W ramach realizowanych zadań GOPS kieruje i ponosi odpłatność za pobyt pensjonariusza w Domu Pomocy Społecznej oraz pobiera opłaty od zobowiązanych rodzin za pobyt pensjonariusza DPS. GOPS w .wydaje decyzję administracyjną o umieszczeniu osoby z terenu Gminy w DPS oraz uiszcza częściową odpłatność za pobyt tej osoby w DPS. Jednocześnie w niektórych przypadkach, GOPS w .zawiera umowę z rodziną osoby objętej decyzją w której określana jest kwota, jaką jest zobowiązana wpłacić na konto GOPS w .tytułem partycypacji w ww. kosztach. Wpłaty są dokonywane na rachunek bankowy GOPS. Jak wynika z uzupełnienia wniosku zadania realizowane są przez pracowników stałych/ (opiekun nad chorym w domu) i przez osoby zatrudnione na umowę zlecenie w GOPS w . Opiekunowie udają się do mieszkań poszczególnych beneficjentów usług i tam wykonują swoje zadania związane z opieką. Niektóre osoby (np. beneficjenci powyżej 90 roku życia), objęte są zwolnieniem z opłat na mocy uchwały Rady Gminy. Fakt zwolnienia z opłaty zawarty jest w wydanej decyzji, co oznacza, że koszty świadczonych usług pokrywa Gmina. Osobą skierowaną przez GOPS ..na pobyt w DPS może być tylko i wyłącznie mieszkaniec Gminy. Decyzję o umieszczeniu klienta w DPS podejmuje PCPR, wydając na te okoliczność decyzją administracyjną. Ponieważ na terenie Gminy nie znajduje się żaden DPS, osoby umieszczane są w DPS-ach na obszarze innych gmin. Po otrzymaniu z PCPR decyzji o umieszczeniu, GOPS wystawia decyzję o odpłatność, określając w niej wysokość zobowiązania pensjonariusza i Gminy.